Geloof en kinderen....?

Deze vraag kwam in mij op na de vraag die Teun heeft gesteld over hoe je aan kinderen uitlegt dat men niet aan kerst doet!

Ik kom uit een gezin die bij Jehova getuige was.. geen Sint geen Kerst geen verjaardagen en ook niet trakteren op school, ik vraag me af, ouders die bij dit soort geloofsovertuigingen zitten of ze zich ervan bewust zijn wat ze hun kinderen tekort doen? In mijn geval was het niet anders en heb er niet echt onder geleden in mijn kinderjaren, wat men niet kent mist men niet, maar pas toen ik zelf moeder werd en ik met mijn zoon Sint, Kerst en verjaardagen vierde merkte ik pas wat ik gemist heb!

Toen ik 13 was zijn mijn ouders gestopt met het geloof, kort erna gescheiden, van het pad af, werken in een discotheek, roken etc..

Ik heb er pas vanaf mijn 27 moeite mee gekregen, dat ik HET gevoel niet ken, de warmte binnen de familie, samenzijn, kerstgevoel, sintgevoel de spanning en gezelligheid, etc.. hoe sta jij hier tegenover en hoe zou jij hiermee om gaan als ouder met je kind(eren)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

Mijn moeder was niet gelovig, maakte zelfs alles belachelijk, ook de feesten.
Ook ik heb daar veel gemist...
Nu, ( ik heb geen kinderen, wel een lieve partner) vieren wij samen wat ik toen gemist heb. Van scheppen met een schepje en emmertje op het strand, tot het vieren van mijn verjaardag en kerst. (op onze eigen manier, dat wel)

Dat ik veel gemist heb kan ik niet meer veranderen... hoe ik NU leef wel.
Het gevoel van warmte binnen de familie... ow wat had ik daar een behoefte aan! het is hier nu dus vaak heel warm en gezellig.... en dan heb ik het niet over de temperatuur :-))

Ik denk trouwens dat gelovige mensen dat niet voelen als -hun-kind-tekort-doen. Ik denk eerder dat ze dat voelen als positieve sturing in de richting waar zij je in willen hebben... wat zij als goed zien.

Nu zou ik toch echt aan mijn kinderen uitleggen dat er vele verschillende manieren van vieren zijn, inclusief gelovige manieren. Ik zou proberen om mijn kind een aantal verschillende feesten te laten meemaken van verschillende geloven, om het wegwijs te maken in wat er allemaal kán en bestaat!
Op die manier raakt het cultureel wegwijs, en kan het toch leren dat mamma's manier ook maar een methode is, zonder géén feest te vieren ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan :-)

Andere antwoorden (16)

Geef je kinderen datgene wat jij in je jeugd gemist hebt. Op deze manier kun je er zelf ook alsnog van genieten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg dan dat er een feest is dat iemand tot weten kwam en dat komen tot weten is zo speciaal dat we dat vieren... Jezus is geboren op 25 December... Niet de man, niet het lichaam, maar de man die weet, die kwam tot weten op 25 december... Hij was 30 jaar toen dat gebeurde... En dat viert men...
En als men weet, dan is alles wat de man spreekt de waarheid... En dat is zeldzaam in een wereld van list en bedrog...
En dit heeft niets met een geloof te maken, het maakt namelijk niet uit, Jezus zelf geloofde nergens in, hij sprak uit eigen autoriteit... En hij zei niet, geloof me maar, dan komt alles goed...

