Hoe komen oa de Getsemanie woorden van Jezus in de bijbel?

Als Jezus zich terugtrekt in het hof van olijven is hij daar alleen en doet hij daar een gebed. Maar zijn leerlingen zijn verderop en vallen in slaap. Maar hoe is dan te weten gekomen wat Jezus daar heeft gebeden/gezegd?
Wat zijn de verklaringen ervoor? Of zou Jezus na afloop nog eens hebben verteld wat Hij zojuist heeft gezegd/gebeden?
Idem dito voor het lange gebed van Hfdstk 17 in Johannes evangelie.

10 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Na de opstanding van de Here Jezus hadden de discipelen nog veertig dagen lang
de steun van de Here Jezus gehad.
Waarbij Jezus hen uitlegde wat de betekenis was van alles wat hij gedaan had tijdens zijn openbare optreden.

En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen." (Marcus 16:15)
" zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u." (Johannes 20:21)
En nadat Hij dit gezegd had, blies Hij op hen en zei tegen hen: Ontvang de Heilige Geest." (Johannes 20:22)

De Here Jezus zal hen voldoende hebben bijgebracht om het Nieuwe Testament te schrijven dit later met behulp van de Heilige Geest, die ze hadden ontvangen.

Toegevoegd na 3 minuten:
2 Tim 3 vers 16 zegt Elke schrift tekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De evangelien zijn na de door van Jezus geschreven. Het oudste evangelie is dat van Marcus waarbij over het algemeen wordt aangenomen dat dit tussen 50 en 100 na Christus is geschreven, 65 na Christus wordt als specifieke datering genoemd.

Marcus heeft zelf Jezus niet gekend, er wordt algemeen aangenomen dat hij de tolk van Petrus was.

En dat brengt het volgende scenario in beeld. Om het Christendom te gaan verspreiden was lesmateriaal nodig. Dat werden in eerste instantie de evangelien. Die zijn daarom geschreven om de boodschap van Jezus en zijn plaats in de geschiedenis zo legitiem mogelijk te maken en daarom geromantiseerd. En dan kun je alles schrijven wat je wilt om het beeld zo mooi en passend mogelijk te maken.

In dit scenario is alles verzonnen. Het kan natuurlijk ook de door god geinspireerde waarheid zijn. En dat wordt het een kwestie van wat je wilt geloven.

Toegevoegd na 56 seconden:
1e zin moet zijn: De evangelien zijn na de dood van Jezus geschreven