Zullen spirituele mensen langer leven en zo ja, waar om?

De meeste spirituele mensen , lijken bewuster te leven dan niet spirituelen, hoewel deze uitspraak nu al zeer omstreden is, ervaar ik dat deze mensen opvallend vaak , hele rustige evenwichtige mensen zijn, waar veel warmte en begrip van uit gaat.
Niet spirituele mensen kunnen dit ook allemaal wel zijn, ik wil niemand afvallen, maar ik heb zo mijn ervaringen en kan het niet anders verwoorden, er zijn voor mij dan ook, geen betere en minder betere mensen en wil ook niemand kwetsen met mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dat een foto van een plant in je tuin die overbelicht is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hou wel van bijzonder foto's, en deze is bewust overbelicht, het wordt de foto op mijn nieuwe boek, in het lichte gedeelte komt de tekst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga je een boek schrijven Ed? En wordt die ook uitgegeven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed, mooie foto hoor. Ook wel mijn stijl. Is het witte niet het hemelse? De tuin van Eden? En het onbekende?
Je wordt nieuwsgierig en je wilt weten wat er achter die witte ruimte zit. De foto is niet overbelicht. Het is gewoon ruim belicht, dat hoeft niet fout te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mayflower, ja ik ben met een boek bezig over de sessie's in ons park.
gdan.je ziet de foto zoals hij bedoelt is, geweldig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat de tekst geen afbreuk doet op die betekenis. Die bladeren is niet het onderwerp, dat is juist het witte vlak. Misschien juist de tekst links onderin, maar ik ben geen editor.
Heb je de foto zelf gemaakt? Welke titel krijgt het boek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk komt de tekst, boven horizontaal in de foto en dan rechts vertikaal naar beneden, zodat het heldere stuk midden in de foto ongeschonden blijft.
Het is mijn eigen foto en voor dit doel gemaakt.
De titel, Een sacrale plaats, op een zeeuwse akker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi Ed! En een plus voor je vraag! N.a.v. deze vraag en te beantwoorden heb ik de mijne gesteld

Het beste antwoord

Ik begrijp, omdat ik je een beetje denk te kennen, dat je dit vraagt buiten het feit om dat ieder zijn taak in het leven heeft en wanneer we 'klaar' zijn, terug mogen naar huis.

Wat betreft je vraag, een spiritueel mens, of bewust mens, leeft vaak wel bewuster en gaat bewust met dingen om. Vaak zijn deze mensen rustiger en zij hebben vaak geleerd om 'los te laten' , dat wat zij niet begrijpen of willen begrijpen. Wanneer zij gekwetst worden beseffen zij dat het beter is om te vergeven dan wrok te koesteren, wrok brengt negatieve energie in beweging en dat is slecht voor een mens. Haat, afgunst en jaloezie doet dit ook.

Dus kortom; Mensen met een goed zelfbewustzijn, zij die bewust leven op een positieve manier, zouden langer kunnen leven. Alleen wanneer niet vast staat wanneer onze 'les' voltooid is.

We komen dan wel met een volgende vraag te zitten;
Wat is de veroorzaker van kanker? Wordt het veroorzaakt door negatieve energie, haat, wrok of zit het in je genen?

Goeie vraag, ik ga hem stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Ook al zijn spirituele mensen rustiger en evenwichtiger,dan nog is dat geen enkele garantie voor een langer leven!
Je maakt wel een mooie opening voor een lange(re) discussie Ed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien je een rustiger en evenwichtiger leven hebt, dus veel minder stress en vaker tevreden, dan zal dat toch invloed moeten hebben op lengte van je leven.
Mensen die regelmatig ontevreden zijn, geen rust hebben, alleen maar aan geld denken, geen innerlijke rust ondervinden, zich altijd maar opgejaagd voelen, die zullen toch wel korter leven. ( denk ik )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,maar nu ga je er van uit,dat de nonspirituelen (zo als ik ze voor het gemak maar noem), geen rustig en evenwichtig leven zoude kunnen leiden. En dat is m.i. nergens op gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Moolkeesje dat zat er in met mijn vraag. waarin ik ook direct al stel, dat de vraag zeer omstreden is.
Maar ik stel hier ook deze vraag omdat ik het zelf niet weet, maar het me afvroeg, het lijkt me niet ondenkbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk weet je dat wel ; je deelt mensen al in in spiritueel en niet-spiritueel. En aangezien elk mens intrinstiek een spiritueel wezen is, bedoel je er iets anders mee....
Nee hoezo?
Wel heb ik altijd gedacht dat een maatschappij die op rust is, dus gedeelde normen en waarden kent, uiteindelijk gezonder is om in te leven dan in een meer ongeordende wereld. Maar ja dat is eigenlijk ook logisch, omdat oorlog bij huis, en veel meer spanning en schaarste om de hoek komt kijken.

