Strenge religies hanteren zondagsrust. Hoe zit dat met streng gelovige veehouders? Die moeten toch immers elke dag de dieren verzorgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

In zes dagen schiep God de hemel en de aarde. Op de zevende dag rustte Hij. Daar komt onze rustdag vandaan. Eigenlijk is dat de zaterdag. Later is door het christendom, na Pasen, die zaterdag verandert in de zondag. Daarover kun je van mening verschillen, maar daar gaat het hier even niet om. Christenen, zoals ik, houden de zondag aan als rustdag, een dag aan God gewijd. Als christen vind ik het fijn zo'n dag die ik kan afzonderen voor m'n geloof. Dat heeft trouwens niets te maken met streng religieus zijn, want ik vind mezelf niet zo streng. En natuurlijk kan niet iedereen zich daar aan houden. Je haalt zelf al een voorbeeld aan, maar wat dacht je van de beroepen in de zorg bijvoorbeeld? En eerlijk gezegd is voor mij de zondag ook een 'werkdag'. Maar laten we die religie eens los. Zou het voor de samenleving als geheel niet goed zijn om één dag in de week te hebben, waarop we even los komen van ons werk. Waarop we even de hectiek van alledag kunnen loslaten en tot rust kunnen komen. Aandacht aan elkaar kunnen besteden? Dat kan natuurlijk elke dag van de week zijn, maar wel handig is het als het voor iedereen dezelfde dag is. Anders kun je nog niets samen doen. En aangezien we die zondag toch al vrij hebben, kunnen we die net zo goed houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die mensen die door hun beroep worden gedwongen om te werken kunnen via de kerk of wel instituut dan ook dat bij hun geloof hoort ontheffing krijgen voor die zondagsrust.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1, zelfs de dominee werkt op zondag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat heet zieltjes winnen en vasthouden. Noemen ze geen werk. Hahaha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verzorging mag altijd.
Op een boerderij doe je het minimale wat nodig is.
Dus voeren/melken ed. Ook als er een dier ziek is mag je daar gewoon voor zorgen en/of de dierenarts bellen.
Maar je doet geen extra werk, Op zaterdag wordt er zoveel mogelijk voorbereidend werk verricht voor de zondag.
De Bijbel zegt er dit over: “Maar Hij zeide tot hen: Wie zou er onder u zijn, die één schaap heeft en die, als dit op een sabbat in een put valt, het niet grijpen zal en eruit trekken? Hoeveel gaat niet een mens een schaap te boven? Derhalve is het geoorloofd op de sabbat wèl te doen”.

Het verzorgen van dieren is dus geoorloofd.
Maar Jezus zegt ook dit over de mensen die vinden dat de veehouder zijn dieren niet zou mogen verzorgen: “Barmhartigheid wil Ik en geen offerande, dan zoudt gij geen onschuldigen hebben veroordeeld. Want de Zoon des mensen is heer over de sabbat”.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Mat+12
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt inderdaad een uitzondering gemaakt voor noodzakelijk werk, zoals verpleging, artsen, politie, verzorging dieren enz.
Het schoonmaken van de stal hoeft natuurlijk niet op zondag, en valt dus niet onder het noodzakelijke werk, maar het melken, voeren etc. wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagstelling is eigenlijk ongefundamenteerd.
Strenge religies kunnen zich namelijk niet terugwerpen op de bijbel als uitgangspunt voor de zondagsrust.
Eerste argument is dat "Zondag" geen enkele keer genoemd wordt in de bijbel en slechts alleen de Sabbat(Zaterdag) genoemd wordt.

Ten tweede geldt het Sabbatsgebod niet meer onder het nieuwe verbond die ingegaan is op het moment dat Jezus overleed. "Laat niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen,
die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is" (Kolossenzen 2:16,17).
De sabbat is vervuld in Christus zelf; Hij is de Heer over de sabbat en alleen in Hem, en niet op een bepaalde dag in de week, vinden wij de échte rust.

De bijbel is er dus vrij duidelijk in dat het geen probleem moet zijn om dieren te verzorgen op Zondag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap het hele zondag concept kwa rustdag niet. Als je bv de hele woensdag niks doet... Kan je op zondag klussen. Je mag toch zelf weten wat en wanneer je iets doet!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Niek902. Hoewel ik het eens ben met de inhoud van jouw reactie is deze niet het juiste antwoord op de vraag. Helaas zijn er strenge stromingen binnen het Christendom die onnodige lasten leggen op de schouders van hun toehoorders. De vraagstelling is dus correct. Overigens zijn de (un)likes niet van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel degelijk een antwoord op de vraag. De vrager wil weten of het geoorloofd is om dieren te voederen op Zondag. Ik geef daar een antwoord op, inclusief verklaring en argumenten. Aangezien de meeste Christelijke religies zich baseren op de bijbel, neem ik die in dit geval als referentie. Aangezien de vraagsteller geen specifieke religie hierbij benoemt kunnen daarbij dus geen andere documenten als referentie gebruikt worden. Een kerk die zichzelf protestants noemt mag de kerk niet boven de bijbel plaatsen.