Waarom mag een moslim man een vrouw niet de hand schudden?

Persoonlijk vind ik het nogal beledigend. Zouden deze mannen niet op een andere manier respect kunnen tonen wanneer ze een vrouw niet de hand mogen schudden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
50.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er nog 1 voor je: Waarom misbruiken priesters kleine kinderen? 5 jaar geleden is er een man geweest die Verdonk een geen hand wilde schudden. So what?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit slaat totaal nergens op. Deze vraag is niet over iets dat 5 jaar geleden gebeurt is. Het is een allerdaagse gewoonte bij veel mislims. Ik wil weten waarom. Niks mis mee lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag.
Ik vind het ook erg beledigend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon al mijn hele leven in A`dam en tot nu ben ik geen 1 moslim tegen gekomen die zulke normen en waarden aanhoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de wallen is het altijd druk met "moslims" die vrouwen van alles schudden.... het zijn dus net Katholieken, maar dan met meer gedoe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mij een beetje onduidelijk hoe het nou zit, ik hoor soms dat het is omdat je als man gewoon geen fysiek contact hoort te hebben met een vrouw en andersom, dat dat te intiem is zeg maar; en soms dat het laagdunkend is tegenover vrouwen.
Als het het eerste is, vind ik er niks onbeleefds aan. Ik zou ook niet een onbekende gaan tongzoenen als ik op vakantie was in een land waar men op die manier elkaar begroet....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is niet toegestaan om handen te schudden met het andere sekse. Zowel voor de Moslim man en vrouw is het verboden. We moeten ons houden aan de Sahih Ahadith waarin de Profeet ﷺ ons heeft gewaarschuwd en duidelijk heeft aangegeven dat het verboden is. Degene die wel een hand schud met het andere geslacht, diegene heeft dan een zonde begaan. Het gaat niet om respect hebben tegenover de creatie terwijl je ongehoorzaam bent tegenover Allah en Zijn Boodschapper. Weerhoudt je begeertes en volg de Profeet. En er is een valse verhaal waarin wordt gezegd dat Abu Bakr ra handen schudde van een oude vrouw. Dus dat klopt niet.

Het beste antwoord

Moslim mannen en vrouwen begroeten elkaar onderling door elkaar Vrede, Barmhartigheid en Gods Genade toe te wensen en soms knikken zij hierbij hun hoofd of brengen hun rechterhand naar het hart als groet

Toegevoegd na 2 minuten:
Moslims herleiden, het verbod op het schudden van handen met de andere sekse, terug op een uitspraak van de profeet Moehammed (vrede zij met hem)waarin hij zegt:”Het is beter voor u wanneer u met een ijzeren naald in het hoofd wordt gestoken dan wanneer u een vrouw aanraakt die niet uw eigen vrouw is of een nabij familielid.”
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk eens een beter antwoord. Ik ben niet racitisch en zo is mijn vraag ook niet bedoeld.
+ 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
”Het is beter voor u wanneer u met een ijzeren naald in het hoofd wordt gestoken dan wanneer u een vrouw aanraakt die niet uw eigen vrouw is of een nabij familielid.” Dat aanraken was (denk ik) vast heel anders bedoeld... +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met dat aanraken anders bedoeld was, November?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Seksueel, of liefdevol, wellicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10

Andere antwoorden (12)

Regeltjes, Islam-regeltjes, niets meer en niets minder...

En het is terecht dat hier een regeling over komt... Lands wijs, lands eer, dat geld ook voor anderen die naar Nederland komen...

Toegevoegd na 3 minuten:
De profeet saws heeft gezegd: '' Het is beter voor iemand door een naald in zijn hoofd te worden geprikt, dan een vrouw aan te raken, die voor hem niet halal is.''(Tabaram)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar daarmee is mijn vraag "waarom" nog niet beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, ik zoek het even op... 20 seconds later, got it...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handenschudden ietsje erger dan een speldenprik in je hoofd dus ... Hmm... Da's dan niet genoeg reden om geen handen te schudden, lijkt me zo. (Of in ieder geval niet voor moslims met piercings.)
Niet generaliseren.

