Geloof doet over het algemeen meer kwaad dan goed... Dat klopt... Oorlogen zijn erdoor ontstaan...

Alle geloof is verwerpelijk, maar iedereen is vrij om dat te doen als hij niet anders kan... Geloven is net zoiets als in Sinterklaas... Het is niet waar, gewoonweg niet waar en je moet niets doen om erin te geloven... Namelijk geen vragen stellen, dat moet je NIET doen... Je hoeft het niet te onderzoeken of niets... Geloven en betalen, je moet wel betalen om te mogen geloven, je moet naar de kerk, anders geloof je niet goed... En als je naar de kerk geweest bent dan ben je een goede gelovige... Ja hoor, je bent braaf...

Weten is waar het om draait, weten... Geloof je dat de zon bestaat? nee dat hoef je niet te geloven, want dat weet je... Geloof je dat Sinterklaas bestaat, nee dat weet je dat dat niet is... En voor weten hoef je niets te doen, niet naar een kerk, niets betalen voor lidmaatschap, niets hoef je te doen, want je weet al...

Ik zou het geloven achter me laten (alsmede ongeloof, want ongeloof is hetzelfde als geloof, daarom lijken die woorden ook op het einde zo op elkaar) Ik zou geloven achter me laten en gaan weten, onderzoeken hoe het werkelijk zit en dan heb ik totaal geen geloof nodig, niets waar ik in geloof...

En dat voelt heerlijk... Dat weet ik... En je moet mij niet geloven, onderzoek het zelf, dat zeg ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof. Het doet mij meer dan goed. Je mag het nooit een ander opleggen. Als je leeft uit geloof is het alleen maar dienend. Er is 'meer' onder de hemel dan weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ODE... Moet ik dan wel geloven wat jij zegt?

Andere antwoorden (15)

Waarom zou geloof überhaupt goed of kwaad doen? Als je ergens in gelooft dan zal het je qua gevoel over het algemeen goed doen. Men zal nooit de "kwade" kant belichten.
Dit is nu éénmaal de eigenschap van een mens die ergens in gelooft.

Onze politieke vertegenwoordigers geloven in hun standpunt en visie. Ze zullen tegenwerpingen (dus de kwade/negatieve kant van hun standpunt) nooit willen zien.

In die zin zou geloof dus alleen maar "goed doen". Maar nogmaals; ik denk niet dat je kunt spreken over goed en kwaad als je ergens in gelooft. Het is een overtuiging waarvan jij achterstaat en dat/die bij je past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zeker het geloof is en rustgevende factor in persoonlijk levens.
geloof wordt vaak misbruikt als een kapstok om scheiding te brengen en oorlog. Maar geloof me, het geloof heeft er nix mee van doen. maar wel het massa effect zeker als men twijfelt of zelf geen geloof had in de tijd dat er van je verwacht dat je een geloof had niemand wilde ongelovige zijn in het verleden. en dus niet gelovigen pakten dat soort dingen snel op en de echte gelovigen worden er in meegesleept helaas.
14 jaar geleden
Veel personen vinden steun in hun geloof, en natuurlijk is hier niets mis mee. Ik vind dat we deze gelovige moeten respecteren.
Er zijn altijd gelovige die het geloof dat ze aanhangen verkeerd begrijpen of te letterlijk nemen. Daardoor doen ze meer kwaad dan goed.
De gelovige die hun geloof gebruiken voor oorlog en/of aanslagen waaronder vaak extremisten die maken de wereld er niet beter op is mijn persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand rust en steun vindt in een geloof, dan is er niks aan de hand.
Maar als het fanatieke vormen gaat aannemen, doet het meer kwaad dan goed.
Voor "God en het Vaderland" is al oneindig veel gemoord en oorlog gevoerd. En dat is vreselijk erg.
Maar aannemende dat het merendeel van de mensen niet fanatiek is, doet het in het algemeen meer goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Geloven heeft altijd de wortel van fanatisme in zich.

Als je gelooft dat je het beter weet dan anderen...

Als je gelooft dat iedereen die waarheid moet (er)kennen...

Als je vindt dat iedereen aan de regels van jouw religie moet houden...

Zeker een monotheistisch geloof model schepper/uitverkorenen geeft al snel aanleiding tot conflict.

