Is er een godsdienst waarbinnen er geen verdeeldheid is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee. Godsdienst is per definitie een manier om je aan te sluiten bij een groep die zich afscheidt van andere groepen.
Rutge
8 jaar geleden
WaarBINNEN er geen verdeeldheid is, Marleen.
Reddie
8 jaar geleden
Verdeeldheid is alom. Zelfs binnen de exacte wetenschappen.
Geen enkele kans dus dat er een godsdienst bestaat zonder verdeeldheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben mijn eigen godsdienst en er heerst geen verdeeldheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan moet het wel een heel klein, exclusief groepje zijn, met 1 lid ofzo, Wellicht een of andere tribale samenleving met een zonnecultus die geen andere tribale samenleving in de buurt heeft om mee in de clinch te gaan. Maar binnen de huidige hoofdstromingen is het al een en al gedonder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het antwoord van gerardkh wel een goed antwoord. Hier sluit ik me bij aan ;-)

Het beste antwoord

Je hebt de vraag als valkuil opgesteld, al was dat niet je bedoeling denk ik...

Als je even nadenkt en er wat tijd aan besteed, zul je ontdekken dat het jezelf als ( heel) mens identiviceren met welke groep dan ook, de afsplitsing zélf is.

Het maakt niet uit of dat een groep, club, instantie, of cultuur is, en dus ook niet met een religie.
De gedachte die met je denken is gemaakt, gaat er vanuit dat het samenbinden van jou met een grotere groep, een vorm van veiligheid opleverd, maar dat is feitelijk onjuist.
De groep, familie, of land, is door het vaststellen door jou, automatisch voorzien van buitenstaanders ervan, en dát is dus een conflict, vroeg of laat.
Zo ook met een religie, of een godsdienst, het is in de wortel...verdeeldheid.
Je denken, dus niet je wezen( ook wel ziel of geest), is daar de oorzaak van, en graaf maar even door....dan 'zie' je de werkingen van denken zelf, in jezelf, waardoor je mogelijk kunt ontdekken dat denken feitelijk de afscheider is van alles waar het zich op richt.
Daarom komen we met de beste denkers, niet tot feitelijke oplossingen over vrede, dat kán het denken niet!

Want vrede is geen dualisme, en denken wél..☺
( en nu heb je ook nog eens geen antwoord gehad...sorry maar die is er niet, als de wortel afscheiding is, is de boom dat ook, toch?)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is geen godsdienst zonder verdeeldheid.

De christelijke godsdienst kent de meeste afsplitsingen die door verdeeldheid ontstaan zijn. Binnen Nederland zijn er van de christelijk gelovigen ( ze geloven in een god, en in Jezus ) 648 afsplitsingen.

------Uit http://www.raadvankerken.nl/pagina/280/648_kerken
:Nederland telt meer dan 648 kerken en kerkelijke genootschappen. Althans: zoveel kerken staan opgesomd in het onlangs verschenen Handboek Christelijk Nederland. De vele kerken zijn uiting van het verlangen om het evangelie in de eigen (sub)cultuur een plaats te geven, meent de algemeen secretaris van de Raad van Kerken. De kracht daarvan is het authentieke geluid. De zwakte het verlies aan eenheid en gevoel voor identiteit die men kan ontlenen aan de gemeenschap.
Zo zou ik zelf het Handboek Christelijk Nederland willen waarderen: als signaal dat het evangelie 648 keer in een eigen subcultuur welkom wordt geheten. Als resultaat van het verlangen bij mensen eigen kleur van omstandigheden te willen verbinden met het evangelie. Als 648 getuigenissen dat de Geest op vele plaatsen waait. Als uitdrukking van authenticiteit.

