Konden in de Romeinse tijd priesters deelnemen aan een orgie?

Mocht dit niet wegens geloofsovertuigingen of was het geen probleem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.2K
capthavoc
13 jaar geleden
vraag is priesters van welk geloof ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet weten, maar het zal me niets verbazen.
Maar het waren natuurlijk heren van stand, die zullen wel hun eigen feestjes gehad hebben ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@dartsparadise: Je realiseert je hier toch hoop ik wel dat de Romeinen een andere cultuur en (nog belangrijker) religie dan de Christelijke tradities van het huidige Europa?

Antwoorden (2)

Nee, dit mocht niet inderdaad ivm met hun geloofsovertuigingen.
De priesters waren in die tijd nog wel geloviger als de priesters van deze tijd.
Dus ga er maar van uit dat dat vroeger absoluut taboe was!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste meldingen van het Christelijke celibaat stammen pas van het synode van Elvira in 306 en de celibaat plicht kwam pas veel later (Gregorius de Grote die van 590 tot 604 paus wordt genoemd als een van de drijfveren achter het algemeen invoeren van de celibaat plicht en het celibaat stamt daarmee van ergens tussen 306 en 604, niet echt het hoogtepunt van de Romeinse beschaving). Ik ga er niet zomaar van uit dat Christelijke priesters uit de Romeinse periode 'boven' orgies stonden.

Je moet er ook rekening mee houden dat gedurende de hele tijd dat het Romeinse rijk heeft bestaan het voor het overgrote deel de klassieke Romeinse goden en bijbehorende religies aanhing. De meeste van die goden waren heel waren seksueel liberaler dan de Christelijke doctrine. Tempels van bv de Griekse Aphrodite en de Romeinse Venus waren vaak niet veel meer dan bordelen. (Zelfs nu nog zie je dergelijke praktijken in werelddelen waar dergelijke goden aanbeden worden.)

In hoeverre priesters zich met orgies bezig hielden zal afgehangen hebben van de specifieke godheid die ze vertegenwoordigden.