In sommige kerken wordt nog 'geboden' dat vrouwen hun hoofd bedekken, de gehele tijd. Hoe werkt dit met een trouwerij? (zie uitleg)

Moet de vrouw dan de sluier constant over haar hele hoofd dragen? Of mag deze ook achter het hoofd zitten?
Ik wil weten wat de gedachte van de kerk (het geloof) hier over zegt.

Toegevoegd na 32 minuten:
De foto met de vrouw met de blonde haren, zoiets zou ik wel willen, maar dit is niet hoofdbedekkend. En de ander is wel hoofd bedekkend, maar is zo ploffig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NAV de foto's: ik zie wat je bedoelt. Misschien zou je dat kunnen overleggen met de predikant. Ik neem aan dat je iets wilt hebben wat je zelf mooi vindt en wat in die gemeente/dienst zou passen bij wat ze gewend zijn.
Gewoon even afstemmen, zeg maar. Of bij de vrouw van de predikant, die heeft er misschien meer kijk op ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, klopt, we hebben al eens gepraat met de dominee, alleen niet gevraagd over de sluier oid. Misschien is dat wel slimmer hahaha.
Dankje

Antwoorden (3)

Nadat het huwelijk is voltrokken mag de sluier achter het hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoofd bedekken komt uit de brief van Paulus aan de gemeente in Korinthe. Hij schrijft dat een vrouw als ze bidt of profeteert het hoofd moet bedekken.
In onze tijd is dat vertaald naar het dragen van een hoedje of baret.
Ook een bruid wordt dan geacht iets op het hoofd te hebben. Hetzij een hoedje, hetzij een sluier.
Die sluier mag gerust meer achter op het hoofd zitten, het gaat erom dat er een hoofdbedekking is.
Sommige (maar ik heb dat maar zelden meegemaakt) doen dan inderdaad dat de sluier voor het gezicht hangt, en na de huwelijkssluiting naar achter geslagen wordt.
Eigenlijk is het vreemd om dat in de kerk te doen, omdat de kerk geen huwelijkssluiting is (zoals in Amerika bijvoorbeeld). De vrouw komt al als getrouwde vrouw de kerk in. Die sluier naar achteren doen zou dus beter in het gemeentehuis kunnen plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt niet na de huwelijks SLUITING gedaan, maar na de huwelijks ZEGENING, maar ik snap je punt. Ik zal 2 fotos toevoegen aan mijn vraag, de een waarvan ik denk..dit wil ik niet..maar is wel hoofd bedekkend, en de ander wil ik eigenlijk wel, maar is niet hoofd bedekkend.
Uit het feit dat jij niet precies hoe dat zit, maak ik op dat jij niet tot een kerk behoort waar dit de gewoonte is. Dan is de kans ook niet zo groot dat je in zo'n kerk gaat trouwen. In een "gewone" protestantse kerk mag je zelf weten of en wat je op je hoofd hebt. In een reformatorische kerk dragen vrouwen een hoedje, vaak ook bij het huwelijk. In hoeverre een sluier dan is toegestaan weet ik niet, uit de antwoorden hierboven maak ik op of het wel mag.
Maar tenzij jouw toekomstige echtgenoot tot deze kerk behoort, en jij ook van plan bent naar deze kerk te gaan, zul je waarschijnlijk niet in die kerk trouwen. Vaak trouwen leden van dit soort kerken die streng in de leer zijn met gemeenteleden. Mijn vader had vroeger een collega die verliefd was op een meisje van een andere kerk. Dikke pech, ging mooi niet door...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik en mijn vriend trouwen in de kerk waar we wekelijks heen gaan, maar (nog) geen lid zijn helaas. In de kerk waar we heen gaan is het wel zo dat de meeste gewoon in een broek komen, en een enkel draagt nog een hoed, maar ik, en ook vooral mijn vriend, die eerst bij een refo kerk zat, vind het wel fijn als elke vrouw tijdens de kerkdienst een hoed draagt en een rok/jurk en ik dan ook ''iets''om het hoofd te bedekken. Ik snap het wel, het is toch een zegening, dit is speciaal. Alleen wil ik weten wat het geloof vandaag de dag daar nog over denkt.
Kristal
12 jaar geleden
Jeetje Ytje... een rok/jurk en iets op het hoofd? Ga je aan je vrouwelijke gásten vragen om dat te dragen?
En de heren gaan dan een outfit dragen dat uit een en hetzelfde type/soort stof is gemaakt? Dat staat ook ergens in de Bijbel, en dat de dames hun haar moeten laten groeien, dat staat ook in de bijbel: in die tijd werden vrouwen met kort haar als prostituees gezien namenlijk...
