Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Joodse kledingdracht

Ik had in een film gezien dat orthodoxe Joodse mannen onder hun kleding iets extra's aanhadden. Ik weet niet of dat nou een kledingstuk was of gewoon een lap stof. Wie kan mij uitleggen wat het is en waarom ze het aanhebben??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was wit

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat is de tailliet katan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vind zijn oorsprong in Numeri 15:37-41, waarin Adonai Elohim (aka God) Mozes opdraagt dat de Israelieten kwastjes aan de zoom van hun kleding moeten dragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De talliet kattan, vaak simpelweg tsietsiet genoemd: een soortgelijk rechthoekig kledingstuk met een gat in het midden (waardoor het hoofd komt), en draadjes (tsietsiet) aan de vier hoeken. Dit kledingstuk wordt in alle gemeenschappen door orthodox-joodse jongens (meestal al v.a. het derde jaar) en mannen onder de kleding gedragen, meestal onder een overhemd. Vaak (maar niet altijd) laat men de draden buiten de broek hangen. Het kledingstuk dragen doet de Tora-verplichting vervullen dat wanneer men een kledingstuk draagt met vier hoeken, er aan alle vier de hoeken van dit kledingstuk zgn. schouwdraden, de tsietsiet, behoren te hangen. Omdat men de draden zal aanschouwen, bestaat het gebruik de draden niet onder de kleding te laten maar van onder het bovenhemd te laten komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goede aanvullingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. Ja, ik dacht nog ff wat extra info bij jouw foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel allebei!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding