Wat betekent essentialistische ideaal in het geloof?

Wat wordt er bedoeld in het geloof met het essentialistische ideaal? Waar kan over dat onderwerp meer vinden op internet?

8 maanden geleden
in: Religie

Antwoorden (1)

Het geloof in het essentialistische ideaal is het idee dat er een essentieel verschil bestaat tussen groepen mensen, zoals mannen en vrouwen, blanken en zwarten, of hoogopgeleiden en laagopgeleiden. Dit verschil wordt vaak gezien als inherent of natuurlijk, en het wordt gebruikt om te rechtvaardigen waarom sommige groepen beter zijn dan andere.
Het essentialistische ideaal werd ook gebruikt om slavernij en rassendiscriminatie te rechtvaardigen. Slavernijhouders geloofden dat zwarte mensen inferieur waren aan blanken, en dat ze daarom als eigendom konden worden gehouden. Racisten geloofden dat zwarte mensen minder intelligent waren dan blanken, en dat ze daarom niet in staat waren om zelf te regeren.
Tegenwoordig wordt het essentialistische ideaal nog steeds gebruikt om discriminatie te rechtvaardigen. Sommige mensen geloven bijvoorbeeld dat vrouwen minder intelligent zijn dan mannen, en dat ze daarom niet in staat zijn om leiderschapsposities te bekleden.
.
Je kunt hier meer over vinden door te zoeken op:
essentialism prejudice (essentialisme vooroordeel)
.
Het essentialisme is een filosofische, metafysische theorie, die stelt dat iedere entiteit wordt gedefinieerd door een aantal noodzakelijke eigenschappen. Iedere bestaande entiteit bezit een essentie, die het gedrag, uiterlijk en verloop van het object bepaalt.
Volgens het metafysisch essentialisme is essentie dat wat een object of substantie uit de aard van zijn bestaan in zich draagt en wat het maakt tot wat het fundamenteel is. Heeft het die noodzakelijke eigenschap(pen) niet, dan verliest het de identiteit. Het hart is een voorbeeld van een noodzakelijkheid die een entiteit moet hebben om zich mens te kunnen noemen.

Andere interpretatie:
Bij de levensfilosofie essentialisme gaat het niet over leven met zo min mogelijk, maar over leven met alles wat belangrijk voor je is. Je vraagt je niet af: “wat kan ik allemaal missen?” maar juist “waar kan ik niet zonder?”.
https://platformoverheid.nl/essentialisme/
SimonV
8 maanden geleden
tinus1969
8 maanden geleden
Dat vind ik een beperkte uitkeg van essentialistisme. Het gaat niet alleen om groepen mensen.