Wat betekent het geen deel van deze wereld te zijn ?

ergens in de bijbel staat deze tekst maar wat houd het nu precies in?
we leven wonen en werken toch volop in deze maatschappij en delen er ook volldig in mee

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb alle antwoorden gelezen, maar het antwoord kan ik er niet uithalen. Interessante vraag!
Volgens mij is alles en iedereen altijd deel van deze wereld, maar dat is mijn mening.. (ik ben monotheist (zoals Spinoza en Al Farabi), dus dat zal je ook niet helpen.. ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitdrukking "de wereld" betekend in de bijbel: alle mensen die niet in overeenstemming met Gods wil leven. Het zijn net deze mensen die omgekomen zijn tijdens de vloed. Waarom ? In plaats van in overeenstemming te leven met Gods wil, verkiezen zij veleer luxe na te streven ( het opzichtige geuren met de middelen voor levensonderhoud die men heeft ) zoals 1 johannes 2:16 weergeeft. Dit alles om ten opzichte van anderen te kunnen pochen met alle materiele dingen die zij hebben. Ook zijn er die immoraliteit etc ,doodgewoon normaal en, alledaags vinden. Geen deel van deze wereld te zijn betekend dan ook dat ware christenen niet zullen handelen volgens al deze practijken die hierboven zijn opgesomd. Christenen zullen veleer Gods Geest en hulp vragen om de vruchten van de Geest na te kunnen streven. ;-)
Deze vruchten kun je nalezen in Galaten 5:22,23 http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Galaten5%3A19-23&id18=1&l=nl&set=10
Kristal
13 jaar geleden
Amadeus, over welke vloed heb je het in je antwoord?
Kristal
13 jaar geleden
ik bedoel in je reactie hierboven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de zondvloed in Noach's tijd ( gen hfst 7 )
Alleen Noach was rechtvaardig in Gods ogen, daarom werden hij en zijn gezin gespaard. ;-)

Antwoorden (9)

Ik denk dat het misschien betekent dat juist die mensen die de wereld willen dienen, moeten leren los te komen van die wereld en zelf te bepalen wat ze vinden en wat ze moeten/willen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken je vraag niet als bijbeltekst.
Misschien bedoel je een tekst die ongeveer dit zegt: we zijn wel in de wereld maar niet van de wereld. Dat betekent zoveel als: we leven hier wel, maar deze aarde, dit leven ís niet ons leven. Ons echte leven komt hierna als we bij God zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je de tekst op wilt zoeken die je bedoelt, kun je de link gebruiken. Daar is een concordantie op de bijbel, dus een zoekfunctie naar allerlei woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je citeert blijkbaar uit de Nieuwe Wereldvertaling, en wel uit Johannes 17. Christus wist in wiens handen de macht lag, en wat hij zelf later, op de bestemde tijd zou ontvangen, (vgl Da2:44 en Daniël 9:25)
De sleutel tot begrip van dit wordt gegeven in Mattheüs 4: 1-12 en Lukas voegt er nog een detail aan toe: ... want ik geef ze aan wie Ik wil...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de wereld wordt de mensen in het algemeen bedoeld.
Zie Johannes 3:16 en 19.
Jezus zei in Johannes 8:23 dat hij niet van deze wereld was. Dus niet van de mensenmaatschappij die er bestaat.
Johannes 12:31 noemt Satan de heerser van deze wereld.
Ook bood hij Jezus alle koninkrijken waarin mensen zijn, aan.
Jouw aanhaling komt uit Johannes 15:18. Geen deel van de wereld te zijn.
Dat betekent niet als de mensen te zijn.
In Exodus 23:2 wordt het de "massa" genoemd. De mensen die om de Israëlieten woonden op dat moment.
Wereld kan ook de volgende betekenis hebben: het raamwerk van menselijke omstandigheden waarin iemand wordt geboren en waarin hij leeft en het overgrote deel van de mensen.
Sommige Bijbelvertalingen gebruiken het Griekse woord ko′smos, maar ook drie andere Griekse woorden (ge; ai′on; oi‧kou′me‧ne) en vijf verschillende Hebreeuwse woorden (ʼe′rets; che′dhel; che′ledh; ʽō‧lam′; te‧vel′) en op sommige plaatsen wordt het met "wereld” weergegeven. Soms ook met het samenstel van dingen.
Over de toekomst van de wereld zegt 1 Johanns 2:15-17 dat deze wereld voorbij gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
piertje en wat is nu het antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees mijn antwoord nogmaals: Dat betekent niet als de mensen te zijn. Of is het sarcastisch bedoeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is totaal niet sarcastisch bedoeld piertje. niet als mensen te zijn ? welke mensen ? we zijn toch allemaal mensen met onze onhebbelijk heden zelf de gelovige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Velen denken dat God maar alles goedkeurt, want hij is liefde. Maar hij veracht degenen die slechte dingen doen. God vind niet alles goed, want hij zegt zelf in Psalm 37:10, 11 en 29 dat hij goddeloze mensen zal vernietigen. Dat is duidelijke taal.
Hier hebben we het niet over de fouten die wij mensen met onvolmaaktheden doen, maar om onberouwvolle hardnekkige zondaars. Die worden in de Bijbel als de "wereld" bestempeld. Mensen die Gods wil niet doen.
Veel mensen, ook gelovigen vinden aardse dingen belangrijk zoal mooie auto's, maar ook bepaalde denkbeelden. Schatten op aarde verzamelen en 2 heren dienen mammon en God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij zijn geen deel van de wereld, evenals ik geen deel van de wereld ben, zei Jezus in gebed tot zijn vader. Joh. 17:16

