Wat is het verschil tussen een pastor en een pastoor?

Ik vroeg me dus af wat het verschil is tussen een pastor en een pastoor, en ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden. Dus daarom vraag ik het hier. En nee, de schrijfwijze telt niet mee haha ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
40.2K

Antwoorden (4)

‘Pastoor’ komt van het Latijnse ‘pastor’ wat ‘herder’ betekent. Een pastoor is verantwoordelijk voor de kleinste kerkelijke eenheid in de r.k.-kerk: de parochie. Een pastoor wordt gezonden door de bisschop, maar wordt betaald door de parochie zelf. Een pastoor is altijd een gewijde priester.

Pastor / pastores
Dit is de lastigste term omdat hij vaak net even iets anders wordt gebruikt. Ook de term ‘pastor’ komt van het Latijnse ‘herder’ (net als ‘pastoor’), maar wordt vaak generiek gebruikt. Dat wil zeggen dat zowel gewijde priesters als ongewijde pastoraal werkers (met een universitaire, theologische opleiding) ermee bedoeld kunnen worden.
In het woord ‘pastor’ is dus niet te zien of iemand gewijd is of niet. En daar zit hem de kerkpolitieke gevoeligheid. De Nederlandse bisschoppen hebben op aandringen van het Vaticaan bepaald dat – vanwege het gevaar op verwarring – de term ‘pastor’ alleen voor een gewijde priester mag worden gebruikt. Veel katholieken, waaronder ook een aanzienlijk aantal priesters, blijft er van mening dat de term ‘pastor’ hoort bij iedereen die in de pastorale zorg werkt, gewijd of niet. Wie de term ‘pastor’ in de mond neemt, lijkt hier soms een statement mee te willen geven vóór vernieuwing te zijn, terwijl de ‘strengen’ vaak verlangen naar duidelijkheid en eenheid.

http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?t=show&id=3883
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De één is in het Nederlands en de andere in het Engels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een pastoor is een RK begrip, iemand die een parochie leidt. Een pastor is een wat algemener begrip, dat niet aan een bepaalde kerk is voorbehouden. In de protestantse kerken gebruiken we vaak de titel 'dominee'. Maar feitelijk is een dominee ook een pastor. Met dit woordgebruik wordt dan meestal de pastorale kant van zijn taak aangegeven. Ik den dominee, zo noemen de mensen mij, maar ik ben ook pastor. Omdat ik ook de (pastorale) zorg over mensen heb. Om een mooi woord te gebruiken, de zielzorg.
Er is nog een andere onderscheid. Maar dat geld dan voor de gevestigde protestantse kerken, m.n. de PKN en de gereformeerde kerken. Daar is de titel dominee voorbehouden aan universitair geschoolde mensen. Omdat er ook steeds meer HBO-theologen komen, worden die pastor genoemd. Kortweg gezegd, een dominee is ook een pastor, maar een pastor is niet altijd een dominee.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het antwoord van Bessy is ook wel mooi en ook goed, alleen zij benaderd het vanuit de RK-kerk. Vergelijk in haar verhaal de pastoor maar met de dominee in mijn verhaal. En dan kom je bijna op hetzelfde uit. Een pastoor/dominee is wel een pastor, maar een pastor is niet altijd een dominee/pastoor. Ook bij haar zie je dat de titel te maken heeft met de 'zielzorg', met de zorg voor mensen.
Och, je moet maar bedenken, dat het titels zijn die mensen ergens opplakken. Ik ben dominee, maar mensen noemen mij gewoon bij mijn naam. Ik ben gewoon een mens net als alle anderen. Het gaat niet om het etiket, het gaat om de inhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pastor heeft een relatie en is getrouwd
Een pastoor heeft geen relatie en is ook niet getrouwd