Volgens sommige wetenschappers is er een gebiedje in de hersenen wat bepalend is voor religieuze gevoelens; dan zou het dus vooral genetisch bepaald of iemand ergens in gelooft. Het is lijkt me nogal moeilijk te onderzoeken of iemand gelovig is omdat criteria moeilijk zijn op te stellen. Is een ietsist een gelovige?

Toegevoegd na 7 minuten:
Beter voorbeeld: is iemand die gelooft dat de mensheid in moreel opzicht vooruit/achteruit gaat een gelovige?
En is het iets wat dat veroorzaakt een god?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Mijn mening is, dat beiden geheel los van elkaar staan, dus totaal geen verband met elkaar hebben.Zowel gelovige als ongelovige mensen kuneen super intelligent zijn, maar ook super dom.
13 jaar geleden
geloven is een vorm van veiligheid het spreekt dus vooral je EQ aan. en vanuit deze situatie zet je je IQ in in die context. gevoel is dus dominant in deze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een soortgelijke vraag is gisteren nog gesteld, maar denk ik inmiddels verwijderd door de vraagsteller. Daarom nog maar eens ongeveer hetzelfde antwoord wat ik gisteren heb gegeven. Geloof is geen kwestie van intelligentie. Zowel van laag naar hoog kom je gelovigen en ongelovigen tegen. Kijk maar eens in de politiek, de mensen die daar zitten zijn (op een enkele uitzondering na misschien) toch redelijk intelligent. Hier zie je beide smaken voorbij komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook een motivatie via email ontvangen?
Grote geesten zoals Freud, Sartre, Marx, Darwin, etc. waren allemaal ongelovig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote geesten als Martin Luther King, Gandhi, Nelson Mandela wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geheel ongelovig was Darwin niet. Hij verklaarde geen atheïst te zijn, dus om te zeggen dat hij ongelovig was is nogal kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Darwin geloofde dat het leven ’oorspronkelijk door de Schepper in een paar vormen is ingeblazen'!Dat staat buiten kijf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
marx is geen groot denker MI en al helemaal geen visionair. isaac newton was een christen, die was ook niet dom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blaise Pascal had ook behoorlijk wat herseninhoud volgens mij.
Ik betwijfel zeer of daar verband tussen is. Een intelligent persoon is niet per se gelovig of ongelovig, een minder intelligent persoon is niet perse gelovig of ongelovig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intelligentie bezit je van nature.
In geloof wordt je opgevoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is niet geïnteresseerd in alleen intelligente mensen. Hij zegt zelf in 1 Korinthiërs 3:19, dat de wijsheid van de wereld als dwaasheid is bij God. Dus intelligentie is bij hem niet belangrijk. Jezus zocht zijn apostelen zelfs uit de vissers-wereld. Toentertijd niet de hogeropgeleide groep.
Waar God naar zoekt is het hart en als de persoon daarbij intelligent is, is dat voor de persoon meegenomen. Maar zal niet altijd bepalen of hij of zij wel gelooft in een Schepper en God.