Waarom verscheen Jezus op het toneel op het moment dat hij op het toneel verscheen?

Is er een duidelijke reden waarom hij in dat specifieke moment van de geschiedenis door god gestuurd is? Ik stel deze vraag omdat ik regelmatig hier in deze rubriek lees dat god de mens straftte vanwege de erfzonde en daarna zijn zoon stuurde om ons daarvan te verlossen. De bijbelse schepping heeft zo'n 4.000 VC plaatsgevonden. Waarom stuurt god zijn zoon pas, laten we zeggen 4.000 jaar na de erfzonde om ons te verlossen en niet al na 3.000 jaar of, wat ook mogelijk was geweest, pas over 5.000 jaar na nu?

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik heb liever geen antwoord dan het antwoord "gods wegen zijn ondoorgrondelijk".

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat jij beschrijft is allemaal niet letterlijk gebeurd...Je moet de bijbel zien als leidraad met een boodschap, en niet als feitenboek...
Het hoe en waarom is hierdoor niet te beantwoorden omdat het simpelweg nooit heeft plaatsgevonden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat ligt aan je geloof... er zijn vele gelovigen die geloven dat de bijbel het *letterlijke verslag" is van daadwerkelijke gebeurtenissen! Daarnaast zijn er natuurlijk vele gelovigen die geloven dat god zijn zoon nog niet heeft gestuurd. Zij geloven dus dat god meer dan 6000 jaar heeft gewacht voordat hij zijn zoon zal sturen. Sommigen geloven dat die zoon heel binnenkort zal komen (dus de totale wachttijd van god is dan ongeveer 6000 jaar), anderen geloven dat die zoon op een onbekend moment zal komen - misschien pas over 25000 jaar, hetgeen de totale wachttijd op 31000 jaar zou brengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, ik dat maar niet begrijpen dat iemand zijn/haar geloof zo sterk is dat alle zin en redelijkheid aan de kant wordt geschoven om zo totale onzin zonder enige twijfel te aanvaarden als waarheid omdat het met inkt is geschreven....?
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat is de bekende vicieuze cirkel. Als je eenmaal sterk gelooft, dan zal dat geloof ervoor zorgen dat je alleen nog die verhalen tot je neemt die jouw geloof ondersteunen. Zo zorgt het geloof ervoor dat je blijft geloven. Het is heel moeilijk om een gelovige te laten inzien dat er extra informatie beschikbaar is. Juist het geloof zorgt ervoor dat die extra informatie al bijvoorbaat als irrelevant wordt bestempeld.
Computoon
9 jaar geleden
Ach, krijgen we dat weer... ik vraag me af wie jou die totaal verkeerde visie (op welk geloof dan ook overigens) heeft bijgebracht. Als je werkelijk gelooft (:-) wat je hierboven schrijft, dan heb je geen enkel idee wat geloof (welk geloof dan ook overigens) inhoudt. Uiteraard kan en mag iedereen reacties geven. Maar het is wel gewenst dat uit een reactie blijkt dat je je ook maar iets hebt verdiept in de materie waarop gereageerd wordt. Dat mis ik bij jou volledig, niet in het algemeen (zeker niet) maar wel op het terrein van geloof. Als je je daar niet in wilt verdiepen (hoeft niet als je niet wil) geef dan ook geen reacties die kant-nog-wal raken. Want dat doen ze. Als je je niet in geloof wil verdiepen, dan kun je jezelf inderdaad wijsmaken dat gelovigen (welke dan ook) informatie uit de wetenschap niet tot zich willen nemen als die informatie hun geloof niet zou ondersteunen. Alsof geloof en wetenschap zich op hetzelfde terrein bevinden. Alsof geloof een soort stopverf is die sommige mensen gebruiken tot de wetenschap voor een probleem een oplossing heeft geboden. "Het is heel moeilijk om een gelovige te laten inzien dat er extra informatie beschikbaar is." Het is heel moeilijk om Cryofiel te laten dat geloof voor de mens beschikbaar is, als hij zich voor God wil open stellen en niet alles op voorhand afwijst wat niet des wetenschaps is. De exacte wetenschap brengt ons niets verder op het gebied van het geloof, ze brengt ons er echter ook geen centimeter vanaf. Eenvoudig weg omdat het twee verschillende gebieden zijn die nochtans gewoon naast elkaar bestaan. Geloof en wetenschappen zijn geen vijanden van elkaar, al willen sommigen dat ons inderdaad wijsmaken. God heeft alles geschapen, dus ook de mens en het vermogen dat de mens zijn kennis kan uitbreiden. En dat die mens, op veel beperktere schaal dan God uiteraard, kan scheppen, zoals kunstenaars doen. Aan dieren is dat vermogen niet gegeven. Wetenschap gaat over het 'wat' en het 'hoe'. Geloof stelt 'waarom'-vragen. Waarom zijn wij op aarde, wat is het doel van ons leven, wat is onze bestemming. Geloof is het antwoord van een mens aan God, die zich aan hem openbaart. Of, om het met een Bijbelvers te zeggen: "Wat is het geloof?
Het geloof is een vaste grond van wat wij hopen,
het overtuigt ons van de werkelijkheid van onzichtbare dingen. "
Cryofiel
9 jaar geleden
Het probleem met die uitleg is dat er meerdere geloven zijn. Ik zie vele geloven die elkaar tegenspreken en die toch hardnekkig blijven beweren DE waarheid te verkondigen. Dat betekent dat het merendeel van die geloven fout moet zijn - of bestrijd je die conclusie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Computoon: Ik schrijf toch dat ik het niet kan begrijpen? Maar die allerlaatste zin van jou vat mijn reactie compleet samen... Het is altijd wel grappig om te zien dat wanneer je een balletje opgooit het altijd met heel veel woorden moet worden weerlegd, alsof je iets of iemand probeert te bewijzen/overtuigen wat maar niet wil lukken.... Maar kort even op Mullog zijn vraag in te gaan, het is geen feitelijke vastlegging van die gebeurtenissen het is een vertelling van mond op mond en boek tot boek. Het is zoals ik mijn kind 's avonds altijd voorlees over een beer die kan praten en vliegen, en in het circus werkt...en mijn kind gelooft dat beren kunnen vliegen en praten, maarja hij is twee jaar oud, ik kan hem maar niet wetenschappelijk overtuigen dat het niet mogelijk is dat beren kunnen vliegen. Met datzelfde onvermogen kamp ik bij mensen die ook in fysiek(in tegenwoordige tijd dan hè, want vroeger scheen je werelden in een week te kunnen schapen) onmogelijke dingen geloven... Maar je perceptie klopt dat ik mij niet(genoeg) heb verdiept in het geloof... Het is als een slecht boek of film, die leg ik snel weer weg, ik weiger daar veel tijd in te steken om het serieus te overwegen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x
Als het allemaal niet letterlijk is gebeurd, waarom zijn er dan naast de Bijbel nog zoveel andere getuigenschriften die allemaal hetzelfde beschrijven? En waarom wordt er tot op vandaag de dag nog steeds zoveel archeologisch bewijs gevonden dat de verhalen ondersteund?
Waarom waren de mensen in die tijd, en nog vandaag de dag bereid te sterven voor wat er in de bijbel geschreven staat? Waarom leeft het Woord voor zoveel mensen en geeft het hoop, genezing en liefde? Overigens is het geen mond op mond boek hoor. Er is gewoon een geschreven origineel. Men moest het een tijd mond op mond doorgeven omdat er een roomse keizer was die alles liet vernietigen. Later zijn er verborgen in grotten originelen terug gevonden (dode zeerollen) waardoor er weer Bijbels gemaakt konden worden.
Ik heb mijzelf erg in de Bijbel verdiept en mag het nu uitleggen aan anderen. En in tegenstelling tot wat ik dacht dat het een saai boek was, is het juist een heel geweldig boek met zeer diepgaande verhalen vol avontuur. Het probleem is echter dat je voor de Bijbel je hart moet openen voordat je de diepgang pas kunt begrijpen. En dat is vaak een moeilijke stap. @computoon
Wauw! Mooi gezegd! @cryofiel
Met jou ga ik niet meer in discussie. Blijkbaar heb jij een haat opgebouwd tegen het Christelijk geloof (en misschien ook andere geloven). Je doet vaag over veel zaken en wil zelf geen (duidelijk) antwoord geven op vragen die aan jou gesteld worden. Ik weet niet wat er is mis gegaan, maar het ontbreekt hier in elk geval aan respect en inzicht.
Cryofiel
9 jaar geleden
@NIELSKE76, open je hart voor de Q'ran, het Enige Echte Woord van God, aan ons gegeven via Zijn Profeet (znwg). Die Waarheid kun je pas zien wanneer je waarlijk bereid bent je hart te openen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@NIELSKE: Er zijn tegenwoordig ook heel veel getuigverklaringen te vinden en te lezen dat Elvis nog leeft, mensen geloven dat, ik zeg deze mensen dat ze wat beter om zich heen moeten kijken in plaats zich sterk op één ding te focussen. Het wetenschappelijk aantoonbaar bewezen dat Elvis al sinds 1977 onder de grond ligt. Dat feit wordt door deze mensen gewoon terzijde gelegd, ik noem dat naïef. Zo ook met getuigverklaringen in het geloof....het is niks waard zolang het niet wetenschappelijk gestaafd/getoetst is(vliegende beren weet je nog?). Ik zei overigens van mond op mond, en van boek op boek, dat laat ruimte voor interpretatie wanneer het doorverteld wordt(en wellicht mooier en spannender weerspiegeld) of overgeschreven wordt vanuit een andere taal of dialect.(let wel: zonder google translate!) Waarom mensen bereid zijn te sterven op wat er in de bijbel staat kan ik niet begrijpen, maar zal dezelfde zinloze redenen hebben wanneer men van een brug springt uit liefdesverdriet... Dat zij zich opofferen voor de Heer maakt het bijbelverhaal niet echter of meer geloofwaardiger. Misschien lazen ze tussen de regels door in de bijbel dat er 72 maagden staan te wachten??(wil ik ook nog wel een sprongetje voor wagen....waarom 72 BTW?) Het is inderdaad een verhalenboek vol avontuur en vermaak en niets meer dan dat, je moet alleen de feiten en fictie uit elkaar weten te houden. Mensen die dingen als pratende slangen in het hof van eden, en die meneer mozes die met één armbeweging de zee splijt en talloze andere leuke passages(iets met broden en vis) als letterlijke gebeurtenissen aanvaarden neem ik niet meer serieus...
Cryofiel
9 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x, ik zou maar oppassen... 72 schoonmoeders... je moet het maar willen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dan de Whovians... Hun opperwezen is al voor de 12 x opnieuw op deez' aard verschenen en brengt zijn tijd door met het redden van de mensheid. En het wonderlijkste is nog wel dat ze dat met behoud van zelfspot en humor geloven. How's that for awesomeness?

