Hoeveel procent van de mensen van de Europese Unie gelooft in het christendom?

weten jullie ook hoeveel procent islamitisch is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.8K
bamibal
11 jaar geleden
Ik denk dat bijna 100% van de mensen van de EU gelooft dat het Christendom bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van echt geloven zijn de cijfers heel moeilijk te krijgen, alleen registratie getallen zijn betrouwbaar, maar niet echt representatief, want iemand die nog van zijn ouders uit ingeschreven staat, maar er niks mee doet of overtuigd atheist is en te lui om zich uit te schrijven (of uitschrijven is lastig zoals in de kk) wordt dan ook meegeteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/16/uitschrijven-katholieke-kerk-wordt-gemakkelijker/ En dat is nu dus net pas in Nederland, ik vraag me af hoe het in Italië/Portugal ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 2005 waren ongeveer 280.000.000 (40%) van de 700.000.000 inwoners van Europa katholiek. Dit is ongeveer een kwart van de wereldwijde katholieke bevolking in 2005 van 1.070.000.000.[1] Tussen 1905 en 2005 is het aandeel katholieken in de bevolking van Europa met 4% teruggelopen. Tussen 2000 en 2008 nam het aantal katholieken op dit continent met 1,17% toe, tegenover 11,54% wereldwijd. Hiermee is Europa het continent met de laagste toename van katholieken. (Bron, zie link)
De aanwezigheid van de Islam is zeer sterk verschillen volgens het land, zie afbeelding. (Bron, zie 2e link) Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Katholieke_Kerk_in_Europa
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam_in_West-Europa

Antwoorden (2)

In 2010 behoorde ongeveer 76% van de Europeanen tot het christendom. Iets meer dan de helft daarvan is katholiek, 37% is protestants en 12% oosters-orthodox. Daarnaast behoort 1 op de 100 christenen tot een kleine denominatie als de Jehova's Getuigen of de Mormonen.

In Europa wonen op dit moment 53,7 miljoen moslims waarvan 15,9 miljoen in de EU. In de EU betekent dit ongeveer 3,2%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De cijfers hierboven kloppen. Wel moet er als kanttekening bij verteld worden dat de meeste Christenen (in de EU) louter op papier Christen zijn. Dus in de praktijk staan ze verre van Christendom. In het beste geval belijden 10% van de Christenen (die hierboven zijn genoemd) hun geloof. In tegenstelling tot moslims, zij praktiseren/belijden hen geloof wel over het algemeen, dit loopt tot 90% op.

Wel moet er bij vermeld worden dat geloof 'belijden/praktiseren' een relatief begrip is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ter informatie: De volgorde van antwoorden kan veranderen door het aantal punten dat de antwoorden krijgen. Het antwoord met de meeste punten wordt na het sluiten van de vraag bovenaan gezet. Zelfs daarna kan de volgorde nog veranderen, als een lager staand antwoord meer punten krijgt, dan een antwoord dat erboven staat. Het is dus mogelijk dat het straks niet meer (goed) duidelijk is, dat je met "De cijfers hierboven" de cijfers uit het antwoord van Borboleta bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Lizio, zeker in Nederland. Officieel is 41% van de Nederlanders Christelijk, maar slechts 13% bezoekt minimaal 1 keer per maand een kerk. De overige 28% noem je dus wel christen, maar de vraag is hoe serieus je dat moet nemen en ook, hoe serieus ze dat zelf nog nemen.