Bewust stoppen met denken lukt mij niet, doodeenvoudig omdat gedachten vanzelf opkomen... en weer (met een beetje mazzel zelfs snel) weggaan...

Een jaar of twintig geleden was mijn liefste wens: liggen in de zon en niet hóeven na te denken... en tegenwoordig merk ik steeds vaker dat het stil is in het hoofd... heerlijk...maar dat ik dat nu zelf actief bewerkstelligd heb...nee dat kan ik niet zeggen

Misschien dat het bewuste toelaten van gedachten en bewust kijken of ik er op dat moment iets mee wil erbij geholpen heeft...

Bovendien lijken gedachten steeds minder persoonlijk (=is van mij) en meer universeel (in de kosmos voorkomend en te gebruiken of toe te eigenen door iedereen) te zijn...dat zou kunnen komen door meditatie in vele vormen, een groter bewustzijn of misschien wel door het vorderen van de leeftijd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is toch geen antwoord...
Dus jij kunt het? Hoe doe je dat dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat is wel een antwoord: je vraagt wie het kan, en hoe dan. Met het geven van een (niet ontkennend) antwoord geef ik aan dat ik het kan. En hoe ik dat doe: met mediteren.
Meer vraag je niet, dus hoef ik ook niet te beantwoorden :) Maar vooruit, ondanks je negatieve duimpje zal ik je toch verder op weg helpen: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=mediteren&meta=&aq=f&oq= en dan oefenen, oefenen, oefenen.
Ik zelf ben er mee begonnen toen ik op Qigong (Chi Kung) zat, dat is alweer zo'n 3 jaar geleden dus.
Heb een heleboel erover gelezen van boeken uit de bibliotheek, en heb een cursus gevolgd. En als je de basis weet (uit boeken of door cursus) kan je door oefenen heel wat bereiken.
Door iets anders te doen :)

Klinkt heel simpel maar werkt soms wel. En natuurlijk niet zomaar iets anders. Maar iets "waar je niet bij hoeft na te denken". voor iedereen kan dit iets anders doen. Bijvoorbeeld iets dat je zo vaak gedaan hebt dat je er niet over na hoeft te denken of iets waarbij je zo snel moet reageren (karten oid) waardoor je soms geen tijd hebt om te denken en gewoon moet doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hoofd leegmaken en nergens aan denken mediteren kun je ook doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is mij nog nooit gelukt, maar misschien inderdaad door te mediteren. Tibetaanse monniken beweren dat ze dat kunnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het denken is niet te stoppen...

Het denken is onpersoonlijk en een gebeurt gewoon...

Als het denken in een persoon helemaal mag zijn, dan neemt de duur en intensiteit van dat denken af... Dus als het allemaal gevoeld mag worden zoals het is, dan neemt het af... En dat wat je niet traint, atrofieert...

Vecht ertegen en het neemt toe, accepteer het en het neemt af...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja toch wel, als ik een slaapmiddel neem stopt het eventjes...
Ha, die XiniX;

Ik kan het zelf niet, maar als ik de wereld om me heen bekijk weet ik zeker dat er iemand moet zijn die het wel kan; voorbeelden genoeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen als ik Tai Chi beoefen want dan ben ik zo geconcentreerd op de uitoefening van de verschillende bewegingen dat je geen kans hebt om te denken . (in de zin van nà-denken)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel veel bier drinken doet het waarschijnlijk wel voor je.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb het geprobeerd in de auto. probeer gewoon aan steeds minder dingen te denken tot je nergens meer aan denkt dit is mij 2 seconde gelukt tot ik ging denken 'denk ik nu wel'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat lukt precies 1x.....

maar je kunt redelijk dichtbij komen met mediteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat kan heel goed maar is uitermate moeilijk omdat de mens altijd controlle wil houden over alles wat hij doet. Door grote concentratie en mede onder invloed van de energie uit de spirituele wereld is het soms mogelijk je totaal over te geven aan andere krachten zodat het ik -gevoel volkomen nutraal wordt. Er is dan geen onder en boven meer , geen links en rechts, geen licht en donker, alleen energie! Op dat moment stopt ons denken en ervaren we iets van de andere wereld. Moeilijk te begrijpen ,moeilijk te geloven, maar het kan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelf stoppen kan niet, iets anders zorgt ervoor dat het niet meer obsessief maar facilitatief opkomt...
Ik had al elders een reactie gegeven naar aanleiding van je vraag.

Het denken stoppen is een lastige. Ik kan het slechts kortdurend en dan komen er weer gedachtes voorbij. Ze komen en gaan.. en via een meditatie kan je ze "zien" als wolkjes die overdrijven.

Mediteren is een discipline die je kan trainen om het denken te stoppen. Het is lastig voor langere tijd te beheersen.. en ook beheersen is weer niet een goed woord want dat impliceert weer denken ..om iets niet te doen..

Wat ik doe is me via een meditatie of ontspanningsoefening "leeg" maken..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Google eens op Mindfulness. Dat is een soort meditatie waarin je naar jezelf leert kijken zoals de taskmanager van windows laat zien welke processen er draaien. Je neemt waar waarover je je druk loopt te maken.
Omdat je het denken hiermee een beetje relativeert, wordt het minder dringend en kun je nare gedachten uitzetten.

Een praktische die voor mij heel goed werkt: lopen. Ik begin vaak met stoom uit de oren en een frons tussen de wenkbrauwen, en na anderhalf uur kom ik tevreden thuis, vaak met creatieve ideeën.
Neem een cameraatje mee en dwing jezelf onalledaagse dingen te ontdekken. Die vind je op elke straathoek, zoek maar eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ken mindfulness wel... Zie Randolph voor Nederland
je kunt het denk ik niet DOEN, maar het kan je wel OVERKOMEN. Misschien kun je dat uitlokken door niet over een onderwerp na te denken, maar _heel sterk_ te focussen op wat er via je zintuigen (zien/horen/voelen/proeven/ruiken) je brein binnenkomt. Zonder enig oordelen, er is geen goed of kwaad, zonder gevolgen of consequenties, alleen maar waarnemen. Doe hetzelfde met je gedachtes die onwillekeurig ontstaan...beschouw ze als langsdwarrelende blaadjes en vind het grappig wat ze met je emotie doen, als een soort van observator.
Als je dat een beetje oefent (geeft een enorme stoot energie) dan kan het je zomaar overkomen dat je niet denkt maar voelt, alleen maar voelt. Heelheid of zo, los van je eigen ego/ratio. Gaaf wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door middel van meditatie kan je alle gedachten uitbannen en helemaal nergens aan denken verder.