Zullen spirituele mensen langer leven en zo ja, waar om?

De meeste spirituele mensen , lijken bewuster te leven dan niet spirituelen, hoewel deze uitspraak nu al zeer omstreden is, ervaar ik dat deze mensen opvallend vaak , hele rustige evenwichtige mensen zijn, waar veel warmte en begrip van uit gaat.
Niet spirituele mensen kunnen dit ook allemaal wel zijn, ik wil niemand afvallen, maar ik heb zo mijn ervaringen en kan het niet anders verwoorden, er zijn voor mij dan ook, geen betere en minder betere mensen en wil ook niemand kwetsen met mijn vraag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik begrijp, omdat ik je een beetje denk te kennen, dat je dit vraagt buiten het feit om dat ieder zijn taak in het leven heeft en wanneer we 'klaar' zijn, terug mogen naar huis. Wat betreft je vraag, een spiritueel mens, of bewust mens, leeft vaak wel bewuster en gaat bewust met dingen om. Vaak zijn deze mensen rustiger en zij hebben vaak geleerd om 'los te laten' , dat wat zij niet begrijpen of willen begrijpen. Wanneer zij gekwetst worden beseffen zij dat het beter is om te vergeven dan wrok te koesteren, wrok brengt negatieve energie in beweging en dat is slecht voor een mens. Haat, afgunst en jaloezie doet dit ook. Dus kortom; Mensen met een goed zelfbewustzijn, zij die bewust leven op een positieve manier, zouden langer kunnen leven. Alleen wanneer niet vast staat wanneer onze 'les' voltooid is. We komen dan wel met een volgende vraag te zitten; Wat is de veroorzaker van kanker? Wordt het veroorzaakt door negatieve energie, haat, wrok of zit het in je genen? Goeie vraag, ik ga hem stellen.

Ook al zijn spirituele mensen rustiger en evenwichtiger,dan nog is dat geen enkele garantie voor een langer leven! Je maakt wel een mooie opening voor een lange(re) discussie Ed!

Nee hoezo? Wel heb ik altijd gedacht dat een maatschappij die op rust is, dus gedeelde normen en waarden kent, uiteindelijk gezonder is om in te leven dan in een meer ongeordende wereld. Maar ja dat is eigenlijk ook logisch, omdat oorlog bij huis, en veel meer spanning en schaarste om de hoek komt kijken. Wel is het zo dat de mens die vertrouwen heeft in God, of in iemand anders of iets anders (voor ik heel GV weer op mijn nek krijg), rustiger leeft. Je weet waarom je leeft en hebt enig idee over hoe je zou willen leven, dat is al een grondslag. En ik ben het met je eens, die mensen stralen dat uit. Die hebben vaak veel te geven. De mens heeft grond onder zijn voeten nodig.

Ik denk niet dat dit veel uitmaakt. Hoelang je leeft heeft net zoveel te maken met de opdracht van je ziel op aarde. Ik denk dat er ook heel veel spirituele mensen jong zijn gestorven (ik ken er zelf meerdere).

Of spirituele mensen langer leven zou ik niet zonder meer kunnen beamen.Wel denk ik dat ze een''rijker'' leven leiden dan niet spirituele mensen.Er is een extra dimensie in hun leven en ze kunnen beter hun lot aanvaarden omdat ze weten dat niets zonder reden gebeurt.Ze kunnen het ook beter verwerken als ze een dierbare moeten verliezen omdat ze weten dat het afscheid niet voor altijd is.Bij mijn moeder hebben we op het bidprentje de volgende tekst laten zetten:Die ik liefheb,ga ik verlaten,wie ik liefhad,daar ga ik weer naartoe.(mijn overleden vader).En ooit zien we elkaar weer.Soms heb ik twijfels,dat duurt nooit lang.Mijn geloof komt altijd terug,sterker en met meer overtuiging.

Natuurlijk niet. Dan zou je ook de vraag kunnen stellen of rijke mensen langer zullen leven dan arme. Een mens is een mens en ieder mens vult zijn leven anders in. Dat spirituele mensen vaak rustig en evenwichtig zijn, geloof ik geen barst van. Zo komen ze vaaak over inderdaad, maar ik merk dat ze innerlijk ook net zo onrustig kunnen zijn als anderen. Bovendien lijkt het of ze rustig zijn omdat ze zich vaker onder 'soortgelijken' bevinden. Dan voelen ze zich thuis. Ik heb ook zo mijn ervaringen. ;)

Persoonlijk denk ik wel dat spirituele mensen een langer leven beschoren is ! NAls voorbeeld pak ik mensen die voor het kloosterleven gekozen hebben . Die bereiken vaak zeer hoge leeftijden. Dit komt volgens mij door o.a. een evenwichtig leven - gezond leven- een geregeld patoon- schone omgeving -geen stress- gezond eten- voldoende rust hebben en meestal in een rustige omgeving verblijven ! Daar moet je natuurlijk wel mens voor zijn . Alle respect !