Het beste antwoord

Hallo Mullog,

Goeie vraag. Voor de waarde van Jezus' offer zou het niets uitmaken, hij zou zijn leven ook op een ander moment wel gegeven hebben.

Maar er zijn zeer veel dingen die verband houden met de timing, en ze vergen nogal een aardig uitgebreid antwoord. Maar ter illustratie:

1) wat was het geval geweest als Jezus direct na de zondeval ten tonele was verschenen? Dan waren er weinig getuigen geweest van zijn wonderwerken en zijn onderwijzingen; sterker nog, mensen waren in het begin nog behoorlijk volmaakt en werden ook behoorlijk oud, dus zijn genezingen waren toen ook nog minder noodzakelijk. Bovendien waren mensen toen nog ongeletterd, dus viel er geen bijbel te schrijven. Ook was er nog weinig draagvlak bij de mensen i.v.m. de noodzaak van/behoefte aan Jezus' offer, want men had toen nog niet ervaren hoe slecht het leven zonder God zou worden.
Wat verder nog komt kijken, is de kracht en hoop die we kunnen putten uit de bijbel doordat we zien dat de profetieën die erin staan, grotendeels al in vervulling zijn gegaan, en aan het vervullen zijn. Over Jezus zelf staan er meer dan honderd profetieën in de bijbel, die allemaal tot in detail uitgekomen zijn. Dat geeft veel vertrouwen voor de gelovigen in deze tijd. Als God Jezus direct al naar de aarde zou hebben gestuurd, dan was er nog geen tijd geweest voor bijbelschrijvers om de bijbel op te tekenen.

2) wat was het geval geweest als Jezus over 5000 jaar geboren zou worden? Ik ben ervan overtuigd dat tegen die tijd de mensheid zichzelf allang zou hebben uitgeroeid, als je kijkt naar hoe ze met het milieu en met elkaar omgaan. Ook vindt God het lijden dat op aarde plaatsvindt, verschrikkelijk om aan te zien, en wenst hij dat niet langer te laten voortduren dan nodig volgens zijn maatstaf van rechtvaardigheid.

Ergens in het midden ligt dus het meest logische tijdstip.