Misschien vind je nu dat ik doordraaf, maar ik ben eigenlijk benieuwd waarom je wel geneigd bent om de vrouwen op je huwelijk te vragen een rok/jurk en hoed te dragen, maar niet die andere "regels" opvolgt.
Wat is voor jou het verschil?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Kristal, wij vinden het trouwen in de kerk een enorme gebeurtenis en willen dat iedereen er netjes bij loopt. (dit vinden wij dus met een rok/jurk en het hoofd bedekt, voor de vrouwen, en voor de mannen een net pak, en geen hoed/pet)
Wij zeggen niet: wij willen dat de gasten er volgens de bijbel bijlopen
Wij zeggen: wij willen dat de gasten er bijlopen zoals wij het respectvol tegenover de kerk en ons huwelijk zien.
Dat is het verschil. WIJ vinden een rok en een hoed netter en beter dan een broer en geen hoed, óp ons huwelijk.
Het is niet dat we dat per se uit de bijbel halen.
Wel is het zo dat we dat gewend zijn van de kerk uit, vooral mijn vriend en zijn familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar, Ytje, als het in deze kerk geen strakke regel is, kun je het toch doen zoals je zelf fijn vindt? Dan kan die onderste foto toch prima? Het is een soort hoofdbedekking tenslotte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik dus niet. Daar zou ik dus eventjes met de dominee over moeten hebben. Ik weet niet of het bij het huwelijk wel hoort, of zo =) Toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het geen artikel-31-gemeente of zoiets is (zwarte-kousen-kerk) mogen je gasten gewoon feestelijk gekleed komen hoor, zelfs in een nette broek (doe je sowieso met een bruiloft toch, netjes kleden ?) en met bloot hoofd.
Enig idee wat een hoed kost ?? TENZIJ het mijn bloedeigen zuster zou betreffen, zou ik er voor niemand over piekeren een paar honderd euro aan een bijpassende hoed uit te geven voor een kérkdienst nota bene. Dan maar op het gemeentehuis en bij de receptie langskomen, jammer de pammer. Of je iedereen in je omgeving zo gek krijgt, is misschien maar de vraag. Dat weet je zelf het best. Maar nette gepaste kleding kun je eisen. Ik kan me zelf niet voorstellen dat iemand bij wijze van spreken in een spijkerbroek en t-shirt naar een trouwerij zou gaan, maarja, zo lopen ze er tegenwoordig ook al bij in het theater (okee, musicalpubliek) dus kijk er ook niet gek van op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, dat is het niet, maar wij willen dat zij in een rok/jurk en hoed oid komen. Dit willen WIJ.
Daarbij kost een bruidshoed wel veel ja, maar een simpel hoedje kost niet zoveel. De C&A bijvoorbeeld hangt er vol mee. Van chique vouwhoed tot een barretje.
En deze ''kérkdienst nota bene'' is een huwelijk waarover wij een zegening krijgen, dit is niet niks hoor..dit is voor ons zo goed als heilig.
Wij vragen het de mensen, en we vinden het jammer als ze dat niet doen..maar het is niet zo dat we ze gelijk haten of zo hoor haha. Ze zouden óns er gelukkiger mee maken. Dat laatste: precies, dat wil ik ook voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij wilt dat je gasten een bepaald type kleding dragen, kun je dat inderdaad 'eisen'/ vragen / voorschrijven. Maar niet iedereen staat daar even hard om te juichen, dus het hangt ook wel een beetje af va e samenstelling vn je familie- en vriendenkring vrees ik. Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat een spijkerbroek met overhemd 'gepaste kleding' is, zelfs op een begrafenis. Wil je het echt in stijl, dan zou ik jacquet-morning coat op de invitaties zetten - maar dan moet je 's avonds weer in white tie, en de hoed blijft een optie, geen verplichting. Of tenue de ville ; da's iets laagdrempeliger en voor mannen vooral makkelijker, hele dag draagbaar, maar wederom hoed niet verplicht. Ik vrees dat je voor een hoed een apart regeltje moet aanmaken. En moeten alleen de dames met bedekt hoofd ? Zie vooral ook eens deze link
http://www.beatrijs.com/te-specifiek-kledingadvies/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.beatrijs.com/dameshoeden/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het echt zo belangrijk hoe mensen eruit zien? Ze komen om met jullie de zegening mee te maken, kan dat niet in een spijkerbroek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Nelly, ik vind dat niet kunnen.
