Wat kan een 'UFO-fanaat' er toe brengen te WILLEN geloven in de vele wilde geruchten over aliens en hun voertuigen?

Valt het psychologisch te verklaren dat sommige mensen zo graag willen geloven dat de verhalen over UFO's en hun buitenaardse inzittenden op waarheid berusten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De mens is gemaakt om te dromen. Onze fantasie is een groot goed. Het houdt onze hersenen bezig. Hoe je met die fantasie om gaat, is voor iedereen anders. De een fantaseert over onmetelijke rijkdom, de ander over een leven na de dood, de derde over paradijselijke werelden naast de aarde, de vierde over een hele onzichtbare geestenwereld die overloopt in de zichtbare wereld. Veel mensen weten aardig de werkelijkheid en de fantasie uit elkaar te houden, maar 'deep down' blijven we toch dromende kinderen en lopen fantasie en werkelijkheid naadloos in elkaar over.

Voor geloof in wilde geruchten over UFO's geldt hetzelfde: het is leuk om te geloven dat dat allemaal echt waar is, net zo als het leuk is om te geloven dat er hele complotten zijn om de waarheid bij ons weg te houden, en net zo als het leuk is om jezelf een klein beetje (veel) bang te maken met wat dat allemaal kan gaan betekenen in de nabije toekomst.

Voor wat betreft UFO's is het nog een glijdende schaal: er zijn mensen die het hele idee van buitenaards leven afwijzen als belachelijk, en er zijn mensen die denken dat we dagelijks bezocht worden door wezens van andere werelden, sterker nog: ze lopen gewoon rond over straat. Alles er tussenin is bedenkbaar.

Maar, zoals Sir Arthur C. Clarke al zei over dit onderwerp: 'De waarheid zal, als altijd, nog veel vreemder zijn.'

Toegevoegd na 32 minuten:
Wil ik nog even toevoegen dat fantasie bijzonder nuttig is voor het voortbestaan van de soort, want het stelt ons in staat om te anticiperen op onbekende situaties, om consequenties te overdenken, om nieuwe dingen te bedenken. Met zekere beperkingen, want onze fantasie kan niet al te ver extrapoleren. Een 16e eeuwse zeeman zou nooit fantaseren over bezoekers van andere planeten, die fantaseerde over monsters uit zee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, wel de mens denkt steeds meer en meer vooruit.
Nu we weten dat de aarde rond is,dat de aarde niet de enigste van de miljoenste aarde zal zijn in het universum gaat de mens steeds dieper en dieper in de rumte met hun sattelietten en zo zijn de meeste mensen gewend aan het denken van dit kan en zal misschien alienachtig zijn en door buitenaardse wezens gebeurt zijn.

Als we echter verderdenken ,beseffen we eigenlijk dat er geen aliens zijn want dan zouden we ze al op deze moment gevonden hebben. Zoals je weet ,vindt men zeer moeilijk bewoonbare planeten. dus de mogelijkheid dat er aliens onze aarde gevonden hebben is miniem. evenmin wij ze vinden.

Ik denk dat men nooit een alien zal vinden aangezien dat de mensheid bijna aan zijn einde komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zoals god-gelovigen er van overtuigd zijn dat er hierna een paradijs komt, zijn UFO-gelovigen ontevreden met hun bestaan op aarde is. De is-dit-alles vraag. Ze hopen op een beter "elders", een paradijs. Net zoals gelovigen soms verschijningen zien van hun God of boodschappen ontvangen van hun God, krijgen ufo-gelovigen boodschappen uit hun paradijs. De volledige vergelijking is voer voor psychologen en sociologen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat valt zeker te verklaren.
Tegenwoordig denkt niet iedere mens meer volgens de normen en waarde die iedereen volgde.
Tegenwoordig durven mensen eerder uit te spreken wat zijn/haar belevenissen zijn.
En ik kan me heel goed voorstellen, dat als je je ergens in verdiept zoals UFO's (unidentified flying object) daar echt van overtuigd kan raken. Omdat er ook zoveel informatie over te vinden is op het internet en in boeken zou je er wel in gaan geloven wanneer je er zelf al voor open staat.
Hiermee zeg ik overigens niet dat het niet bestaat, ik geef alleen antwoord op je vraag.