Wat is nu het wezenlijke verschil tussen Katholiek, Christelijk en Protestant(s) ?

Wie kan me een simpele versie geven tussen de verschillen in geloof; of zijn er geen duidelijke verschillen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
14K

Het beste antwoord

Christenen zijn volgelingen van Jezus Christus. Je kunt over hem lezen in de Bijbel, in het Nieuwe Testament.
Hij leefde 20 eeuwen geleden.

De volgelingen zijn zich op den duur gaan organiseren. Er ontstonden gewoontes in de manier waarop ze Christus wilden gedenken, en mensen vonden sommige gewoontes beter dan andere.
In ons deel van Europa werd de Rooms Katholieke Kerk de organisatie met de meeste aanhangers.
Omstreeks de 16e eeuw waren er mensen die veel bezwaar hadden tegen een aantal van deze gewoontes, en daartegen protesteerden. De allerbekendste is Luther, maar je had ook nog Zwingli en Calvijn, en nog vele anderen. Deze mensen werden protestanten genoemd.

Tegenwoordig is er in de vorm van geloven niet zo heel veel verschil meer. Ik kom zowel in de RK kerk als in de Protestante Kerk. We zijn allemaal Christenen.

Het voornaamste wat Jezus leerde is: heb uw naaste lief als uzelf en God bovenal. Hij heeft met zijn leven daarin het goede voorbeeld gegeven.
Zijn boodschap wordt het Evangelie genoemd, wat betekent: de blijde Boodschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, wat ik zelf geen zin had om te gaan typen ;) Plusje van mij

Andere antwoorden (3)

Bij de bron vindt u een presentatie van ongeveer 2 bladzijden over de verschillen tusen Protestanten en Katholieken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor rooms katholieken is de paus het hoofd van de kerk, is Maria , de moeder van God erg belangrijk, ze bidden tot Maria.
Kijk je in een protestante kerk zal je geen beelden zien, in de katholieke kerk wel, ook zal aan het kruisje wat veel gelovige thuis hebben hangen, bij katholieken een 'Jezus' aanhangen en bij protestanten niet.
De voorganger in een katholieke kerk is meestal een pastoor, in een protestante kerk een dominee.
Met ook het verschil dat geestelijke in de katholieke kerk niet getrouwd mogen zijn.

Er zijn nog meer verschillen, maar uiteindelijk is er 1 belangrijke overeenkomst, men gelooft in dezelfde God, al het andere erom heen is door mensen verzonnen.Alle regeltjes zijn bedacht door mensen die dachten dat het anders moest .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen maken maar hun eigen geloof, dat mag wel, maar dan mag je niet rechten opeisen.
Volgens de RK leer zit je als protestant volledig fout, je bent een ketter en zou naar oud gebruik eigenlijk de op brandstapel moeten. Dat wordt tegenwoordig niet zo meer gezegd, want protestanten komen toch niet de hemel en dat ze moeten branden in de hel is eigen schuld dikke bult. Protestanten vinden datzelfde van katholieken.

De uitgangspunten van beide stromingen verschillen even veel van elkaar als appels en peren, die je dan ook niet met elkaar mag vergelijken. Alles is verschillend tussen RK en Protestanten. Ze hebben elkaar niet voor niets de afgelopen eeuwen bevochten en vermoord.

Nog erger wordt het met mormonen, die hun eigen evangelie bij elkaar hebben gesprokkeld, zevende dag adventisten en Scientology. Om maar niet te spreken van die 5 miljoen prive godsdiensten in Nederland. De verschillen zijn zo groot, dat ze niet te verenigen zijn en de dooddoener ‘we geloven allemaal in jezus' is even banaal als onterecht.

De geest van deze tijd is, dat men graag een eigen versie van het geloof ontwikkelt, en om dat privee geloof legitimiteit te geven, scheert men alles over een kam met de dooddoener ‘we geloven allemaal in jezus' en met als enige leerstelling 'hebt u naaste lief als uzelve, en god bovenal'

Mensen willen dat niet horen. Volgende week is er in Amsterdam een bijeenkomst om de nieuwe verlosser op aarde te verwelkomen. Elke dag tv-reclame op AT5. Big business; het zal wel afgeladen zijn.

Voor wat meer verschillen moet je gaan naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom#De_geloofsrichtingen_en_de_grenzen
of zoeken op calvijn, die niets van de RK leer heel laat.

PS dit abtwoord zal wel worden verwijderd, omdat GV dit onderwerp niet graag ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
De reden voor het verwijderen van dit antwoord zal niet zijn omdat GV het onderwerp niet graag ziet, maar omdat bij jou respect ontbreekt. Je slaat inderdaad met een knuppel, en dat wordt niet op prijs gesteld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent cynisch. Accepteer nou gewoon dat mensen onderling verschillen, en allemaal zoekend zijn. Ik vind het een wonder dat de christelijke kerken na zoveel eeuwen nog steeds in de kern dezelfde boodschap brengen. Vele mensbeschouwingen, psychotherapieen, normen en waarden van onze cultuur, zijn op de joods-christelijke boodschap gebaseerd. We leven ermee. En dat gaat vrij aardig.