Kun je, volgens het Christendom, in de hemel komen als je niet gelooft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
13.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt niet uit wat voor een geloof je hebt.
IEDEREEN komt in de hemel ofwel terug bij de Bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar er is toch ook en hel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet!!
Ook dit is een verzonnen verhaal uit de vroegere tijden, alleen om de mensen bang te maken.
Lees maar eens mijn antwoord op: Waarom zijn religieuze dogma's zo hartnekkig.
Geloof me, er is GEEN hel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof jij dat zo zeker kunt weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat weet ik heel zeker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hel is een prachtig idee van de Katholieke kerk. Net zoals de zonden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt ook niet terug in een andere vorm!

Antwoorden (31)

Nee dat kan niet, je moet lid zijn van de club wil je je plaatsbewijs claimen...

Gelovigen moeten wel gelovig blijven, de katholieke kerk wil gelovigen en niet wetenden... Dus helaas pindakaas... niet geloven, dan geen hemel, ongelofelijk is dat toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar het is een bewuste misleiding van het christendom dat een ongelovige niet in de hemel kan komen. Hoe DOM kun je zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij die volgens het Christendom niet geloven zijn 'Heidenen', en Heidenen hebben (alweer volgens datzelfde -dom....) geen rechten op het hemelen...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De katholieke versie zegt van niet. Volgens dat geloof komen mensen die goed geleefd hebben, maar nooit in contact zijn gekomen met het christendom (je kunt blijkbaar niet goed zijn als je het wel kent, maar Niet gelooft) niet in de hemel, en ook niet in de hel. Voor hen is er plek in het voorportaal van de hel.

Deze aanpassing in de verdeling hemel/hel was nodig omdat bepaalde katholieke filosofen/theologen zeer beïnvloed werden door bepaalde Griekse filosofen. Je kon moeilijk een redenering van Aristoteles gebruiken om het bestaan van je god te bewijzen, als die Aristoteles een vreselijke zondaar was die de hel verdiende. Dan dus maar het voorportaal van de hel.

Ook kinderen die sterven voordat zij gedoopt zijn, komen volgens dit geloof terecht in het voorportaal van de hel. Blijkbaar vond men dat toch ook wel wat cru, naar de hel gaan vanwege zuigelingensterfte, maar zonder doop de hemel in, dát ging ook niet, want dan zouden mensen zich misschien niet meer laten dopen.

Het voorportaal van de hel wordt ook wel het 'voorgeborchte' genoemd, of (vooral in het Engels gebruikelijk) 'limbo'.

Overigens meen ik me te herinneren dat het voorportaal van de hel kortgeleden door de katholieke kerk is 'afgeschaft', in ieder geval voor ongedoopte kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jewel! volgens t christendom mag iedereen met een goed hart naar de hemel. en daar hoef je niet per sé christen voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er nogal aan wélk christendom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt niet als je de "regels" van de verschillende christelijke geloven bekijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezus zegt: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Kom tot de Vader door mij." Dus wanneer je niet in Jezus geloofd kom je niet bij God in de hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn genoeg b.d.e.'s van ongelovigen die de hemel kunnen beschrijven. heus niet alleen van christenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een bijna dood ervaring is het niet bekent of dit 'echt' is. Namelijk je hersenen zijn nog even actief na je klinische dood. Dit kan ook de verklaring zijn voor de dingen die je ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is meer tussen hemel en aarde...
Zoals met zo'n beetje alles staan er in de bijbel nogal tegenstrijdige zaken over anders- of nietgelovigen. Zo staat hier dat iedereen die je van je geloof probeert af te brengen gestenigd moet worden:

Deut 13:7 Wanneer iemand – uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend – u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, 8 goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld, 9 luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd. 10-11 U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen. Dat is zijn straf, want hij heeft geprobeerd u te vervreemden van de HEER, uw God, die u uit de slavernij in Egypte heeft bevrijd.