Binnen andere geloven is er ook verdeeldheid, dat echter niet altijd tot een afsplitsing leidt. Maar er zijn in elk geloof "fundamentalisten" (star in de leer) en "rekkelijken" ( soepeler omgaan met geloofsregels).
Zolang er mensen denken, zal er verschil in interpretatie zijn. Wanneer ze vinden dat zij de enige juiste interpretatie hebben, zal er strijd zijn en verdeeldheid.
Erna55
8 jaar geleden
In tegenstelling tot de andere reacties die ik hierboven lees, kan ik je uit persoonlijke ervaring mededelen dat er geen verdeeldheid is in de godsdienst van Jehovah's Getuigen.
Waar ook ter wereld zullen ze je precies hetzelfde antwoord (natuurlijk verschillend geformuleerd) geven, er is sprake van 1 centrale leer. Dit in overeenstemming met het feit dat de bijbel maar 1 boodschap uitdraagt, en dat God niet schizofreen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar de Jehova's getuigen is geen godsdienst. Het is een stroming binnen een godsdienst, namelijk het christendom.
Dus jouw antwoord beantwoordt niet de vraag.
Erna55
8 jaar geleden
Hoe verdeeld is het christendom ? Er zijn in Nederland alleen al 648 afsplitsingen. Jehova getuigen is er een van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeker even de scheuring in 1917 vegeten. Verdr zijn de JG' s zelf een exponent van wat de vraagsteller bedoeld. En daarnaast worden andersdenkende vakkundig uit de JG'geexcommunceed. Zo kan ik het ook, wij zijn het allemaal eens wat als je net niet met ons eens bent hoor je er niet bij.
Ja 'het christendom',en dat zijn Jehovah's getuigen.
Zij leren overal hetzelfde. Zijn politiek neutraal.
Voeren geen oorlog.
Zelfs doen geen militaire dienst.
Nu nog zitten er velen daarvoor gevangenisstraffen uit.

De christenheid is genadeloos verdeeld!Zelfs de wereldoorlogen streden de landen van de christenheid!.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Het christendom telt alleen al in Nederland 648 afsplitsingen. Een ervan is de Jehova getuigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wij zijn nergens van afgesplitst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Charles Taze Russell (1852-1916) was opgevoed in de presbyteriaanse leer, maar sloot zich aan bij de Congregationalistische Kerk.. Op zestienjarige leeftijd sloegen Russells religieuze gevoelens om in twijfel, met name vanwege de leerstelling van de hel. Ergens in 1869 hield Jonas Wendell een adventistische bijeenkomst waar Russell bij toeval passeerde. Door de boodschap die daar werd gebracht, werd zijn geloof in de Bijbel hersteld. (allemaal letterlijk overgenomen uit de Wiki). Zo te lezen was Russell een lopende afsplitsing. Daarnaast lees ik nergens in het OT of NT dat daar staat dat de JG's de enige echte door de heer erkende en gecertificeerde geloofsgemeenschap is en omdat er van het oorspronkelijke christendom en de oorspronkelijke geloofsbelevenis feitelijk niets meer over is en er één jaar na de kruisiging al verschillende stromingen waren kan het niet anders zijn dan dat ook de JG's met hun ontstaan in 1869 niets anders dan een afsplitsing van iets anders christelijks zijn. aimeeTJE, je reactie snijdt geen hout.
Als je “godsdienst in het algemeen” dus als groep (christendom, boeddhisme, islam, hindoeïsme enz) ten opzichte van elkaar bedoelt, dan is er ronduit sprake van verdeeldheid.

Bedoel je “godsdienst als individuele groep” dus binnen de afzonderlijke groep (christendom, boeddhisme, islam, hindoeïsme enz) dan is er wel degelijk verdeeldheid, maar vooral meer in de vorm van andere inzichten, interpretaties, meningen enz.

In beide opties is er sprake van verdeeldheid in diverse gradaties vanwege het feit dat “verdeeldheid” ruim geïnterpreteerd kan worden. Het antwoord is dan ook: nee ! die godsdienst bestaat niet.

