Over heilig gesproken. Is er ooit wel een iemend heilig ver klaard,die niet tot de katholieke kerk behoorde? En waarom niet?

Ik denk hierbij aan mensen zoals Mahatma Gandhi,Florence NIghtingale en Majoor Boshardt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken alleen de heilige drinker uit de gelijknamige novelle van Joseph Roth, maar die zal zeker niet meetellen.

Het beste antwoord

Ik heb alle honderden mensen heilig verklaard , weliswaar zonder toestemming van het speciale commissie of zonder de procedure te respecteren.Maar Heilig zijn ze voor mij en dat volstaat. ik denk hierbij aan vele moeders, aan palliatieve zorgverleners, aan artsen zonder grenzen , aan zovele onbekenden die zelf nooit heilig verklaard wilden worden en bescheiden hun idealisme voortzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je moet geloven in de hele santekraam en alleen leden van de groep krijgen de medailles...

Hoe kan het ook anders?

Zou JP balkenende een GV-medaille krijgen? En wat dank je dat hij ervan zal vinden?

Nee hoor daarom alleen al is het een leugen, dat heilig zijn en verklaren...

En waarom laat je dat aan een ander over, dat kun je toch zelf ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben reeds lang een (zelfverklaarde) heilige! Petrus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies en dat heeft net zoveel waarde als dat Christelijke diploma...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan alleen nergens mijn halo terug vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zie jij nooit, dat moet dan die ander zien... Je ziet nooit je eigen halo, hallo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is dat halo precies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een halo is een stralenkrans,zoals je wel afgebeeld ziet op heiligenplaatjes.
Er zijn verschillende definities van heilig. Wat mij het meeste aanspreekt is HEEL. Eenheid. En daar zijn vele voorbeelden van. Het nadeel is dat het komt en ook weer gaat. Ik zie geen nut in posthuum heiligverklaring, wie heeft er dan nog wat aan, behalve degenen die de verklaring geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij,dat de kerk zich zelf heilig verklaart,door te "bewijzen"dat kunnen wij alleen! En bij leven heilig verklaren,legt zo;n druk op iemand,dus dan maar postuum.
nee natuurlijk niet...
heilig verklaren is een spelletje van de Rooms Kartholieke kerk... daar mogen alleen mensen aan mee doen die ook lid van die club en bovendien moeten ze ook nog dood zijn...

zo zijn er ook mensen met zogenaamde stigmata, maar als ze niet tot de RK clu behoren, wordt het afgedaan als onzin en fake...

natuurlijk hoort 'heilig' niet alleen iets van de RK club...

heilig is in het algemeen iets waar de mens goddelijke aspecten in herkent en wat in een bijzondere verhouding tot de mens en God staat en daarom onaanraakbaar is of met bijzonder respect behandeld moet worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf de vroege middeleeuwen, was de katholieke kerk in onze streken de enige ware kerk.
Men deed er heel veel voor,om de zieltjes voor de kerk te behouden.
Allerlei regeltjes werden bedacht, om toch maar katholiek te blijven, je kon zelfs aflaten verdienen om in het hiernamaals een beter plekje te krijgen.
Het waren de voorlopers van de airmiles van nu, als je daar genoeg van hebt, kan je ook vliegen en hoe meer geld je uitgeeft, hoe meer airmiles.
Ook bedacht de kerk dat mensen met een bijzondere verdienste, heilig verklaard konden worden.
En ook dat doen we tegenwoordig ook nog wel, we vernoemen straten en pleinen naar mensen met een bijzondere verdienste en plaatsen zelfs standbeelden voor ze.
Maken fims van ze en maken er daardoor helden van!
Maar heilig verklaren is in onze streken een echte katholieke bezigheid die zijn waarden aan het verliezen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zo min als dat je erelid kunt worden van een biljartclub wanneer je niet kunt biljarten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de katholieke kerk de prijzen verdeelt onder zijn leden.Trouwens om heilig verklaard te worden moet je twee verifieerbare mirakels verricht hebben.Iemand die een andere religie aanhangt kan zelfs niet genieten van de sacramenten, kan zijn zonden niet biechten en geen vergeving krijgen.Bapu kwam zeker niet in aanmerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag ik me ook af.
Er staat duidelijk in de bijbel;

Wees heilig, want Ik ben heilig.

Nou, hoef je echt geen uitzonderlijk persoon voor te zijn hoor. Wel gelovig dan maarja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt in iedereen voor jezelf heilig verklaren.
Maar de katholieke kerk heeft binnen zijn geloofsleer deze regel ontworpen.
je kunt het vergelijken met eredoctoraten en andere ere titels.
Deze vergelijking loopt dus een beetje mank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeder Theresa is heilig verklaard. Echter na onderzoek blijkt dat zei stiekem atheïst was. In strikte zin behoorde ze dus niet tot de katholieke kerk maar is toch heilig verklaard.