Wie gelooft dat die bijbel het 'woord van God' is leest natuurlijk graag over dergelijke teksten heen die in vroegere tijden werden gebruikt om ketters te vervolgen en complete volksstammen in Amerika uit te roeien. Gelukkig nemen de mensen die zich nu 'Christen' noemen die teksten wat minder letterlijk. In ieder geval kan je uit de aanwezigheid van dergelijke teksten wel concluderen dat 'naastenliefde' niet geldt voor niet- en andersgelovigen.

En wat de hemel betreft, daar komt niemand in. Kwestie van de bijbel goed lezen of onderstaand filmpje bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, wie niet gelooft wordt gestoofd. Zo eenvoudig gaat het in die kringen.

Toegevoegd na 21 uur:
In de hel dus voor wie niet helemaal bergrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij er bewust voor hebt gekozen om niet te geloven dan niet nee.
Maar God kan de ongelovige mensen ook veranderen zodat ze wel gaan geloven in Hem, en dus wel naar de hemel gaan. Dat denk ik.
Want wij kunnen eigenlijk niet zeggen wie wel gaat en wie niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Mijn eerste zin wil ik toch eigenlijk terug nemen. Sorry.

God maakt die beslissing, niet ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een vraag die heel moeilijk te beantwoorden is. Het is de vraag of je dit als mens wel moet beantwoorden. Mensen bepalen niet wie er in de hemel komt, dat doet God. Wij kunnen niet denken zoals God, dus wij kunnen niet weten of ongelovigen in de hemel komen.
Er zijn veel mensen die vinden dat ze dit wel kunnen bepalen. Veel kerken zelfs die duidelijk zeggen dat een ongelovige niet in de hemel zal komen.
Ook zijn er mensen die zeggen dat alle goede mensen in de hemel komen, dus zowel gelovig als ongelovig.
Maar ik vind dat bijde standpunten proberen eigen rechter te spelen, terwijl alleen God dit kan bepalen.
Wat wel belangrijk is in het Christendom is het geloof dat Jezus gestorven is voor de zonden van de mensen. Mocht het dus zo zijn dat een mens dat niet vergeven is voor zijn zonden niet in de hemel kan komen, dan zouden niet gelovigen het heel moeilijk hebben om in de hemel te kunnen komen.
Verder is er nog een hele discussie over te voeren wanneer je nou wel of niet naar de hemel gaat. Maar het oordeel ligt uiteindelijk toch bij God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik altijd heb begrepen is dat de duivel gelovige mensen probeert over te halen om niet te geloven (dat is de ultieme manier om God tegen te werken).

Dus als ongelovige ben je dus, in de ogen van gelovige, verleid door de duivel en kom je dus niet in de hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het strenge christendom: nee.

Volgens de Bijbel: ja. Zie de bron:

"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft."
Dit staat in Joh. 3:16
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hier staat dat als je gelooft in Jezus, dat je dan eeuwig leven hebt. Hier staat niets over wat er met je gebeurt als je niet gelooft in Jezus
naar mijn idee, ik geloof niet in de manier zoals de christenen doen, ik heb meer met het paronormale, maar of je gelooft of niet , zolang je je leven maar goed leid dan kom jij even ver als iemand die wel gelooft ;) en mensen maken fouten dat zegt nog niet gelijk dat je niet naar de hemel gaat, als je een keer iets doet waar je achteraf spijt van hebt dan heb je er van geleerd en dan ben je niet gelijk slecht

