In elke omgeving kun je het beste mediteren... Overal dus, vooral als het rumoerig is en onrustig... Omdat je dan in het oog van de orkaan kunt zitten als je goed mediteert... Want het is o zo makkelijk om dat in een Samadhi-tank te doen... Je bent pas goed in mediteren als je het overal kunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een plaats waar je geen last het van geluiden van buiten.
zo gebruik ik de slaapkamer aan de tuin kant en de douche

Toegevoegd na 39 minuten:
op de onderstaande site staan nog een paar tips
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een omgeving waar je je rustig en ontspannen kan voelen en waar je jezelf kan zijn, zoals bijvoorbeeld gewoon thuis of misschien wel ergens buiten in de natuur.

Zorg ervoor dat het ergens is waar je niet opeens gestoord kan worden en waar niet teveel mensen in de buurt zijn. Je kan gauw worden afgeleid als je steeds mensen op de gang of om je heen hoort of ziet lopen of als je verwacht dat elk moment je zusje of broertje je kamer binnen kan komen stormen.

Zorg dus dat je echt alleen bent en zeker weet dat je voorlopig alleen blijft. Je kan de omgeving nog extra prettig voor jezelf maken door bijvoorbeeld wierook stokjes of kaarsjes aan te steken, de gordijnen dicht te doen of misschien een muziekje aan te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is eigenlijk de bedoeling van mediteren
om je 'mind' in een 'staat' te brengen
dat het 'een' wordt met de natuur
(jouw natuur, dus, 'een' met JeZelf).

De meeste mensen zoeken daarbij een rustige plek op.
Een plek waar ze niet gestoord kunnen worden.

Maar, in feite maken ze het zichzelf hiermee wel heel gemakkelijk.
Wanneer je niet gestoord wordt door factoren van buitenaf, kun je je zelf wanen in het gegeven,
dat je 'een' bent bent IN jeZelf,
je bent echter alleen maar ALLEEN met jezelf!

Wanneer je de discipline kunt krijgen om 'een' met je jezelf te blijven, wanneer je 'geconfronteerd' wordt met factoren van buitenaf, of onverwachte aspecten (van het leven)...
DAN begrijp je de kunst van meditatie!

Dit is ook waarom boeddhistische monniken onverwacht tijdens hun meditatieve 'zit', met een stok worden geslagen.
Er wordt hiermee gecheckd of de monnik wel ECHT in meditatieve 'staat van zijn' verkeert, of 'net doet alsof'!

Er IS dus geen plek (die wel of niet voldoet) om te mediteren,
Behalve die ene, en dat is IN jeZELF!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan overal. De energie van het universum is overal.

Als je in een ruimte bent waar je best veel geluiden hoort. Dan kan je eerst eens wennen aan die geluiden. Luister daar eens naar en laat die geluiden er maar gewoon zijn. Dan zal je er geen last meer van hebben omdat het immers een onderdeel is van alles. En met mediteren wil je 1 worden met alles.

Echte goede plekken zijn plekken waar de energie wat meer aanwezig is. Bijvoorbeeld een hele oude boom, of in de tuin tussen de hogere planten en struiken.

Vooral buiten is het beter als binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mooi klooster als Maredsous in België.