Is religie vrijwel uitsluitend sociaal-cultureel bepaald?

Je neemt namelijk (in vrijwel alle gevallen) de religie over van je ouders. Daarom zie je ook zo weinig orthodoxe Joden in Drente, of Gereformeerden in China. Slechts zeer weinig mensen kiezen bewust voor een religie, of sterker nog, switchen van bv. Nederlands Hervormd naar Katholicisme. Daarmee is er m.i. geen 'vrije wil' meer, waar veel religies mee te koop lopen, maar is het geloof dat je aanhangt een sociaal-culturele aangelegenheid, net zoals bv. volksdansen (weinig Maori die de Driekusman dansen...)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Het beste antwoord

In de meeste gevallen denk ik wel. Vaak neem je toch het geloof over wat je van jongs af aan van je ouders meekrijgt.

Nu stond mijn wiegje in Nederland en waren mijn ouders Gereformeerd. Ik dus ook, naar mate ik ouder werd heb ik er natuurlijk mijn eigen invulling aan gegeven maar de basis blijft staan.

Indien mijn wiegje in Saudi Arabie had gestaan dan was de kans groter geweest als ik Moslim was geweest. En indien mijn wiegje in India had gestaan had ik hoogstwaarschijnlijk Hindoe geweest.

Daarom is het van belang dat je elke Godsdienst respecteert. Want de plaats van je wiegje bepaalt voor een groot deel welk geloof je aanbidt. En natuurlijk zul je naarmate je volwassen wordt daar je eigen invulling aan geven of misschien wel helemaal nergens in geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja absoluut.
Je ziet zelfs bij mensen die wel van geloof wisselen dat dit ook sociaal/cultureel bepaald is. Bijvoorbeeld doordat ze een partner van dat geloof hebben of een groot aantal vrienden dat geloof aanhangt. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die vanuit streng christelijk naar islamiet overstapt zonder dat daar een sociale grondslag voor was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen kunnen niet kiezen tussen complexe theistische wereldbeelden, dat is veel te moeilijk. Kinderen nemen de religie van hun ouders dan ook niet uit eigen keuze over. Een kind denkt gewoon dat wat de ouders zeggen waar is. Het zijn de ouders die de desbetreffende religie in het brein van het kind planten. En het is daarmee dus inderdaad een sociaal-culturele aangelegendheid.

Mijn visie is dat je kinderen niet moet leren wát te denken maar hoe voor zichzelf te denken, zodat ze als ze daar oud genoeg voor zijn zelf een wereldbeeld kunnen kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar atheisme vaak ook. heb wel is het gevoel dat we ons rijker rekenen dan we zijn door objectievteit te claimen terwijl iedereen onderhevig is aan opvoeding en sociale omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat denk ik wel. Ik ben streng gereformeerd opgevoed, maar heb me helemaal daar los van gemaakt en denk nu zelfs dat de evolutietheorie klopt. Maar in mijn omgeving zie ik bijna niemand die mij volgt. Ze blijven zich allemaal vastklampen aan een geloof wat door hun ouders is opgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vooraanstaande antropoloog / godsdienswetenschapper Clifford-Geertz ging uit van de stelling religie=cultuur.
En daar ben ik het van harte mee eens.

Overigens waren er behoorlijk veel orthodoxe joden in Drenthe, maar die zijn opeens allemaal naar Polen vertrokken.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie "mijn" verhaaltje op Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt, dat is ook de basis van het verspreiden van een religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet uitsluitend. Er zijn ook veel universele begrippen, die onafhankelijk zijn van de tijd en plaats, socium en cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke levensbeschouwing - of dit nu het christelijk geloof, de islam, het boeddhisme of het atheïsme is - kent een sociaal-culturele grondslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In veel van de gevallen wel. Dit zie ik ook bij ons in het dorp.
Veel kinderen nemen het geloof van hun ouders over, omdat het zo hoort, en bovendien is het makkelijk voor veel mensen om zelf niet te hoeven denken, dus volgen ze.
Er is moed voor nodig om zelf je keuzes te maken en te volgen.
Om op jezelf en je intuitie te vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Historisch gezien zit daar enige juistheid in. De laatste decennia zie je echter dat steeds meer volwassenen zelf kiezen. Atheïsme, oosterse religies (new age), en Pinkstergemeente zijn in opmars, ten koste van traditionele religies zoals de gereformeerde kerk, Lutherse kerk, Nederlands Hervormd en Rooms Katholiek. Mensen maken dus steeds vaker een persoonlijke keuze. Op zich is dat juist merkwaardig, omdat religieuze beleving vooral een groepsgebeuren is.

Het verschil tussen Nederlands Hervormd en Rooms Katholiek (beide Christenen) is minder zo inhoudelijk dan cultureel. Een switch van de een naar de ander is dan meer een culturele dan inhoudelijke switch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het hoeft zo helemaal niet te zijn (maar gebeurt wel veel) ik ken ook redelijk wat mensen die zijn overgestapt en mensen die nooit hebben geloofd en die nu wel geloven hun hele leven is veranderd.