Dat kun je aan je kinderen vertellen, daar komt geen geloof aan te pas... En de discussie als die mocht ontstaan is een levende discussie, niet eentje van dogma en geloven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nu drie keer gelezen en heb nog geen flauw idee wat hier staat. -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@C4th... Stem gewoon een min, misschien dat het boven je pet gaat... Ik kan het gewoonweg niet simpeler zeggen... Het is een godswonder als iemand TOT WETEN komt, als iemand aan zijn persoon sterft, dat is zeldzaam, zo zeldzaam dat het 2000 jaar na dato nog steeds herinnerd wordt... Hij was de eerste, hij loste onze zonden in, EN NU HOEVEN WIJ DAT NIET NOG EENS TE DOEN, want hij deed dat al... Wat ben ik die man dankbaar... Vandaar dat ik meedoe met Kerstmis, niet vanwege alle religies, maar vanwege die geweldige prestatie van die levende man, die zichzelf op offerde (ja letterlijk) voor ons... Mind blowing is dat... Maar ik kan het kennelijk niet zo zeggen dat jij dat mag begrijpen... jammer is dat... Ik hoop dat er EEN iemand is op GV, die me wel verstaat, dan heb ik dit allemaal niet voor niets getypt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gloof xinix,dat minimaal 95% van de lezertjes niet begrijpt wat je te berde brengt en dat jij zelf er ook toe behoort. Dan zijn er nog de xinix adepten die alle onzin die je uit kraamt absorberen,ook al snappen ze er de ballen van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix dit vind ik mooi wat je zegt! Daarom vier ik het sterven van Jezus en niet zijn geboorte :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet dat ik nou alles snap wat je zegt en het ook niet helemaal eens ben maar ik doel op deze zin: " Hij was de eerste, hij loste onze zonden in, EN NU HOEVEN WIJ DAT NIET NOG EENS TE DOEN, want hij deed dat al…"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hassan, dank je... je zegt het nog, dat waardeer ik...
@PeterGradisen... Je laat me niet in mijn waarde, je zegt dat je het niet snapt, maar je zegt wel dat het onzin is, dat is kwetsend, zeer kwetsend zelfs...
@bq24... Zij snapt het, dus het is geen onzin... En het is inderdaad een sterven, dat klopt, sterven van de mens Jezus en de opstanding van de wetende Jezus...
@Sgrijvvaud... Hoe kan ik het makkelijker zeggen? Het IS ZO SIMPEL, DE MAN KWAM TOT WETEN op die kalenderdag... ZO SIMPEL, de persoon van Jezus stierf en dan krijg je het te weten, meteen en alles... En wat er dan spreekt is waarheid, en waard om op te schrijven, en daarom deed men dat ook... Jezus, als ik zo iets simpels zeg en niemand snapt het, wat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe echt mijn best, mijn lieve medeGVer... Ik kan het niet anders zeggen als jij niet specifieker roept... Ik kan met ik snap er niets van, ook niet veel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weten is in die zin zo speciaal dat het volkomen geloven overstijgt... Weten is bewustzijn, geloven is onwetendheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met Geloven neemt het bewustzijn af, met weten neemt het bewustzijn toe...
rose
14 jaar geleden
Ik voel half wat je bedoeld. Dat betekent niet, dat ik het met je eens ben, of niet. Dat is onbelangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX ik begrijp je. Ik noem het weten verstaan, maar wat zijn woorden. Ik vind het bijzonder dat jij dit zo verstaat. Het is het belangrijkste dat Jezus kwam, niet zijn lichaam of wat dan ook, maar wat Hij deed. Hij is echt alleen de waarheid. En dat Hij zichzelf gegeven heeft, helemaal, tot op de bodem, dat heeft nog nooit iemand Hem nagedaan.
De hele santenkraam van Kerst hoeft van mij niet, maar ik vier dat Hij op deze aarde gekomen is en onder ons geweest is en heel veel heeft nagelaten. In dat voetspoor mogen wij verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@puntkomma... eindelijk begrijpt iemand het... dank je...
Het feit dat je aangeeft 'het' gevoel niet te kennen is volgens mij een verkeerde aanname. Jij voelt dat zo, maar vergelijk jij je nu met anderen?
Zij doen dit en het lijkt dat ze ervan gebieten. Maar is dat ook zo?
Ga uit van jezelf! Wat vind jij leuk om te doen, of wat zie jij om je heen wat je ook graag zou willen? Doen!
Maar laat het niet door je omgeving bepalen. Kijk ook wat je kind aanspreekt. Hij/zij zit er waarschijnlijk minder mee dan je denkt.

Let wel op dat jij jouw behoeftes niet 'opdringt' / 'uitleeft op je kinderen. Zij geven aan wat ze leuk vinden en in die uitvoering kan jij meegenieten.

Toegevoegd na 1 minuut:
gebieten = genieten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet uit ervaring dat bij Jehovah´s getuigen andere feesten gevierd worden. Dan wel niet ter gelegenheid van kerst of sint. Ze hebben absoluut geen saai leven en de kinderen hebben het op die feesten reuze naar hun zin en krijgen ook kadootjes en lekker eten. Ze mogen om andere redenen trakteren op school, ook school werkt daar gewoon aan mee.

Maar het ligt wel aan het gezin zelf. Of ze er andere dingen voor in de plaats doen. De ene ouder zal niets ter vervanging doen, de ander wel. Dat is gewoon zelf in te vullen.

