Als je de profeet mohammed niet mag afbeelden... Hoe weet je dan, als iemand het toch doet, dat het de juiste profeet is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Poet
9 jaar geleden
Ja, en hoe weet de tekenaar dan zelf dat hij de profeet afbeeldt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag de profeet trouwens WEL Afbeelden.
Antoni
9 jaar geleden
Uit de context (een tekst of andere symbolen in de afbeelding) blijkt meestal wel dat Mohammed wordt bedoeld.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
dat weet je zodra iemand besluit zich beledigd te voelen
Poet
9 jaar geleden
Feitelijk is het verbod alleen relevant voor hen die de profeet daadwerkelijk ooit gezien hebben. Anderen hebben zijn afbeelding immers nooit gezien en kunnen hem dus helemaal niet afbeelden.
tinus1969
9 jaar geleden
Vergelijkbaar probleem:
In China was het vroeger verboden om de naam van de Keizer uit te spreken; het probleem was inderdaad dat daardoor niemand wist wat de naam van de keizer was, en dus welke naam je niet mocht gebruiken. (van wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Naming_taboo The custom of naming taboo had a built-in contradiction: without knowing what the emperors' names were one could hardly be expected to avoid them, so somehow the emperors' names had to be informally transmitted to the populace to allow them to learn them in order to avoid them. In one famous incident in 435, during the Northern Wei Dynasty, Goguryeo ambassadors made a formal request that the imperial government issue them a document containing the emperors' names so that they could avoid offending the emperor while submitting their king's petition.)

Het beste antwoord

In oude documenten wordt hij wel eens afgebeeld als een man met vuur om zijn hoofd (vergelijkbaar met het christelijke aureool) en een wit, oningevuld gezicht. Zie bijvoorbeeld hier, een 16e-eeuwse afbeelding:

https://ejbron.files.wordpress.com/2012/02/artist-not-recorded-the-prophet-muhammad-in-a-mosque-16th-century-painting-artwork-print.jpg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nou omdat die suggestie er bij gewekt wordt

Dat het om Mohamed gaat is meestal wel heel duidelijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doordat dat uit de context blijkt. Een afbeelding gaat meestal samen met een tekst of uitleg, waaruit blijkt dat het de profeet Mohammed is. Maar ook de afbeelding zelf kan genoeg aanwijzingen bevatten waaruit je kunt concluderen dat het om Mohammed moet gaan.
Als iemand een willekeurige man tekent, zonder uitleg en zonder herkenbare situatie, dan weet inderdaad alleen de tekenaar dat hij Mohammed bedoelde.
9 jaar geleden
het gaat er om dat de bedoeling is van de ''tekenaar'' om de profeet af te beelden, dat mag dus niet