Marleen, echt een kledingvoorschrift neerzetten op de uitnodiging is geen optie, dit omdat het in de eerste plaats alleen het trouwen is (stadhuis en kerk dus) en als er een feest komt, dit op een andere dag zal zijn. Alleen de dames de hoofd bedekt. Mannen horen geen hoed te dragen in de kerk, en vind het zelf niet mooi. Ik denk dat als ik aangeef dat we graag willen dat vrouwen in een rok of jurk komen, en het allerliefst ook een hoed oid dragen, dat helemaal niet zo gek is..Ik denk dat we best wel wát mogen eisen, op onze kleine bruiloft ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je voor je bruiloft mensen uitnodigt die je er graag bij wilt hebben, en die je goed kent en die jou goed kennen. Dus als je op de kaart zet dat je het zou waarderen als de dames een hoed en een rok of jurk dragen, dan zal eigenlijk iedereen daar wel aan wil voldoen. Ik vind ook dat je dat als vriendelijk verzoek best kunt doen.
En als iemand dat niet doet, dan zou ik me daar maar niet al te druk over maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het behoorlijk schokkend dat voor iemand die gelovig is, uiterlijk vertoon zo belangrijk is.
Bevestigt maar weer eens mijn mening over het hypocriete van geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Haivon. Nja, we hebben een redelijk kleine kaart, dat zou er niet meer op passen, maar ik verwacht niet veel mensen in de kerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ nelly3 Het gaat niet om uiterlijk vertoon, maar juist om respect naar God. Het is ook niet mijn manier van geloven, bij ons kun je gerust in je spijkerbroek naar de kerk, maar ik denk dat je een verkeerde richting op denkt als je het als uiterlijk vertoon ziet. Het is ook geen kwestie van wie heeft de grootste of mooiste hoed, hat gaat om het bedenkken van het hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben grootgebracht met het Gereformeerde geloof, herken het letten op 'goed' gekleed zijn heel goed.
Ik respecteer ieders geloof, maar vind het gewoon erg dat dit soort dingen je bezig houd .want daar gaat het toch allemaal niet om.
Kristal
12 jaar geleden
Ytje, ik hoop dan maar dat iedereen die naar de kerk komt het financieel kan opbrengen om aan jullie wensen te voldoen. Je zegt: Ik denk dat we best wel wát mogen eisen, op onze kleine bruiloft ;)
Ik denk dat het voor veel mensen al een financiele dobber kan zijn om (alleen voor naar de kerk) daar speciaal kleding voor te moeten kopen omdat veel vrouwen (geklede) broeken dragen, Die nieuwe kleding die je na die ene dag nooit meer draagt, een hoed op moetenwaar je misschien van gruwelt en die je niet staat, een kado moeten kopen, reisgeld/benzinegeld uitgeven, om maar eens wat te noemen, misschien neemt men er vrij voor.
Heb je wel door dat je gasten al veel voor jullie over hebben om het voor jullie tot een feestelijke dag te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marleen, art 31 is geen zwarte kousen kerk, het is een bijnaam voor de gereformeerd vrijgemaakte en daar loopt de gemiddelde kerkganger ( en tevens ouderling ) gewoon in spijkerbroek. @ytje, allereerst gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk, en als niet iedereen op zondag een hoed draagt kan je gerust met een sluier ipv hoed komen ( echter ik zou niet dezelfde jurk als de bruid op de foto dragen, das misschien wat teveel inkijk voor de dominee :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly, ik vind het soms ook ver gaan. Maar je hoofd willen bedekken omdat je nederig wilt zijn voor God omdat Hij ons huwelijk inzegend, is toch een verschil met: Oeh, ik moet naar de dienst de zwartste kleren aan!?
Daarbij, waar héb je het over? Het enige dat ik wil, wat de kerk denk ik ook wil, is mn hoofd bedekken, en de rest van de vrouwen vragen dit ook te doen. Kristal, ene kan snap ik je wel, maar er zullen niet veel maar naar de kerk komen, dit omdat we zeer waarschijnlijk die vrijdag iets kleins doen, daar komen meer man op af. Dat betekend dat degene die wél naar de kerk gaan (ik gok zo rond de 25 mensen) daarvan is meerendeel protestant met een strenge opvoeding, die zeer waarschijnlijk een hoed zullen dragen en uit zichzelf al een rok/jurk dragen. Ik wil niet hebben dat er : mijn familie, jouw familie is. Ik zeg ook niet dat ze dat per se moeten hebben, maar ik vraag het ze vriendelijk, in ieder geval een hoed. Absor haha dankjewel. Mijn jurk heeft waarschijnlijk meer inkijkt :') Maar ik zit er toch aan te denken om een wat dikker kanten bolero'tje erbij te kopen.