Logica daargelaten: God heeft een uitgestippelde planning, zoals met betrekking tot wanneer hij de Oordeelsdag zal doen aanbreken. Dit blijkt bijvoorbeeld uit Markus 13:32-33 en Habakuk 2:2-3 en 2 Petrus 3:9.
Het offer van Jezus is een essentieel onderdeel van zijn "reddingsplan". Het lijdt wat mij betreft dus geen twijfel dat God goed heeft nagedacht over het tijdstip waarop Jezus het beste naar de aarde zou kunnen komen. Hij is immers geen God van wanorde (1 Kor. 14:33).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Als Jezus (uitgaande van het geloof) eerder was gekomen, was de mensheid onnoemelijk leed bespaard gebleven. Vele genocides zouden niet hebben hoeven plaatsvinden. Door Jezus pas zo laat te sturen, is de mensheid veel nodeloos lijden toegebracht. Er zijn trouwens veel gelovigen die er volkomen van overtuigd zijn dat Jezus nog moet komen. Misschien komt hij morgen, misschien over 5000 jaar - het is aan God daarover te beslissen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo God had Adam & Eva ook direct kunnen pletten en er een nieuw stelletje neer kunnen zetten. Maar dan:
- leek het tegenover de toeschouwende engelen alsof GOD de mens fout had geschapen
- had de mens ook geen eerlijke kans gekregen te bewijzen dat ze het wel zonder God konden stellen. Die kans hebben ze nu ruimschoots gekregen. Door ongehoorzaam te zijn, hebben onze voorouders de ellende over zichzelf en hun nageslacht afgeroepen. Ze waren gewaarschuwd. En God is dermate rechtvaardig dat hij meent en ook doet wat hij zegt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dus god schaamde zich om toe te geven dat hij een fout had gemaakt? Terwijl wij altijd leren dat het beter is je fouten in te zien, ervan te leren, en te proberen het de volgende keer beter te doen? Ik vind het persoonlijk nogal onrechtvaardig om ook het nageslacht te straffen. Ik hoop niet dat jij wilt voorstellen dat wij de kinderen van "onze" NSB-ers alsnog in de gevangenis zetten... Trouwens, is god niet per definitie goed, net zoals bijvoorbeeld een willekeurige aardse dictator per definitie goed is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
God had geen fout gemaakt. God heeft uit liefde de mens keuzevrijheid te geven; anders zouden we feitelijk robotjes zijn geweest. De mens (i.e. Adam/Eva) koos echter het ongunstigste, en sindsdien ondervindt ook elke telg de consequenties. Logischerwijs moet er tijd overheen gaan om mensen een kans te geven te bewijzen dat zij het op aarde prima af konden zonder Gods hulp. Vandaar dat de consequenties ook het nageslacht ten deel valt. God geeft de mens een eerlijke kans. Juist het geven dan die gelegenheid aan de mens om te bewijzen dat ze het wel zonder God kunnen stellen, en het falen van de mens hierin, is het bewijs dat God GEEN fout had gemaakt: de mens redt het inderdaad niet zonder God. De mens heeft zich namelijk geperfectioneerd in het vernietigen van de aarde en van elkaar. Nu dat eenmaal bewezen is, zal na Gods Oordeelsdag ook nooit meer nòg zo'n periode nodig zijn om dat wederom te bewijzen. Dan zal het huidige lijden waar je naar verwees, dus ook nooit meer vóórkomen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je gaat niet in op de morele (on)juistheid om het nageslacht te straffen voor een fout van de ouders. Zoals je het nu opschrijft, zouden we volgens jou inderdaad de kinderen van NSB-ers alsnog in de cel moeten kieperen... Hopelijk ben je het niet met jezelf eens. Zelfs als we, zoals jij in je laatste alinea schrijft, de kinderen van de NSB-ers in de cel zouden stoppen, en ook hun kinderen, en de kinderen daarvan, en dat een paar honderd generaties zouden volhouden - maar dan wel met de belofte dat over vele honderden generaties de achter-achter-...-achter-kleinkinderen van de NSB-ers nooit meer de cel inhoeven - zou dat dan al die onrechtvaardige celstraffen goedpraten? Me dunkt van niet, toch? Tot slot: je praat over "bewijs". Elke conclusie op grond van de bijbel kan nooit bewijs zijn. Als het goed is weet je inmiddels waarom dat zo is. Tot slot: mocht jij de keuze hebben terug te gaan naar een ander (werkelijk, niet mythologisch) tijdperk om daar als gemiddelde baby je leven opnieuw te beginnen, welk tijdperk zou je dan kiezen?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Er kon geen bijbel geschreven worden? Wie heeft het testament dan geschreven? God had ook kunnen kiezen om die klere boom niet te planten. Dan had hij zijn eigen zoon ook niet hoeven laten vermoorden. Klinkt niet echt als een goede vader. Je maakt twee mensen. Plant een boom. Zegt "afblijven" weet dat ze dat toch niet doen. Straft die mensen. Krijgt dan medeleiden. Maakt een kind. Laat het kind verschrikkelijk leiden en dood gaan om de mensen te redden. Sorry hoor....is dat een liefhebbende vader?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
artra. dus jij vindt het rechtvaardig om bij een enkele ongehoorzaamheid van de ouders niet alleen de ouders daarvoor te straffen, maar ook hun kinderen en daar de kinderen van en zo vele generaties lang tot vandaag aan toe? En intussen maar blijven volhouden dat wij niet te maken hebben met een wraaklustige, onrechtvaardige god, maar met een liefdevolle god, die het beste met ons voor heeft! Jouw geloof lijkt gebaseerd op gefrustreerde liefde; hoe kan je anders zo'n god verdedigen?
Eerlijkheidshalve moet ik in deze discussie Cryofiel gelijk geven . . .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel/Wolfijntje48 Mag een God geen rechtvaardigheidsgevoel hebben, en geen gehoorzaamheid verwachten? Het rechtvaardige eraan is dat hij de consequenties van tevoren had vermeld, en onze voorouders willens en wetens ongehoorzaam waren. Ze waren niet dement of zo, dat ze de vooraf vermelde consequenties vergeten zouden zijn. Dat het voor het nageslacht consequenties had, is het simpele gevolg van dat ze pas nageslacht kregen NA de zondeval. Zie Romeinen 5:12. Het nageslacht was bijgevolg ook onvolmaakt. Dit is voor ons onprettig, ook voor mij, maar vanuit Gods standpunt rechtvaardig. Bovendien moest de mensheid een eerlijke kans krijgen om dan maar te laten zien dat ze zonder God beter af waren. Hoe zou dat ooit mogelijk zijn zonder daar tijd voor te geven?
Cryofiel
9 jaar geleden
Je kunt er omheen kletsen, maar het blijft een feit dat je het nageslacht straft voor iets dat de ouders - grootouders - overgrootouders - over-overgrootouders - over-over-overgrootouders hebben misdaan. Dit houdt in dat het volgens jou rechtvaardig zou zijn de kinderen en de kleinkinderen van NSB-ers in de gevangenis te zetten. Jij mag dat rechtvaardig vinden, ik vind dat zoiets een groot onrecht zou zijn. Ik ben blij dat wij ons in Nederland rechtvaardiger gedragen dan jouw god. Bovendien kan de beslissing van Adam en Eva niet slecht zijn geweest. Zij waren immers volmaakt. Dat betekent dat zij een volmaakte beslissing hebben genomen. Tot slot stel ik je voor de derde keer de vraag in welk tijdperk jij graag opnieuw geboren zou willen worden, als jou de keuze zou worden gegeven terug te keren naar een eerder tijdstip in de aardse (niet-mythologische) geschiedenis. Je mag ook het moment kiezen waarop je daadwerkelijk bent geboren. Dus, voor de derde keer: welk tijdperk kies je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerVoldemort
Citaat: "Zegt "afblijven" weet dat ze dat toch niet doen" Hoezo? Als God dat van tevoren zeker had geweten, dan zouden Adam en Eva geen redelijke kans hebben gehad, en kon het hun ook niet aangerekend worden. Kennelijk kon dat echter WEL. Of geloof jij niet dat ze volmaakt waren? En dat ze niet in staat waren hun eigen beslissingen te nemen? Geloof je wellicht in predestinatie?
Cryofiel
9 jaar geleden
De christen gelooft wel of niet in predestinatie - maar in ieder geval in de alwetendheid van hun god. De alwetendheid van een god impliceert kennis van de toekomst. Dat betekent dat god al wist welke volmaakte beslissing de volmaakte Adam en Eva zouden nemen. Enneh - welk tijdperk kies je, als jou de keuze zou worden voorgelegd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel
Ik klets nergens omheen. Voor ONS is het erg onprettig dat de geschiedenis zo is gelopen, maar dat betekent nog niet niet dat God onrechtvaardig is. Zou het niet juist onredelijk zijn geweest van God als hij de mens GEEN eerlijke kans zou zijn hebben gegeven om te bewijzen dat zij onafhankelijk van God beter af zouden zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En over dat tijdperk: die heb ik per abuis in een andere thread al beantwoord, maar bij deze: liefst vóór de zondeval !
Cryofiel
9 jaar geleden
Artra, als ik jouw stelling weer mag vertalen, krijg ik het volgende:
"Voor de kinderen, de kleinkinderen, de achterkleinkinderen enzovoort van de NSB-ers is het weliswaar onprettig dat wij ze in de gevangenis gooien, maar dat betekent nog niet dat wij onrechtvaardig zijn". Nogmaals: ik ben blij dat wij WEL rechtvaardig handelen, in tegenstelling tot jouw god. In die zin ben ik ook blij dat Adam en Eva ervoor hebben gekozen hun eigen weg te gaan, los van die god die onrecht doet. Over het tijdperk herhaal ik wat ik al eerder schreef: ik doel natuurlijk op een tijdperk in de werkelijke wereld, niet op een mythologisch tijdperk in een mythologische wereld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Artra. Wat jij, en vele "christenen" met jou "rechtvaardigheidsgevoel" noemen heet in werkelijkheid: wreedheid. Niet meer en niet minder!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wolfijntje48
Het is aan jou om er zo over te denken. Ik vind het met name van belang hoe God erover denkt. @Cryofiel