Tijd is tijd. En niemand weet wanneer het jou tijd is. En evenwichtig als je gelooft? Een collega van mij is lid van de pinkstergemeente. Die leeft zijn hele leven met de vraag of hij het wel goed genoeg gedaan heeft om straks door de poort te mogen. Ondanks dat zijn hele leven in teken van zijn god staat. Die angst lijkt mij niet gezond. En verder heeft het nieuws de afgelopen maanden laten zien dat rustig celibaat leven erg lastig kan zijn...... Dus hoe gelukkig en rustig leef je dan?

Daar zal je nooit achter kunnen komen. Het is immers onbekend wanneer iemand doodgaat, laat staan of hij dan langer of korter dan dat zal leven. Sommigen zeggen dat je hart een maximaal aan slagen kan maken in een leven. Spirituele mensen zijn voornamelijk bezig met hun zelf vinden. Om zich van alle maskers en ongezonde kwalen af te helpen. Maar het wil nog niet zeggen of dit dan ook lukt. Want vele mensen hebben blinde vlekken, deze personen kunnen niet van zichzelf zien wat het meest blokkerende probleem is. Veel spirituele mensen zijn pas na een vervelende gebeurtenis spiritueel geworden. Dat wil zeggen dat hun leven voor het spirituele al veel slechter was dan een normaal gezond iemand. Dus deze spirituele mensen zijn eigenlijk bezig om zichzelf bij te schaven, waar veel gewone mensen al vanzelf zijn (zonder dat ze hiervan bewust zijn). Hoe kan het anders dat 1 spiritueel persoon de grootste moeite heeft met 'zijn' leven en een ander gewoon persoon daar fluitend doorheen komt. Die hebben dan ook geen behoefte om spiritueel te worden, omdat het leven niet zo moeilijk is voor ze. Waarom zouden ze het dan ingewikkeld maken. Misschien zijn spirituele mensen al zoveel belast uit het leven dat zij eerder doodgaan. Het doodgaan zal in feite niet het probleem zijn van veel spirituele personen. Daarom zal een lang of een kort leven ook niet zo belangrijk zijn.

Het is moeilijk om een goed antwoord te geven zonder een definitie van "spiritueel mens". Is het iemand die zacht praat? Rond loopt in witte kleding? heeft een lange witte baard? Iemand die gezond eet en doet aan meditaties? Vegetariër? Denk het niet, want de definitie van spiritueel is niet materieel. Kleding, gedraag, manier van leven dat zijn allemaal materiële acties die uitgevoerd kunnen worden door iedereen. Er zijn veel mensen die voor hun lichaam en geest zorgen door meditaties en gezond eten maar toch hebben ze niets spiritueel's (buiten de materieel wereld) ooit beleeft. Het enige plek waar je een spiritueel belevenis op de materieel wereld kan beleven is binnen je gevoel en gedachte. Dus mijn antwoord is: Spiritueel mensen (volgens bovengenoemde definitie) zullen niet langer leven dan andere mensen die een gezond levens stijl hanteren.

Maar Ed je moet er ook rekening mee houden dat spirituele mensen ook hele gevoelige mensen zijn . Die ook geregeld op hun teentjes lopen en dan wordt er ook veel van hun gevraagd. En daarom denk ik dat je alles tegen elkaar afweegd dat het niet veel zal uitmaken .

