Waarom wonen er in een groot deel van Noord-Holland procentueel veel minder vrijgemaakt gereformeerden dan elders in Nederland?

Ik ben zelf niet kerkelijk, maar op mijn werk heb ik eens een Nederlands Dagblad in handen gehad, waarin een kaartje van Nederland werd getoond met aanduidingen waar vrijgemaakt gereformeerden dicht en waar ze dun gezaaid waren, met waarschijnlijk wat gradaties. Het viel mij op, dat ze overal in Nederland in redelijke mate zaten, behalve hier en daar in Noord-Holland, met name in het noordelijk deel.

10 jaar geleden
in: Religie
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja ik zou dan toch eerst die kaart willen zien want ik geloof niet dat ze meer in Oost-Groningen zitten of in Zuid-Limburg of in Zuid-Noord-Holland dan in Noord-Noord-Holland.
corzijlstra
10 jaar geleden
Het was uit die krant van rondom eind jaren 80 of begin jaren 90. De datum weet ik niet. Het kan zijn, dat er gebieden in Nederland zijn die procentueel nog lagere aantallen vrijgemaakt gereformeerden hebben.Het is wel zo volgens die kaart, dat in het noordelijk deel van Noord-Holland, zo ten noorden van de lijn Amsterdam - Haarlem, een heel laag percentage .lid is van die geloofsrichting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle, in Oost-Groningen zitten een heel aantal Vrijgemaakte Kerken.

Het beste antwoord

In Noord-Holland wonen sowieso weinig christenen. In 2003 was dat 11% protestanten in deze provincie (20% landelijk gemiddelde). In noord Noord-Holland is dat zelfs nog minder.
In de tijd van de 80-jarige oorlog ontstond de verdeling tussen protestants en Rooms Katholiek, met meer protestanten boven de grote rivieren. Wat later (in de 19e eeuw) ontstond de 'Bijbelgordel' (van de Veluwe tot Zeeland, zie afbeelding), doordat in een aantal gebieden groepen ontstonden van meer 'serieuze' (bevindelijke) gereformeerden en buiten die gebieden sloeg de secularisatie toe.
Het percentage Vrijgemaakten is groter in de Bijbelgordel, simpelweg omdat daar meer orthodoxe christenen wonen.
In 1944 vond de scheuring plaats waarbij de Vrijgemaakten uit de Gereformeerde Kerk gingen. Bij deze scheuring splitste een vleugel van de Gereformeerde Kerk onder leiding van professor Klaas Schilder zich af en ging de Gereformeerde Kerken (onderhoudende art. 31) vormen, later zijn die de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt gaan heten. Omdat het oorlog was, kon lang niet iedereen aanwezig zijn. Wellicht speelt dat ook een rol in welke kerken zijn meegegaan in de Vrijmaking.