Is Gods naam, uit de bijbel, Jehovah?

Toegevoegd na 42 seconden:
En als dat Gods naam is waarom gebruiken mensen die dan niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

god door het verleden heen meerdere namen gekregen zelfs in de bijbel worden verschillende namen gebruikt bijvoorbeeld: ELOHIM (of Elohay) El word ook gebruikt als vereenvoudiging van zijn naam. YHVH uitspreekbaar als "Jehova" of "Yaweh", HEER enz.. tegenwoordig word god het meest gebruikt.

Het eerste gedeelte van je vraag is beantwoord, maar wat je toevoeging betreft, geef ik je de raad eventjes de Bijbel zelf op te slaan bij 1) (Psalm 44:20-23) 20 Indien wij de naam van onze God hebben vergeten, Of onze handpalmen uitbreiden naar een vreemde god, 21 Zal God zelf dat niet uitvorsen? Want hij is op de hoogte van de geheimen van het hart. 22 Maar om uwentwil zijn wij de gehele dag gedood; Wij zijn gerekend als slachtschapen. 23 Ontwaak toch. Waarom blijft gij slapen, o Jehovah? Word toch wakker. Blijf niet voor eeuwig verstoten. 2)Jeremia 23:27) 27 Zij zinnen erop mijn volk mijn naam te doen vergeten door middel van hun dromen, die zij elkaar blijven vertellen, net zoals hun vaderen mijn naam hebben vergeten door middel van Ba̱äl.  Als je vaststelt door welke uitdrukking JHWH is vervangen, nl door 'Heer' of' Here', Valt je dan niets op? Juist DAT is de vertaling van Baäl, nl 'meester, heer, eigenaar, maar niet met betrekking tot Jehovah God, maar met betrekking tot zijn tegenstander, die zich aldus via de natuurgoden liet aanroepen. Waaruit op z'n beurt volgt dat de aangezien de overgrote meerderheid van bijbelvertalers nalaat Gods naam op alle plaatsen waar hij thuishoort, te plaatsen, zij in werkelijkheid te kort schieten, en hiervoor ook terechtgewezen zullen worden, wanneer Jehovah God het zal uitvorsen, ttz. wanneer hij uit zijn 'schijnbare slaap' zal ontwaken, om degenen die liefdevol zijn naam hebben aangeroepen te belonen, en de haters van zijn naam hun verdiende behandeling te geven.