Wel is het zo dat de mens die vertrouwen heeft in God, of in iemand anders of iets anders (voor ik heel GV weer op mijn nek krijg), rustiger leeft. Je weet waarom je leeft en hebt enig idee over hoe je zou willen leven, dat is al een grondslag.
En ik ben het met je eens, die mensen stralen dat uit. Die hebben vaak veel te geven.
De mens heeft grond onder zijn voeten nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik het hier helemaal mee eens zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag lief Koolmeesje!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar! Ik zou het niet beter hebben kunnen verwoorden+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Etab, ik geloof helemaal niet zozeer in de hemel. Een heleboel Christenen doen dat niet, en de Joden al helemaal niet. Het gaat om het leven hier op aarde. Ik geloof wel dat we in Gods Hand zijn. En over de hemel weten we niets. Wel dat er geen enkele energie verloren gaat. Jezus geloofde wel in een leven na dit leven, want hij ging naar zijn vader. De spirituele mens die hij was, moet dat wel hebben gedacht. Ik weet het niet. 67 jaar is ook al lang. Kan je bridgen in de hemel? (ik ben nu met een bridgedrive op stepbridge bezig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord
+
Ik denk niet dat dit veel uitmaakt. Hoelang je leeft heeft net zoveel te maken met de opdracht van je ziel op aarde. Ik denk dat er ook heel veel spirituele mensen jong zijn gestorven (ik ken er zelf meerdere).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of spirituele mensen langer leven zou ik niet zonder meer kunnen beamen.Wel denk ik dat ze een''rijker'' leven leiden dan niet spirituele mensen.Er is een extra dimensie in hun leven en ze kunnen beter hun lot aanvaarden omdat ze weten dat niets zonder reden gebeurt.Ze kunnen het ook beter verwerken als ze een dierbare moeten verliezen omdat ze weten dat het afscheid niet voor altijd is.Bij mijn moeder hebben we op het bidprentje de volgende tekst laten zetten:Die ik liefheb,ga ik verlaten,wie ik liefhad,daar ga ik weer naartoe.(mijn overleden vader).En ooit zien we elkaar weer.Soms heb ik twijfels,dat duurt nooit lang.Mijn geloof komt altijd terug,sterker en met meer overtuiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stelling dat gelovige beter het verlies van een dierbare kunnen verwerken ben ik het helemaal niet mee eens.
Ik ben niet gelovig en heb mijn eigen manier om verlies te verwerken, dat is niet beter of slechter of moeilijker of makkelijker dan voor iemand die denkt dat hij degene die hij verliest weer terug zal zien.
Het verwerken van het verlies van een dierbare is zo persoonlijk.
Wie ben jij om te denken dat ik dat moeilijker kan, dat ik misschien een minder rijk leven heb omdat ik niet gelovig ben,dat ik mijn 'lot'(als je daar al in geloofd) minder goed kan aanvaarden, waar haal je dat vandaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verontwaardiging geeft al aan dat het waar is.je zou je er anders niet zo druk om maken wat ik vind.
Cryofiel
13 jaar geleden
En zo heb je altijd gelijk, of je nu gelijk hebt of niet. Wat moet het fijn voelen om zo'n lekker beperkt wereldbeeldje te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Datzelfde kan ik natuurlijk ook van jou zeggen Cryofiel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat ik opmerkelijk vind: ik heb meermaals geprobeerd, me in te leven in de leefwereld van zogenaamd spirituelen - wat eigenlijk vaak neerkomt op paranormaalgelovers, want ik ben erachter gekomen dat ik zeer spiritueel ben, maar dat ik domweg niet geloof in paranormale of buitennatuurlijke dingen. Goed, terug naar wat ik wilde vertellen. Ik heb dus meermaals geprobeerd, me in te leven in de leefwereld van zulke gelovers. Steevast kon ik dat alleen maar, als ik bereid was een heleboel dingen te *vergeten*. Met andere woorden, mij werd gevraagd, bestaande kennis te *negeren*. Dat weiger ik ten enen male. Ik wil nooit iets vergeten, ik wil altijd zoveel mogelijk naar het geheel kijken, om het totaalplaatje te zien. Of ik daar in slaag zal ik natuurlijk nooit weten; ik weet wel dat ik er zeker niet in slaag wanneer ik bepaalde dingen verdoezel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de wil daar is, is alles mogelijk, maar jij ziet de wereld alleen vanuit de jouw bekende paadjes.
De uitgestippelde route van al die bekende paadjes, hoef je nooit te vergeten, om een zijpaadje in te gaan, zeker als je daartoe uitgenodigd wordt.
Maar de zijpaadjes sla je over, wel ben je nieuwsgierig en kijk je even.
Verder kom je niet, ik weet wel de weg op al die paadjes en kom overal en daar hoef ik geen dingen voor te vergeten, want dat zou ten koste gaan van het totale plaatje.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ben alle zijpaden ingelopen die het leven mij heeft gegeven. Er was een zijpad dat naar een woestijn leidde. Zo'n woestijn heeft een heel eigen schoonheid, waar je echt van kunt genieten, mits je je ervoor openstelt. Degene die mij dat zijpad liet zien dat naar de woestijn voerde, nam mij mee; eenmaal in de woestijn aangekomen liet zij mij een sprookjesachtige stad zien, midden in de woestijn, met mooie parken waarin lieflijke beekjes in grote meren uitmondden. Zij geloofde echt in die stad met het park, de beekjes en de meren. Ik was niet in staat mijn kennis opzij te zetten. Daardoor zag ik een mooie luchtspiegeling. Betoverend mooi, dat moet ik toegeven - maar nochtans een luchtspiegeling. In feite zagen wij hetzelfde. Het verschil tussen ons was, dat ik meer kennis had, die ik niet wenste te vergeten. Hoewel wij beide hetzelfde zagen, zagen wij elk iets heel anders. Ik heb het gecontroleerd door naar dat park te lopen. Van mijn reisgezellin mocht dit niet; ze wilde helaas niet vertellen waarom niet. Toch liep ik naar het park, en wat denk je: zodra ik in de buurt kwam, verdween het. Niet voor haar - zij zag half angstig, half bewonderend hoe ik midden in een meer stond, en over het water liep. Zelf zag ik slechts brandend zand, hoewel er in de verte een nieuwe luchtspiegeling op leek te doemen, die ook een stad met beekjes en meren leek voor te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooi waardevol en persoonlijk antwoord.
Een antwoord met een bevestiging en een boodschap.
Een antwoord zonder strijd.
Het laatste paadje rechts af ben je vergeten in te slaan.
Maar die kan je altijd nog eens inlopen.
Niemand verwacht je daar, niemand mist je daar, maar je bent er altijd welkom, ongevraagd.
