Waar komt de haat van geloof tegen geloof vandaan

Ik ken een man en die is echt heel erg tegen andere geloven. Hij is zelf nehemia maar toen ik over een ander geloof begon zei hij dat dat echt puur fout was.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een Nehemia?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag ik me ook af..

Het beste antwoord

Omdat in (met name de grootste en belangrijkste geloven) je wordt wijsgemaakt dat al diegenen die jouw geloof niet volgen, naar de hel gaan of 'verloren' zijn. Zo denk je vanzelf dat al die andere mensen wel slecht of minderwaardig moeten zijn. Superioriteitsdenken (ik en mijn medegeloofsgenoten worden door de schepper van het universum gesteund en jullie niet) is een essentieel fundament van religie. Zonder dat zouden de meeste religies weinig kans maken, want mensen willen nou eenmaal graag in de waan zijn dat ze 'beter' zijn dan anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

dat zit tussen de oren. het is maar waar je in gelooft. sommige mensen geloven zo in waar ze in geloven dat ze geen ander geloof accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken die man niet...maar ik begrijp dat hij van het volle evangelie is.
Misschien heeft hij nare dingen meegemaakt met andere geloven.
Of is hij op een bepaald moment bekeerd. Wat je dan wel vaker ziet is dat mensen dan fanatiek kunnen zijn en onverdraagzaam tegen mensen die anders denken (een beetje alsof ze eigenlijk zichzelf moeten blijven overtuigen).
Of het is gewoon zijn aard om erg overtuigd te zijn van zijn gelijk en andere opvattingen te verwerpen.
Waar dat dan weer vandaan komt...tja...da's een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die ELK geloof van zich afschudden en er zijn mensen die dat bij elk ANDER geloof doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoort vanaf je geboorte bij een bepaalde groep terwijl je er niet zelf voor gekozen hebt. je kunt dit wel veranderen, maar dat word zelden gedaan. en net zoals een stelletje voetbalsupporters voor hun eigen vereniging en/of stad of dorp zo zijn we ook geneigd om op te komen voor het geloof. je hebt immers bij de geboorte toch al een soort stempel gekregen, en het is aan iemand zelf wat hij er mee wil gaan doen. zo ben ik officieel katholiek, maar ik vind niet dat ik bij een groep moet horen. ik geloof in een god maar weet zelf ook niet goed welke, ik heb ook geen behoefte aan de katholieken verplichtingen want ik geloof op mijn eigen manier. mijn god is namelijk ook mijn god als ik niet naar de kerk hoef e.d. mijn kind heb ik niet gedoopt, zodat ze zelf later kan kiezen (als ze dat belangrijk vind). want ik ben het helemaal niet eens met bepaalde dingen in het geloof, als er een god bestaat dan houd die ook wel van me als ik me niet tot een groep verbind. ik ben (vind ik) een goed mens en dat zou voldoende moeten zijn, anders maar niet. dus qua geloof ben ik vrij neutraal, en met al die islamitische en katholieken e.d. en hun verplichtingen net als een sekte hoef ik niks van te weten.

Toegevoegd na 47 minuten:
als je van thuis uit wat respect meegekregen hebt, moet je een andere cultuur en geloof ook kunnen respecteren. vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet precies wat een nehemia is en welke God hij in geloofd, maar ik denk dat hij haat om dezelfde reden waarom een blanke iemand haat omdat hij zwart is of andersom. of een hetero een homo haat omdat hij homo is. iemand die anders is als jezelf dus en jezelf beter wanen dan de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof is net als drank. Het lijkt leuk maar maakt meer kapot dan je lief is. (Ik hoop dat ik hier niemand mee beledig.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat je een aantal dingen verward met geloof en waarin en wie we geloven.
Ik ben eem gelovig mens, en ik heb mensen lief ook met een ander geloof.
Waarin ik geloof leg ik niemand op of dat ze op dezelfde manier moeten geloven.
Ik mijn geloofs wereld wijs ik wel leerstellingen af, dat wil niet zeggen dat ik de mens afwijs, daar zit veel verschil in.
Bijvoorbeeld ik geloof niet in feen en kabouter, dat is niet mijn geloofs overtuiging en leef wereld.
Vanuit mijn visie krijg je geloof door genade van God, dat betekend je hoeft niet je best te doen om te geloven, hij schenkt het je gratis.
Nehemia was een profeet, die leefde in de vijfde eeuw voor onze jaar telling.l
I
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Ik vraag me dat zelf ook vaak af.

Ik denk dat het bij een geloof hoort dat je ervan overtuigd bent dat jouw geloof het enige juiste geloof is. Als die overtuiging wegvalt, heb je namelijk geen reden meer om zo sterk dat geloof aan te hangen.

Wat dat betreft is het dus een soort zelfselectie.

Spreek je deze man regelmatig? Dan kun je hem eens voorleggen dat jij wordt omringd door een stuk of tien mensen. De een (hij) zegt dat jij ook Nehemia zou moeten worden, omdat dat het enige juiste geloof is, en alle andere geloven fout zijn. Maar nummer twee zegt dat jij Rooms-Katholiek zou moeten worden, omdat - wel, precies dezelfde reden. En nummer drie zegt dat jij Boeddhist zou moeten worden, om dezelfde reden. En nummer vier zegt - ga zo maar door.

