Hoeveel geld moet de kerk per ingeschreven lid afdragen aan de nationale kerk? met andere woorden, wat kost een lidmaat de kerk?

Mijn kerk heeft mij gevraagd dat ik minimaal betaal (vrijwillig bijdraag) wat zij aan kosten hebben voor mij en mijn gezin. Ik kom er maar niet achter hoeveel dat dan is. In guldens was het 100 gulden voor een vader, moeder en twee kinderen. Ik weet dat de kerk per lidmaat afdraagt aan de nationale kerk. Maar hoeveel euro is mij een raadsel. Dát wil ik graag weten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
23.1K

Het beste antwoord

De landelijke kosten per lid zijn tussen de € 40 en € 50 per jaar. Voor een gezin met 2 kinderen in de vorige eeuw is de genoemde 100 gulden min of meer nog steeds van toepassing. Maar door kostenstijgingen niet 100 gulden maar (minimaal) 100 euro.

Deze landelijke kosten per lid zijn tussen de € 40 en € 50 per jaar. Een lid dat € 40 per jaar bijdraagt, dekt nauwelijks de landelijke kosten. Plaatselijke kosten zoals het salaris van de predikant zullen uit bijdragen bekostigd moeten worden van leden die plaatselijk financieel meer bijdragen. Zie bron 1. Lees wat geschreven staat onder: Wat is de kerk u waard.
Hiermee is antwoord gegeven op de vraag. Voor verder geinteresseerden nog de informatie hieronder.

----------------------------------------------------

Landelijk is de Katholieke Kerk de kerk met de meeste leden. Momenteel zo'n 4 miljoen. De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) telt zo'n 2 miljoen leden, maar heeft meer kerkgangers per weekend. Soms weten mensen niet eens dat ze nog zijn ingeschreven. Dit betreft met name de geboorteleden bij de PKN, kinderen van ouder(s) die destijds waren gedoopt. Deze geboorteleden worden tegenwoordig trouwens niet meer meegenomen in de totaaltelling.

De Nederlandse Rooms-katholieke kerkprovincie is een onderdeel van de wereldwijde Rooms-katholieke Kerk, onder het geestelijk leiderschap van de paus en de curie in Rome. Er zijn 8 bisdommen. Er is geen landelijk bureau. De PKN heeft haar hoofdkantoor in Utrecht. Voor geïnteresseerden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Protestantse_Kerk_in_Nederland
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Rooms-katholieke_kerkprovincie

De totale landelijke begroting van de PKN is zo'n 75 miljoen. (zie bladzijde 8 van de jaarrekening 2011 - bron 3) Hoewel de kerk graag (meelevende) leden heeft, wordt men tegenwoordig sneller dan vroeger uitgeschreven als men 'slapend' lid is zonder bij te dragen. In zoverre begrijpelijk omdat deze leden de kerk veel geld kosten. Bovendien zijn er teruglopende inkomsten bij de actie Kerkbalans, de landelijke actie voor de jaarlijkse vrijwillige bijdrage (momenteel gaande) De teruggang is al een jaar of 5 zo'n 2,5% per jaar. Opmerkelijk is dat PKN-leden 6 keer zoveel bijdragen aan de actie Kerkbalans in vergelijking met de leden van de RKK. Zie bron 2.

Ook een opmerkelijk verschil is dat op internet een landelijke jaarrekening met gedetailleerde kostenbeschrijving wel te vinden is voor de PKN, maar bij mijn weten niet voor de RKK. Zie bron 3.