Het paadje is wel moeilijk te vinden en alleen toegankelijk voor eerlijke mensen, niet eerlijk naar buiten toe, maar eerlijk naar binnen, sommige mensen lopen toevallig zo maar het paadje op, zich niet bewust waar het naar toe leidt, sommige keren weer terug, ze zijn nog niet zo ver, er nog niet aan toe, zij willen alles controleren en verklaren, maar wie weet, er is nog zoveel tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mayflower, ik maak me er niet druk om, die tijd heb ik allang achter me gelaten, wil je er alleen op wijzen dat jij, net als vele van jou mede gelovige een houding aanneemt alsof jullie alwetend zijn.
Het is heel fijn als jij steun vind in je geloof, maar ga niet voor mij en andere niet gelovige denken. Jij kan nooit weten hoe ik omga met dingen in mijn leven, hoe 'rijk' mijn leven is.
Het aanemen van een dergelijk stelling als jij doet in je antwoord, geeft de welbekende oogkleppen weer, die gelovige vaak ophebben. Er is maar één waarheid voor iemand die gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nelly 3. Niets in het antwoord van Mayflower kan je als beledigend of kwetsbaar ervaren, ja je kan het wel, maar het is zo niet bedoeld.
En als jij een rijk leven hebt ook zonder een spirituele instelling is prachtig voor jou en ook zonder een geloof kan je prima en waardevol leven.
Wat wel heel juist is, dat spirituele mensen vaak beter kunnen omgaan met het overlijden van dierbaren, omdat dood gaan niet betekent dat ze er niet meer zijn, dood gaan en dood zijn, betekent voor deze mensen iets heel anders dan wat jij er van maakt.
Tijdens het stellen van mijn vraag was ik me al bewust dat dit soort reactie's zouden kunnen komen( lees maar mijn vraag)
Het is ook een beladen onderwerp, maar juist daarom wel bespreekbaar.
Mayflower heeft een heel persoonlijk en mooi antwoord gegeven, jammer dat je het anders opvatte.
Natuurlijk zul je zeggen en denken, dat we elkaar helpen en dat is ook wel vaak zo, maar dat gebeurt andersom ook, heel normaal dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, ik ben helemaal niet beledigd of gekwetst door het antwoord van Mayflower. Ben het alleen niet met haar eens.
Het is fijn als iemand steun heeft aan zijn geloof. Maar iemand anders kan niet voor mij bedenken, dat ik het moeilijker heb met het verwerken van verlies, omdat ik niet gelovig ben en niet geloof in een leven ná dit leven. Het invullen van andermans emoties en de beleving hiervan, is volgens mij niet mogelijk. Het idee dat het makkelijker is om verder te leven zonder je dierbare omdat je weet dat je die weer tegenkomt is naar mijn idee dan ook nergens duidelijk op gebaseerd.
Dat is een veronderstelling die nooit te 'meten' is. Omdat verdriet zo persoonlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nelly,ik kan alleen maar achter mijn antwoord staan.Het is toch heel begrijpelijk dat iemand,die een dierbare verliest aan de dood maar weet dat dit niet onherroepelijk is,beter de dood kan aanvaarden.Je kan het zien als iemand die op vakantie gaat voor een lange tijd.Het afscheid valt zwaar maar je weet dat het tijdelijk is.Hoe kan je de dood van een dierbare verwerken als je weet dat alles voorgoed voorbij is,je hem/haar nooit meer terug zult zien.Als jij dat wel kunt,ben ik heel blij voor je maar ik ben blij met het geloof dat niet alles voorbij is na dit leven.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Mayflower, je projecteert jouw beleving op een ander. Je denkt dat het toch niet anders kán dan dat jij het beter/makkelijker hebt dan die ander. Die ander denkt er echter heel anders over. Leef je in in die ander. Als je dat niet kunt, accepteer die ander. En accepteer wat die ander zegt. Dat is voor die persoon net zo waar, als jouw waarheid voor jou is.
Cryofiel
13 jaar geleden
@eddijst: Vanaf ongeveer mijn tiende heb ik vele, vele paden en paadjes bewandeld. Dat zit in mijn aard. Als het goed is, heb je ook hier op GV kunnen zien dat ik overal rondneus, en dat ik overal het fijne van wil weten. Zo ben ik nu eenmaal. Het gaat er niet om wat we op zo'n paadje zien - althans, het gaat niet om wat we op het eerste gezicht zien. Dat is voor jou, voor mij, en voor vele anderen hetzelfde. Net als bij die woestijn met dat mooie park - daar zag ik hetzelfde als mijn reisgenote. Echter, waar mijn reisgenote bleef staan, liep ik de woestijn in. Toen zag ik ineens heel andere dingen. Toen ZAG ik pas echt. Nog steeds zegt die reisgenote: "Maar je hebt dat park toch gezien? Je hebt de pracht van die meren toch ervaren?" Daar heeft ze gelijk in, ik heb het gezien, ik heb het ervaren. Ik heb echter dieper gekeken dan de oppervlakte; daardoor heb ik nu ook kennis van de onderliggende waarheid. Die extra kennis is nu essentieel voor mijn visie op de woestijn, het park, en de meren. Die extra kennis kán en wíl ik niet vergeten, ook al wordt mij dat wel eens kwalijk genomen. Ook hier op GV kom ik regelmatig mensen tegen die mij o zo graag hun paadje willen laten zien, omdat dat naar een woestijn leidt waar een mooie waterpartij te zien is. Iets wat eigenlijk helemaal niet kán, maar wat toch echt te zien is, en wat al door velen is ervaren. In die zin hindert mijn extra kennis mij nu. Waar ik vroeger nog vol enthousiasme meeging op dat paadje, doe ik dat nu niet zo snel meer. Na een keer of vijftien de woestijn in te zijn gelopen om de zoveelste luchtspiegeling te zien, is mijn enthousiasme wat getaand. (vervolg in volgende reactie)
Cryofiel
13 jaar geleden
(vervolg van vorige reactie) Nu ben ik eerder geneigd eerst te vragen of degene die mij mee wil nemen, eigenlijk wel weet heeft van het verschijnsel dat wij luchtspiegeling noemen. Zo nee: joh, ga eerst eens wat introductieboeken lezen, of ga zelf je pad op en blijf niet staan aan de rand van de woestijn, maar loop de woestijn in, tot je jouw paradijselijke meren hebt bereikt. Vertel me dan wat je hebt gezien. Kent die persoon al wel de luchtspiegeling, dan vraag ik, waarom hij of zij zo zeker weet dat aan het einde van dit ene paadje iets gebeurt dat géén luchtspiegeling is. Helaas krijg ik dan vaak een antwoord dat erop neerkomt dat het niet is bewezen dat die waterpartij niet bestaat, en dat we er dus van uit moeten gaan dat die waterpartij echt bestaat. Pas als die persoon deze redenatie niet gebruikt omdat hij begrijpt waarom het een drogredenatie is, en als die persoon mij duidelijk kan maken waarom hij denkt dat er in dit geval geen sprake is van een luchtspiegeling, loop ik alsnog mee. In dat geval: graag zelfs, hoe eerder hoe beter! Misschien is dat wel het cynisme dat gepaard gaat met het inzicht dat ik inmiddels heb verkregen. Of noem het realisme in plaats van cynisme. Desondanks is ook de oude Cryo van vroeger nog aanwezig. Ik blijf ontdekken, ik blijf regelmatig onbekende paden inslaan. Soms uit mezelf, soms op uitnodiging van iemand anders. Je weet maar nooit welke onverwachte dingen daar schuilgaan. Hoe onverwachter de ontdekking, hoe leuker het is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mayflower, nog even een aanvulling op de reactie van Cryfiel, waar ik me helemaal in kan vinden. Het is voor jóu heel begrijpelijk dat je de dood van een dierbare beter kan verwerken als je weet dat die niet onherroepelijk is. Dat is jóuw gevoel hierover, maar niet het mijne, dit is geen waarheid, maar een veronderstelling.