Citaat: "De alwetendheid van een god impliceert kennis van de toekomst. Dat betekent dat god al wist welke volmaakte beslissing de volmaakte Adam en Eva zouden nemen."
>> FOUT! De bijbel zelf bevestigt dit klinkklaar: - Gen. 22:12 -- God wist nog niet zeker van tevoren of Abraham werkelijk Isaäk geofferd zou hebben.
- Deuteronomium 30:15-20 -- waarom zou God de mens een keus voorleggen als alles al van tevoren vast stond?
- 2 Kronieken 32:31 -- God testte Hizkia om achter zijn ware aard te komen.
- Exodus 32:9-14 -- als alles van tevoren al vaststond, had Mozes nooit God zich kunnen laten bedenken
- 1 Samuel 15:35 -- God had berouw van het aanstellen van Saul als koning. Hoe is dat mogelijk als hij van tevoren al wist hoe het zou aflopen? En zo zijn er nog wel meer teksten, die aangeven dat God niet van tevoren de uitslag overal van tevoren weet. Predestinatie is een onbijbelse leerstelling, die God tot een bedrieger gemaakt, omdat Adam en Eva dan geen eerlijke kans zouden hebben gehad!
Cryofiel
9 jaar geleden
@artra, waarom zou jij beter weten hoe "god" erover denkt dan wolfijntje48? Jouw god is dus niet alwetend? Ben ik vroeger op catechisatie verkeerd voorgelicht, of zijn er meerdere goden? Nogmaals: in welk historisch tijdperk zou je graag willen leven, mocht je de keuze mogen maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo
Over je NSB-vergelijking: "... de achterkleinkinderen enzovoort van de NSB-ers is het weliswaar onprettig dat wij ze in de gevangenis gooien," Je vergelijking gaat mank. God geeft de eigenwijze mens de gelegenheid te laten zien dat ze het beter kunnen zonder Hem dan mèt Hem. Dat is niet "opsluiten", maar eerder juist grotere vrijheid bieden. Dat het in de wereld zo slecht gaat, is niet de schuld van God, maar van de egoïstische mensen zelf die er een zootje van maken. Ongelijkheid, onrecht, terrorisme, milieuvervuiling, en ga zo maar door. Stuk voor stuk dingen waar God in het oorspronkelijke paradijs voor gezorgd zou hebben dat die nooit zouden voorkomen. Dat brengt me bij een belangrijk punt. Je geeft in feite God de schuld voor de ellende op aarde, maar de mens heeft het over zichzelf gebracht. Als ze vredig en eerlijk met elkaar hadden geleefd sinds de zondeval, had de wereld er nu heel anders uitgezien :
- Galaten 6:7 : "wat een mens zaait, zal hij ook oogsten."
- Spreuken 19:3 : "Eigen dwaasheid misleidt een mens,
maar hij verwijt het de Heer."
Cryofiel
9 jaar geleden
Goed, ik pas de vergelijking aan. We gooien de kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen enzovoort van de NSB-ers niet in de gevangenis, maar we zetten ze op een tamelijk onherbergzaam eiland. Daar moeten ze het zelf maar zien te redden. Als ze daar een NSB-maatschappij willen stichten waarin Ariërs worden verheerlijkt, mogen ze dat doen. Als ze ervoor kiezen een democratie naar Nederlands model te stichten waarin iedereen gelijkwaardig is, mogen ze dat natuurlijk ook doen. Ze krijgen nu dus alle vrijheid om geheel naar eigen goeddunken een maatschappij in te richten. Net zoals jouw god ons deze vrijheid zou hebben gegeven, volgens jouw verhaal. Is het nu volgens jou wel rechtvaardig dat we alle nazaten van de NSB-ers op dat haveloze eiland laten zitten? -- Nogmaals:
Wat is de reden dat je weigert jouw favoriete historische tijdperk te noemen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt de vergelijking aangepast, maar nog net niet voldoende... Je vergeet namelijk dat je de ouders een paradijs hebt geschonken wat haar weerga niet kent, en dat het enige wat je terugverlangde was, dat ze van die ene boom afbleven (i.e. gehoorzaamheid).
Maar dat ZIJ besloten om daar niet tevreden mee te zijn, van tevoren wetende (en je had ze er nog zó voor gewaarschuwd) dat ze bijgevolg op dat tamelijke onherbergzame eiland terecht zouden komen. Als ZIJ dan besluiten om alsnog de andere route te kiezen, wie is daar dan schuldig aan? En dan skip ik voor nu nog maar even de insinuatie dat je 2 volmaakte mensen met NSB'ers vergelijkt. -- Mijn historische tijdperk heb ik reeds tweemaal genoemd (ook in een andere thread). Dat jij geschiedenis blijft ontkennen, betekent nog niet dat dat niet mijn favoriete historische tijdperk mag zijn.
Cryofiel
9 jaar geleden
De ouders leefden in een wereld die op zich goed was. Zij konden een keuze maken: de wereld houden zoals die was, of er veranderingen inbrengen, tegen bepaalde waarschuwingen in. Dat geldt voor beide gevallen. Dus: mogen alle nazaten, generaties lang, op een haveloos eiland worden gezet? Volgens jou wel... -- Je hebt geen historisch tijdperk genoemd, maar een mythologisch tijdperk. Andere mythologieën (die even waarschijnlijk zijn als de jouwe) kennen andere tijdperken. Ik vroeg om een historisch tijdperk. Maar goed, als je blijft vasthouden aan jouw favoriete mythe, kan ik de vraag natuurlijk wat anders formuleren: welk tijdperk zou je kiezen, waarbij je de keuze hebt uit elk tijdperk dat zowel in jouw wereldbeeld als in het mijne voorkomt? Het moet wel een tijdperk zijn waarin er al menselijke beschaving was, dus bijvoorbeeld niet tijdens de dinosaurussen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo:
Op jouw vraag: "Jouw god is dus niet alwetend? Ben ik vroeger op catechisatie verkeerd voorgelicht, of zijn er meerdere goden?"
>> ja, je bent vroeger op catechisatie INDERDAAD verkeerd voorgelicht. Als je werkelijk waarde hecht aan de inhoud van de bijbel, check dan de aangehaalde verzen in je eigen exemplaar (of online), en ontdek de waarheid over dit punt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Kijk, da's nou het leuke van gelovigen: leden van de kerk waar ik ooit bijhoorde, beweerden (en beweren ongetwijfeld nog steeds) dat JIJ degene bent die verkeerd is voorgelicht. Zij hebben een heleboel bijbelversen waarmee ze hun gelijk "bewijzen". Ken je het verhaal van de tienduizend roependen op het dorpsplein al? Dat is hier maar al te zeer van toepassing...!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk, da's nou het leuke van jou... jij beweert iets, en kunt het niet "bewijzen", maar verwacht het wel van anderen. Zij hebben namelijk helemaal niet een "heleboel bijbelverzen" waarmee dat bewezen zou kunnen worden. En als jij denkt dat dat wel zo zou zijn, dan daag ik je hierbij uit om dat hard te maken. Kom maar op!
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee hoor, ik beweer niets. Ik constateer slechts dat meerdere gelovigen het hartgrondig met elkaar oneens zijn. Zie de discussie tussen adriaanv en wolfijntje48, die elkaar bestrijden met bijbelteksten. Zie het verschil van mening tussen mijn catechisatoren en jou, zich allebei baserend op bijbelteksten. Nu heb ik de bijbel gelukkig al in mijn jeugd achter mij gelaten, dus ik ga me echt niet met die discussies bemoeien. Ik constateer echter telkens weer dat er tienduizend roependen op het dorpsplein staan, die allemaal exact hetzelfde roepen en elkaar hartgrondig bestrijden. Heb je trouwens al een tijdperk gekozen (het mag ook het huidige tijdperk zijn)?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nee ik geloof niet dat Adam en Eva volmaakt waren. Net als God. Het wil er bij mij niet in dat de hele wereld is voortgekomen uit een God die twee mensen maakt...let wel twee, en die bevolken vervolgens de hele wereld. Incest....
Geen wonder dan dat de wereld er zo slecht aan toe is. Vervolgens vermoord die liefhebbende God bijna iedereen. En word de wereld opnieuw bevolkt door een klein groepje mensen. Ik snap nu ook wel waarom al die walgelijke dingen in die katholieke kerken gebeurd(e). God laat immers zien dat het goed is. Het hele verhaal van God en de bijbel. Slaat gewoon als een tang op een varken. Net als elke religie. Een beetje verdraagzaamheid en elkaar de ruimte gunnen, daar heb je meer aan. En dat lijkt me ook een beter geloof dan al die andere bij elkaar. Om geloof worden meer mensen vermoord dan om welke andere reden dan ook.
Cryofiel
9 jaar geleden
Staat niet in de bijbel dat de zonen van Adam en Eva de wereld introkken, en zich daar de vrouwen van de mensen namen? Kennelijk was de wereld al bevolkt...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja dat staat in de bijbel...maar waar kwamen die mensen dan vandaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel en @HeerVoldemort, betreffende waar die mensen vandaan kwamen: Zie http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+5%3A4&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
>> Adam werd de vader van vele zonen en dochters. Aangezien ze fysiek nog dicht bij de volmaaktheid lagen, werden ze nog veel ouder dan tegenwoordig, en leidde het niet tot mongooltjes als je je zuster tot vrouw nam. Anders had God wel meerdere Adams en Eva's gemaakt, maar dat was kennelijk toen (nog) niet nodig. Dáár kwamen dus de mensen vandaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het wel schrijnend dat partijen die zo'n kritiek op de bijbel hebben, feitelijk amper bijbelkennis schijnen te hebben. Dit omdat telkens aan de hand van bijbelteksten antwoord op de gestelde vragen kan worden gegeven. Evenwel een complimentje naar Cryofiel: daar tegenover dat jij je toch vrij goed kunt verplaatsen in de materie, wanneer je dat wilt. Dat is best knap.
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee, dat is één van de scheppingsmythen. Er zijn er zoveel - waarom zou ik juist voor deze mythe moeten kiezen, terwijl aanhangers van andere mythes met evenveel vuur verkondigen dat juist hún mythe de enige juiste verklaring geeft?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb alle reacties maar buiten beschouwing gelaten, die gaan steeds verder weg van de vraag. Hoewel er verder nooit een bewijs voor zal zijn vind ik dit antwoord een plausibele redenering hebben. Dank voor ieders bijdrage.

