In sommige kerken wordt nog 'geboden' dat vrouwen hun hoofd bedekken, de gehele tijd. Hoe werkt dit met een trouwerij? (zie uitleg)

Moet de vrouw dan de sluier constant over haar hele hoofd dragen? Of mag deze ook achter het hoofd zitten?
Ik wil weten wat de gedachte van de kerk (het geloof) hier over zegt.

Toegevoegd na 32 minuten:
De foto met de vrouw met de blonde haren, zoiets zou ik wel willen, maar dit is niet hoofdbedekkend. En de ander is wel hoofd bedekkend, maar is zo ploffig.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nadat het huwelijk is voltrokken mag de sluier achter het hoofd.

Dat hoofd bedekken komt uit de brief van Paulus aan de gemeente in Korinthe. Hij schrijft dat een vrouw als ze bidt of profeteert het hoofd moet bedekken. In onze tijd is dat vertaald naar het dragen van een hoedje of baret. Ook een bruid wordt dan geacht iets op het hoofd te hebben. Hetzij een hoedje, hetzij een sluier. Die sluier mag gerust meer achter op het hoofd zitten, het gaat erom dat er een hoofdbedekking is. Sommige (maar ik heb dat maar zelden meegemaakt) doen dan inderdaad dat de sluier voor het gezicht hangt, en na de huwelijkssluiting naar achter geslagen wordt. Eigenlijk is het vreemd om dat in de kerk te doen, omdat de kerk geen huwelijkssluiting is (zoals in Amerika bijvoorbeeld). De vrouw komt al als getrouwde vrouw de kerk in. Die sluier naar achteren doen zou dus beter in het gemeentehuis kunnen plaatsvinden.

Uit het feit dat jij niet precies hoe dat zit, maak ik op dat jij niet tot een kerk behoort waar dit de gewoonte is. Dan is de kans ook niet zo groot dat je in zo'n kerk gaat trouwen. In een "gewone" protestantse kerk mag je zelf weten of en wat je op je hoofd hebt. In een reformatorische kerk dragen vrouwen een hoedje, vaak ook bij het huwelijk. In hoeverre een sluier dan is toegestaan weet ik niet, uit de antwoorden hierboven maak ik op of het wel mag. Maar tenzij jouw toekomstige echtgenoot tot deze kerk behoort, en jij ook van plan bent naar deze kerk te gaan, zul je waarschijnlijk niet in die kerk trouwen. Vaak trouwen leden van dit soort kerken die streng in de leer zijn met gemeenteleden. Mijn vader had vroeger een collega die verliefd was op een meisje van een andere kerk. Dikke pech, ging mooi niet door...