Zoals in enkele reacties reeds vermeld staat, is inderdaad godsdienst een individuele beleving waarbinnen geen verdeeldheid heerst. Het antwoord is in dit geval: ja! die godsdienst is er.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Echt een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je feitelijk zegt is dat een persoon zijn eigen godsdienst vertegenwoordigd en het met zichzell verdeeld kan zijn. De overtuigingvan een persoon kun je geen godsdienst noemen en daarnaast kan een persoon best wel met zichzelf in discussie gaan over een aspect en daar niet uitkomen. Kortom flauwekul. Gerardkh zijn reactie bij de vraag is als grap bedoeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog. Men draagt uit wat hij/zij gelooft en daarmee vertegenwoordigt de persoon zijn eigen godsdienst/geloof.
Dit gebeurt, ongeacht bij welke geloofsrichting de persoon al dan niet aangesloten is!
Dat iemand met zichzelf verdeeld kan zijn is niet wat ik heb geschreven, noch beweerd. Een godsdienst is een geloof in één God dan wel in meerdere goden. Daarbij kunnen zich bij iemand een of meer geloofsvragen voordoen. Met die vragen gaat de persoon al of niet op onderzoek uit om een bevredigend antwoord te krijgen ter ondersteuning van zijn godsdienst/geloof. Kennelijk is dit proces van zoeken naar waarheid jou vreemd, gezien jouw reactie, dat iemand met zichzelf in discussie kan gaan ??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kennelijk begrijp je mijn reactie niet. Innerlijke verdeeldheid en twijffel zijn hele normale zaken binnen een religie. Als ik jou religieuze constructie goed begrijp geloof jij niet dat de schepper en god een en dezelfde zijn. Zoiets kan alleen tot stand komen als je met jezelf in discussie gaat. Ingeestenszaken geldt niet, zoals in de natuurkunde, dat je naar ondeelbaar kleine eenheden kunt gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geachte mullog.
Deze discussie lijkt geheel boven jouw petje te gaan, maar toch zoek je hem op. Dus ik houd het kort en simpel. De vraag is of er een religie is zonder verdeeldheid tussen religieuzen onderling, niet binnenin het individu zelf. Er is geen religie waarbinnen iedereen het eens is met elkaar. Dus het maakt niet uit of Gerardkh een grapje maakte of niet. Het gaat om de grote lijn waarin iedereen in zijn godsdienst een eigen interpretatie en een eigen zoektocht heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het dan boven mijn petje gaat, waarom schrijf je dan: "Zoals in enkele reacties reeds vermeld staat, is inderdaad godsdienst een individuele beleving waarbinnen GEEN verdeeldheid heerst. " en reageer je niet op mijn argumenten van innerlijke tweestrijd en twijfel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat jouw argumenten niets te maken hebben met de vraagstelling.
In de beleving van een godsdienst is geen sprake van verdeeldheid omdat die individueel is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vind ik dan vreemd. Twijfel is een vorm van verdeeldheid. Pas als die opgeheven wordt is er eenheid, tot het volgende moment van twijfel (en argumenteren dat twijfel niet bestaat is hetzelfde als argumenteren dat mensen niet ademhalen). Ik kan mij voorstellen dat de vraagsteller niet de individuele beleving bedoelt met zijn vraag maar dan begrijp ik niet waarom je de laatste paragraaf van je antwoord toe hebt gevoegd want die maakt m.i. een goed antwoord fout.
Als je een goede vraag stelt is je kans op een goed antwoord hoger. Je stelt nu een hele brede vraag zonder te definiëren wat je precies bedoelt met 'godsdienst' en met 'verdeeldheid'.

Mijn eerste reactie is: nee. Verdeeldheid is overal, dus ook binnen godsdiensten. Sommige antwoorden gaan uit van 'afsplitsing' maar ook dat is geen netjes gedefinieerd concept. Er bestaan meerdere hoofdstromingen binnen het Boeddhisme maar toch zijn dat allemaal Boeddhisten. Je kunt het Protestantisme zien als een complete afsplitsing maar Christenen zijn het nog steeds wel allemaal.

Wat is verdeeldheid? Mensen die het niet compleet eens zijn met elkaar? Dat komt niet voor. Alleen bij rationele vragen waarbij alle gegevens bekend zijn is het mogelijk om te eisen dat alle deelnemers aan de discussie op één punt uitkomen. Religie en spiritualiteit lenen zich niet (of niet makkelijk) voor dit soort manier van spreken met elkaar.

Als we dat niet meetellen, wat is verdeeldheid dan nog? Heb je een scherpe lijn in gedachten waarna er opeens wel sprake is van 'verdeeldheid' en daarvoor niet? Hoe zou dat werken?

Het is een fantastisch gevolg van rationaliteit dat als je je vraag zo zorgvuldig en compleet hebt gesteld dat alle twijfel over de vraag zelf weggewerkt is, je het antwoord dan vaak al (bijna) cadeau krijgt.