Wat staat er in de bijbel over sportbeoefening?

Zegt de Bijbel iets over lichamelijke oefening? Beveelt het bepaalde vormen daarvan aan? Of wijst het dat juist af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
11.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou denken in de categorie `sport`
Amadea
11 jaar geleden
Het begint nou wel erg flauw te worden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea: Wat is er flauw? Dit is iets wat ik echt, serieus, wilde weten. Wat de categorie betreft: als de moderatie al niet weet waar de vraag hoort, hoe moet ik 't dan weten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo blijkt nog maar eens het gat in je cultuur!......:):) LOL Staat er in het boek "De zwarte doos van Darwin" iets over biosynthese van adenosine monofosfaat ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede vraag +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Widar Kijk maar eens naar The Dog Whisperer, dan kun je leren in een "calm submissive mood" te komen. Dat scheelt punten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Sherpa: Punten kunnen mij geheel niets schelen. Maar ik doe dit ook niet om te sarren of wat dan ook. Dit is gewoon iets wat ik mij afvroeg, omdat je soms in andere religieuze/levensbeschouwelijke teksten wel dergelijke zaken ziet staan. Kalm ben ik, maar "submissive" zal ik nooit zijn. Wel meegevend. @aimeeTJE: Ik denk dat 't met mijn "cultuurgaten" wel meevalt. Ik ken naast de Bijbel heel wat andere teksten. (Overigens zie ik 't niet als een gat in iemands cultuur als 'ie totaal niets over de Bijbel weet.) Maar hoe staat 't met de jouwe, aangezien jij je zo beperkt tot 1 boek? Kun jij de Edda al opzeggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
adrem5: die was ik nog vergeten! Tja, Jezus zegt ook tegen zijn leerlingen dat hij ze "vissers van mensen" zal maken.. maar volgens mij gaat dat niet over sportvissen, dus dat is toch geen goed voorbeeld ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@aimeeTje: ik stel voor dat je de vraag stelt, in de categorie 'boeken en schrijvers'.

Het beste antwoord

Een tekst die veel wordt aangehaald (meestal met een knipoog, gelukkig) is 1 Timotheüs 4: 8. Daar staat - uiteraard afhankelijk van de vertaling die je gebruikt - "de oefening van het lichaam is van weinig nut, maar de godsvrucht is nuttig tot alles, omdat het een belofte inhoudt van dit leven en het leven dat komen gaat". Dat wordt wel eens vrij vertaald als "aanvaardt in dank uw zak chips op de bank" ;-) Wordt ook veel geciteerd door scholieren die geen zin hebben in gym, bijvoorbeeld.

Nu gaat het daar natuurlijk totaal niet om het sporten an sich, het gaat er puur om dat het fit houden van je lichaam alleen nuttig is voor dit leven, en dat er dingen zijn die belangrijker zijn dan dat. Paulus (de briefschrijver) zegt nergens dat sporten niet zinnig is, of onnodig, of wat dan ook. Sterker nog, hij gebruikt zelf veel sportmetaforen in zijn brieven. Hij noemt het christelijk leven, en vooral het volhouden daarvan in moeilijke tijden, bijvoorbeeld een "wedloop", en heeft het over prijzen die klaarliggen als die wedloop eenmaal gelopen is. Verder kan ik niet veel bedenken van wat er in de Bijbel staat over sporten, er worden in elk geval geen specifieke aanbevelingen gedaan. Wel wordt vooral in het nieuwe testament benadrukt dat het belangrijk is om goed voor je lichaam te zorgen, het lichaam wordt in de Bijbel ook wel "de tempel van de Heilige Geest" genoemd. Dat is voor veel christenen een motivatie om in elk geval ervoor te zorgen dat ze in goede conditie zijn, om overmatig roken en drinken af te wijzen, te letten op verantwoorde voeding, etcetera.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies12, jouw bijbelkennis blijft mij verbazen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@hjth ook daar geldt de 10.000 uren norm. Oefening baart kunst,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit antwoord had ik ook willen geven maar jij was mij voor , dikke + ik hoop dat je als beste word gekozen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies12 goed uitgebreid antwoord een dikke +

Andere antwoorden (3)

De Bijbel zegt daar opmerkelijk weinig over, anders dan wat hierboven staat.
Daarbij is sport, als doel op zich, toch een griekse uitvinding die door de romeinen is overgenomen.
Andere culturen kenden wel vormen van wat je sport zou kunnen nemen, maar die zijn ofwel meer een vorm van spel of een oefening in vaardigheden voor jacht en oorlog.

De bijbel kent dan weer wel de hardloper Gehazi, die al sprintend het rijtuijg van Naäman inhaalde. Maar die werd meer door winstbejag dan door sportieve motieven gedreven.

II Koningen 5:15b-27
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat de bijbel sport niet of nauwelijks in het programma heeft staan, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat dit boek stamt uit een tijd dat sportbeoefening niet als iets noodzakelijks of zelfs maar als nuttig werd gezien. Puur overleven was als beweging genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De apostel Paulus schrijft in zijn 1e brief aan zijn nog jeugdige mededienstknecht in Christus hoofdstuk 4: “Oefening van het lichaam heeft wel enig nut, maar het nut van een vroom leven is grenzeloos, omdat het een
belofte inhoudt voor dit leven en het leven dat komen zal”. Je lichaam is immers een tempel van de inwonende Geest dus zou enige sportbeoefening een nuttige bijdrage kunnen leveren om dit gebedshuis te verzorgen en te onderhouden.