Het begrip spiritualiteit is moeilijk te definiëren. Voor de een betekent het uren mediteren. Voor de ander staat het gelijk aan koffiedik kijken, magnetiseren, hypnotiseren, aura’s zien, reiki, handlezen en noem maar op. Ir. Felix Ortt hanteert een definitie waar ik wel wat mee kan. "Spiritualiteit is het tegengestelde van materialisme, waarbij het materialisme ervan uitgaat dat de stof primair is en dat daaruit de geestelijke vermogens ontstaan, terwijl spiritualiteit de geest ziet als oorzaak van en beheerser van de stof" De geest als beheerser van de stof. Daarmee legt hij de verantwoordelijkheid voor al wat je ervaart in je leven dus bij jezelf neer. Dat is een grote en zware verantwoordelijkheid. Een die je terugwerpt op jezelf en je emoties. Een spiritueel mens heeft het dus, zeker in het begin, niet altijd even makkelijk. Meditatie is een van de manieren waarop je meer inzicht in je zelf krijgt. Meer inzicht in jezelf kan lijden tot meer controle over je emoties. Er is in 2007/ 2008 op de Santa Barbara University een onderzoek gedaan naar fysologische factoren van meditatie. (Shamata project) De resultaten tonen verbeteringen in een aantal positieve psychologische aspecten, zoals een groter gevoel van welbevinden, veerkracht, en minder angst. Er zijn verbeteringen in het maken van visueel onderscheid, in volgehouden aandacht, en er is een vermindering van afleidbaarheid. Shamatha beoefening blijkt bij te dragen aan effectieve wijzen van emotie regulatie Dus, naarmate je je volgens bovenstaande definitie meer en meer bewust bent van je eigen invloed op je gevoel van welbehagen en meer en meer controle uitoefent op je emoties, zal de kwaliteit van hoe jij je leven ervaart, verbeteren. Bovendien zul je bewuster in het NU zijn. De tijd zal minder snel lijken te gaan. Een beetje het wachtkamer van de tandarts effect.. daar kruipen de minuten ook altijd voor hen die liever elders bivakeren. Maar een langere levensduur?? Daar is voor zover ik weet nog geen goed, wetenschappelijk, onderzoek naar gedaan. Die vraag is dus momenteel nog moeilijk concreet te beantwoorden. Gevoelsmatig zeg ik; nee... Je gaat tenslotte niet alleen maar dood aan negatieve stress. Iemand die dagelijks een uurtje mediteert kan net zo goed onder een auto lopen, overvallen worden of een fikse voedsel vergiftiging oplopen. Maar, eerlijk is eerlijk, door gevoelsmatig te antwoorden ben ik eigenlijk aan het koffiedik kijken.

Ik denk dat het inderdaad wel zo kan zijn omdat, over het algemeen, spirituele mensen meer naar de positieve dingen in het leven kijken. Ook geloven ze meer in "wonderen" en zijn daardoor eerder geneigd om bij negatieve situaties een betere toekomst te visualisren. Dat helpt volgens mij allemaal om beter met situaties om te kunnen gaan en daardoor dus langer te kunnen leven. Dat zal ook het geval zijn bij mensen die in een God geloven. Alhoewel dat ook vaak wordt gemengd met "mijn waarheid en jullie waarheid" waardoor er haat komt en oorlog.

Ik beleef mijn leven heel intens maar geloof dus dat sprituee mensen een MINDER lang leef beschoren is, want eens je je zin van je leven hebt begrepen denk ik dat je de overstap mag maken, ik hoop voor mezelf dat ik de overstap snel mag maken.

Hallo Ed, Ik heb een vaste lijfspreuk: "Als je nummertje getrokken wordt dan ben je aan de beurt". Kortom: hoe spiritueel of on-spiritueel we ook zijn, we gaan wanneer het onze tijd is. Wat ik wel denk is dat mensen die bewust(er) leven wat gezonder zijn (mits men stabiel is natuurlijk!) en het leven als prettiger ervaren, beter in hun kracht staan. Naarmate je bewuster bent/leeft leef je meer ten volle/ervaar je het leven op een meer intense wijze. Dat heeft zijn voor- en nadelen natuurlijk! Je zult de schoonheid van het leven intenser ervaren, bijvoorbeeld onze prachtige natuur. Maar ook de narigheid ervaar je sterker. Je levensduur is denk ik (maar jemig, wie ben ik dan...) niet afhankelijk van de mate van spiritualiteit. Ik heb zeer spirituele mensen gekend die erg jong zijn overleden. En ook heb ik absoluut non-spirituele mensen gekend die al rokende en drinkende zeer oud zijn geworden. Of je leven al dan niet is volbracht heeft denk ik ook niet zoveel te maken met het aantal jaren dat je hier verblijft, maar met de intensiteit waarmee je hebt geleefd, en ook of je je "takenpakket" hebt voltooid. Dán is je tijd daar... en wanneer dat zal zijn is niet te zeggen. Niemand weet wanneer "het is volbracht", ofwel: wanneer je nummertje wordt getrokken... We komen allemaal met verschillende opdrachten hier op aarde. Verschillende intenties, we willen allemaal wat leren. De één komt met een enorm takenpakket, de ander met een paar simpele taken. De één is zich daarvan bewust. De ander niet. We werken onze taken af. En zodra de laatste is voltooid mogen we terug waar we vandaan kwamen. Zo zie ik het, dat is wat ik geloof. Ik beweer niet dat het de stellige waarheid is. En verzoek de critici alhier gewoon respect te hebben voor mijn zienswijze. Ik respecteer het ook als iemand gelooft dat er niets meer is na dit leven ;-)

Nee ik denk dat het overlijden van een mens daar niets mee te maken heeft.

''Zullen spirituele mensen langer leven en zo ja, waarom? ''.......... nee ed, je wordt gehaald als je wordt gehaald.............of je nou rookt, drinkt, alleen maar groente eet.....of de hele dag ''zen'' bent........... je wordt gehaald als je wordt gehaald dat weet jij als spiritueel persoon toch net zo goed als ik??? ;-)

Als je met een spiritueel persoon iemand bedoelt die goed kan omgaan met levensvragen en zingeving in zijn of haar leven, echte hoofdzaken van bijzaken kan onderscheiden en innerlijk een evenwichtig mens is, HOE dat naar de buitenkant ook al dan niet wordt uitgedragen, zal het antwoord JA zijn. Mensen die in balans zijn met zichzelf en de wereld om zich heen, kunnen het bij een goede overige gezondheid lang uithouden. Als je iemand bedoelt de in allerlei paranormale verschijnselen en vage zweverige claims gelooft, vaak juist DOORDAT ze het leven wat minder goed aankunnen, veel tegenslag op hun weg tegenkomen en niet weten hoe ze het leven van alledag het hoofd moeten bieden zonder al die rimram, aangeleerde zalvende stemmetjes en mystieke gebaartjes, dan is het antwoord nee. Stress en onzekerheid zijn namelijk heel slecht voor je, ook al trek je het nog zo'n leuk gekleurd jasje aan. Ik leef heel bewust en harmonieus, ben behoorlijk evenwichtig en moeilijk uit het veld te slaan en heb over het algemeen veel begrip voor mensen of probeer dat in elk geval op te brengen (ik ben ook IRL veel minder 'hard' en zwartwit dan op GV, uiteraard) en vaak degene die de stukjes bij elkaar moet vegen, maar zou mezelf absoluut niet spiritueel (durven en willen) noemen, omdat dat begrip ernstig besmet is door de foute soort spiritualiteit die teveel raakvlakken heeft met het geloof in paranormale zaken, kwakzalverij en een soort niet door kenis gehinderd wijsneuzerij, die de zaak als geheel weinig goed doet. Dingen waarmee ik beslist niet geassocieerd wil worden.

Nee. Een langer leven is afhankelijk van een heleboel verschillende factoren. Zoveel zelfs, dat ik niet eens de moeite wil nemen om er een korte samenvatting van te maken. Daarnaast kan voor de een 27 jaar erg lang duren, terwijl voor de ander 90 jaar voorbij geschoten is. We moeten spiritualiteit niet meer, minder of een andere waarde geven dat het is; iets persoonlijks, moois, en iets wat rust en geluk brengt bij diegenen die weten waar ze het kunnen vinden en er behoefte aan hebben. Wat mij betreft is jouw vraag ongeveer gelijk aan 'kiezen spirituele mensen eerder een groene tractor als een rode?'. ;-) Nu ik er nog even over nadenk, denk ik zelfs dat pijn en lijden zorgen voor een langer leven. Dit in de context dat tijd relatief is, en lang en kort daardoor nogal abstracte begrippen zijn geworden. Het is hierdoor voor een 2e persoon niet mogelijk om in te schatten of de 1e persoon zijn leven als lang of kort inschat; dit is persoonlijk. Duration is in the eye of the beholder...

Ik denk dat het moment van je overlijden bepaald is. Je hebt je lessen te leren, en als het genoeg is zul je overgaan. Voor de een is dat een kort leven, en voor de ander een lang leven, dit alles met een vast doel. Dus je kunt niet stellen dat niet spirituele mensen langer of korter leven. Ik denk wel dat liefdevolle mensen makkelijker met stress kunnen omgaan, en sneller kunnen relativeren. Als je veel met negatieve gebeurtenissen bezig bent, dan ben je jezelf langzaam aan het vergiftigen, en dat zal zeker zijn weerslag op je lichaam hebben. Maar, ik ken hele liefdevolle mensen die helaas ook kanker hebben gekregen, en niet meer van deze wereld zijn. Dus deze stelling klopt niet.