Ik geloof ook. In gelijke rechten voor iedereen. Daar is geen externe bewijsgrond voor, en dus geloven. En ja, dat geeft aanleiding tot conflict, bij tijd en wijle....
14 jaar geleden
Helaas wel,het is fijn als mensen geloven,maar helaas zijn bepaalde mensen die dit geloof dan ook op willen dringen aan andere,en helaas zijn er sommige die dit sterk afkeuren,daardoor staan oorlogen!!!!!!!!
iereen heeft wel een bepaalde gedachte en gevoelens bij een geloof en begrijpen dit echter niet van een ander dat ze daar zo sterk in kunnen geloven.
Zelf heb ik dit probleem ook,ik snap bv niet waarom jehova`s geen bloedtransfusie nemen om bv het leven van hun eigen kind te redden,maar dat is nu eenmaal hun geloof en daar kan je niks aan veranderen.Katholieken hebben bv biechten:daar biecht je op dat je gezondigd heb bv gestolen en ipv een straf(bij politie) moeten ze weesgroetjes en gebedje op zeggen en het is ze vergeven?Ook ik vind dat dus raar maar ik laat een ieder wel in zijn waarde en als hun daar gelukkig mee zijn en hun hele ziel en zaligheid daar aan weiden dan is dat prima.Maar.......Hou je geloof bij je zelf,dring niks op aan een ander!!!
Leef en laat leven,beoordeel een ander niet,laat een ieder in zijn waarde,oordeel niet als je niet weet hoe het is,en dan zal het leven er een stuk makkelijker er op worden,en zullebn er zeker weten minder oorlogen zijn.Ook ik geloof,maar ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde en of dat dan een god is of geest is of een wat het zal mij alleemaal om het even zijn.Het belangrijkste geloof is het geloof in je zelf!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan leren begrijpen waar bijvoorbeeld Jehovah's getuigen geen bloedtransfusie nemen. Er zijn tegenwoordig genoeg vervangende middelen voor namelijk, maar dat weten de mensen niet.
Je verdiepen in het "waarom" iemand dingen doet of laat vanuit zijn religie, kan een hoop veroordelingen en vooroordelen voorkomen.
Ha, die Pimstyle;

Het hangt er natuurlijk sterk af van waarin geloofd wordt. In het algemeen denk ik dat geloof als persoonlijke beleving veel goed kan doen, maar dat het gevaarlijker wordt naarmate het groter wordt en instituties gaat vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk geloof is op zichzelve goed ; het is het excessieve, het overdrijven het fanatieke dat de kiemen in zich houdt van het slechte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na mening wel meer kwaad. Zodra je net wat afwijkt van het gelooft heb je meteen de grootste problemen. In velen gevallen he !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan het tijdperk. Tot ver in de 20e eeuw was het katholicisme in bepaalde streken oppermachtig en dat leidde tot allerlei extreme gebeurtenissen zoals de kruistochten en het uitmoorden van christenen,die er een iets andere zienswijze op na hielden dan de katholieke kerk. In bepaalde delen van de wereld is de islam nu in die fase gekomen en vinden daar allerlei moordpartijen plaats! Mijn conclusie is dus dat het tot op heden (veel)meer kwaad dan goed heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft wel een of meer overtuigingen die niet bewijsbaar zijn en dat is dus geloof.
Dat is onvermijdelijk; de ellende begint pas als men zijn overtuiging superieur acht aan die van een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe mensen er mee omgaan.
Als het geloof kwaad kan doen, dan is het vaak het ego er mee gemoeid.
Als het geloof goed doet, dan is de boodschap goed begrepen en geincarneerd in het dagelijkse leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je het anders verwoordt zou je kunnen stellen dat er misschien wel een meer goed of kwaad houding is ten opzichte van mensen die even te maken krijgen met ‘overkokende hersenen’. In die zin kunnen we veel leren van die grondhouding van die mensen. Het zou mooi zijn als we minder snel zouden denken in termen van ‘goed en kwaad’ die met medicatie moeten worden gecorrigeerd.

Het zou me ook niet verbazen als deze mensen in een ‘wij-cultuur’ ook makkelijker een sociale geborgenheid kunnen aanbieden. Bij onze cultuur lijkt me dat er ook vaak sprake is van een vorm van sociaal isolement dat op zich de kans op ontsporing vergroot...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen geloof en religie. Geloof is persoonlijk en kan heel verrijkend zijn. Religie is de regel, het voorschrift, wat ontaard in dogma's, regels die men elkaar oplegt. Religie kan veel kwaad veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang we ons allemaal maar houden aan dit gebod:
"Heb uw naaste lief als u zelf",
zal het geloof enorm veel goed kunnen doen.
Het geloof is ook goed, van binnenuit alleen goed, en doet een hoop goede dingen.

Het is jammer dat een aantal mensen uit naam van het geloof menen kwaad te doen. Zij hebben er niets van begrepen, en zij maken ook alleen maar dat het geloof daardoor een slechte naam krijgt.