Het feit dat jij HET gevoel niet kent, komt dat nou speciaal door kerst of sint? Waarom moet HET gevoel daar vanaf hangen? Je kan HET gevoel dus zelf creeeren op andere momenten. Waarschijnlijk hebben jou ouders dat dan nagelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is echt een invulling van het gezin zelf. Ook toen kon en mocht dat gewoon allemaal. Jammer dat dat voor jou niet gebeurde, maar zo ken ik ook gezinnen die dat niet doen hoor. Het is echt iets totaal persoonlijks. Je kan het zo leuk maken voor je kinderen als je zelf wil.
Ach je kunt naar onze roots teruggaan. De feesten zijn immers ouder dan het geloof. Zonnewende is een duidlijk aanwijsbare reden. Voor de rest moet je ze niet belasten met christelijke onzin. Je hebt er zelf al moeite genoeg mee gehad, evenals jouw ouders overigens. Voedt jouw kinderen religievrij op, als zelfstandige mensen, bewust van hun morele waarden en hun plaats in de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij het wilt vieren met je kinderen moet je dat vooral ook doen.
Misschien heb je op een andere manier warmte ervaren in je gezin, dan door de feestdagen.

Ik vind het soms wel raar overkomen, als een kind jarig is mag het niet trakteren op school of de verjaardag vieren, maar een dag erna mag er wel een feest gegeven worden ter compensatie.

Ik denk dat kinderen toch wel het een en ander mee krijgen door de voorbereidingen op school en de verhalen van de andere kinderen.
Ook al mogen ze niet bij het feest aanwezig zijn.

Kortom als jij toch kerst wil vieren, doe het dan lekker op een manier dat het voor jou en de kinderen prettig is.
En heel veel mensen doen aan de kerst mee, door bijvoorbeeld een cadeautje of een kerstontbijt of een kerstboompje, terwijl ze niet in de achterliggende gedachte van kerst geloven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf geen ex-jehova getuige en ook geen ouder. Ik kan alleen dus van de zijlijn mijn mening geven.

Aan de ene kant is het logisch dat je een soort leegte ervaart doordat je alle die festiviteiten niet hebt meegekrgen in je jeugd. Desondanks ga ik er van uit dat je ouders het beste met je voor hadden en dat zij er van overtuigd waren dat hun manier van opvoeden jouw uiteindelijk tot een goed en gelukkig mens zouden maken. Daarnaast weet je hoe het is om sober te leven, waardoor je misschien meer dan andere deze kerstdagen weet te waarderen. Waar het voor andere niet meer is dan twee dagen vreten, een verplicht uitje naar (schoon)ouders en veel (dure) kado's incasseren, heeft het voor jouw echt een betekenis. Ik denk dat de kerst voor jouw waardevoller is dan voor andere die doen alsof ze kerst heel belangrijk vinden, maar eigenlijk het eten en de kado's vooral belangrijk vinden en niet zozeer het samen zijn met familie en vrienden en ook een beetje denken om je medemens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je echt het gevoel hebt dat gemist te hebben dan zou ik er nu samen met je gezin het aller mooiste en gezelligste van maken. Zelf heb ik gelukkig wel van de mooie en leuke momenten van sinterklaas, kerst en verjaardagen mogen genieten. Waar ik werk wonen ook enkele johova getuigen. Wanneer ze jarig zijn zeggen ze dat ze het niet kennen om gefeliciteerd te worden, ik doe het met mijn collega's wel omdat we weten dat ze er stiekem wel van genieten. Wat is nou mooier om iemand een fijn moment te geven. Of het nou met kerst, sinterklaas of een verjaardag is. Geniet ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou mijn kinderen benaderen om aan mijn geloof te blijven.
Anders ben ik schuldig tegenover de Schepper (GOD)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouders die kinderen op deze manier opvoeden begrijpen niet wat ze hun kinderen laten missen.
Uit ervaring weet ik wat het is dat je verjaardag vergeten wordt.
Jouw gemis kan niet meer opgevuld worden, op geen enkele manier.
Maar wat je wel kunt doen is van deze feestdagen, speciale dagen, te maken.
Niet overdreven grote cadeaus, maar met een spannende manier van vieren. !!!
Wij verstopten altijd cadeaus, maakten surprises en allerlei andere spannend dingen.
Een week voor de verjaardag hingen we ieder dag een cadeau voor het achterraam, (aan touwtjes) Ze mochten wel knijpen, rammelen en voelen maar niet openmaken. Het waren dan kleinigheden of neppers, en dan maar raden.!!!!!!
Op de verjaardag samen met het echte cadeau ook de kleine pakjes openmaken.
Je zult zien dat jouw gemis op de achtergrond raakt en je kinderen leert dat je samen met weinig veel liefde kunt uitdragen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je moet staan voor waar je in gelooft (ik vind eigenlijk dat je niet(s) moet geloven, maar dat doet nu niet ter zake).

Het zou toch raar zijn, als je vindt dat je op een bepaalde manier in de wereld moet staan en je leert je kind iets anders?

Willem Alexander heeft toch ook van z'n opa geleerd dat alles mag, als de pers er maar geen lucht van krijgt...?
14 jaar geleden
Voor een kind is alles goed als hij liefdevolle ouders heeft. De wereld van het kind is zijn omgeving, dus zijn ouders. Als een kind wat vraagt accepteert hij 'wat voor antwoord dan ook'. Ik begrijp dat het voor jou goed was vroeger.

