Vrijmetselaren zijn op zoek naar diepgang in de maatschappij. Ze proberen zij zich bewust te blijven van de spirituele dimensie van het bestaan en de inspiratie die daarvan uitgaat uit te stralen.
Middels overdrachtproberen zij actief te zijn in de idealen die eraan ten grondslag liggen: geestelijke ontwikkeling, vrije gedachtenuitwisseling, verdraagzaamheid en broederschap. Ze zoeken op wat mensen verbindt en trachten weg te nemen wat hen verdeelt. Ze nemen verantwoordelijkheid ten opzichte van de wereld, die zij zien als een te voltooien bouwwerk waarvan ieder mens een levende bouwsteen is.

Het Opus Dei is een instelling van de Rooms-katholieke Kerk. De missie is het verspreiden van de boodschap dat men door het werk en in de gewone omstandigheden van het leven God kan ontmoeten, de naaste kan dienen en de samenleving kan verbeteren.

Het verschil zit hem in de uitgangspunten: humanisme en religie. Dit maakt het moeilijk om in gesprek te blijven. Zeker gezien de geschiedkundige verschillen in macht en invloed.

Gekeken naar de inhoud van de doelstellingen zijn er genoeg raakvlakken om in gesprek te blijven. Deze verschillen niet erg van elkaar.

Antwoord: ja, dat moet kunnen. Mits zij zich richten op overeenkomsten en elkaar in verschillen respecteren. De Vrijmetselarij staat echter qua doelstellingen veel sterker om een succesvol gesprek te realiseren.

Het is het aloude probleem tussen religie (s) humanisme en atheisme. De oplossing heet: "ontmoeting".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor zover ik het begrijp,zijn deze twee "groepen"als ik het zo mag noemen,met elkaar op verschillende punten met elkaar verweven.(Dus ik neem aan dat ze wel een gesprek met elkaar kunnen voeren.

Over de gehele wereld is de vrijmetselarij goed vertegenwoordigd in de media, de ambtenarij, de politiek, de ministeries van justitie, de grote concerns, de financiële instellingen, de religieuze en spirituele bewegingen, de politie, het leger en de verschillende geheime diensten. Vooral de media zijn voor ons van cruciaal belang. Het bovenvermelde wil niet zeggen dat de meeste mensen in die organisaties vrijmetselaren zijn, maar de sleutelposities zijn wel in handen van vrijmetselaren, waardoor wij die organisaties controleren. Zoveel mogelijk macht, met liefst zo min mogelijk mensen is daarbij ons devies. Veel mensen bij die organisaties en zelfs bij de vrijmetselarij, zijn zich niet eens bewust van het feit dat zij slechts onze instrumenten zijn die onze doelen dienen.
...
De Nederlandse vrijmetselarij heeft een vooraanstaande rol in de wereld. Ook het Koninklijk Huis van de Oranjes is een belangrijke naam bij internationale topconferenties, zoals de Bilderberg vergaderingen, die door de vrijmetselarij worden georganiseerd. De professor die Maxima wegwijs maakte in 'Nederlan'" is overigens ook een goede bekende van deze bijeenkomsten. Bill Clinton en Tony Blair kwamen pas na hun deelname aan deze vergaderingen aan de macht. Ook Ad Melkert was na zijn deelname bestemd om premier te worden. Voor hem persoonlijk liep het echter anders dan gepland, o.a. door de opkomst van Fortuyn.
bron: http://www.niburu.nl/showarticle.php?articleID=3375