Is straffen in de naam van God niet blasfemie?

Dit staat toch lijnrecht tegenover het idee dat bijvoorbeeld Allah almachtig en alwetend zou zijn? Waarom bestaat er dan toch de Sharia? Dat was toch juist de taak van God?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Antwoorden (11)

Klopt, want God straft niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist...
Mensen die uit naam van God straffen geven daarmee te kennen dat ze niet op het oordeel of de potentie van God vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is gewoon een verkeerde interpretatie maar het voorbeeld is ook niet vrij van blaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een variant van de vraag: "als god goed en almatig en alwetend is waarom laat hij dan het kwaad bestaan.

Toegevoegd op 28-04-2009 00:10:43
Zei ik almatig? Hahaha Freeudiaans.

Toegevoegd op 28-04-2009 00:11:28
Hahaha Freeudiaans moet nat Freudiaans zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nat Freudiaans? Is dat anders dan droog Freudiaans? :-p Sorry, ik zit met je te dollen, kon het niet laten...
Dit is nou echt een voorbeeld van de conceptuele problemen waar mensen tegenaan lopen in religies met een menselijk godsbeeld.

Veel religieuze wetten, waaronder die in het oude testament van de christelijke bijbel, straffen niet zozeer de naam van hun godheid maar omdat die god dat wil. Dat is een verschil natuurlijk en lost het probleem met blasfemie op.

Straffen terwijl je de wil van je god tot verlengstuk van je eigen wil maakt lijkt me wel blasfemisch in de meeste opzichten.

A propos, vergeet niet het verschil tussen straf en gevolg. Als een kind, ondanks het verbod, toch met lucifers speelt en zijn vingers brandt is dat geen straf. Dat is een gevolg.

Een tik op de vingers van mama is wel straf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit naam van God straffen is iets wat de mensen zelf verzonnen hebben. God was juist heel vergevingsgezind en gaf 'zondaars' een nieuwe kans. Het is religieus gezien niet de taak van de mens een medemens te straffen: "hij die zonder zonde is werpe de eerste steen". Dat het wettelijk geregeld is dat mensen die op een verkeerd spoor zitten gestraft worden heeft volgens mij alleen te maken met de veiligheid voor de samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Het probleem zijn religieuze teksten waarin mensen de opdracht krijgen om elkaar te straffen. Bijvoorbeeld in het oude testament komen juridische voorschriften waarvan je niet wil weten waarvoor mensen allemaal ten dood gebracht moesten worden. En die worden gezien als heilige teksten.

Er is dus een precedent van heilige teksten waarin rechtsprekers instructiues krijgen om als het ware als instrument van god straffen uit te delen. Het is niet zo raar dat dat voorbeeld wordt gevolgd in het Islamitische geloof (je noemt de sharia), waarin immers dezelfde god wordt aanbeden. Ook daar zullen rechtsprekers het idee heben dat ze niet straffen omdat god even afwezig is of zoiets, maar dat ze juist de wil van god uitvoeren.

Tricky business, zo'n godsdienst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag moet ik beantwoorden met ja. Maar in de lijn van de vraag moet ik erbij zeggen dat straffen in de naam van God niet kan, dit omdat God niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zie je dan maar weer, religie en God/Allah..... zijn het probleem niet, het zijn de mensen die in Hun naam werken. Volgens de bijbel komt de straf wel na de dood en anderswel bij het laatste oordeel. Je straf uit naam van een samenleving hooguit, dat deden we al voor het concept "God"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee, ligt eraan in welke religie je verkeerd.... maar als het nee is dan nog is het de vraag of het zo is...? In het christelijk geloof is dat inderdaad niet op zijn plaats omdat God liefde is. Ofschoon er in de christelijke traditie ook wordt gelooft dat sommige worden gestraft door God. Wat dus niet juist is maar heeft alles te maken met interpretatie.
Maar als ik aan de twin towers en aan Bin Laden en zijn crew denk dan krijg ik andere ideeen. Bin Laden vertelde dat Allah hun nog meer gegeven had dan zij ooit hadden kunnen en durven hopen/denken. Maar in deze religie spreken mensen dat ook weer tegen dat dit Gods wil is en dat straffen in Gods naam onmogelijk is! Zo staat er in de bijbel: de Here komt de wrake toe! En dus niet de mensen... Maar ook hier is juiste interpretatie voor nodig om dit te kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God straft, maar niet in deze wereld en niet rechtstreeks.
Als iemand moordt dan moet hij worden tegengehouden door zijn medemens.
In het hiernamaals zal hij de straf van God proeven.