Door te gaan studeren in een traditioneel boeddhistisch klooster. In het Westen is het vrijwel onmogelijk om een juist begrip te verwerven van de lessen die in de kloosters worden gegeven. Daar zijn jarenlange studies voor nodig.

Het boeddhisme is naast een religie ook een uitgebreide filosofie die op veel levensvragen antwoorden biedt. Er is veel nadruk op het begrijpen van de eigen geest: de manier waarop je denkt en voelt, en hoe dat jou ongelukkig of gelukkig maakt. Meditatie is daarbij een belangrijk hulpmiddel. Je begint ermee om te leren mediteren.

De ceremonie waarbij je na vele jaren beoefening als leek tot monnik of non wordt gewijd is een plechtige en veelbelovende gebeurtenis. Wie gewijd wil worden moet eerst een oudere monnik om toestemming vragen. Nadat je die hebt gekregen wordt je hoofd kaalgeschoren, wordt je voorzien van de juiste kleding, en breng je jouw leven op orde. Tijdens de ceremonie zeg je de geloften van toevlucht en ontvang je een aantal voorschriften. Het aantal is afhankelijk van welke traditie het klooster volgt, want bijvoorbeeld de Theravada-traditie kent 227 geloften voor de volledig gewijde monnik.

Na het afleggen van de geloften van toevlucht en het hebben ontvangen van je voorschriften neem je een nieuwe naam aan. Die naam heeft in het Nederlands vertaald vaak een betekenis in de richting van 'onbezoedelde liefde', 'zuivere geest van geduld', 'houder van de leer'. Daarna ben je overgestapt van de ene naar de andere wereld en begint je leven als monnik.
Amadea