Andere antwoorden (3)

Zijn eerste echte publiekelijke optreden was geloof ik de bruiloft in Kana. (Jon 2 1-12 ) En daar was hij samen met zijn moeder te gast. De wijn raakte op en Maria zei dat tegen hem. Daar moest ze zich geen zorgen over maken zei Jezus. Dat was haar werk niet. Toch zei zijn moeder tegen de bedienden dat ze alles moesten doen wat hij hen zei. En toen heeft hij van kruiken met water wijn gemaakt en zo de gastheer zijn gezicht gered.

Hij is dus zelf niet begonnen ( hij zei zelf dat het zijn tijd nog niet was ) maar luisterde wel naar Maria en daarmee begon zijn openbare leven.

Verder over je vraag.
Waarom toen?
In de bron staat een link naar een site die hierover gaat. Hierin staat vooral dat ...
De maatschappij er klaar voor was ( Rome overheerste vrij vredig dus was de tijd rijp voor mensen om te gaan verkondigen )

Er zijn in het OT ook veel voorspelling over de komst van de Messias.
De tweede link laat je er hier een groot aantal van zien.
Belangrijk als antwoord op je vraag zijn...
Hij zou volgens deze tekst 173 880 dagen na de verordening van Jeruzalem de stad weer binnengaan. ( dat is toevallig op Palmzondag )
Dus moet natuurlijk eerst Jeruzalem bestaan, om ze te kunnen vernietigen ....

