Waar geloof je in als je gelooft in het Taoïsme?

Ik doe een presentatie over het Taoïsme, maar ben zelf niet gelovig. Als je in het Taoïsme gelooft, geloof je niet in één god. Je gelooft meer dat je jezelf kunt vormen door bijvoorbeeld te mediteren. Yin en Yang komen ook van het Taoïsme, de één kan niet leven zonder de ander. Klopt dit, of heb ik dit verkeerd begrepen? Ik wil niemand kwetsen met mijn vraag, dus als ik het verkeerd heb, sorry!
En heeft het Taoïsme een profeet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
4.3K
Antoni
3 jaar geleden
Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Taoïsme vind je veel informatie over het Taoïsme. Het wordt daar overigens ingedeeld bij filosofie, niet bij religie.

Antwoorden (1)

Taoïsme (vaak gespeld als Tauïsme) is een van de drie godsdiensten van oud-China, naast confucianisme en boeddhisme. Deze drie kunnen zowel een drieheid vormen, of als een eenheid worden beschouwd. De grondlegger van Taoïsme is de Chinese filosoof Lao Tse (circa 500 v. Chr.).
Tau, het grondbeginsel van deze Oudchinese godsdienst, betekent 'weg' en stelt 'de Weg' voor die het universum gaat en waaraan de mens zich moet conformeren (schikken).
Eeuwenlang was het een godsdienst, maar in China is het later beschouwd als grof bijgeloof.
Het Taoisme heeft zich in China ontwikkeld van een godsdienst naar een ingenieus systeem van gebruikmaking van kosmische en magische krachten. Een filosofie. Met o.a. ademgymnastiek, het zoeken van geneeskrachtige kruiden en de gave van levitatie (het vrij zweven op de wind). En ook met astrologie, alchemie, numerologie, gebruik van geneeskrachtige mineralen en kruiden, tot zelfs macrobiotiek aan toe. En met praktische technische uitvindingen en toepassingen als buskruit, kompas, seismograaf.
Op Taiwan is het nog wel een levenskrachtige godsdienst.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.