wat staat er in de bijbel over naar de kerk gaan?

in een christelijke bijbel bedoel ik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
12.8K

Antwoorden (3)

In de bijbel bestond de kerk zoals het gebouw dat wij nu kennen nog niet. De gemeente kwam samen, in de tempel, bij iemand thuis, of in de open lucht. In het boek Handelingen staat het voor het eerst beschreven.

Handelingen 2 vers 46: Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde.

En in 1 Korinthiërs 14 vers 26 staat: Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn.

Ook een tekst in Hebreeën 10 vers 25: en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga jij dit W.E.?
Amadea
11 jaar geleden
Waar staan de letters W.E. voor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weekeinde vermoed ik... Zit aimeeTJE weer op de preekstoel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee Widar............,straks sta ik aan je deur! :)
Amadea
11 jaar geleden
Antwoord op de vraag van Aimeetje: ja, ik ben nu net weer thuis uit de kerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima aimeeTJE, kop thee d'rbij?
Amadea
11 jaar geleden
Doe mij maar koffie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou vooruit, speciaal voor mensen zoals jij heb ik nog wel een pot oploskoffie staan.
Amadea
11 jaar geleden
Maar ik kom helemaal niet om te evangeliseren :-7
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh zo bedoelde ik 't niet :P Ik bedoelde gewoon koffiemensen.555
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Widar: Oploskoffie is de oplossing en biedt ook nog troost. Trouwens: 4T2!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die 555 was een foutje :P En 4T2 is in één woord wat men in zovele woorden in boeken als de Bijbel heeft geprobeerd uit te leggen.
Amadea
11 jaar geleden
Graag geen geheimtaal maar uitleggen waar je het over hebt. Dit zijn reacties op mijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
42, het antwoord op het leven, het universum en alles
Amadea
11 jaar geleden
Maar wat betekent die T ertussen dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie het fonetisch: four-tee-two...
Amadea
11 jaar geleden
Ah, thank you!
Paulus schreef daarover het volgende:

(Hebreeën 10:24, 25)  En laten wij op elkaar letten ten einde tot liefde en voortreffelijke werken aan te sporen, het onderling vergaderen niet nalatend, zoals voor sommigen gebruikelijk is, maar laten wij elkaar aanmoedigen, en dat te meer naarmate GIJ de dag ziet naderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als Christenen vergaderen kunnen ze,'op elkaar letten',dwz. door omgang , elkaars noden te weten komen .Dan pas kunnen ze onzelfzuchtige liefde tonen door elkaars noden te lenigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, het gaat over vergaderen/naar de kerk gaan, maar het is een beetje een magere, zijdelingse referentie. De hoofdzaak hier is het elkaar aansporen, niet het naar de kerk gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als GIJ, aimeeTJE, de dag ziet nader, over welke dag
hebt GIJ het dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over de dag des oordeels
Of niet aimeetje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, Channeke
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@aimeeTJE to the point geantwoord. +je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wie is dan GIJ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel. Het woordje “ gij ” is de aansprekende vorm voor degenen aan wie de brief van Paulus toen gericht was, in dit geval : de Hebreeën.
In onze tijd betreft het woordje “ gij “ de Bijbellezer, die hier wordt aangesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als de Hebreeen het einde der tijden zien naderen, moeten ze beter op elkaar letten en vaker gaan vergaderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naarmate de morele ontreddering toeneemt wordt het voor de christen steeds moeilijker om in de dagelijkse omstandigheden staande te blijven. Of anders gezegd: het dagelijkse leven wordt voor de christen steeds zwaarder om zich aan het woord des levens vast te houden naarmate het einde van alle dingen nadert. Paulus zegt naar aanleiding van deze laatste tijden zelfs dat de kinderen Gods leven te midden van een ontaard en verkeerd geslacht. In zulke zware tijden, zoals hij onze tijd waarin wij ons nu bevinden ook noemt, is de behoefte voor de christen om veel bij elkaar te komen (=vergaderen) met gelijkgezinden en op elkaar te letten dat we niet opgeven en de moed laten zakken, hoop te houden op Zijn terugkeer enz. enz. extra groot. De vergaderingen of bijeenkomsten kunnen voor velen een verademing zijn en een behoorlijke oplading geven aan de accu om het dagelijkse leven aan te gaan. Hopelijk kun je aan dit antwoord de conclusie trekken wat het antwoord op jouw vraag zal zijn.
Het Griekse woord dat met „kerk” wordt vertaald, betekent letterlijk „een bijeenroepen”, of met andere woorden, een bijeenvergadering van een groep mensen.
Met de term „kerk” zoals die in de bijbel wordt gebruikt, wordt niet een plaats van aanbidding aangeduid, maar veeleer een groep aanbidders.
De wet van Mozes verlangde dat alle joodse mannen voor drie jaarlijkse feesten op een specifieke plaats aanwezig waren. Veel vrouwen en kinderen woonden die feesten ook bij (Deuteronomium 16:16; Lukas 2:41-44). Bij bepaalde gelegenheden onderwezen de priesters en de levieten de bijeengekomen menigten, waarbij ze voorlazen uit Gods Wet. Ze ’lichtten het toe, legden er betekenis in en maakten het voorgelezene begrijpelijk’ (Nehemia 8:8).
Voor sabbatjaren luidde Gods instructie: „Roep het volk bijeen, de mannen en de vrouwen en de kleinen en uw inwonende vreemdeling die binnen uw poorten is, opdat zij mogen luisteren en opdat zij mogen leren, daar zij Jehovah, uw God, moeten vrezen en er zorg voor moeten dragen alle woorden van deze wet te volbrengen.” — Deuteronomium 31:12.
Men kon alleen in de tempel in Jeruzalem slachtoffers aan God brengen en onderricht ontvangen van de priesters (Deuteronomium 12:5-7; 2 Kronieken 7:12). Na verloop van tijd werden er in Israël andere huizen van aanbidding gevestigd — de synagogen. Dat waren plaatsen voor het voorlezen van de Schrift en voor gebed. Toch was de tempel in Jeruzalem de voornaamste plaats van aanbidding.
Na Jezus’ dood bleven jezus volgelingen voor gebed en studie van Gods Woord bijeenkomen. Ze hadden geen rijkversierde gebouwen, maar gebruikten in plaats daarvan particuliere huizen en openbare gelegenheden (Handelingen 2:1, 2; 12:12; 19:9; Romeinen 16:4, 5).

In plaats dat de bijbel ons aanmoedigt in een kerk te aanbidden, krijgen we de aanmoediging om te aanbidden met de kerk, „de gemeente van de levende God”, het volk dat ’met geest en waarheid aanbidt’ (1 Timotheüs 3:15; Johannes 4:24). Religieuze vergaderingen die door God worden goedgekeurd, dienen de mensen te onderrichten „in heilige gedragingen en daden van godvruchtige toewijding” (2 Petrus 3:11). Ze moeten de aanwezigen helpen rijpe christenen te worden die ’zowel goed als kwaad kunnen onderscheiden’. — Hebreeën 5:14.