hoe noem je iemand die niet geloofd(christendom), maar wel heel positief is tegen over het christendom en er soms ook in 'mee gaat'??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
7.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag. Ik ben ook benieuwd.
Het is volgens mij moeilijk om mensen met een open mind in een hokje in te delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wat versta je eigenlijk onder 'erin meegaan'?
Naar de kerk gaan? Bidden? De 'uiterlijke' dingen of juist dat zo iemand soms neigt naar echt geloven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is geen naam voor, en de vraag is idd een beetje vaag, zoals MissNestle al zegt op wat voor manier stel je je vraag?

Het beste antwoord

Een sympathisant van het christendom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat nog wel eens heel goed de lading zou kunnen dekken. Een + van mij.
Kristal
13 jaar geleden
Goede omschrijving Aimeetje +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan vergelijk je het met het humanisme. dat is slim bedacht! mijn complimenten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (24)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat daar een speciaal woord voor is, maar wat denk je van

christendom-aficionado
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gevonden, maar ik geloof ;) niet dat een "liefhebber" het best passende antwoord is.
Het is moeilijk om daar een woord op te plakken.
Iemand die open staat voor het geloof, maar het nog niet omarmd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Open minded.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien agnost (iemand die niet weet of God bestaat)
Maar een echt woord is er niet voor te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bijwagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als aanvulling op Loenie, want dat dan vast ook in het Nederlands:
Ruimdenkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zoveel minnetjes op ruimdenkend en zoveel duimpjes op open minded.. betekent toch hetzelfde :| Dan maak ik het egaal: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zenk joe verrie muts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe ik er nog een plusje bij.... ongemotiveerde minnen slaan nergens op!
Pro christen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat als je pro-christen bent, je toch zelf ook wel gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Letterlijk is het voor het christendom, (had moeten zeggen misschien pro-christendom) dus je kan/mag geloven net zo goed als ik bijvoorbeeld geloof in het hindoeisme, kan ik nog wel sympathie hebben voor de christenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sympathie is een beter woord denk ik, maar dat heeft iemand anders al geantwoord. Maar als je dat met pro-christen bedoelt, ok dan. Ik had je ook nog geen minnetje gegeven, omdat ik me er niet zeker over voelde. Maar een plusje vind ik het ook niet, want pro-christen komt nog steeds niet op mij over als zijnde in de zin van "sympathiserend met".
Lifehacker.

Ik ben niet gelovig opgevoed maar geloof wel in een hogere macht. Deze 'houding' maakt dat ik open sta voor alles wat mijn interesse heeft. Dit kunnen bijvoorbeeld onderwerpen zijn vanuit het christendom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me nou niet zo'n heel algemeen geldende term!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat over mijzelf (zie avatar).
Ik deel met jullie hoe ik met eea omga. Heel persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is leuk, maar dat maakt het nog niet tot woord voor iemand die niet gelooft maar er wel positief tegenover staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt hier wat verkramt gereageerd. Laten we het (leven) vooral wat luchtig en ongecompliceerd houden. Zoals ik al zei is mijn antwoord heel persoonlijk zowel wat mij betreft en in zijn algemeenheid. Die algemeenheid probeerde ik in zijn kleinste vorm terug te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond je antwoord ook wel grappig, hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb niks tegen op wat je zegt. Ik heb zelf een vergelijkbare instelling. Ik vind alleen dat het meer tussen de reacties thuishoort dan tussen de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel persoonlijk, dus.
nieuwsgierig of ruimdenkend of geloofzoekend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet gelooft, kun je onmogelijk christen zijn. Om christen te zijn moet je verschillende zaken geloven namelijk en dat doet zo'n persoon dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
widar en ricardo, en toch blijf ik erbij zoiemand een christen te noemen, het is wel mogelijk, en het is helemaal niet onderworpen aan bepaalde regeltjes, want in andere wereld delen geloven ze anders dan hier, en toch zijn het christenen, het zijn net gewone mensen, die niet in een vakje te stoppen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo kun je iedereen wel van alles noemen natuurlijk. Maar onder een christen wordt toch tenminste iemand verstaan die gelooft. Zonder geloof geen christen(dom). Verklaar jij anders eens hoe zo iemand toch een christen genoemd kan worden, zonder dat hij gelooft in (een) god.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij kunt niet voor iemand anders bepalen of diegene christen is of niet. Dat zit van binnen en is iets tussen God en jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 8 minnen gegeven en maar 5 reacties de andere 3 graag reageren waarom. Want dit is te makkelijk zomaar minnen zonder een argument. En dat op1 woord CHRISTEN
Ik blijf wel bij mijn mening, wat dat betreft helpt het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Gepoka: Mag ik nog even terugkomen op iets wat je hierboven zei? Je zei eerst: "... en toch blijf ik erbij zoiemand een christen te noemen ..." en vervolgens: "... en toch zijn het christenen, het zijn net gewone mensen, die niet in een vakje te stoppen zijn." Je zegt dat ze niet in een vakje te stoppen zijn, maar stopt ze gelijk daarop in het vakje christen. Hoe kan dat?
De Bijbel geeft aan hoe we deze mensen mogen noemen.
"zij die de kosten berekenen".
De Bijbel roept op VOORDAT je Christen wilt worden te onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn.
Deze mensen zitten in de fase van de berekening (overweging van de keuze).
God geeft ze de tijd tot een goede overweging te komen.
Ze worden ook als zaad gezien die in goede aarde gevallen is, als het zaad goed is (deze mensen voor God kiezen), zullen ze wortel schieten en vrucht dragen.
Omdat de Bijbel echter het zaad als het woord van
God ziet en de ondergrond als het mensenhart, klopt deze laatste vergelijking bijbels gezien niet.
Voor de duidelijkheid heb ik even afgeweken van de oorspronkelijke gelijkenis en de functie van "zaad"en "ondergrond "verwisseld.
Ik geef dit vooral aan om bijbelleraren niet voor het hoofd te stoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zichzelf :)
Openstaand voor andere ideeën en stellingen, maar daar niet strikt vanuit gaat en toch zijn/haar eigen wending daaraan geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is iemand die bewust of onbewust de raad van Jezus toepast "onderzoekt alle dingen maar behoud het goede" iemand die zoekende is denk ik!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ietsist.

Dit is een vrij nieuwe term. Sinds een paar jaar regelmatig gebruikt voor mensen die in 'iets' geloven maar zeker niet in een bepaalde religie.
Ik weet niet of er mensen zijn die zichzelf een ietsist noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is de term compleet nieuw.... en kennisvermeerderend. Ben meteen effies ga googelen. Ga hier zeker es over nadenken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ietsisme
Hele leuke Dirkth!!! +
capthavoc
13 jaar geleden
erg leuke +
Je zou hem een 'Nicodemus' kunnen noemen, naar analogie van de persoon die 's nachts bij de Christus kwam, maar uit vrees niet voor zijn standpunt durfde uitkomen, maar toch blijk gaf van sympathie, en hiervoor in enige mate door de Christus werd beloond, waardoor er enige hoop voor hem bleef bestaan op discipelschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een meegaande sympathisant van het christendom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die niet geloofd maar er toch positief in meegaat is een beetje "christen dom".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
christendomsympathisant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ware christen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aspirant-gelovige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zoals de kerk het al eeuwen noemt een "Naam-Christen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar vallen de meeste kerken ook onder!
Hier is geen naam voor. Maar ik denk dat je zo'n iemand wel een 'SCHIJNheilige' mag noemen.