Later zei Jezus tegen Pontius Pilatus:
Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld.
Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden.
Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron.
Joh. 18:36

Nog veel later zei de apostel Petrus dit:
6 Door welke de wereld, die toen was, met het water van den zondvloed bedekt zijnde, vergaan is.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Petrus3%3A6&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10

Het is niet de aarde die vergaan is, maar de mensheid die niet in overeenstemming met Gods wil leefden.
Noach en zijn gezin overleefden als enigen.

Maar om direct een antwoord te geven op uw vraag, zegt 1 johannes 2:15-17 het volgende:

15 Hebt de wereld niet lief noch de dingen in de wereld.
Indien iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem;
16 want alles wat in de wereld is — de begeerte van het vlees en de begeerte der ogen en het opzichtige geuren met de middelen voor levensonderhoud die men heeft — spruit niet voort uit de Vader, maar uit de wereld. 1
7 De wereld gaat bovendien voorbij en ook haar begeerte, maar wie de wil van God doet, blijft in eeuwigheid. ;-)

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Johannes2%3A15-17&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Amadeus, wat bedoelde je precies met je reactie hierboven, welke vloed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zondvloed in Noach's tijd. ;-) http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Petrus3%3A6&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&l=nl&set= http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+7%3A1-24&id42=1&id18=1&id17=1&l=nl&set=10
Kristal
13 jaar geleden
ah, dank je voor je uitleg, ik kreeg even de associatie met de Tsunami zie je...
Ik dacht: vóór ik uit elkaar klap van verontwaardiging toch eerst maar even navragen wat hij precies bedoelt met die vloed...
;-))
Haha, dat betekent dat ik toch ouder en een béétje wijzer word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We worden allemaal een beetje ouder en w(gr)ijzer ;-))
Ken je dit liedje ? http://www.youtube.com/watch?v=wd3jeomHu9M
Kristal
13 jaar geleden
Ja, dat ken ik, en ik hoop dat ik je niet beledig als ik zeg dat ik het een uh niet zo erg om aan te horen vind ;-)) Maar ja, ik heb dus wél de leeftijd dat ik het nummer ken lol
Kristal
13 jaar geleden
En de zondvloed in Noah's tijd is me bekend...
mijn jongste zoon heet voluit zelfs Noach Onésimus :-)
zodoende...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi deze naam, hij moge je rust en troost geven in moeilijke momenten. ;-)
Een Christen leeft wel in de wereld, maar is niet van de wereld. Hij is na de wedergeboorte een geestelijk nieuwe schepping geworden en behoord dan geestelijk tot het Koninkrijk van God en eeuwig leven is door genade zijn deel geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord "werelds" is denk ik een goed woord om dit te beantwoorden, ik zocht de betekenis even op: werelds betekent: niet op het geestelijke, maar op de wereld gericht.
Of aards, wuft, ijdel.
Dus er wordt bedoeld dat men zich bewust is dat er een ander leven is na dit wereldse, dit aardse, en dat men daar in de geest al (intens mee bezig) is. Daarbij verzaakt men dan meestal het uiterlijke vertoon van dit tijdelijke aardse.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een plusje voor het eerste deel van je antwoord. ;-)
Kristal
13 jaar geleden
dank je, maarruh...wat is er mis met het tweede deel volgens jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het tweede gedeelte begrijp ik dat jij bedoelt dat er nog een leven is na de dood, een geestelijk leven. Maar hierin verschilt onze mening. ;-)
Kristal
13 jaar geleden
ah, oké, ja dat is ieders eigen overtuiging. en dat is helemaal prima.
Dank je voor je uitleg :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
you're welcome ;-)
Wie bevriend wil zijn met de wereld, maakt zich tot vijand van God. ...

dit staat ergens in de bijbel,ik kan de vers zo even niet vinden maar ik weet met 100% zekerheid dat het er staat.
God heeft deze wereld veroordeelt en heeft alleen redding gebracht in zijn zoons naam die alles voor ons heeft gegeven om ons te redden van onze ondergang.

werelds is bv hoereij,dronkenzijn,met je meisje slapen voor het huwlijk,uitgaan dronken zijn,ongehoorzaamheid,
gewoon het tegenovergestelde van een Godsvruchtig leven,platvloersetaal,gewoon wat bij een veroordeelde wereld hoort. Maar Jezus bied redding aan voor een ieder die geloofd niet uit werken maar door geloof,en dan zal je zien dat je met Jezus omgang krijgt en dan luid het spreek woord waar je mee omgaat daar word je mee besmet,en zal je zien dat je je gaat afkeren van de wereld en de4 dingen gaat haten die de wereld doet.

Jezus is Heer