Het verwerken van het verlies van een dierbare is moeilijk en iedereen heeft zijn eigen manier om hier mee om te gaan. Zelf verloor ik mijn man toen ik 40 was, hij is er niet meer, hij is gecremeerd en wij zullen elkaar nooit meer zien. Maar ik ben hem niet kwijt, hij is nog bij me, elke dag, omdat ik aan hem denk. Ik hoef niet te wachten op mijn eigen dood en ons weerzien in het hiernamaals, ik wordt nooit overvallen door twijfel. Ik weet waar ik aan toe ben, hij is dood en ik leef verder en ik mag gerust zeggen dat ik dat prima doe. Heb mijn leven opgepakt voed drie kinderen verder alleen op en heb plezier in mijn leven.
Is het voor mij dan moeilijker geweest om dit verdriet te verwerken, dat kán jij toch niet weten?
Ik kan ook niet weten of het makkelijker geweest zou zijn als ik gelovig was gebleven (ben wel gelovig opgevoed) is ook geen vraag waar je iets aan hebt. Je kan toch niets meer veranderen wat al gebeurt is.
Prima dat jj steun haalt uit je geloof, maar je veronderstelling klopt gewoon niet.
Ik begrijp hem wel, zeker als je steun ontvangt uit je geloof, die ervaring geeft jou kracht, kracht om door te gaan, dingen te verwerken, maar mensen die dat geloof niet hebben, ervaren ook een kracht om door te gaan. Ik haal deze uit mezelf, mijn kinderen, en mijn liefde voor het leven, maar die kracht is er voor mij ook. Op een andere manier.
Het zou jammer zijn als je dat niet kan zien, dat je niet kan zien hoe mensen, op een andere manier het leven leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ nelly3 Ik lees hier de reactie's van 3 goedwillende mensen, ieder met een eigen invulling van hun leven, maar ik lees ook uitlatingen die heel kwetsend voor de ander kan zijn, ik begrijp nu je nogal heftige reactie.
Niemand kan bij een ander binnen kijken hoe het verlies van een dierbare is en wordt verwerkt, we kunnen er hooguit naar gissen.
Niemand wil hier zeggen dat spirituele mensen er beter me om kunnen gaan, dat is ook maar gissen.
Ook niemand wil hier zeggen dat niet spirituele mensen er slechter mee om kunnen gaan, waar het om ging, dat de dood voor vele spirituele mensen een andere betekenis kan hebben en ze er vaak anders mee om kunnen gaan, niet beter maar anders.
Het verlies van je man op deze leeftijd, is een van de ergste dingen die een mens kan meemaken en al helemaal als er ook nog jonge kinderen zijn, die jou regelmatig weer aan je man zullen laten terug denken.
Immers je kinderen zijn ook een deel van je overleden man.
Ik kan hier niet voor Mayflower spreken, maar ik kan heus wel zien, dat veel mensen op een andere manier in het leven staan en dat zal niemand je ooit kwalijk nemen.
Ik heb nu even met je te doen en dat meen ik echt, vergeef ons dat het even leek alsof we dachten dat je slechter met het verlies van een dierbare kon omgaan.
Je bent niet alleen een sterke maar ook een eerlijke vrouw.
Wees trots op je zelf.
Ed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Cryofiel, wat lijken we toch veel op elkaar, alleen onder aan de bladzijde staat er wat anders.
Maar we zoeken het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@nelly3 .Mijn antwoord was ingegeven door de manier waarop ik erover denk.Ik ben oprecht blij voor je dat je de kracht hebt gevonden om dit zware verlies te verwerken.Ik neem mijn petje voor je af,je hebt de moed gehad om door te gaan en jullie kinderen allleen op te voeden.Alle respect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed en Mayflower, bedankt voor jullie lieve reactie's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo ; eens, en wat kun je het ontzettend mooi beschrijven. Het hele woord 'spiritueel' lijkt wel besmet te zijn door paranormaalgelovers, waardoor mensen die niet in het ontastbare geloven het niet meer mogen gebruiken ofzo. Gelukkig weten we wel beter, en kunnen we een absoluut NIETS minder rijk leven leiden. Meer leiden dan lijden, vermoedelijk. Alleen mag Ed me nog eens uitleggen hoe 'Wat wel heel juis is, is dat spirituele mensen vaak beter kunnen omgaan met het overlijden van dierbaren' (je derde reactie) verenigbaar is met 'Niemand wil hier zeggen dat spirituele mensen er beter me om kunnen gaan, ', (je vierde reactie) want ik lees daar toch écht een tegenstelling, helemaal uit je eigen mond, en precies weer in de categorie die me steeds weer zo ergert. En het is ook onzin ; ik kan er - tot op heden - uitstekend omgaan met de wetenschap dat iemand er echt niet meer is, en dat je kunt leven met de herínnering aan de overledene. Heel goed zelfs, zonder zoethoudertjes en loze beloften over eventueel later, die niemand kan controleren of bevestigen. Omdat de dood zo bij het leven hóort, hoe vreselijk ze ook is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, ik zie nu pas je reactie, probeer het uit te leggen, ook al erger je aan deze categorie. * spirituele mensen kunnen vaak beter omgaan met het overlijden van dierbaren* *niemand wil hier zeggen dat spirituele mensen er beter mee omgaan, dat is ook maar gissen* Als je het zo naast elkaar ziet staan ziet het er raar uit.
de laatste zin was een antwoord op een reactie, omdat de schijn werd gewekt, dat niet spir. mensen er niet goed mee om konden gaan, dat is natuurlijk niet juist.
heel veel mensen kunnen er niet goed mee omgaan en heel veel mensen kunner er wel goed mee omgaan.
Of je nu wel of niet denkt spiritueel te zijn.
daarom gebruik ik in de eerste zijn ook het woordje...vaak... en in de andere zin...gissen..
Cryofiel
13 jaar geleden
Kan zijn, Ed, maar toch... wek je een bepaalde indruk. En je wekt de indruk dat je die indruk wílt wekken. Als je een gevoelsmens bent, zou je dat vooraf moeten kunnen inschatten, en je woorden net wat nauwkeuriger moeten kunnen kiezen.
Natuurlijk niet. Dan zou je ook de vraag kunnen stellen of rijke mensen langer zullen leven dan arme.

Een mens is een mens en ieder mens vult zijn leven anders in. Dat spirituele mensen vaak rustig en evenwichtig zijn, geloof ik geen barst van. Zo komen ze vaaak over inderdaad, maar ik merk dat ze innerlijk ook net zo onrustig kunnen zijn als anderen. Bovendien lijkt het of ze rustig zijn omdat ze zich vaker onder 'soortgelijken' bevinden. Dan voelen ze zich thuis.

Ik heb ook zo mijn ervaringen. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk denk ik wel dat spirituele mensen een langer leven beschoren is ! NAls voorbeeld pak ik mensen die voor het kloosterleven gekozen hebben . Die bereiken vaak zeer hoge leeftijden. Dit komt volgens mij door o.a. een evenwichtig leven - gezond leven- een geregeld patoon- schone omgeving -geen stress- gezond eten- voldoende rust hebben en meestal in een rustige omgeving verblijven ! Daar moet je natuurlijk wel mens voor zijn . Alle respect !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet Loenie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vooral de regelmaat die het kloosterleven gezond maakt. Geen stress zou ik zou niet willen zeggen, die is er wel degelijk.
Mijn jarenlange ervaring met het verzorgen van bejaarde kloosterlingen heeft me geleerd dat de afgunst onder elkaar erg groot is.
Stress ontstaat al als de tafel indeling verandert wordt, het eten te laat komt of de 'buurvrouw' meer aandacht krijgt als jij.
Het denkbeeldige aureooltje wat ik eerst altijd boven een kloosterling zag, was na enkele weken al verdwenen als sneeuw voor de zon, en terecht het zijn ook 'gewoon' mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Tijd is tijd.
En niemand weet wanneer het jou tijd is.

