Hoe leeft een soefi?

Ik was op zoek naar het leven van een soefi-moslim. Maar ik ben wat bekneld geraakt tussen de verschillende stromingen. Het oude soefisme (6e eeuw AC) kwam voort uit de vroege stromingen van de Islam. Maar wanneer ik op internet zoek over een soefistische levenswijze, vind ik allemaal hippie-achtige ideeën zonder duidelijke levenswijze, waar ook niet uit af te leiden valt dat het een islamitische stroming is. Wat is nu de indeling van het leven van een soefi moslim?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Het beste antwoord

Soefi's in Turkije, Albanië, Iran, Azerbaidjan e.d. verschillen uiterlijk niet veel van de andere moslims in hun omgeving. Een van de bijzonderheden is de Dhikr, een soort bewegingsmeditatie waarbij de namen van God als een soort mantra worden aangeroepen en vaak ook bewegingen langdurig worden herhaald.
Voor een Soefi is de "weg van het hart", het directe contact met God, belangrijker dan de religieuze wetten en regels.
Daardoor werden en worden ze door meer rechtlijnige moslms met enige achterdocht bekeken en soms als een soort ketters gezien.
"Bismi'llah ir-Rahman ir-Rahiem"

Toegevoegd na 15 minuten:
(erg interessant is trouwens, dat in het Bektashi soefisme sjamanistische praktijken voortbestaan)

Toegevoegd na 12 uur:
Dus in het dagelijks leven zul je weinig verschil zien tussen een Soefi Moslim en volgers van andere wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Voor een Soefi is de "weg van het hart", het directe contact met God, belangrijker dan de religieuze wetten en regels.
Daardoor werden en worden ze door meer rechtlijnige moslms met enige achterdocht bekeken en soms als een soort ketters gezien."
Dankzij deze regels leerde ik dat het verschil niet niet zozeer in de leefwijze zit, maar in de manier van denken.
Dankje.

Andere antwoorden (2)

Op deze site staat links een link over het dagelijks leven van soefi-moslims.

http://www.soefi.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=60&Itemid=38&showall=1

En hier nog wat algemene informatie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Soefisme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Soefi beweging is wat vragen steller volgens mie bedoelt met "hippie-achtig".
Volgens mij zoekt zij naar het minder syncretistisch, en meer islamitisch georienteerde soefisme.
Uiteindelijk is Alles Eén, dat weer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje Sherpa :) c'est ca, oui
‘Tasawwuf’ of sufisme is de benaming van de wegen die de Sufi's gebruiken om God, de Waarheid, te bereiken.

Een andere definitie is het voortdurende streven om zich te ontdoen van allerlei slechte gewoonten en zondige daden en het verwerven van deugden.

Het doel is, door het zuiveren van het hart en de toepassing der zintuigen en vermogens, zoals God het bedoelde, spiritueel te leven. Door voortdurend eerbetoon aan God, kunnen de mensen hun besef dienaren van God te zijn vergroten.

De principes van ‘Tasawwuf’ kunnen als volgt worden opgesomd :

1.Solide en echt geloof in de Goddelijke Eenheid bereiken en overeenkomstig de vereisten hiervan leven.

2.Naast het acht slaan op de Goddelijke Woorden (Qur’an), het onderscheiden van de bevelen van de Goddelijke Macht en Wil op het oppervlak van het universum (de wetten van schepping en leven zijn onderwerp van de wetenschappen) en deze na te leven.

3.Overvloeien met Goddelijke liefde en goed omgaan met alle andere wezens in het besef – voortvloeiend uit Goddelijke liefde – dat het universum een wieg is van broederlijkheid.

4.Handelen uit altruïsme en daarom voorrang of voorkeur geven aan het welzijn en geluk van anderen.

5.Handelen volgens de Goddelijke dienstvoorschriften - niet volgens onze eigen wil - en trachten ons leven te leiden naar de 'hoogten' van zelfuitwissing in God en leven onder Gods wil.

6.Openstaan voor liefde, spiritueel verlangen, genot en extase.
7.Het vermogen verwerven om op te merken en te ontsluieren wat er in de harten en de gedachten leeft door de gelaatstrekken, de Goddelijke mysteries en de betekenissen van de loop der gebeurtenissen te beschouwen.

8.Bezoek de plaatsen en zoek het gezelschap van mensen die aanmoediging bezorgen in het vermijden van zonde en helpen in het streven op het pad van God.

9.Wees tevreden met wettelijke en toegestane genoegens en wees vastbesloten om geen enkele stap te zetten naar wat is verboden.

10.Weersta altijd de verleiding van wereldse ambities en de illusie dat deze wereld eeuwig zou zijn.

11.Vergeet nooit dat zelfs als je de Religie dient en streeft naar de leiding van mensen op het Pad der Waarheid, de verlossing slechts mogelijk is door een zekerheid van overtuiging (van de waarheid van religieuze principes van geloof en handeling), eerlijkheid of zuiverheid van bedoeling en slechts mikken op Gods goedkeuring.

Ik hoop dat dit is wat je ongeveer zoekt...
Veel plezier en succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm ja dit komt aardig in de buurt, maar wat onderscheidt hierin een soefi van een andere moslim/gelovige?