zo vind ik dat :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet elke gelovige die zich christen noemt geloofd hetzelfde. een katholiek geloofd weer andere dingen dan een protestant. Dan zou je antwoorden moeten krijgen vanuit elk specifiek geloof.
er zijn ook mensen die in een opstanding geloven, zowel voor "rechtvaardigen" als "onrechtvaardigen". (Handelingen 24:15)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Johannes 3:16 zegt duidelijk dat je het bloedoffer in jouw naam dient te accepteren voordat je je eeuwige beloning kunt halen. Als je hier niet in gelooft, of je weigert een mensoffer in jouw naam te accepteren, zul je hier niet terecht komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het dogmatisch cristelijk geloof zeker niet (de RK-kerk en zwaar Gereformeerd) maar volgens de bijbelverhalen ZEKER WEL.
Denk aan het verhaal van de man (een crimineel) die gekruisigd was naast Jezus: "vandaag nog zul jij met mij in de hemel zijn". Denk aan een verhaal van Jezus onderweg door Juda en een Romeins edelman (centurion geloof ik) vraagt Jezus om raad, waarop Jezus zegt "Ik ben nog maar zelden zo'n groot geloof tegengekomen".
Maar natuurlijk is de christelijke boodschap gecorrumpeerd door hang naar wereldse macht. En daar ligt de clou. Jezus was goed voor iedereen zeggen de verhalen en sloot niemand uit. Juist ook niet die mensen die maatschappelijk uitgekotst waren. Dat is dus Goddelijk. En het is Menselijk dat vooral wel te doen om jezelf beter te verklaren. Jezus zei zoiets als dat je in elke ellendige die je tegenkomt hemzelf ontmoet.
Ga daar maar eens aanstaan. Dat kun je als mens maar voor een klein deel en dan nog moet je jezelf daar soms toe dwingen.
Dus: volgens de Kerk NIET, en volgens Jezus WEL.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest denken aan de zin uit de Bijbel sorry weet zo niet waar die staat, Welgelukzalig is de mens die niet gezien zal hebben en toch geloofd, weet het ook niet zeker alleen God weet dat ik persoonlijk denk dat je wel moet geloven. Als je in Hem gelooft zal Hij al je zonden vergeven dus maakt niet uit wat voor een achtergrond je hebt mocht je dat ook willen weten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje ode dat was wat ik bedoelde
Ja hoor. Maar zijn hemel hoeft niet dezelfde te zijn als jouw hemel.
Net zoals voor ieder zijn God een ander zou kunnen zijn, of niet.

Iedereen heeft zijn hemel, of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, tenzij je bewust kunt (na)denken.
Armen van geest en kinderen die nog niet tot de jaren van verstand gekomen zijn of zij die nimmer van Jezus gehoord hebben maar God's Grootheid in de natuur gezien hebben komen volgens mijn visie in de Hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst is er geen Bijbelse ondersteuning dat als je dood gaat, je naar de hemel gaat.
De Bijbel zegt hierover dat koning David overleden en begraven is, maar niet naar de hemel is opgestegen: Handelingen 2:29, 34.
Dus geloven dat je na de dood in de hemel komt is op geen enkele basis gestoeld.
Men zou dat graag willen.
De Bijbel zegt in Psalm 115:16, dat de hemel voor God is en de aarde aan de mens is gegeven.
Wat gebeurt er dan na de dood?
De Bijbel zegt dit erover: Prediker 3:19,20: Dat zowel de dieren als de mens dezelfde afloop hebben. Tot stof terugkeren.
En nog sterker zegt de Bijbel in Prediker 9:4-6, dat er geen leven is na de dood. Alle activiteit is gestopt.
Wel zegt de Bijbel dat God de mogelijkheid heeft om mensen weer uit de dood op te wekken. (Johannes 5:28,29)
Wat mensen zeggen, beweren en geloven, is hun eigen verzinsel of een draai geven aan gedachten die worden ingegeven door anderen of leiders.
Als God de mens had gemaakt om in de hemel te leven had hij ze ook direct daar kunnen scheppen en houden.
De Bijbel zegt dat hij een God van liefde is, dan ga toch niet eerst mensen laten lijden, ze een verschrikkelijk dood laten sterven, en ze dan opnemen in de hemel?
Als verklaring voor het lijden zegt de Bijbel dat het niet van Hem afkomstig is, maar Hij een voornemen heeft alles weer terug te brengen zoals het in eerste instantie bedoeld heeft.
Maar om dit te begrijpen, moet je jou "eigen ideeën en gedachten" laten varen en een goed begrip van de Bijbel hebben. Gebrek aan kennis van de Bijbel brengt mensen er ook toe verkeerde ideeën op na te houden. (Johannes 17:3)
Dat mensen met doden hebben gesproken, zijn volgens de Bijbel demonen, gebruikmakend van spiritisme om zo te mensen te doen geloven dat ze met de echte dode te maken hebben.
Als een mens kan imiteren, zal een demon dat niet kunnen?
De grootste demon Satan, Gods tegenstander is er alles aan gelegen mensen op een dwaalspoor te brengen. Trap niet in zijn val!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij staat er nergens geschreven dat de " niet gelovige niet in de hemel kunnen komen. !
Ik zou dat ook niet kunnen rijmen met de leer van God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet in Jezus geloven om in de hemel te komen.
Jezus zegt: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Kom tot de Vader door mij."
Dus wanneer je niet in Jezus geloofd kom je niet bij God in de hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens in de bijbel staat dat iedereen zomaar naar de hemel gaat

