Wat is wél en wat is niet toegestaan in het jodendom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
20.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je wel erbij zeggen welke stroming binnen het jodendom, want wat er wel en niet mag, loopt nogal uiteen. Van orthodoxen mag er een heleboel niet, terwijl van sommige liberalen alles mag. Een vriend van mij is jood geworden en die zegt dat er binnen zijn liberale stroming eigenlijk geen verbod is.

Antwoorden (2)

Op het gebied van seksualiteit:

Do's op het gebied van seksualiteit:
- seks voor ontspanning (bevorderen van vriendschapsband tussen man en vrouw)
- seks voor voorplanting (wees vruchtbaar en vermenigvuldigt u)
- seks voor spirituele eenheid (man en vrouw worden één)
- Kama Sutra (missionairs houding bevordert de eenheid)
- orale seks (alle lichaamsdelen)
- alles om een vrouw seksueel te bevredigen, behalve die zaken die hier onder staan bij de dont's

Dont's op het gebied van seksualiteit:
- a-seksualiteit (het is een plicht zich voort te planten)
- homoseksualiteit (Leviticus 18:22) (liberale en conservatieve joden denken hier anders over)
- anale seks (is niet gericht op voortplanting)
- incest (ouders, schoonmoeder, stiefmoeder, zus en halfzus, maar niet stiefzus. Dat is wél toegestaan., kleindochter, tante, schoondochter, schoonzus, stiefdochter en stiefkleindochter, de schoonzus (zus van je vrouw) tijdens het leven van de eerstgenoemde)
- overspel (zet het huwelijk onder spanning)
- sm-seks (je mag je lichaam geen schade toebrengen, behalve om medische redenen. Lichaam wordt gezien als de tempel van de ziel)
- seks tijdens de menstruatie-periode (de vrouw is dan onrein)
- masturbatie (het is verboden om zaad te verspillen)
- uitvoeren van seksuele fantasieën (je mag wel seksuele fantasieën hebben, maar het niet uitvoeren; er is een verschil tussen wens en actie)
- pornografie (tast de intimiteit aan)
- prostitutie (vernederend voor een vrouw, tast het huwelijk aan)
- seks vóór het huwelijk
- seks met dieren (dieren hebben geen eigen wil)
- pedofilie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op het gebied van eten de zgn spijswetten:

Deze wetten gaan over de wetten van het eten. Het ene mogen ze wel eten en de andere niet. Dit komt allemaal door de spijswetten. Hier zijn strenge regels voor. Als joden iets mogen eten dan is het eten kosjer. Dat betekent geoorloofd, d.w.z. geoorloofd om te eten of te drinken.
Om zeker te weten of alles in de supermarkt kosjer is, worden ze in de fabriek bekeken en beoordeeld door een Rabbijn. Die hanteert daar drie regels voor:

Er mogen alleen reine dieren gegeten worden.
Dit betekent dat dieren die herkauwen en gespleten hoeven hebben, gegeten mogen worden. Bijvoorbeeld koeien en schapen, maar geen vlees van varkens. Zij mogen ook geen kameel eten, omdat hij geen gespleten voeten heeft. Vissen mogen zij wel eten, omdat vissen schubben en vinnen hebben. Zij mogen dus geen paling eten. Joden mogen ook geen roofvogels eten, maar wel vogels die van granen en planten leven. Insecten en weekdieren zijn niet kosjer. Joden mogen alleen maar eieren en melkproducten eten als het van een rein dier is.

Men mag niets eten waar bloed in zit.
Daarom wordt vlees op een andere wijze geslacht. Dit wordt gedaan door de sjocheet, die ook kijkt of al het bloed er uit is. Dit is een heel belangrijke taak. Bloedresten die toch in het vlees bleven zitten, wordt door een kosjere slager weggehaald. Daarna wordt het vlees ook nog enkele uren behandeld: Het wordt in water gelegd, daarna gezouten en in een doek gelegd, om al het bloed er uit te halen. (wat een werk hè)

Vlees en zuivelproducten mogen niet samen bereid of gegeten worden.
Daarom hebben strenge (orthodoxe) joden de keuken in twee gedeelten verdeeld. In de ene helft worden de zuivelproducten bereid en in de andere helft het vlees. Zij hebben dan ook van alle gereedschappen die in aanraking komen met het een of en ander een dubbel aantal.