Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik Joods of alleen mijn oma?

Goedendag allemaal,
Ik vraag me al een hele tijd iets af maar ik kan het antwoord niet vinden.
Mijn oma blijkt een joodse vader te hebben gehad maar dit is vroeger geheim gehouden. Sinds kort weten wij dit. Mijn oma kan niet goed vertellen of haar moeder ook toen joods was. Zij zegt de ene keer wel, de andere keer niet.

Mijn vraag: is mijn oma dan joods? En mijn moeder? En ben ik het dan ook?

Ik hoor graag wat jullie hierover weten.

Hartelijke groeten

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
4.3K
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Als je het echt belangrijk vindt om te weten zou je oma er misschien achter kunnen komen via de registers van de Joodse gemeente waar ze woont. Als je oma joods is, is je moeder dat ook, en ben jij dat ook.
Dat is de officiële lijn: behoor je tot het Joodse geloof? Daarnaast kun je lid zijn van de Joodse gemeente - beschouw je jezelf als horend bij de Joodse gemeente? (Klinkt alsof je oma dat niet zo voelt?) Voor veel joden van tijdens en na de Tweede Wereldoorlog was het nogal beladen om zich Joods te voelen of te noemen - sommige Joden werden juist heel erg orthodox, anderen wilden niets meer met het Joods-zijn te maken hebben.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een Jood is ieder persoon wiens moeder een Jood (Jodin) was of iedereen die door het formele proces van bekering tot het Jodendom overgegaan is.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat snap ik alleen weet ik niet zeker of mijn oma haar moeder joods was. Dus vandaar de twijfel. Bedankt voor jouw reactie.
ronron1212
3 jaar geleden
Jammer want dan kom je er dus niet achter wat haar moeder moet dus ook joods geweest zijn
Thecis
3 jaar geleden
Oftewel, het Jodendom wordt niet door de vader doorgegeven. Als je oma joods was, is de vraagsteller joods, als de oma geen jood was, is zij niet joods.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding