Hoe krijg je een ouder paard verkeersmak?

Ik heb een paard van ongeveer 20 jaar. Ze is altijd al schrikachtig geweest en daardoor heb ik nooit langs de weg kunnen rijden. (drukke smalle b-weg). Ik heb geen beschikking over een rustiger paard dat mee kan rijden. Dus hoe kan ik dit oplossen zonder al te veel gestress?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2.9K

Antwoorden (5)

Dat kun je wel vergeten, dat gaat je niet lukken...
Kijk eens naar de videos van Klaus Ferdinand Hempfling, die kan je wellicht helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofdpunt is je eigen zenuwen te baas te zijn: Paarden reageren zeer sterk op het gedrag van de ruiter. Als JIJ je zorgen maakt dat het paard gaat bokken / springen / schrikken dan span je je aan, en dan zal het paard juist dat gaan doen.

Wellicht is het handig om met het paard en een ruiter die ervaren is met rijden op drukke punten langs deze weg te gaan lopen, en die persoon het paard te helpen trainen. Maar primair is het zo dat je zelf ook rustig moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paard is een vluchtdier en zal dus voor wat het eng of te spannend vindt op de vlucht slaan. Een ouder paard verkeersmak maken is niet gemakkelijk, maar aan alles valt te wennen. Is er iemand die je helpen kan met een auto, traktor of iets anders dat gemotoriseerd is? Dan kun je tijdens het longeren je paard in alle rust laten wennen aan bv een traktor dat in de buurt rijdt. Goed belonen en niet bestraffen want dan gaat het verkeerd. Wanneer dit goed gaat kun je dit doen wanneer je er op zit, dan eens in een zandweggetje en langzaam uitbreiden tot je lang de weg kunt gaan rijden. Vaak belonen en aandacht vragen op momenten dat je denkt dat het paard kan gaan schrikken door bijvoorbeeld in een ander tempo te gaan rijden. Dan heeft het paard de gedachten bij jou en niet bij de omgeving. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn professionele schriktrainingen te volgen, en die zijn heus niet enkel geschikt voor jongere paarden. :)
Je kunt zelf ook een 'schriktraining' maken door haar in de bak te laten wennen aan 'enge dingen', zoals wapperende zakjes, paraplu's, etcetera.

Een veel gebruikte oplossing is ook om te proberen een paard mee te nemen die wel verkeersmak en ervaren is. Paarden zijn aanzienlijk minder bang met een soortgenoot erbij die niet zo angstig is ingesteld.

Om jongere paarden verkeersmak te krijgen word er vaak eerst aan de hand gewandeld om de dieren op deze manier eerst te laten wennen. Dit kan je met jouw paard ook proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oogkleppen