De meeste moslimmannen geven een vrouw gewoon een hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, daar zit wat in. Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook gewoon waar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zou vragen: waarom geven sommige moslimmannen een vrouw geen hand, dan zou ik kunnen antwoorden dat sommige moslimmannen extreem vasthouden aan een aantal regels uit hun geloof. Zelfde soort vraag zou kunnen zijn:
Waarom mogen sommige christenvrouwen hun haar niet afknippen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Momopolylo, dat vind ik toch anders. Wanneer je je haar niet wilt afknippen is voor niemand beledigend toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg van mjn moslim buurman drie dikke zoenen en een stevige hand, bij bv oud en nieuw en verjaardagen.
Jammer dat er zo generaliserend over moslims gepraat wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nelly idd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix generaliseert niet. De Koran schrijft voor dat het niet nag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Danielle, het gaat er om dat die vrouwen hun haar niet MOGEN afknippen. [van mannen].Dat is beledigend voor die vrouwen.
Nog erger dan geen hand krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens zie ik dat "beledigend" niet zo. Er zijn wel ergere dingen die voor vrouwen beledigend zijn. Zowel in de islam als in het christendom en elders......
Dit paste gewoon heel mooi in het straatje van Rita.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@wildeley, dat het in de koran staat wil nog niet zeggen dat iedere moslim zich hieraan WIL houden. Gelukkig zijn er genoeg moslims die inzien dat het in onze samenleving wel normaal is en zich hieraan aanpassen.
Het is vast ook niet de bedoeling van de koran dat er haat en nijd ontstaat tussen mensen om zo iets simpels als handen schudden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ nelly
Inderdaad,waarom niet. Ik heb het idee,dat de Koran hier uit zijn (figuurlijke) verband is gerukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft de SGP ook met de bijbel gedaan.
En dàt is dan weer mijn mening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, daarom noemde ik in mijn vorige reactie ook het voorbeeld dat sommige christenvrouwen hun haar niet mogen afknippen.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer een vrouw niet mag stemmen en een vrouw de hand niet schudden dat is idd in mijn ogen ongeveer hetzelfde. Maar het haar niet willen afknippen zie ik toch anders. Daarmee kwets je niemand.
Het is een krampachtig vasthouden aan je eigen cultuur, en gebrek aan respect willen/kunnen tonen aan een anderen cultuur. Zo'n iemand vind zichzelf belangrijker dan een ander, en draagt dit daarmee dan ook helemaal uit.

Wij zouden ons eerder druk moeten maken om de persoon dan om dat handje schudden. Laat zo'n iemand lekker links liggen, dan te proberen hem te verplichten zich aan ons aan te passen.

Achterlijke cultuur klit uiteindelijk altijd samen in hun eigen kleine maatschappij. Of dit nu rond een moskee in Amsterdam is, of op een dorpje op de Veluwe, uiteindelijk kiest de meerderheid voor respect voor anderen, en die paar, ach, die worden eigenlijk vergeten en uitgelachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof je maar opeens van alles verplicht bent om te doen als dat in het land waar je gaat wonen gebruikelijk is...
Stel dat jij ooit zou emigreren, naar een land waar het gebruikelijk is om even elkaars naakte geslachtsdelen aan te raken als begroeting, en mensen zouden helemaal kwaad worden op jou omdat jij alleen de geslachtsdelen van je partner wil aanraken en niet die van vreemden.....
En moet ik dan ook maar Christen worden omdat dat bij onze cultuur hoort? Kaas gaan eten? Jan Smit gaan luisteren?
Nederlandse subculturen worden toch ook niet verplicht om zich allemaal aan elkaar aan te passen?
het is belachelijk om te gaan eisen dat mensen zich overal aan aan moeten passen omdat de meerderheid dat bepaalde gebruik vertoont.
In groepjes bij elkaar klitten doen overigens alle culturen, al nog nooit Nederlandse emigrantendorpen gezien?
Een stukje erover wat ik heb gevonden op het internet;

Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (3alaihi assalaatoe wa assalaam) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assa7ee7 (1/477-4480)).

Toegevoegd na 15 minuten:
Mijn vriend is Moslim, hij probeert altijd te leven volgens de regels van de Islam.
Uit respect naar ons toe schud hij vrouwen wel met de hand.
Dus niet alle moslims houden zich aan deze regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord Mir! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel Dani ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mooi dat jou vriend dit respect toont, mooi antwoord!+
Ik heb altijd geleerd dat het niet mocht (en Joden doen dat trouwens ook niet) omdat ze niet weten of een vrouw "onrein" is (menstrueerd). Tja, en ik hun ogen is het beledigend als wij het wel af willen dwingen. Een simpele uitleg is voor mij voldoende, een sorry ik ben moslim en daarom mag/kan ik je de hand niet schudden, maar welkom oid is tochook goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als wij in hun land komen, dienen wij geen handen te schudden (en gaan mannen knuffelen). Als zij dat onderling hier ook willen doen, vind ik dat ook prima. Maar op een openbare gelegenheid, met pers erbij enzo, dien je je gewoon te conformeren aan de gebruiken van een land. In Nederland schudt je dan handen, van man, vrouw, homo, lesbo, wit, bruin, mooi of lelijk, dat doet er dan niet toe. Als je dat niet doet, dan wordt je er op aangekeken. Zie ook mijn antwoord hierboven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opzich wel een punt, net zoals je geen schoenen in een moskee aan mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ poepmolecuul, als jij geen koffie drinkt, om welke reden dan ook, krijg je van mij iets anders te drinken, ook al drinken wij koffie. Is dat nu zo moeilijk? Leven en laten leven zeg ik maar, en als iemand mij uitlegt waarom hij dat wel of niet doet? Kan er me niet druk om maken. Zoveel te meer wij ons ertegen verzetten zoveel te extremer het wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1 Jet!
Ik ben verbaasd want ik heb begrepen dat een moslimvrouw ook niet de hand mag schudden. Jaren geleden kwam er een marokaans gezin naast ons wonen. Ik nam het initiatief om mij voor te stellen de vrouw deed de deur open ik stak mijn hand uit en ze gaf mij geen hand ??? Dus geldt dat dan ook voor vrouw En man? Ik voelde me wel even voor joker staan. Maar ik legde uit wie ik was. Volgens mij begreep ze mij niet? En al snel ging de deur weer dicht. Nou daar stond ik dan ,voor een gesloten deur. Na een poos ging dit gezin weer verhuizen. Maar heb het nooit begrepen. Begreep ze mij niet qua taal ?? of gaf ze mij niet die hand omdat het niet mocht?, ik had haar vaak gezien op het balkon en knikte naar haar , ze kende me immers toch??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk niet dat ze zijn gaan verhuizen omdat ik mij wilde voorstellen. Dit gezin leefde niet naar buiten. Ik vind het prettig als ik weet wie mijn buren zijn. Zo enthousisiast als ik was heb ik het intiatief genomen. Ik ben voor intergratie. We hebben elkaar niet begrepen, dat vond ik jammer, beter een goede buur ,dan een verre vriend toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1 mede door je reactie na je antwoord.
Omdat je als man lichamelijk contact met een vrouw moet vermijden, tenzij het je eigen vrouw is, moeder, zus, etc. Dus het is niet specifiek gericht aan de vrouw of de man maar het is iets wat officieel niet mag.