En evenwichtig als je gelooft?
Een collega van mij is lid van de pinkstergemeente.
Die leeft zijn hele leven met de vraag of hij het wel goed genoeg gedaan heeft om straks door de poort te mogen.
Ondanks dat zijn hele leven in teken van zijn god staat.
Die angst lijkt mij niet gezond.

En verder heeft het nieuws de afgelopen maanden laten zien dat rustig celibaat leven erg lastig kan zijn......
Dus hoe gelukkig en rustig leef je dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zal je nooit achter kunnen komen. Het is immers onbekend wanneer iemand doodgaat, laat staan of hij dan langer of korter dan dat zal leven.

Sommigen zeggen dat je hart een maximaal aan slagen kan maken in een leven.

Spirituele mensen zijn voornamelijk bezig met hun zelf vinden. Om zich van alle maskers en ongezonde kwalen af te helpen. Maar het wil nog niet zeggen of dit dan ook lukt. Want vele mensen hebben blinde vlekken, deze personen kunnen niet van zichzelf zien wat het meest blokkerende probleem is.

Veel spirituele mensen zijn pas na een vervelende gebeurtenis spiritueel geworden. Dat wil zeggen dat hun leven voor het spirituele al veel slechter was dan een normaal gezond iemand. Dus deze spirituele mensen zijn eigenlijk bezig om zichzelf bij te schaven, waar veel gewone mensen al vanzelf zijn (zonder dat ze hiervan bewust zijn). Hoe kan het anders dat 1 spiritueel persoon de grootste moeite heeft met 'zijn' leven en een ander gewoon persoon daar fluitend doorheen komt. Die hebben dan ook geen behoefte om spiritueel te worden, omdat het leven niet zo moeilijk is voor ze. Waarom zouden ze het dan ingewikkeld maken.

Misschien zijn spirituele mensen al zoveel belast uit het leven dat zij eerder doodgaan.
Het doodgaan zal in feite niet het probleem zijn van veel spirituele personen. Daarom zal een lang of een kort leven ook niet zo belangrijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is moeilijk om een goed antwoord te geven zonder een definitie van "spiritueel mens".
Is het iemand die zacht praat? Rond loopt in witte kleding? heeft een lange witte baard? Iemand die gezond eet en doet aan meditaties? Vegetariër?
Denk het niet, want de definitie van spiritueel is niet materieel. Kleding, gedraag, manier van leven dat zijn allemaal materiële acties die uitgevoerd kunnen worden door iedereen. Er zijn veel mensen die voor hun lichaam en geest zorgen door meditaties en gezond eten maar toch hebben ze niets spiritueel's (buiten de materieel wereld) ooit beleeft. Het enige plek waar je een spiritueel belevenis op de materieel wereld kan beleven is binnen je gevoel en gedachte.
Dus mijn antwoord is: Spiritueel mensen (volgens bovengenoemde definitie) zullen niet langer leven dan andere mensen die een gezond levens stijl hanteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Ed je moet er ook rekening mee houden dat spirituele mensen ook hele gevoelige mensen zijn .
Die ook geregeld op hun teentjes lopen en dan wordt er ook veel van hun gevraagd.
En daarom denk ik dat je alles tegen elkaar afweegd dat het niet veel zal uitmaken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja teun dat is waar, dat van op je tenen lopen.
+1
Het begrip spiritualiteit is moeilijk te definiëren.
Voor de een betekent het uren mediteren. Voor de ander
staat het gelijk aan koffiedik kijken, magnetiseren, hypnotiseren, aura’s zien, reiki, handlezen en noem maar op.

Ir. Felix Ortt hanteert een definitie waar ik wel wat mee kan.

"Spiritualiteit is het tegengestelde van materialisme, waarbij het materialisme ervan uitgaat dat de stof primair is en dat daaruit de geestelijke vermogens ontstaan, terwijl spiritualiteit de geest ziet als oorzaak van en beheerser van de stof"

De geest als beheerser van de stof.

Daarmee legt hij de verantwoordelijkheid voor al wat je ervaart in je leven dus bij jezelf neer.
Dat is een grote en zware verantwoordelijkheid. Een die je terugwerpt op jezelf en je emoties.
Een spiritueel mens heeft het dus, zeker in het begin, niet altijd even makkelijk.

Meditatie is een van de manieren waarop je meer inzicht in je zelf krijgt.
Meer inzicht in jezelf kan lijden tot meer controle over je emoties.