Alleen zou ik mij bedrogen voelen als je ouders alles aan de kant gooien en nu er op los leven. Waar hebben ze in geloofd? In de religie of in God?

Naar mijn mening hebben kinderen recht op dit soort feesten. Het is goed voor hun ontwikkeling. Ze leven ergens naar toe, doen ervaringen op. Hoe je het ook viert, het is prachtig voor hen, zeker als je ze hierin betrekt.

Maar het aller- allerbelangrijkste is: als er een feest is en er is liefde in huis, de liefde die de ouders daarin leggen, dan is het top. Als dit niet zo is, is het heel verdrietig en het zal de kindertjes niet gelukkig maken. Later zullen ze trieste herinneringen hebben, omdat de liefde en de veiligheid miste.
Dus hoe het ook zij... laat er liefde zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het een en ander word voorgesteld als kinderen mishandeld zijn of worden als ze niet zouden mee doen aan deze feesten.
Omdat de massa het doet? Word kerst zo nodig gevierd omdat het werkelijk de geboorte is van Jezus? Iedereen weet dat Jezus niet in de winter is geboren. Kerst was een oude traditie bij de heidenen. Het lichtjesfeest. Is kerst niet geworden tot een eet en drink festijn, waar de handel blij is met deze feesten.
Kinderen wijs maken dat Jezus in december is geboren en Sinterklaas uit Spanje komt en als ze stout zijn, meegenomen worden, is dat dan geen bedrog tegenover je kinderen? Omdat het overigens zooo gezellig is?
Moeten kinderen per se op hun verjaardag, sinterklaas en kerst wachten om een cadeau en gezelligheid te ontvangen?
Moet het niet 365 dagen in het jaar kunnen? En zeker als het kind het verdient, niet hij als hij heel vervelend doet, maar toch weet dat hij die periodes toch een cadeau krijgt?
Opvoeding gaat verder dan alleen die paar dagen in het jaar. Mensen willen graag geaccepteerd worden en doen wat anderen doen of niet doen.
Heb een mening, maar laat het niet gevormd worden doordat anderen vinden dat je ook zo moet denken en/of doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zo opvoeden met wat ik ook geloof, want anders zou ik ze iets vertellen wat ikzelf niet geloof en dat lijkt me nogal oneerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ook in zo'n gezin gezeten en mijn moeder is er ook onlangs mee gestopt, mijn pa al heel lang geleden. Mijn moeder heeft het heel netjes gedaan: vanaf de leeftijd dat we het zelf de kennis en het besef hadden van wat er allemaal te halen viel, zowel aan de ene kant als de andere, mochten wij zelf kiezen welke kant we op wilden, en daar heeft ze nooit moelijk over gedaan. Goede en open communicatie met je kinderen en ze een vrije wil laten behouden, zonder met boemannen zoals Satan, de hel en de dood te gaan strooien.

Wij hebben tegenwoordig ook gewoon verjaardagen en feestdagen en moet zeggen dat ik het nooit echt gemist heb, maar iedereen vind het wel leuk dat we het nu doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PFFF, lijkt me moeilijk hoor, je ouders hebben je opgevoed volgens een bepaalde overtuiging, die ze vervolgens (op het moment dat je zelf een beetje zelf bewust ging kiezen en nadenken) niet waarmaakten....Heftig!!

Ik merk dat ik bij het vieren van deze familliefeesten vaak het voorbeeld volg van mijn gezin/familie, omdat ik dat ken, en waardeer. JIj moet het wiel opnieuw zelf uitvinden, dat biedt kansen maar zal ook wel lastig zijn.
Ik zou proberen goed te overleggen met je partner (als je die hebt) opwelke manier je deze feesten wil vieren.

Een bepaalde traditie opbouwen is erg fijn en herkenbaar voor kinderen. Wij vieren bijvoorbeeld onze verjaardagen altijd met ontbijt in bed. Met zijn allen in het grote bed van papa en mama, daar wordt gegeten, en daar worden de kadootjes uitgepakt. Daarna pas aankleden en naar beneden waar de slingers hangen.
De kinderen vinden dit heel leuk, en waarderen dit ook enorm.

Sinterklaas wordt uitgebreid gevierd, een echte pakjesavond met liedjes, chocolademelk en pepernoten, en misschien zelfs hoog bezoek!! (nu ze nog klein zijn)

Kerst staat voor ons in het teken van samen zijn met de rest van de familie, lekker eten, en de geboorte van Jezus. Er worden pertinent GEEN kadootjes gegeven, dat hoort hier niet bij.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn antwoord, veel succes, en maak er iets gezelligs van!