En persoonlijk.
Er was een kind geboren dat toen hij eenmaal volwassen was, een boodschap had. Een tamelijk revolutionaire manier van denken waardoor hij veel tegenstanders kreeg, maar ook veel volgelingen. Jammer genoeg waren de tegenstanders veel machtiger waardoor hij aan zijn einde kwam als een misdadiger. Maar net dat is een van de belangrijkste zaken van zijn leven geweest.
Voor die tegenstanders was hij alles behalve zoon van God.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Over je laatste alinea: dat geldt ook voor bijvoorbeeld Galileo Galileï. Ook hij was als kind geboren. Hij had een boodschap toen hij volwassen was. Het was een revolutionaire boodschap, waardoor hij veel tegenstanders kreeg, maar ook veel volgelingen. Jammer genoeg waren de tegenstanders destijds machtiger waardoor hij aan zijn einde kwam als een misdadiger. Gelukkig waren zijn inzichten sterk genoeg om de onderdrukking door zijn tegenstanders te weerstaan, en hebben zijn ideeën eindelijk het pleit gewonnen. Helaas hebben verstokte tegenstanders daar meer dan 400 jaar voor nodig gehad, maar uiteindelijk zal het juiste inzicht altijd zijn licht over de wereld doen schijnen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Jouw opmerking "goed antwoord" dient te worden gelezen als "ik hang hetzelfde geloof aan als jij".
nounka
9 jaar geleden
Cyro, jij bent niet een gelovige. En ik ga je niet proberen te veranderen van gedachten. Maar je maakt zelf (na mijn tekst ) de vergelijken met Galileo. (En er zullen nog heel wat grote namen zijn )
Over de boodschap zelf die de twee mannen brachten moet je toch ook zeggen dat ondanks dat het revolutionair was, het een goede manier van denken is. En met goed denken bedoel ik,... liefde voor de naasten verkondigen, probeer altijd vergevingsgezind te zijn, help elkaar waar het gaat, eerlijk zijn,...
Sommigen zeggen daardoor, hij is de zoon van GOd
Anderen houden het op een gewone profeet
En nog anderen vinden het eerder een visionair man. Dit zijn belangrijke waarden zelfs nu nog anno 2014. Zelfs al ben je geen gelovige hoop ik wel dat je ook zo leeft.
Ook omgekeerd, ik hoop dat geen van de gelovigen, niet zo leeft. ( is dit een juiste zin?) Je begrijp wel wat ik bedoel.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt, nounka. En ik ben het geheel met je eens. Ik heb slechts een probleem met die gelovigen die het geloof niet alleen toepassen om op een goede manier te leven, ofwel: om een goed mens te zijn. Maar die het geloof ook zien als een soort absolute waarheid die ons vertelt hoe de wereld in elkaar zit. Dat is domweg iets waar het geloof mank gaat. Daarom is dit een heel goed initiatief:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3516769/2013/09/26/Kerk-voor-atheisten-krijgt-navolging-in-VS-en-Australie.dhtml
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar Cryo, er IS van alles toch maar hooguit 1 waarheid? Ik bedoel: er is (tegenwoordige tijd) OF wel een God, OF niet.
Jij gaat OF wel een reactie op dit bericht plaatsen, OF niet.
De zon dooft ooit OF wel uit, OF niet.
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat heeft dat ermee te maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je lijkt te beweren dat er geen absolute waarheid bestaat, of anders dat die absolute waarheid in ieder geval niet aan de zijde van een religie kan liggen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Zeker is er wel een absolute waarheid. Althans, dat is mijn aanname. Ik ga ook uit van de aanname dat het zowel mogelijk als goed is om die absolute waarheid te leren kennen. Het geloof is geen goede methode om dergelijke kennis te verwerven. Het geloof zal altijd tot de conclusie leiden dat het geloof juist is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cirkelredenering
Hallo Mullog,

Christus liet de Schrift in vervulling gaan.

- Daniel 9 - Een opvallende profetie in Daniel 9:24-26
Deze profetie uit het bijbelboek Daniël voorspelde heel specifiek de tijd waarop Jezus Christus Jeruzalem zou binnengaan.
"De profetie stelt: 69 weken van jaren (69 x 7 = 483 jaar) zouden voorbijgaan tussen de verordening om Jeruzalem te herbouwen en de komst van de Messias.

Dat Jezus op een ezel Jeruzalem zou binnengaan als koning was weer voorzegd in Zacharia 9:9:
"Juich, Sion,
Jeruzalem, schreeuw het uit van vreugde!
Je koning is in aantocht,
bekleed met gerechtigheid en zege.
Nederig komt hij aanrijden op een ezel,
op een hengstveulen, het jong van een ezelin."

God lijkt er waarschijnlijk een plan mee te hebben gehad dat we de Messias in de Schrift kunnen ontdekken, zelfs 2000 jaar later.
Ondanks dat we er niet bij waren.

zie de vele voorbeelden als link
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mullog.
Om de Bijbel enigszins te leren begrijpen zal je een aantal dingen moeten (onder)scheiden.

Stel je een grote fabriek, bijv. Philips, voor. De Directeur wil zijn kinderen mee laten werken om zijn fabriek uit te breiden. Hij stuurt daarvoor zijn kinderen naar een onderafdeling binnen zijn fabriek om hen op te leiden zodat zij op zeker moment geschikt bevonden zullen worden om mee te werken aan de plannen van hun pa.
Binnen de onderafdeling worden zij onderworpen aan het regime van de onderafdelingschef; hij is tijdelijk de baas over die kinderen van de Directeur. Iedereen binnen die afdeling dient zich te onderwerpen en zich te voegen naar de regels en bepalingen van het afdelingshoofd.

De uitleg van deze beeldspraak is deze.
De Directeur van het grote Philipsbedrijf is de Onkenbare binnen het Al.
Het Al is het Koninkrijk der hemelen waar Jezus Christus Zijn woning heeft bij Zijn Vader; de Directeur in deze beeldspraak.

De Schepper-god, die volgens Genesis in het OT de hemel en aarde geschapen heeft, is de onderafdelingschef binnen het Al.
Het klopt dus wat deze chef beweert dat Hij God is; ja, binnen de onderafdeling van de fabriek, het Al.
Gemakshalve verzwijgt de Schepper dat er nog een God boven hem staat.

Deze Schepper-god heeft de mens geschapen naar Zijn evenbeeld; dat wil zeggen dat Hij de mens met dezelfde karaktereigenschappen heeft geschapen als Hijzelf die heeft; Hij is de sterke uitvergroting van het egoïsme in de mens.
Hoe het regime onder deze God er aan toe is, dat nemen we met z’n allen waar.
De Schepper van hemel en aarde is wel degelijk verantwoordelijk voor het wel en wee van wereld en mensheid. Dat is zeker niet de satan en ook niet de mens!