Er is in 2007/ 2008 op de Santa Barbara University een onderzoek gedaan naar fysologische factoren van meditatie. (Shamata project)

De resultaten tonen verbeteringen in een aantal positieve psychologische aspecten, zoals een groter gevoel van welbevinden, veerkracht, en minder angst. Er zijn verbeteringen in het maken van visueel onderscheid, in volgehouden aandacht, en er is een vermindering van afleidbaarheid. Shamatha beoefening blijkt bij te dragen aan effectieve wijzen van emotie regulatie

Dus, naarmate je je volgens bovenstaande definitie meer en meer bewust bent van je eigen invloed op je gevoel van welbehagen en meer en meer controle uitoefent op je emoties, zal de kwaliteit van hoe jij je leven ervaart, verbeteren.

Bovendien zul je bewuster in het NU zijn.
De tijd zal minder snel lijken te gaan.
Een beetje het wachtkamer van de tandarts effect.. daar kruipen de minuten ook altijd voor hen die liever elders bivakeren.

Maar een langere levensduur??

Daar is voor zover ik weet nog geen goed, wetenschappelijk, onderzoek naar gedaan.
Die vraag is dus momenteel nog moeilijk concreet te beantwoorden.

Gevoelsmatig zeg ik; nee...
Je gaat tenslotte niet alleen maar dood aan negatieve stress.
Iemand die dagelijks een uurtje mediteert kan net zo goed onder een auto lopen, overvallen worden of een fikse voedsel vergiftiging oplopen.

Maar, eerlijk is eerlijk, door gevoelsmatig te antwoorden ben ik eigenlijk aan het koffiedik kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaat je trouwens best goed af, dat koffiedik kijken. ;-)
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus!
Ik denk dat het inderdaad wel zo kan zijn omdat, over het algemeen, spirituele mensen meer naar de positieve dingen in het leven kijken. Ook geloven ze meer in "wonderen" en zijn daardoor eerder geneigd om bij negatieve situaties een betere toekomst te visualisren.
Dat helpt volgens mij allemaal om beter met situaties om te kunnen gaan en daardoor dus langer te kunnen leven.
Dat zal ook het geval zijn bij mensen die in een God geloven. Alhoewel dat ook vaak wordt gemengd met "mijn waarheid en jullie waarheid" waardoor er haat komt en oorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ik beleef mijn leven heel intens maar geloof dus dat sprituee mensen een MINDER lang leef beschoren is, want eens je je zin van je leven hebt begrepen denk ik dat je de overstap mag maken, ik hoop voor mezelf dat ik de overstap snel mag maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
molly, waarom zou je graag de overstap maken, iedere dag op aarde is waardevol, ook al voelt het niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Molly, Ik schrik een beetje hiervan. Weet je, de aarde is niet altijd even prettig om te verblijven, maar daarom juist een geweldige uitdaging! Zo ervaar ik het en geloof me, ik heb mijn portie in het leven meer dan een keer ontvangen, het leven vervloekt en ook gehoopt dat ik al weer mocht vertrekken. En toch ben ik blij dat ik er nog ben! Er is een boel wat de moeite waard is. Ik hoef alleen maar een mooi bos in te gaan of een strandwandeling te maken en dan ben ik blij dat ik hier ben! Of met mijn hondjes te spelen ;-) Of een oor bieden aan een eenzame oudere, die zoveel mooie dingen te vertellen heeft. Kortom: het is hier niet alleen maar de hel, juist door alle verscheidenheid is de aarde zo'n interessante leerschool! Inmiddels leef ik zo: ik accepteer het wanneer mijn tijd daar is en ik accepteer het dat die tijd nog niet daar is... intussen probeer ik het beste uit het leven te halen zoals het NU is... en overwin ik alle obstakels, dat probeer ik in ieder geval ;-) niet dat het altijd lukt hoor... Zet hem op hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt dramatischer dan ik bedoel, ik beleef mijn leven heel intens maar ik weet dat er nog iets veel mooiers omt. Ik geniet van de kleine dingen maar niet van de menselijke aspecten ervan, terwijl ik deze wel moet ondergaan. Ik accepteer ook dat ik nog eventjes verder moet in deze wereld, waarschijnlijk moet ik nog het een en ander doen, maar misschien ben ik ongeduldig :) want ik denk dat er nog veel grootser is dan het aardse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukkig molly, we hadden je verkeerd begrepen, we waren even bezorgd voor je en ja, ongeduldig, dat ken ik ook hoor.
+1
Hallo Ed,

Ik heb een vaste lijfspreuk: "Als je nummertje getrokken wordt dan ben je aan de beurt".

Kortom: hoe spiritueel of on-spiritueel we ook zijn, we gaan wanneer het onze tijd is.

Wat ik wel denk is dat mensen die bewust(er) leven wat gezonder zijn (mits men stabiel is natuurlijk!) en het leven als prettiger ervaren, beter in hun kracht staan. Naarmate je bewuster bent/leeft leef je meer ten volle/ervaar je het leven op een meer intense wijze. Dat heeft zijn voor- en nadelen natuurlijk! Je zult de schoonheid van het leven intenser ervaren, bijvoorbeeld onze prachtige natuur. Maar ook de narigheid ervaar je sterker.

