Waarom denken zoveel gelovigen dat ze de waarheid in pacht hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

Geloof heeft te maken denk ik met een bepaald houvast willen hebben, een gevoel van veiligheid ervaren. Dat er altijd een vangnet is. Een kind dat opgevoed is met het idee dat er een god is zal altijd refereren aan de gevoelens van veiligheid, houvast en genegenheid. Ik denk dat het niet zozeer om gaat dat er een god is (dat is wat je ziet) Maar er gebeurd in mijn opvatting heel wat anders. Dus als je zegt tegen een gelovige dat er geen god is, dan toorn aan zijn veiligheid, houvast en genegenheid. Een onzeker bestaan dus. Het is niet meer dan logisch dat gelovigen altijd zullen ageren tegen dit soort uitspraken. Je hebt heel veel varianten van religie, en ieder gelooft heilig in zijn religie. Uiteindelijk is het gewoon aangeleerd gedrag, een reactiepatroon op de omgeving waarin iemand zich bevind of opgevoed wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Omdat dat het gene is dat zij geloven, dus dat is voor hun de waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en krachtig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zij het, amen +1
Dat is niet alleen bij gelovigen, hoor. Ook bij ongelovigen. Het is een universele menselijke eigenschap.

Het grote verschil zit hem tussen mensen die hun waarheid in twijfel durven trekken, en aan de wereld om hen heen willen toetsen (oftewel, onderzoeken wat van je wereldbeeld ook daadwerkelijk klopt), en hun waarheid vervolgens zonodig willen aanpassen, en de mensen die liever gewoon vasthouden aan de waarheid zoals zij die al kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel mensen denken over zoveel onderwerpen dat ze de waarheid in pacht hebben, dat denken niet alleen gelovigen.
Ook vwb andere onderwerpen zijn er veel fanatiekelingen die iets absoluut zeker denken te weten.
Is gewoon een typische menselijke eigenschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken een aantal Satanisten die eveneens beweren de waarheid in pacht te hebben...

Dus dat met de waarheid in pacht hebben van gelovigen valt het denk ik wel mee...

Hiernaast moet het wel heel erg dom zijn als je gelooft dat je dan een dik boek vol verkeerde interpretaties in twijfel trekt. Want dat zou toch de waarheid moeten zijn voor de gelovigen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Christenen die geloven in God worden regelmatig op dit bijbelvers gewezen:
"Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij."

Met andere woorden, het vormt een onderdeel van het christelijke (maar ook islamitische) geloof, dat dat geloof gelijk staat aan de waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat veel geloven andere of veranderende waarheden niet toe staan. Het is of het geloof of ongeloof of het niet ware geloof.
Kies je voor het geloof dan accepteer je dat, de interpretatie van een heel oud boek door mensen zelf ver van de echte wereld afstaan gemixt met hun eigen ideeën, de waarheid is.
Als je daar niet voor kiest, dan betekend dat automatisch dat je niet wordt toegelaten tot het geloof. Eigenlijkis geloof een heel bureaucratisch gedoe waar een eigen mening/ideeën niet wordt getoloreerd en soms zelfs keihard wordt afgestraft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze groot zijn gebracht met het idee dat, dat de waarheid is. De meeste mensen hier zijn ook opgevoed met het idee dat sinterklaas bestaat. Gelukkig is toen we ouder worden de waarheid verteld of zijn we er zelf achter gekomen. Als de mens wordt opgevoed met vreemde overtuigingen dan gelooft hij deze. Ik weet niet hoe het met de meeste van jullie zat maar ik maakte mijn verhaal van sinterklaas passend ik zocht verklaringen voor dingen die niet klopte in het geheel. Zo zocht ik vreemde verklaringen hoe het kon dat de pakjes niet in de kachel bleven steken maar in de jusite schoen terecht kwam. Met god is het niets anders, ze zijn opgevoed en ook al zijn er honderden gaten in het verhaal van de bijbel/koran/thora et cetera. Ook al heeft god in het wetenschappelijke/mechanische beeld van de werkelijkheid geen plaats meer. We blijven ons vasthouden van een verhaal van een onzichtbare man met een baard op een wolk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag ligt al in de vraag besloten. Het woord "gelovige" duidt per definitie op een persoon die denkt, zelfs gelooft, de waarheid te kennen. Zou deze persoon dit niet denken/geloven, dan is hij of zij geen gelovige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de meeste volgens hun geloof niet (mogen) twijfelen aan datgene waar ze in geloven. Dat maakt het dus per definitie hun waarheid, die ze helaas ook aan anderen "onwetenden" willen opleggen. Men staat vaak helaas ook niet open voor nieuwe inzichten die de wetenschap door onderzoek en toetsing geeft voor zover dit hun waarheid ondergraaft.
Heel logisch eigenlijk allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat geloof te maken heeft met soms zelfs ontastbaar bewijs, maar ook zichtbaar bewijs, gestimuleerd door de omgeving, en voor een individu alle zekerheid behelst, zal hij dit ook als waarheid beschouwen en daar aan vasthouden.
Voor deze persoon kan het niet anders zijn dan, dat hij of zij overtuigd is van de waarheid.
Dat hoeft voor een ander niet zo te zijn. Die bekijkt en beluistert het geheel met andere "ogen en oren". Ook achtergrond (geloof waarin opgevoed), eigen wensen en tekortkomingen en omgang (omgeving) spelen zo een rol, wat iemand wel en niet gelooft.
Dit zal natuurlijk wrevel kunnen veroorzaken tussen de denkbeelden en de "waarheid" van de een tot de ander.
Soms probeert de een de ander te overtuigen van zijn "waarheid".
Dit kan soms gelukken, maar kan bij druk op de ander juist meer aversie veroorzaken. Wel dient een ieder de ander met respect te behandelen en in zijn waarde te laten.
Maar wat geloof betreft, later zal altijd duidelijk worden, wie het bij het juiste eind heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor gelovigen is dat, wat ze geloven, de waarheid. Dat is de hele basis van welk geloof dan ook. Of het nu christenen, boeddhisten, hindoeisten, joden of moslims zijn. Als ze twijfelen aan dat wat ze geloven, komt hun hele geloof op losse schroeven te staan. Daarom is het voor gelovigen, wat ze geloven de waarheid, tenminste voor henzelf.

Maar het zijn niet alleen mensen die in een God geloven die denken dat ze de waarheid kennen. "Ongelovigen" denken ook dat ze gelijk hebben als ze denken (geloven) dat God niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat gene wat men zelf de waarheid noemt, voor hen dé waarheid is, maar voor anderen is dat misschien iets heel anders. Wat je de waarheid noemt is erg persoonlijk, wat jij vindt is voor jou waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en simpel: omdat ze er volledig van overtuigd zijn dat hun geloof de absolute waarheid is. Zonder enkele twijfel, zodat het als onwrikbare waarheid wordt gezien.