De Directeur is in Zijn alwetendheid op de hoogte van de gesteldheid van wereld en mensheid en stuurde op zeker moment in de tijd Zijn Zoon naar de onderafdeling.
Wij weten allemaal hoe Hij daar is ontvangen. Jouw eerste vraag lijkt mij hiermee beantwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu het antwoord op jouw volgende vraag: “Is er een duidelijke reden waarom hij in dat specifieke moment van de geschiedenis door god gestuurd is?” Ja, want de Schepper heeft een afgemeten tijd gekregen om Zijn verantwoordelijkheid te nemen om voor zijn schepping te zorgen en het is hem duidelijk niet gelukt.
Was dat wel het geval geweest, dan had Jezus niet op aarde hoeven komen. Tot slot de beantwoording van jouw laatste vraag. Het is in de ogen van de Directeur niet langer verantwoord om zo’n oncapabele chefgod nog langer in dienst te houden. Daarom moest hij door de Zoon van de Directeur onttroond worden. Na niet al te lange tijd zal Hij terugkomen om wereld en mensheid te laten zien hoe het dan WEL moet. De aarde en haar bewoners staan dan op het punt om totaal vernietigd te worden.
Maar dan breekt het Vrederijk aan!
Cryofiel
9 jaar geleden
Hee, da's voor de eerste keer dat ik een christen hoor zeggen dat de schepper / god niet de allerhoogste entiteit is! Zijn er meer mensen die deze hypothese aanhangen?
Cryofiel
9 jaar geleden
conqie, nu we toch met hypothesen bezig zijn, kunnen we ook enkele andere mogelijke hypothesen noemen. Zo is er de mogelijkheid dat de christelijke god wel degelijk bestaat, en dat hij ook de enige en dus de hoogste entiteit is, en dat ook de christelijke duivel bestaat. Echter, de duivel heeft gewonnen, god heeft verloren. Het enige dat de verzwakte god nog voor ons heeft kunnen doen is ons tijdelijk een enigzins draaglijk leven geven op deze ellendige aarde. Het is hier zeker geen paradijs, en dat komt door de invloed van de duivel die zegevierde, maar het is wel uit te houden. Na onze tijd op aarde verdwijnen wij in de hel. Een andere mogelijkheid is dat alle christenen achter de verkeerde aanlopen. Deze hypothese is gebaseerd op de gedachte dat er een god en een duivel zijn die strijden om de ziel van de mens (een hypothese waarin onder andere adriaanv gelooft). Binnen deze tweede mogelijke hypothese heeft god gewonnen. Bedenk nu eens wat je zelf zou doen als je de duivel was, en je zou zien dat de mensheid probeert tot god te komen. Het slimste is: heel hard roepen dat JIJ god bent! Dat is dan ook wat de duivel is gaan doen. De duivel doet net of hij god is, zodat wij achter hem aanlopen. Dat hij succes heeft kun je zien als je om je heen kijkt naar de toestand van de wereld. De conclusie van deze hypothese is dat de wereld een stuk beter zou worden als we de christelijke god (die in werkelijkheid de duivel is) zouden verlaten, en ons tot de duivel (die in werkelijkheid god is) zouden bekeren. Ik kan nog meer hypothesen noemen, maar ik laat het maar even bij deze twee.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Cryo, verschillende (pseudo-) christelijke gnostische stromingen zeggen iets dergelijks (een 'lagere' entiteit die de materiele schepping gemaakt heeft, te onderscheiden van de allerhoogste Eerste Veroorzaker, of hoe je die ook maar aan wilt duiden). Of je dergelijk gedachtengoed wel als echt christelijk kunt zien, lijkt me dan weer een andere discussie.
Cryofiel
9 jaar geleden
Bedankt voor je toelichting. Leuk om een (voor mij) nieuwe hypothese te horen, naast de al bekende hypothesen die 'geloof' worden genoemd. Weet je of er ook hypothesen bestaan waarin niet één of twee, maar meer niveaus van scheppers - opper-scheppers - opper-opper-scheppers enzovoort bestaan?
kierkegaard47
9 jaar geleden
De theosofie bv. werkt met oneindige ketens van steeds hogere rijken met steeds verhevener geestelijke wezens (waarbij die ketens zo hoog reiken dat ze zich compleet aan zelfs ons theoretiseren onttrekken en er dus niets meer over gezegd kan worden)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
adriaanv.
“Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld; indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden zou worden overgeleverd; nu echter is mijn Koninkrijk niet van hier.”
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Joh+18 Jezus bevestigt hiermee dat Zijn Koninkrijk elders is, en Zijn Vader dus niet jouw god YHWH kan zijn. Jouw god vindt zijn eigen schepping zeer goed en jij kennelijk ook. Twee handen op dezelfde buik. Jij zal de wreedheid van jouw god ook liefdevol en rechtvaardig noemen. Ja, met gelijkgestemden die niet jouw god vereren.
Cryofiel
9 jaar geleden
Da's dus dezelfde reden waarom de Azteken hun god liefdevol en rechtvaardig noemden, en waarom ze liefdevol en rechtvaardig af en toe het hart van een kind uitrukten ter ere van hun liefdevolle en rechtvaardige god.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wolfijntje48
Deze snap ik niet "Jezus bevestigt hiermee dat Zijn Koninkrijk elders is, en Zijn Vader dus niet jouw god YHWH kan zijn."
Volgens mij gaat dat namelijk WEL prima samen.
Cryofiel
9 jaar geleden
artra, dit is een gevecht tussen een christen en een christen. Hier wordt de bijbel tegen de bijbel uitgespeeld. Het is beter je daar niet mee te bemoeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel
Bedankt voor je correctie... (proest!)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Artra. In de discussies die je voert en gevoerd hebt o.a. vooral met Cryofiel en met mij valt het mij op dat je alle logica gaandeweg kwijt bent geraakt. Zo lijkt het. Let wel: ik veracht jou daarom niet; ik reageer alleen terwijl ik jou wel in jouw waarde laat ! Het aarde leven is ons vaak gegeven om het hemelse te bevatten. Zo gebruikte Jezus eenvoudige voorbeeldjes uit de natuur zoals vogeltjes, leliën in het veld, een graankorrel om Zijn boodschap naar de mensen over te brengen.
Dit heet “beeldspraak” die ik ook wel eens gebruik in mijn antwoorden om de boodschap voor de lezer toegankelijker te maken. Vandaar o.a. mijn voorbeeldje van een gezinssituatie als antwoord op één van de vorige of deze vraag, dat weet ik niet meer. Door halsstarrig aan jouw mening vast te houden kom je tot bizarre uitspraken en word je tot een schouwspel voor spotters. Probeer je nu eens open te stellen voor het volgende als antwoord op deze, jouw vraag. 1. God schept de aarde en haar bewoners. Maar dan wordt de eerste mens ongehoorzaam.
2. De bewoners gaan ieder steeds meer hun eigen gang. Maar god grijpt niet in.
3. God heeft ook nog een tegenspeler, de duivel, die de schepping naar de vernieling helpt.
4. Nog steeds grijpt god niet in; uit onmacht? uit slapte? Onwil misschien?
5. Daarom stuurt hij maar zijn zoon om die duivel aan te pakken. Wat voor wangedrocht is dan deze god, die jij zo verdedigt??
Ik kan niet anders concluderen dan dat het dienen van zo’n wezen eerder berust op angst dan op geloof . . .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wolfijntje48 Of ik ben onduidelijk, of je leest niet goed, maar laat ik van het eerste uitgaan. 1, 2 en 3 kloppen. 4: God grijpt niet om om de mensen tijd te geven dan maar te laten zien dat ze beter af zijn zonder Hem. Er is tijd vergund. Dat is geen slapte, dat is eerder juist zelfverzekerd. 5: Hij stuurde Jezus niet naar de aarde om de Duivel aan te pakken. De bijbel zegt toch nergens dat hij daarom naar de aarde zou gaan, of dat hij dat gedaan zou hebben? Jezus ging naar de aarde om:
- zijn leven te geven als offer
- mensen over zijn Vader te vertellen, en over Zijn voornemen.
- een Model na te laten over hoe wij behoren te leven
- door wonderen overtuiging toe te voegen aan het geloof van zijn volgelingen.
kierkegaard47
9 jaar geleden
@wolfijntje, je schrijft: "Gemakshalve verzwijgt de Schepper dat er nog een God boven hem staat" Vraag me dan wel af hoe je teksten als deze interpreteert: (jes 44:6, en een dergelijke uitspraak wordt nog 2 keer herhaald in dat en het volgende hoofdstuk) "Dit zegt de HEER, Israëls koning en bevrijder,
de HEER van de hemelse machten:
Ik ben de eerste en de laatste,