Je levensduur is denk ik (maar jemig, wie ben ik dan...) niet afhankelijk van de mate van spiritualiteit. Ik heb zeer spirituele mensen gekend die erg jong zijn overleden. En ook heb ik absoluut non-spirituele mensen gekend die al rokende en drinkende zeer oud zijn geworden.

Of je leven al dan niet is volbracht heeft denk ik ook niet zoveel te maken met het aantal jaren dat je hier verblijft, maar met de intensiteit waarmee je hebt geleefd, en ook of je je "takenpakket" hebt voltooid. Dán is je tijd daar... en wanneer dat zal zijn is niet te zeggen. Niemand weet wanneer "het is volbracht", ofwel: wanneer je nummertje wordt getrokken... We komen allemaal met verschillende opdrachten hier op aarde. Verschillende intenties, we willen allemaal wat leren. De één komt met een enorm takenpakket, de ander met een paar simpele taken. De één is zich daarvan bewust. De ander niet. We werken onze taken af. En zodra de laatste is voltooid mogen we terug waar we vandaan kwamen.

Zo zie ik het, dat is wat ik geloof. Ik beweer niet dat het de stellige waarheid is. En verzoek de critici alhier gewoon respect te hebben voor mijn zienswijze. Ik respecteer het ook als iemand gelooft dat er niets meer is na dit leven ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik denk dat het overlijden van een mens daar niets mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
''Zullen spirituele mensen langer leven en zo ja, waarom?
''..........

nee ed, je wordt gehaald als je wordt gehaald.............of je nou rookt, drinkt, alleen maar groente eet.....of de hele dag ''zen'' bent...........

je wordt gehaald als je wordt gehaald

dat weet jij als spiritueel persoon toch net zo goed als ik??? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar antwoord, naatje!
+1
Als je met een spiritueel persoon iemand bedoelt die goed kan omgaan met levensvragen en zingeving in zijn of haar leven, echte hoofdzaken van bijzaken kan onderscheiden en innerlijk een evenwichtig mens is, HOE dat naar de buitenkant ook al dan niet wordt uitgedragen, zal het antwoord JA zijn. Mensen die in balans zijn met zichzelf en de wereld om zich heen, kunnen het bij een goede overige gezondheid lang uithouden.

Als je iemand bedoelt de in allerlei paranormale verschijnselen en vage zweverige claims gelooft, vaak juist DOORDAT ze het leven wat minder goed aankunnen, veel tegenslag op hun weg tegenkomen en niet weten hoe ze het leven van alledag het hoofd moeten bieden zonder al die rimram, aangeleerde zalvende stemmetjes en mystieke gebaartjes, dan is het antwoord nee. Stress en onzekerheid zijn namelijk heel slecht voor je, ook al trek je het nog zo'n leuk gekleurd jasje aan.

Ik leef heel bewust en harmonieus, ben behoorlijk evenwichtig en moeilijk uit het veld te slaan en heb over het algemeen veel begrip voor mensen of probeer dat in elk geval op te brengen (ik ben ook IRL veel minder 'hard' en zwartwit dan op GV, uiteraard) en vaak degene die de stukjes bij elkaar moet vegen, maar zou mezelf absoluut niet spiritueel (durven en willen) noemen, omdat dat begrip ernstig besmet is door de foute soort spiritualiteit die teveel raakvlakken heeft met het geloof in paranormale zaken, kwakzalverij en een soort niet door kenis gehinderd wijsneuzerij, die de zaak als geheel weinig goed doet. Dingen waarmee ik beslist niet geassocieerd wil worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Een langer leven is afhankelijk van een heleboel verschillende factoren. Zoveel zelfs, dat ik niet eens de moeite wil nemen om er een korte samenvatting van te maken. Daarnaast kan voor de een 27 jaar erg lang duren, terwijl voor de ander 90 jaar voorbij geschoten is. We moeten spiritualiteit niet meer, minder of een andere waarde geven dat het is; iets persoonlijks, moois, en iets wat rust en geluk brengt bij diegenen die weten waar ze het kunnen vinden en er behoefte aan hebben.

Wat mij betreft is jouw vraag ongeveer gelijk aan 'kiezen spirituele mensen eerder een groene tractor als een rode?'. ;-)

Nu ik er nog even over nadenk, denk ik zelfs dat pijn en lijden zorgen voor een langer leven. Dit in de context dat tijd relatief is, en lang en kort daardoor nogal abstracte begrippen zijn geworden. Het is hierdoor voor een 2e persoon niet mogelijk om in te schatten of de 1e persoon zijn leven als lang of kort inschat; dit is persoonlijk. Duration is in the eye of the beholder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het moment van je overlijden bepaald is.
Je hebt je lessen te leren, en als het genoeg is zul je overgaan.
Voor de een is dat een kort leven, en voor de ander een lang leven, dit alles met een vast doel.
Dus je kunt niet stellen dat niet spirituele mensen langer of korter leven.
Ik denk wel dat liefdevolle mensen makkelijker met stress kunnen omgaan, en sneller kunnen relativeren.
Als je veel met negatieve gebeurtenissen bezig bent, dan ben je jezelf langzaam aan het vergiftigen, en dat zal zeker zijn weerslag op je lichaam hebben.
Maar, ik ken hele liefdevolle mensen die helaas ook kanker hebben gekregen, en niet meer van deze wereld zijn.
Dus deze stelling klopt niet.