Is er een on line versie van het oude testament , en zo welke, die geschikt is voor het gebruik door (jonge) kinderen?

Taalgebruik in het oude testament is te ingewikkeld voor kinderen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1K

Antwoorden (6)

de nederlandse online bijbel

http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl

veel vertalingen maar geen kinderbijbel

Toegevoegd na 5 minuten:
een mooie offline versie

http://boeken.marktplaats.nl/godsdienst-en-theologie/605727753-anne-de-vries-kinderbijbel.html?return=eJwtjVEKgzAQRO8i6KfGSKFGpNibRJNimpgs2WhLS%2B%2FetfbrvdkZWClq8TaCdSjqlosMtYzT
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het, het is geen antwoord op je vraag, maar wél een alternatief, omdat ik geen online versies kon vinden.

Ik heb zelf het boek "mijn eerste bijbel". Het heeft een witte voorkant, en een goude kaft. Het is heel simpel, levendig en duidelijk geschreven. Mijn kinderen in de leeftijd van 6, 7 en 11 jaar houden niet zo van bijbelverhalen, maar toen ik hierin begon wilden ze bijna dat ik alles voorlas, dus dat alleen al zegt genoeg.

Zoals bijgevoegd de voorkant, en de eerste pagina van het boek. De rest van deze bijbel is op dezelfde simpele manier geschreven, heel helder en heel duidelijk.

ISBN 978-1-4054-0091-6
O.A. hier te koop
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/7/0/6/9/1001004002089607.jpg

ik heb hem zelf gevonden bij een boekhandel waar ze boeken verkopen voor weinig, ik noem hem de "witte boekenwinkel", ook wel Boekvoordeel, omdat deze een witte voorkant heeft..
http://www.boekenvoordeel.nl/mijn-eerste-bijbel.html

Deze winkel heeft 150 winkels in heel nederland.

http://www.boekenvoordeel.nl/stores/pages/view/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een link naar de online versie van het oude testament is al gegeven in de andere antwoorden. Je vraagt ook of er een is die geschikt is voor gebruik door (jonge) kinderen.

Er bestaat geen versie van het oude testament die geschikt is voor kinderen, zeker niet jonge kinderen. In het oude testament staan veel gruwelijke verhalen over genocide, kindermoord, incest, bigamie. De god uit het oude testament is wreed, jaloers en gewelddadig. Onze kinderen kwamen geschokt terug van de kleuterschool toen ze voor het eerst de verhalen hoorden uit de bijbel. Bij ons op school begonnen ze helaas met het oude testament.

Als je het toch belangrijk vindt om je kind christelijk op te voeden dan adviseer ik je om te beginnen met het nieuwe testament. Daar wordt de boodschap verteld dat god liefde is. De lessen van Jezus zijn voornamelijk lessen van vrede, verdraagzaamheid, vergeving enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als christen ben ik ermee eens dat de Oude Testament idd veel bloederiger is dan de Nieuwe maar verandert niet het feit dat de essentie van de geschiedenissen die daarin staan niet geschikt zijn voor kinderen. Je kan ze makkelijk vertellen over de schepping, Jozef en de mantel, Noach, David en Goliath zonder de "bloederige details" aan te halen, vroeg of laat ga je toch zelf op onderzoek uit en dan ontdek je de details. Of ze wreed, jaloers of gewelddadig zijn klopt enigszins wel, maar de grootste motief voor God hiervoor is Zijn natuur van rechvaardigheid. Hij heeft ook idd gezegd dat Hij een jaloerse god is want er is geen andere (af)god dan Hij en Hij zegt ook meerdere keren dat hij wreed is voor de onrechtvaardigen. Hij is dus alles wat je zei maar overkoepelend daarvan is Hij rechtvaardig en dat is Hij vandaag de nog steeds, vooral in landen waar het geloof in Hem aan het groeien is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als niet-christen ben ik het er niet mee eens dat de verhalen over de schepping, Jozef, Noach, David & Goliath geschiedenislessen worden genoemd. geschiedenis is namelijk gebaseerd op waargebeurde zaken. de genoemde verhalen zijn mythen en volksvertellingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daarom heet mijn manier van geloven ook (orthodox) geloven, omdat ik hierbij ervan uitga dat de strekking (inclusief wonderen) daadwerkelijk gebeurd zijn. Hierdoor zie ik persoonlijk de Bijbel als geschiedenisboek en niet enkel als een verhaal met mythen en volksvertellingen zoals bijvoorbeeld de Ilias en de Odyssee. Ik besef mij dat dit niet strikt met de huidige wetenschappelijke visie dat eerst bewijzen en dan geloven predikt om validiteit te waarborgen. Ik steun dit met mijn oprechte hart als ex-gymnasiast en iemand die opleiding aan de universiteit genoten heb. Dit veranderd echter niet het feit dat geloven nooit te bewijzen valt, want dan zou het immers wetenschap worden. Mede hierdoor respecteer ik ten volste je overtuiging ondanks dat ik het niet met je eens ben, omdat dit niet strikt met mijn geloof en relatie die ik dagelijks met God heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel grappig, want ik vind dat er juist ontzettend veel overeenkomsten zijn tussen de bijbel en de Ilias/Odyssee. Laten we het eens zijn over het feit dat we het niet eens worden rambo ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, daar ben ik inderdaad mee een ;)
De NBG vertaling is een goede en prima bijbelvertaling voor kinderen.
De bijbel moet iemand niet willen censureren.
Het oude testament heeft toch vele prachtige verhalen, ook voor jong kinderen. Wie kent nou niet de heldenverhalen van Simson en Gideon en Mozes en koning David. Deze maakten vroeger een enorme indruk op mij. Ik vond dat geweldig. Het is juist goed dat kinderen weten dat we niet in een ideale wereld leven, als we ons zeer protectief gaan opstellen richting kinderen, krijgen ze te maken met emotionele problemen.

Het is beter dat kinderen de verhalen uit de bijbel leren kennen dan veel programma´s die ze op TV zien en ook veel computerspellen. Alle verhalen uit de bijbel hebben uiteindelijk een positiefs boodschap, het is nooit goed om je kinderen een ideale wereld te laten voorhouden want die is er niet, ze moeten weten dat mensen een eigen wil hebben gekregen en dat daaruit de ellende in de wereld is voortgekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.wol.jw.org
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad is de bijbel niet altijd even eenvoudig om te lezen. Zeker voor kinderen niet. Nu weet ik dat er een goede online bijbel beschikbaar is die zelfs wordt voorgelezen op:
http://www.jw.org/nl/publicaties/bijbel/

Maar een mooie kinderbijbel met audiofiles is zelfs beschikbaar op:
http://www.jw.org/nl/publicaties/boeken/bijbelverhalen/mijn-boek-met-bijbelverhalen/

hier zitten zelfs MP3 bestanden bij die het boek voorlezen. Een gratis gedrukte versie kun je ook via de website aanvragen.

Dus neem eens een kijkje!