Voor jou is er geen verschil tussen die tien mensen. Hoe kun jij ooit kiezen?

Ik heb het zelf wel eens geprobeerd - waarschijnlijk zal jouw man hetzelfde doen als mijn gesprekspartner destijds: hij zal argumenten geven waarom zijn geloof beter zou zijn dan alle andere. Daarop kun jij tegen hem zeggen, dat alle andere personen *exact* hetzelfde tegen je zeggen. Dat je dus nog steeds met het probleem zit, dat je wordt omringd door tien personen die allemaal precies hetzelfde beweren.

Bij elk nieuw argument van de gelovige kun je dat weer noemen. Blijf erop hameren dat je geen enkel verschil ziet tussen hem en de anderen.

Als hij het wil opgeven, en zegt dat je het na je dood wel zult merken als jij in de hel komt, kun je - nogmaals - zeggen dat dat nu *precies* de woorden zijn van persoon nummer acht. Dat jij dus beslist mohammedaan moet worden, omdat je anders in de hel zult branden.

Het is altijd leuk om te zien hoe iemand reageert op deze, niet te weerleggen, argumentatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vele geloven zijn ontstaan doordat een groep mensen het niet eens is met de gang van zaken en zich afsplitst van een bepaald geloof. Ik denk dat dat niet in zo'n gezellige sfeer plaatsvindt.

De Nehemia vind -als ik het goed op hun site lees- dat andere christelijke geloven er een zootje van hebben gemaakt uit naam van "hun" Jezus, en daar zijn ze allesbehalve blij mee.

Kortom, de haat zit op een of andere manier diep geworteld in het geloof. Bij fanatiekelingen, gelukkig een minderheid, kan dit leiden tot geweld.

Toegevoegd na 15 minuten:
ik lees net over de geschiedenis van de nehemia: "Vele jaren van bloei volgden maar ook perioden van diepe pijn door scheuring en verdriet hebben de gemeente gevormd."

misschien oorzaak van de haat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor iedereen die in sprookjes gelooft,vooral een geloof kiezen waar je je lekker bij voelt!
Ik heb het sprookjesboek al uit,voor wie het lenen wil,grATIS af te halen bij mij.
Ik geloof tegenwoordig in me zelf,nooit ruzie,ik maak geen oorlog,ik heb respect voor de medemens,en ik laat iedereen vooral in zn waarde. (ook al geloven ze in sprookjes)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het leuke van het onderzoek naar waar geloof, is dat men niet mag en kan oordlen.
Alleen God zit op die stoel.
Ook haat is NIET een toegestane emotie, als het om andere schepsels gaat.
geloof is juist iets heel nobels, het is alleen zo jammer dat 90% van alle mensen zonodig een ander de grond in moet trappen, om zichzelf te verhogen en beter te voelen.
Wees de minste, is de opdracht, en U zult verhoogd worden.
Maar dat willen we niet.
"WIJ zijn het belangrijkst, en niet God."
Uw wil geschieden, bidden we, maar we doen ons eigen wil.
De haat is natuurlijk wel weer een bewijs dat de mens een slechte natuur heeft.
Maar ook dat zullen we wel niet willen horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Psalmen 5:5 (5:6) De onzinnigen zullen voor Uw ogen niet bestaan; Gij haat alle werkers der ongerechtigheid.

Psalmen 11:5 De Heere proeft den rechtvaardige; maar den goddeloze, en dien, die geweld liefheeft, haat Zijn ziel.

Psalmen 25:19 Resch. Aanzie mijn vijanden, want zij vermenigvuldigen, en zij haten mij met een wreveligen haat.

Psalmen 26:5 Ik haat de vergadering der boosdoeners, en bij de goddelozen zit ik niet.

Psalmen 31:6 (31:7) Ik haat degenen, die op valse ijdelheden acht nemen, en ik betrouw op den Heere.

Psalmen 45:7 (45:8) Gij hebt gerechtigheid lief, en haat goddeloosheid; daarom heeft U, o God! Uw God gezalfd met vreugdeolie, boven Uw medegenoten.

Psalmen 50:17 Dewijl gij de kastijding haat, en Mijn woorden achter u henenwerpt.

Psalmen 97:10 Gij liefhebbers des Heeren! haat het kwade; Hij bewaart de zielen Zijner gunstgenoten; Hij redt hen uit der goddelozen hand.

Psalmen 101:3 Ik zal geen Belialsstuk voor mijn ogen stellen; ik haat het doen der afvalligen, het zal mij niet aankleven.

Psalmen 105:25 Hij keerde hun hart om, dat zij Zijn volk haatten, dat zij met Zijn knechten listiglijk handelden.

Psalmen 109:5 En zij hebben mij kwaad voor goed opgelegd, en haat voor mijn liefde.

Psalmen 119:104 Uit Uw bevelen krijg ik verstand, daarom haat ik alle leugenpaden.

Psalmen 119:113 Samech. Ik haat de kwade ranken, maar heb Uw wet lief.

Psalmen 119:128 Daarom heb ik al Uw bevelen, van alles, voor recht gehouden; maar alle valse pad heb ik gehaat.

Psalmen 119:163 Ik haat de valsheid, en heb er een gruwel van; maar Uw wet heb ik lief.

Psalmen 139:22 Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.