er is geen god buiten mij." Even van jouw hypothese uitgaande, als er een hogere god zou zijn, hoe lees je een tekst als deze dan ? Liegt hij hier ? Of is tekst gecorrumpeerd door mensenhand ? Of is deze tekst _technisch gezien_ nog steeds juist ? ('in de context van het materiele heelal is er geen god buiten mij'). Even voor de duidelijkheid: ik heb zelf geen standpunt in dezen, ik ben puur nieuwsgierig hoe je dergelijke teksten interpreteert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Artra. Jij bent voor mij al die tijd al heel duidelijk.
Jouw commentaar op pt.4 en pt.5 bevestigt alleen mijn conclusie in de rest van deze laatste reactie van mij. Ik haak nog even in op jouw commentaar.
Pt.4 De mensheid is vanaf de verdrijving uit het paradijs direct al aan hun lot overgelaten! Het is precies wat jij daar zegt: een doelbewuste, zelfverzekerde actie van jouw lieve god!
Hij heeft hen doelbewust overgeleverd aan de duivel in de volle wetenschap dat zij het niet zullen redden tegen zo’n geslepen vijand. Dat is een regelrechte misdaad, artra. Pt 5. Jezus ging naar de aarde om zichzelf te offeren.
Wie doet nu zoiets? Naar de aarde gaan om te worden vermoord? En door wie?
Hier heb je het antwoord. Door jouw god, die jij zo hartstochtelijk verdedigt en liefhebt ! Mijn reactie naar jou blijft onverminderd staan; zoals ook deze: door halsstarrig aan jouw mening vast te houden kom je tot bizarre uitspraken en word je tot een schouwspel voor spotters.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kierkegaard47. Op jouw vraag of de Schepper hier liegt ja of nee, is het antwoord: ja en nee.
En nee, de tekst is niet gecorrumpeerd door mensenhand; deze teksten zijn – technisch gezien – nog steeds juist!
Tot zover de beantwoording van jouw vragen. Dat de Schepper ja en nee liegt vraagt om een toelichting waar je terecht om vraagt. De Schepper liegt niet dat Hij binnen het, door Hem geschapen, universum Zichzelf de Heer van de hemelse machten noemt en dat Hij beweert dat Hij, binnen dat kader van Zijn schepping, de hoogste Baas is. Maar de Schepper liegt wel als Hij beweert de eerste en de laatste te zijn, of te wel: de Alpha en de Omega.
Deze “titel” valt de Onkenbare, niet-geschapen Vader van Jezus Christus toe ! De Schepper van dit materiële, zichtbare heelal heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld. en die is verre van volmaakt. Ik heb mij van deze wrede, wispelturige god al langere tijd afgekeerd. Artra heeft, in zijn discussie met Cryofiel kort geleden nog, die wispelturigheid zeer goed uiteen gezet ! Lees, met deze reactie in gedachten, mijn antwoord aan mullog maar nog eens goed door. Voorts bedank ik jou voor jouw bescheiden opstelling in deze reactie naar mij toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Adriaanv. jouw voorlaatste reactie. Jij begint met een foute stelling en borduurt daarop verder en verwijt mij, op basis van jouw vervolg op die foute veronderstelling, alien-achtige uitleg?
Dat is de wereld op z’n kop! “Het Koninkrijk van deze wereld valt namelijk onder het gezag van de duivel”.
Mijn vraag is deze: Waarom heeft God het gezag van Zijn creatie vrijwel direct overgedragen aan de duivel met alle genoemde ellende als gevolg? De mensheid was toen nog in wording en waren feitelijk geen partij voor zo’n sluwe tegenstander, de duivel. En dat wist God; dat was een doelbewuste actie geweest om de, zich toen ontwikkelende, mensheid duizenden jaren lang te laten kwellen.
Voor de nakomelingen van de eerste mensen lag geen keuze open; hun voorouders waren immers toen al direct aan hun lot overgelaten. Hun nakomelingen hadden dus geen schijn van kans tegen zo’n machtige duivel.
Dat verklaart de logische en snelle ontaarding van het mensengeslacht daarna.
Immers: de vrije wil houdt vrijheid van keuze in. Maar die keuze was er direct na de zondeval niet eens! Hoezo, einde vrije wil? Dus geef mij antwoord op mijn vraag, die ik nog nader heb toegelicht. Mijn antwoord op jouw laatste vragen heb ik trouwens al gegeven: ja; met gelijkgestemden. Zij hebben, net als ik, Jehova ontmaskerd die zich achter de hemelse Vader verschuilt .
En als je die vraag nog eens stelt, dan is het antwoord nog steeds: ja ! Tenslotte, welke laffe karaktereigenschappen van Jehova, om zijn schepping doelbewust aan een kwade genius over te dragen, zie je in Christus terug??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Adriaanv. de ene vraag is nog niet beantwoord of je komt alweer met de volgende vraag.
Onderzoek vooral ook zelf de Schrift ! In vorige reacties heb je mij al te kennen gegeven dat je de opgegeven teksten, die mijn antwoord ondersteunen, niet eens opzoekt. In plaats daarvan overstelp je mij met nieuwe vragen. Die laksheid kan ik zeker niet waarderen ! Geef jij mij eerst maar een gedegen antwoord op mijn laatste reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh wow. Ik ken er in Salt Lake City nog wel een stel die aan deze discussie mee zouden willen doen, en de beroemde SF-schrijver L. Ron Hubbard zou er ook wel raad mee weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@AdriaanV
Het is dus net te kort door de bocht om hard te beweren dat vers 12 over Jezus moet gaan. Er zijn er die daar anders over denken, waaronder ondergetekende. Waarom? Als je goed let op de quootjes rondom die versen in Openbaring 12 (let vooral op vers 12 en vers 16), dan zul je zien dat het niet persé om dezelfde persoon hoeft te gaan. Vers 16 gaat natuurlijk wel over Jezus. Dit als bewijsmateriaal gebruik voor dat Christus (een deel van) Jehova is, is niet bepaald steekhoudend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In vervolg op vorig bericht, zie:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Openbaring+22%3A6-20&id18=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@AdriaanV
Je citeert onterecht Markus 2:6,7 om een punt te ondersteunen. Want het is niet de mening van Jezus / God dat alleen God kan vergeven. Het waren de schriftgeleerden die dat idee hadden.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Markus+2%3A6-7&id42=1&id17=1&id35=1&l=nl&set=10 Je zegt hierbij dat Jezus de schriftgeleerden niet berispte. Was hij dat verplicht dan? Ken jij hem als iemand die op elke slak zout legde? Bovendien hadden de schriftgeleerden die gedachte nog niet eens geuit, maar vroegen ze het enkel zichzelf af.
Je argument dat Jezus hen niet berispte, is derhalve geen bewijs om te beweren dat Jezus geen zondes kan vergeven. Dat is gewoon zoeken naar iets.
Hoezo durf ik dat zomaar te zeggen? Simpel: de bijbel beweert namelijk helemaal nergens dat Jezus geen zonden kan of mag vergeven. Het bleef dus enkel bij die visie van wat "schriftgeleerden". Jezus was het (zoals je ongetwijfeld weet) vaak niet eens met wat zij onderwezen. Het lijkt mij dan ook niet verstandig om enkel op basis van dat zij iets gedacht hebben, dat als leerstelling aan te nemen.
Dan zou het toch ook echt elders in de bijbel terug te vinden moeten zijn?
Cryofiel
9 jaar geleden
@stippel, ik vind het vooral prachtig dat al die christenen beweren dat er maar één bijbel zou zijn die je maar op één manier zou kunnen interpreteren, nu opnieuw op zo'n overduidelijke manier ongelijk krijgen! Overigens, beste kemphanen - jullie beroepen je allebei op een bijbel. Prachtig. Maar hebben jullie je ooit wel eens afgevraagd of de bijbel eigenlijk wel geschikt is als referentiemateriaal?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo
Ja hoor! Ook jij zult tijdens je schoolopleiding over bijvoorbeeld wiskunde, natuurkunde, e.d. ongetwijfeld wel eens vragen gehad hebben. Of anders je klasgenootjes wel. Dingen zijn niet altijd in 1 keer duidelijk.
Door met elkaar de kennis op 1 hoop te gooien, moet er 1 conclusie uit kunnen komen. God is namelijk niet schizofreen. Een wijs man zei hier ooit het volgende over:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Spreuken+27%3A17&id42=1&id17=1&id35=1&l=nl&set=10
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat is trouwens de reden dat je geen tijdperk wenst te kiezen? Ben je bang dat je daarmee je eigen stellingname onderuithaalt?