Hoe kun je een vraag stellen over religie en/of geloofsovertuiging zonder de richtlijnen van GV te overtreden?

De vraag lijkt me duidelijk genoeg...

Toegevoegd na 1 uur:
Aangtezien dat volgens de richtlijnen elke vraag op dit punt gedoemd is om verwijderd te worden. Sluit ik deze vraag nu zonder de antwoorden gelezen te hebben. Dat doe ik hierna namelijk wel in alle rust!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef in een reactie eens een voorbeeld van een vraag waarvan jij denkt dat die in strijd is met de regels van GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met religie/geloofsovertuiging bedoel je toch niet vragen die in principe niet valide zijn. Bijvoorbeeld 'Waarom zijn het altijd mensen met geloof X die inbreken' Deze vraag moet worden verwijderd omdat de negatie niet klopt:
namelijk, dat mensen die geloof X niet hebben ook niet inbreken.
Veel GV-ers hebben moeite met deze gedachte, maar het is eigenlijk de eerste wat je moet afvragen.
Je zou kunnen vragen: waarom is het percentage van mensen met geloof X zo hoog bij inbraken.
Dan kun je de vraag ook beantwoorden door op dat percentage in te gaan.

Antwoorden (6)

Zo moet dat, dit is een voorbeeld van een zelfverwijzende correct gestelde vraag...

Je kunt het dus wel...

Een voorbeeld van een zelfverwijzende vraag is: Als ik een restaurant bel om erachter te komen of het restaurant op dit moment open is, en er neemt iemand op, dan is de vraag aan de andere kant al een antwoord op mijn ongestelde vraag, namelijk, DAT er een levend antwoord komt is een bewijs dat het restaurant op dit moment open is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag zo stellen dat het een informatieve vraag is en geen kwetsende.
Normen en waarde hanteren.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 (GV is op dit gebied duidelijk genoeg lijkt me)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar schijnbaar is dit voor iedereen duidelijk.
Groetjes Lies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets van: "Wisten jullie dat Religie X... ?" Op zo'n vraag is enkel een "ja" of "nee" het enige goede antwoord. Lijkt me een verpaupering van GV.
Een informatieve vraag stellen die te beantwoorden is op een leuke manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak de vraag waardenvrij. Oordeelsvrij dus.

Voorbeeld. Heb je last van k*tmarokkaantjes die het winkelend publiek wegpesten, zakkenrollen, bedreigen? Dan kun je vragen waarom alle Marokkanen zo agressief zijn. Da's fout, die vraag zal waarschijnlijk worden verwijderd.

Als je vraagt waarom islamieten zomaar mogen stelen, zal die vraag ook worden verwijderd. Ik denk (hoop) dat ik niet hoef uit te leggen waarom.

Als je vraagt, of het een culturele achtergrond is die ervoor zorgt dat Marokkaanse jongeren bovengemiddeld vaak voor overlast zorgen in winkelcentra, zal je vraag blijven staan. Zeker als je in je toelichting vertelt dat dit uit de cijfers blijkt, dat Turken voor veel minder overlast zorgen, en dat je je dus afvraagt wat het kenmerkende verschil is tussen Marokkanen en Turken. Of dat cultureel bepaald is, of het komt doordat de meeste Turken in een ander decennium en/of om andere redenen immigreerden dan de meeste Marokkanen, of er een andere reden is.

Zo maak je er een veel opener vraag van, op basis van feiten, en niet direct beschuldigend. Dat helpt. Niet alleen om de vraag hier op GV te laten staan; ook in de normale maatschappij kweek je met zo'n open houding meer goodwill dan door meteen de confrontatie te zoeken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord +1
Ik zou beginnen bij het achterwege laten van politiek ideologie. Antwoorden als: "Stemmen op de PVV! (uit een verwijderde vraag)" zou ik dan bijvoorbeeld achterwege laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb niet het idee dat je een vraag wil stellen over een religie of geloofsovertuiging.
Volgens mij gaat het in je vragen over mensen. En het zou kunnen zijn dat daar net het punt zit waarop een vraag wordt verwijderd of niet: je vraagt niet iets over het geloof, maar je vraagt of de mensen die dat geloof aanhangen op een bepaalde manier fout zijn of niet.
Daarmee geef je aan dat jij vindt dat alle mensen die een bepaald geloof aanhangen, ook op die manier fout of goed zouden zijn. En dat is in essentie 'discriminatie'.

Simpelweg: vraag wat je wilt vragen, maar vermijd dat je bevolkingsgroepen hetzelfde goed of kwaad toedicht. Niet alle Afrikanen, Amerikanen, Afganen of Azerbeidjanen hebben dezelfde eigenschappen, bij alle volkeren hebben we te maken met goede en met slechte mensen, en helaas zijn de slechte mensen veel nadrukkelijker aanwezig dan de goede.