Waarom heeft de islam een afnemende maan als symbool?

In het Jodendom komt de afnemende maan voor op grafzerken als symbool van ijdelheid en eindigheid. Maar waarom kiest de islam voor een afnemende maan als symbool voor hun godsdienst?

Toegevoegd na 7 minuten:
Al googelend kwam ik verklaringen tegen over de wassende maan als symbool voor de islam, maar de afbeeldingen laten toch allemaal een afnemende maan zien

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
22.6K
erotisi
7 jaar geleden
Is het zo dat de Islam als godsdienst wel de maan als symbool heeft of is het meer een landelijk cultureel symbool wat zijn roots heeft bij oude byzantijnse culturen? Spreekt de Koran of Mohammed over die maan?
BarendV
7 jaar geleden
De Ramadan begint wanneer de nieuwe maan zich, aan het begin van de nieuwe maanmaand, laat zien.
erotisi
7 jaar geleden
"Na het beleg en val van Constantinopel in 1453 verscheen er steeds vaker een gouden halve maan op het rode doek. Soms was de halve maan wit. De schilder Jheronimus Bosch (circa 1450-1516) plaatste enkele keren Ottomaanse vlaggen op zijn schilderijen, zoals op Ecce Homo. Deze vlaggen bestonden uit een wit doek met daarop een witte halve maan.[3] De halve maan was een oud Grieks en Byzantijns symbool. Hoewel dit een belangrijke reden was om het symbool in te voeren (Mehmet II claimde door de verovering van Constantinopel Romeins keizer te zijn), was het niet de enige reden. Sommige pre-islamitische Turkse clans en koninkrijkjes gebruikten de halve maan al als heilig symbool. De halve maan was populair in Perzië, waar destijds veel niet-Byzantijnse cultuur vandaan kwam. Ook leek het symbool sterk op de tamga van de Kayıhan. De halve maan was dus een krachtig symbool van de verbinding die het Ottomaanse Rijk wilde vormen tussen het verleden en de toekomst. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_het_Ottomaanse_Rijk
Inekez1
7 jaar geleden
Er zijn zeker afbeeldingen bij die een afnemende maan laten zien in plaats van een wassende maan. Maar echt niet allemaal. Het komt beide voor, als ik zo even snel google. Van oorsprong is het een wassende maan. Maar als je daar een vlag van maakt of een 3d-object en je bekijkt dat van de andere kant, dan is het dus in spiegelbeeld een afnemende maan. Ik kan me ook voorstellen dat het door mensen wordt omgedraaid omdat dat gevoelsmatig beter klopt, qua beeld, niet qua betekenis. Ik heb dat niet onderzocht. In landen waar de taal van rechts naar links wordt geschreven, zou dan een voorkeur voor een wassende maan moeten zijn en in culturen waar we van links naar rechts schrijven ziet een afnemende maan er logischer uit qua beeld. Ik heb nog even gedacht dat het voort zou kunnen komen uit culturen op het zuidelijk halfrond, maar dat lijkt me toch niet logisch gezien de demografische verspreiding van de islam.
Inekez1
7 jaar geleden
erotisi, de vraag is niet waar de halve maan vandaan komt, maar of het een wassende of afnemende maan moet zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@BarendV
Uit je reactie maak ik op dat de maan in de islam de vaste tijden aangeeft. Dat kan, lijkt mij, een reden zijn om de maan als symbool te nemen. @Inekez1,
Je tweede alinea, over de schrijfrichting klinkt logisch, maar het Arabisch, waar de islam is ontstaan, schrijft men van rechts naar links.
Inekez1
7 jaar geleden
Ja, dus zou het misschien zo kunnen zijn dat mensen die Arabisch schrijven, van rechts naar links, een wassende maan tekenen, dus rechts dicht en de open kant links. En dat mensen die van links naar rechts schrijven dat hebben omgedraaid en de maan in de vorm C maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Behalve dan dat ze geen C hebben, omdat ze een eigen tekensysteem hebben. http://www.klap.net/leerkr/suggesties/sug888/arabletters.gif En net zoveel letters die op C lijken als een omgedraaide C.

Antwoorden (2)

Het symbool bestaat uit een nieuwe maan en een vijfpuntige ster en werd voor het eerst gebruikt in de tijd van sultan Mohammed II. Dat was in het Byzantijnse Rijk, het huidige Turkije.
De oorsprong van het symbool is waarschijnlijk niet religieus, maar inmiddels wordt het algemeen geaccepteerd als symbool van de Islam. De vijfpuntige ster herinnert de moslims namelijk aan de vijf pijlers van de Islam: de geloofsbelijdenis, het gebed, de armenbelasting, het vasten en de pelgrimstocht naar Mekka. En de maan is belangrijk omdat hij de islamitische kalender bepaalt, want elke nieuwe maan markeert het begin van een nieuwe maand. Zo gaan cultuur en religie hier dus hand in hand.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je schrijft "nieuwe maan" maar het symbool is toch echt een afnemende maan.
Inekez1
7 jaar geleden
@henkaren, dat 'is toch echt' lang niet altijd.
Blijft een interessante vraag wanneer welke maan gebruikt wordt, of zou moeten worden. Formeel moet het een nieuwe maan zijn. Eigenlijk is je vraag dus: wanneer, waarom en door wie wordt dan de afnemende maan gebruik?
Volgens wikipedia is "er nauwelijks verschil te zien" tussen een afnemende en wassende maan. Rare redenatie, maar 'verklaart' misschien waarom ze door elkaar worden gebruikt.

Bij de pagina over 'wassende maan en ster' geven ze ook een afbeelding van een afnemende maan. De pagina over 'wassende en afnemende' maan toont wel de wassende maan.

Veel informatie die je via internet kunt vinden is door mensen zoals jij en ik gemaakt. Dat is dus niet altijd gegarandeerd correct, ook wikipedia niet. Bij verslagen en informatieve teksten wordt over het algemeen de tekst gecontroleerd op eventuele onjuistheden en worden er maar 'lukraak' wat plaatjes bij gezocht. Als wikipedia al de verkeerde afbeelding gebruikt, dan gaan daarna heel veel mensen dat ook doen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als wikipedia al de verkeerde afbeelding gebruikt, dan gaan daarna heel veel mensen dat ook doen. Wait wut? Bedoel je nou te zeggen dat het door Wikipedia komt dat de wassende maan vaak verkeerd om afgebeeld wordt? Als je lukraak wat plaatjes post op wikipedia worden ze er net zo makkelijk weer van verwijderd.