Als een zwangere christelijke vrouw sterft, gaat de baby dan ook naar de hemel?

Als een vrome-zwangere vrouw sterft en naar de hemel gaat, waar gaat de baby dan heen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Religie
2K
MarBet
5 jaar geleden
De meeste christelijke stromingen zullen ervan uitgaan dat de baby dan naar de hemel gaat. Enkele extremere stromingen gaan ervan uit dat een baby in zonde geboren wordt en het afhangt van God’s oordeel of de baby in de hemel komt. Zij maken een onderscheid tussen dadelijke zonde en erfzonde. Dadelijke zonde is wat je gedaan hebt en met erfzonde word je geboren. Vanwege die erfzonde heeft ook de baby een schuld tegenover God en komt daarom niet vanzelfsprekend in de hemel. Het is dus maar net wat je gelooft, maar de meeste christelijke stromingen zullen (gelukkig) van het positieve uitgaan.
Edraket
5 jaar geleden
Sinds 2007 leert de katholieke kerk dat ongeboren kinderen naar de hemel gaan.
In de daarvoor liggende 2000 jaar gingen ze naar het voorgeborchte, omdat ze belast waren met de erfzonde.
https://www.trouw.nl/religie-en-filosofie/-goed-nieuws-de-kinderen-zijn-in-de-hemel-~a22e401b/
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Dat is niet te zeggen. Niemand kan zeggen of de hemel bestaat. Ik ben geneigd om ze zeggen "Nee, dood is dood, dat lichaam gaat nergens heen, hooguit in de grond of in de oven."

Antwoorden (2)

De foetus gaat uiteraard met haar mee naar de hemel. Het is nog niet geboren dus draagt geen enkele zonde.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoezo staat het vast dat ook moeder naar de hemel gaat?
Utrecht
5 jaar geleden
nou.... in vroeger tijden werden dood geboren kindjes en kindjes overleden vóór de doop, niet op het Katholieke kerkhof begraven. Niet gedoopt = "niet gered" = geen hemel.
ronron1212
5 jaar geleden
@utrecht het gaat om een ongeboren kind.
LeonardN
5 jaar geleden
Een ongeboren kind is ook ongedoopt gestorfven... Ik snap dus ook niks van de zekerheid waarmee dit positief beantwoord wordt. Vroeger dacht men daar heel anders over iig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar als het kind dood word geboren, of sterft voordat het gedoopt wordt, gaat het wel naar de hel volgens strengere geloofsvormen. Baby's dragen sowieso geen zonde want ze hebben nog niet het vermogen om enige actie bewust uit te voeren. Maar andere mensen zeggen weer dat mens zijn betekent dat je zondig bent en dus naar de hel gaat, maar dan zou die foetus ook naar de hel gaan.
Logisch geredeneerd kan het niet anders zijn dan met de a.s. moeder mee, kindje is nog niet geboren.
Bedoel je de ziel? dan is deze onschuldig en kan volgens het geloof nog niets misdaan hebben om niet naar de hemel te mogen gaan.

Ja de nog niet geboren baby gaat ook naar de hemel.