In het modelgebed staat dat Gods koninkrijk zowel in de hemel zou zijn maar ook op aarde

Voor wie is het koninkrijk op aarde dan weggelegd?????

Niet voor hen die doelbewust blijven zondigen want de goddelozen zullen afgesneden worden.

In openbaringen wordt gezegt dat er maar 144.000 personen van de aarde losgekocht worden en niet een ieder die goed geleefd heeft

Toegevoegd na 18 uur:
Ps
Degene die er heilig in geloven dat zij naar de hemel gaan:
Wat ga je daar eigenlijk doen???
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat naar een plek zoals je geleefd hebt, dat is wat ik geloof.
Heb je als een liefdevol mens geleefd, dan ga je ook naar een plek waar je liefdevol behandeld zult worden.
Ben je een liefdeloos mens geweest, dan ga je dus ook naar een plek waar liefdeloosheid zal zijn.
Van daar uit heb je de mogelijkheid om je daden onder ogen te zien, en verder te groeien.
Dus samengevat je gaat naar een plek die het beste bij je past, en waar je op je plek bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NEE.!
Als je er niet in gelooft, kom je er ook niet in...
Als je geen bioscoop kaart hebt. Mag je er dan de bioscoop wel in? Nee toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch doen ze het babyfaced, vooral in Rotterdam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha lol..
De eerste zullen de laatste zijn. Het is voor een edelman moeilijker om in het koningkrijk der God te komen dan voor een zondaar.

Jezus zei dit tenminste. Maar ja, hij zei wel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zijn de meningen over verdeeld.
In de bijbel staan verschillende aanwijzingen die hier geen duidelijk antwoord op geven.
Zelfs Jezus spreekt zichzelf tegen. Hij heeft gezegd dat je alleen in de hemel komt als je gelooft in Zijn genade, dus alleen als je in Hem gelooft, zullen je zonden vergeven worden, en dan pas kun je in de hemel komen.

Toch heeft hij in het verhaal van de barmhartige samaritaan een hele duidelijke aanwijzing dat je in de hemel komt door "goed"te leven, (je naaste lief te hebben als je zelf).
(voor wie het verhaal niet kent:Iemand vraagt aan Jezus: Om in de hemel te komen, moeten wij onze naaste liefhebben als onszelf, maar wie is onze naaste? Jezus reageert op deze vraag met het volgende verhaal: Een man loopt alleen over een verlaten weg, en wordt overvallen door een bende rovers.
Hij wordt halfdood achter gelaten langs de kant van de weg. Na een poos komt er een priester langs, de gewonde man strekt hoopvol zijn armen uit, in de hoop op hulp.
De priester loopt haastig door, uit angst voor zijn eigen hachie. Na een tijd komt er een Samaritaan aan, destijds een vijand van het volk waartoe de man behoorde.
De gewonde man probeert weg te kruipen, uit angst dat hij nog een trap na zal krijgen. De Samaritaan stopt, verzorgt zijn wonden, en geeft hem te drinken. Hij neemt hem mee, en brengt hem naar een herberg. Hij geeft geld aan de herbergier, en zegt dat ie goed voor de gewonde man zorgen moet, en als het meer zal kosten, dat de Samaritaan dit op de terugweg alsnog zal bijbetalen.
Jezus vraagt vervolgens: wie was de naaste van de overvallen man, de priester of de Samaritaan?
Leef dan net als de Samaritaan.

Ik ben hier lang over aan t nadenken geweest, en ben voor mezelf tot de conclusie gekomen, dat het belangrijker is om te proberen zo goed en humaan mogelijk te leven, dus het verhaal van de barmhartige samaritaan na te leven, al lukt dit ook lang niet altijd. (zie mijn vraag over de daklozen....)

Ik denk dat het nooit de bedoeling van welke god ook kan zijn om alleen maar in hem te geloven, en dat daarmee de kous af is.....
Nee, goed en oprecht leven, eerlijk zijn, wat over hebben voor een ander, vrijgevig zijn, vergevingsgezind zijn, dat zijn denk ik de dingen waar het om draait, dat kun je uit alle verhalen in de bijbel opmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een katholieke opvoeding gehad en ben ook nog misdienaar geweest. Ik heb geleerd dat mensen die nooit de keuze hebben gehad in god te geloven omdat ze hem niet kennen toch in de hemel kunnen komen op voorwaarde dat ze goed leven. Diegene die het geloof wel kennen, maar het in de wind slaan. Tja dat is een ander verhaal. (PS Ik ben een afvallige katholiek)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens een strenggelovige christenlijke stroming kom je in de hel terecht, ongeacht of je een goed of slecht mens bent.
Door dit onrechtvaardige/onlogische gedachtengoed zijn verschillende christelijke afsplitsingen ontstaan.
Er zijn ook andere oorzaken geweest van christelijke afsplitsingen.
Bij de ene kerk kom je in de hel, ook als je een goed mens bent.
Bij de andere kerk zul je wel in de hemel komen, maar in een lagere klasse.
Andere christelijke afsplitsingen zullen het antwoord schuldig blijven.
Zie voor diverse stromingen in godsdiensten:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldgodsdienst

Hier valt het mij op dat het christendom de meeste afsplitsingen heeft.

Een interessante gedachte is dat wij in de toekomst zelf een hemel kunnen maken, zoals in de filmtrilogie "The Matrix. Raymond Kurzweil houdt zich onder andere hier mee bezig.
Mensen zullen volgens Kurzweil ook niet meer sterven. Gedurende het begin van de komende eeuw neemt de levensduur al sterk toe, vooral door de kennis van de menselijke genen. „Aan het eind van de eeuw kan iemand van wie het lichaam ‘versleten’ is, zijn geest verplaatsen naar een nieuw lichaam, net zo gemakkelijk als je een computerprogramma van de ene naar de andere pc kopieert. Is dat immoreel? Als je een nieuwe pc koopt, plaats je toch ook je oude computerbestanden over op die nieuwe?
Een tijdschrift vatte dat zo samen: „Doodgaan is voor de dommen.” Denkt Kurzweil.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Raymond_Kurzweil

http://www.refdag.nl/oud/weet/000704weet01.html?PHPSESSID=9208a8d594a571c2a13c06e09dc47420

http://www.sochicken.nl/jezelf/onsterfelijkheid_over_15_jaar_het_eeuwige_leven.html

Mijn slotwoord is: Als de hemel niet bestaat, dan maken wij hem toch zelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het kan wel. Een mens die niet gelooft, die zich wel aan de wet (10 geboden, woorden) houd is ook behouden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals alles, creëert de mens (gedachten) zelf zijn hemel en hel.
Iemand die in dit leven het gevoel heeft in een hel te leven, zal dit 'gevoel' bij zijn overgaan meenemen.
Voor hem zal het dan ook de hel zijn.

De hemel is er voor iedereen. Ongeacht wel of geen Christen. We weten toch dat 'God' liefde is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof niet