Is de situatie werkelijk zo in Saoedi-Arabie?

Ik heb het boek van Sulaiman Addonia -Als gevolg van liefde- uitgelezen. Een verstikkende roman over een liefde in Saoedi-Arabie. Ik vraag mij af of dit religieuze klimaat werkelijk zo is. En bestaat er inderdaad een religieuze politie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Ja, daar zou ik maar ernstig rekening mee houden. Ik heb het boek niet gelezen en ben niet in Saudi-Arabië geweest, maar er is zeker sprake van religieuze politie.

Toegevoegd na 14 minuten:
De religieuze politie in Saudi-Arabië is werkzaam in directe opdracht van koning Abdullah. Zij is belast met de handhaving van de sharia, die geldt in Saudi-Arabië.

Deze politie heeft de mogelijkheid om iemand die zich bezighoudt met homoseksuele handelingen, prostitutie, ontucht of het bekeren van niet-islamitische religies te arresteren.
Ze kunnen ook mannen en vrouwen die met elkaar omgaan en geen familie zijn arresteren. Ze handhaven de islamitische kledingvoorschriften, islamitische spijswetten (zoals het verbod op het eten van varkensvlees) en winkelsluiting gedurende gebedstijd.

Zij verbieden het gebruik of de verkoop van alcoholische dranken en nemen verboden consumentenproducten in beslag, evenals media die wordt beschouwd als on-islamitisch (zoals cd's / dvd's van verschillende westerse muzikale groepen, televisieprogramma's en film).
Ze belemmeren ook actief de religieuze praktijken van andere godsdiensten binnen Saoedi-Arabië.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet alleen in Saudi Arabia, maar in alle landen waar de islam aan de macht is. De wetgeving en de macht is er volledig doordrongen van het alleenrecht van de islam, gecombineerd met archaïsche tradities (stenigen en zo). Ook als toerist ben je niet vrij. Het is er bv ook verboden een kruisje (zelfs al draag je dit enkel omdat het modieus is, of leuk is) te dragen. Dat wordt beschouwd als propaganda voor een ander geloof en is strafbaar MET DE DOOD. Onlangs werden in Marokko en in Algerije nog christenen ter dood veroordeeld omdat ze weeskinderen hadden opgevangen. Dit werd beschouwd als poging tot bekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, volgens mij is het echt heel erg daar. Niet alleen in onze (westerse) ogen, maar ook in de ogen van de mensen zelf. Ik heb de biografie gelezen van een schoonzus van bin Laden, en daar worden ook vreselijke dingen beschreven. Hoewel het er ook op lijkt dat een groot deel van de mensen (lees: vrouwen) zich schikken in hun lot en zich houden aan de zeer moeilijke regels.