Maar er zijn mensen bij (vrouwen, mannen) die wel een hand geven. Zijn dat dan mannen en vrouwen met slechte bedoelingen? Zeker niet, het zijn mensen die gewoon wat minder kennis hebben van de regels, of gewoon minder streng zijn t.o.v regels. Er zullen wel mensen bij zijn die dat onfatsoenlijk vinden. Maar het is de wil van Allah en alles wat de schepper wil is de juiste keuze.

Wat gebeurt er wanneer een man handen schudt met een vrouw?

De wetenschap van anatomie zegt dat er meer dan 5 miljoen cellen zijn die de oppervlakte van het menselijk lichaam bedekken. Hun functie is om gewaarwordingen en gevoel over te brengen naar de hersenen. Wanneer een man handen schudt met een vrouw worden hun gevoelens geactiveerd. Zelfs de zintuig van ruiken heeft een rol in het activeren van het gevoel van seksuele lust. De zintuig van horen is ook verbonden met de middelpunten van menselijke verlangen. Als een vrouw woorden hoort die de verlangens van een man weerspiegelen, dan kan dat wat ze gehoord heeft haar gevoelens bewegen.

In dit aanzien zegt de Koran: "zeg: Tot de gelovige mannen dat zij hun ogen neergeslagen houden en dat zij hun passies beheersen. Dat is reiner voor hun. Voorzeker, Allah is wel op de hoogte van wat het geen wat zij doen. En zeg; Tot de gelovige vrouwen dat ook zij hun ogen neergeslagen houden. En hun passies beheersen en hun schoonheid niet tonen." (Soerah An-Noer, ayah 30-31)

De bovenste ayahs tonen dat mannen en vrouwen beiden werden aangesproken in gelijke termen om hun verscheidene zintuigen te bewaken om de mogelijkheden van kwaad te verminderen in de gemeenschap.

Met andere woorden, moderne anatomie ontdekt nu de rollen van gewaarwording in het aanwakkeren van menselijke verlangens, terwijl de Koran de gelovigen beschermt van zulke kwaden sinds 14 eeuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien niet direct een antwoord, maar sinds kort is er een groep moslima's actief andere moslima's de verzen uit de koran onderwijst waarin staat dat mannen en vrouwen gelijk zijn en dat onderdrukking door mannen geen enkele rechtvaardigingsgrond vind in de koran.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is pas beledigend als het zo bedoelt is. Zo is het met elk gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat het beledigend is. Waarom is een vrouw onrein als ze menstrueert? Je krijgt dan geen hand, omdat een varken ook geen hand krijgt. Nou, bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie heeft gezegd dat een vrouw onrein is als ze menstrueert?
De link tussen "hand geven" en "respect tonen" is niet logisch of nodig. Dit is dan jouw beleving. Stel dat een man een vrouw bij begroeting een klap op de bil geeft... gewoon een cultuur... moet dan ook kunnen toch? Of zijn wij dat dan niet gewend? Je geeft een vrouw gewoon geen hand. Bedenk wel dat de profeet van de Islam getrouwd is geweest met een zeer groot zakenvrouw uit die tijd. Zij was ook ouder dan hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies.... Stel dat je op vakantie gaat in een land waar het normaal zou zijn om elkaars naakte geslachtsdelen even aan te raken als begroeting, dan zou jij toch ook weigeren, omdat dat voor jou iets veel te intiems is? En dan is dat toch niet onbeleefd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha! Ja! mooi voorbeeld! Maar misschien zeggen ze dan wel dat ik "geen respect toon"!