Hoe wordt de bijbel geciteerd?

Ik zie vaak, als de bijbel geciteerd wordt, getal:getal-getal, langskomen. Wat betekent dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De bijbel is verdeeld in verschillende 'hoofdstukken', bijbelboeken genoemd. Elk bijbelboek is ook weer verdeeld in hoofdstukken. Elk hoofdstuk is vervolgens weer in hele kleine stukjes, van ongeveer een zin, verdeeld. Zo'n stukje wordt een vers genoemd.
Genesis 1:2 betekent: Het gaat hier om het bijbelboek Genesis, hoofdstuk 1, het tweede vers.

Er zijn een aantal bijbelboeken die twee keer voorkomen, dan staat er bijvoorbeeld: I Koningen 2: 13. (Het eerste deel van het bijbelboek Koningen, tweede hoofdstuk, vers 13.

Overigens zie je ook wel de volgende manier van aangeven: Genesis 1,2 (Genesis, hoofdstuk 1, vers 2)
of
Genesis 1,2.5 (Genesis hoofdstuk 1, vers 2 en vers 5)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor de duidelijke uitleg.

Andere antwoorden (3)

eerst een bijbelboek bv genesis dan krijg je het hoofdstuk bv 15 en dan de verzen van-tot bv 1-15, dan krijg je dus genesis 15 1-15

Toegevoegd na 50 seconden:
dat moet dus zijn genesis 15:1-15, was de dubbele punt vergeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat maakt het makkelijker een vers op te zoeken. Het eerste getal is het hoofdstuk. Het teken ':' betekend 'vers'. Dus dat geeft aan welk vers in dat hoofdstuk bedoeld wordt.
Dus bijvoorbeeld Openbaring 21:4-8 betekend: Het bijbelboek openbaring, het 21e hoofdstuk en dan de verzen 4 tot 8.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En om het woord vers te begrijpen, moet je weten dat iedere tekst in de bijbel onderverdeeld is in kleine stukjes, van 1 of 2 zinnen hooguit. En die deeltjes zijn genumemrd en worden verzen genoemd