Hoeveel keer per jaar word er oud ennieuw gevierd ( per geloof b,v joods ezn )?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
1.2K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Wel, _per geloof_ denk ik dat er één keer per jaar Oud en Nieuw wordt gevierd ...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Scherp. ;-)

Het beste antwoord

Eén keer per jaar, want de term : Oud en Nieuw wordt eigenlijk alleen maar gebruikt in Nederland, en gevierd met de overgang van het ene jaar naar het andere in de Christelijke jaartelling.

Op dit moment zijn de volgende jaartellingen nog actief in gebruik :
Maçonnieke jaartelling, vanaf 4000 v.Chr.
Joodse jaartelling, vanaf 3761 v.Chr., met tegenwoordig jaren van gemiddeld 365 170177/689472 = 365,2468 dagen
Chinese jaartelling, vanaf 2697 v.Chr.
Boeddhistische jaartelling, vanaf 543 v.Chr.
Thaise jaartelling, vanaf 543 v.Chr.
Seleucidische jaartelling, vanaf 312 v.Chr.
Ethiopische jaartelling, vanaf 8 n.Chr.
Diocletiaanse jaartelling, vanaf 284 n.Chr.
Islamitische jaartelling, vanaf 622 n.Chr., met jaren van ongeveer 354 dagen
Japanse jaartelling, vanaf 1989 n.Chr. (vanaf elke troonsbestijging van de keizer)

Als je wilt, zou je dus ongeveer tien keer per jaar (niet helemaal, want niet alle jaren duren ook precies even lang) Nieuwjaar kunnen vieren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Ter aanvulling: ook de Juche-kalender van Noord-Korea is nog in gebruik rondom de cultus van Kim Il-Sung, te beginnen in het jaar dat deze toenmalige Grote Leider werd geboren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Juche
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ha, die stond niet in het rijtje nee. Dat maakt het dus elf keer ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien omdat deze kalender nogal eeh... 'plaatselijk' gebruikt wordt. ;-) Hoewel ik overigens niet begrijp dat bijv. de Seleucidische jaartelling in het rijtje met nog gebruikte jaartellingen wordt genoemd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Seleucidische_jaartelling
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
MIsschien - al weet ik ook dat niet zeker omdat die nog gebruikt wordt voor bijvoorbeeld wetenchappelijke of studiedoeleinden ?? Om dinge of geschriften te dateren bijvoorbeeld ? Dat is niet het zelfde als de kalender aanhouden nee, maar zoiets zou ik me kunnen voorstellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is idd een logische gedachte. Maar dat gebeurt volgens mij ook bij m.n. de Romeinse en Egyptische jaartelling - die dan weer op de niet-meer-gebruikte lijst staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn ook (etnische) groeperingen die een bepaalde jaartelling gebruiken. Zoals de Berbers/Riffijnen, zij zitten inmiddels op ruim jaar 3000. Ieder jaar vieren ze dit (o.a. in Noord-Afrika/Maghreb-landen).