wat betekenen de verschillende kraal kleurtjes in een rozekrans ?

ik heb me laten vertellen dat de kralen in een rozekrans
verschillende kleurtjes hebben.
en dat er dus aan een bepaalde kleur een betekenis of apart gebed is verbonden.
weet iemand daar het fijne van ?

Antwoorden (3)

Een rozenkrans bestaat uit 5 grote en 50 kleine kralen.

Het kan zo zijn dat de grote kralen, naast een afwijkende grootte, ook een afwijkende kleur hebben.

Bij de kleine kralen bid je "Weesgegroet" en bij de grote kralen bid je "Onzevader".

Toegevoegd na 6 minuten:
Het komt trouwens ook voor dat in plaats van een grote kraal, de kraal wel hetzelfde formaat heeft, maar aan beide kanten een "lege" ruimte heeft. Dit kan je bij de rode rozenkrans goed zien.

De reden dat de kralen van het gebed "Onzevader" afwijken van de andere kralen is zodat men weet wanneer "Onzevader" te bidden. Dit kan door middel van extra ruimte tussen de kralen of door een grotere kraal te gebruiken. Bij het bidden houd je de rozenkrans in je hand en ga je steeds een kraaltje verder nadat je klaar bent het eerdere gebed. Omdat je bij het bidden vaak je ogen dicht hebt, weet je precies welk gebed je bij de volgende kraal moet bidden, als er extra ruimte is en/of als de kraal groter is, bid je een "Onzevader"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Rozenkrans is een gebedssnoer (met 15 grote en 150 kleine kralen), dat wordt gebruikt voor het rozenkransgebed. Dit bestaat uit 150 maal (15 x 10) het Wees Gegroet, afgewisseld, na ieder 'tientje', met een
Onze Vader. In plaats van het volledige rozenkransgebed wordt veelal een derde gedeelte, met gebruik making van een kleiner snoer, het zgn. rozenhoedje, gebeden.

De kleur van de rozenkrans heeft geen speciale betekenis. Bij sommige rozenkransen hebben alle kralen dezelfde kleur, bij anderen is de krans in verschillende kleuren uitgevoerd. Dit valt onder het zogenaamde oppimpen en heeft verder geen meerwaarde.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste rozenkransen hebben 5 grote kralen en 50 kleine kralen. In het rozenkransgebed, ga je 3 keer alle kraaltjes af. Sommige rozenkransen hebben wel 15 grote en 150 kleine kralen, dit zijn niet de rozenkransen die de meeste mensen hebben, in kloosters worden deze nog wel gebruikt.
Het snoer van een rozenkrans is bezet met 5 groepen van elk 10 kleine kralen, de zogenaamde 'tientjes'. De tientjes worden van elkaar gescheiden door grote kralen, 5 in totaal. Op elke kleine kraal wordt een Weesgegroetje gebeden, op elke grote kraal een Onze Vader.

In het complete rozenkransgebed komen alle kralen van het gebedssnoer ieder drie maal voorbij: zo komt de gelovige in zijn gebed op 3 x 5 x 10 = 150 Weesgegroetjes en 3 x 5 = 15 Onze Vaders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Hoe weet je wanneer je rond bent? Zeker als je maar liefst drie keer rond moet, raak je toch de tel kwijt?