Ik heb er dit over gevonden:

Indigo kinderen =
Worden ook wel nieuwetijdskinderen, kristallijne kinderen, paranormale kinderen of kinderen van Oz genoemd. Zielen van een hogere frequentie dan tot voor kort normaal was op deze planeet.
Ze hebben minder last van de Sluier
en brengen makkelijk hogere wijsheid binnen. Ook zijn ze zich mentaal en emotioneel bewust dat alles Eén is. Alleen al door hun aanwezigheid verhogen ze de frequentie van het collectief bewustzijn van de mens.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hsp zou een eigenschap van alle indigo kinderen kunnen zijn.
Kristal
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Hee, "Kinderen van Oz" - hebben ze toch weer een geheel nieuwe term bedacht! ;-)
Kristal
11 jaar geleden
Ja, was voor mij ook nieuw :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
.............minder last van de sluier...............
enig idee wat ze er mee bedoelen?
Kristal
11 jaar geleden
Deze kinderen maken veel makkelijker contact met die andere wereld (geesteswereld, spirituele wereld, engelen etc. of hoe je het maar wilt noemen), die de meeste van ons niet zien omdat er een denkbeeldige sluier voor onze ogen hangt.
Daarom brengen ze makkelijker die hogere wijsheid binnen. Dat bedoelen ze ermee.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dan moet je natuurlijk eerst even in het bestaan van die "andere dimensies" (wat zijn dat?) gaan geloven. Vervolgens moet je erin geloven dat alleen sommige mensen (kinderen) daar contact mee kunnen maken (wat wordt daarmee bedoeld?). Als ik een beetje tussen de regels door lees, vermoed ik dat jij deze twee stappen al hebt gemaakt.
Kristal
11 jaar geleden
Persoonlijk ben ik de laatste jaren een paar keer bijna van mijn sokken geblazen :-) toen ik nietsvermoedend in de ogen van een pasgeborene keek. Er was daar een wereld van wijsheid in te lezen, overdonderend gewoon. Maar ik weet niet waarom ik dat vroeger niet zag, omdat ik het nog niet kón zien, of om een andere mij onbekende reden, of omdat er inderdaad nu kinderen worden geboren met die wijsheid in zich die ik zag. Ik zal het hopenlijk meemaken hoe zich dat ontwikkelt want ik hou die kinderen in de gaten ;-))
Kristal
11 jaar geleden
En verder Cryo, gaf ik antwoord op de vraag.
Ik stel niet ter discussie of iets wel of niet bestaat. Dat mag ieder voor zichzelf uitmaken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Mijn persoonlijke vermoeden is dat die wijsheid in *jouw* ogen zat. Pasgeborenen kijken nu eenmaal soms op een bepaalde manier. Het is de volwassene die daar wel of niet iets bijzonders in ziet. De reden voor mijn persoonlijke vermoeden is dat dit soort verhalen al ongeveer honderd jaar lang worden verteld. Meestal samen met de bewering dat er "steeds meer" van "dit soort" kinderen worden geboren. Dat zou dan betekenen dat de aarde of de mensheid rijp is om één of andere "hogere ontwikkelingsfase" in te gaan. Maar ja, wat ik zie is dat dit soort verhalen al zo'n honderd jaar worden verteld, maar dat er niets gebeurt. Al die baby's met zo'n "heel bijzondere wijsheid" in de ogen ontwikkelen zich tot heel normale volwassenen. Dat is wat ik zie. Dat is meteen de reden waarom ik er niet van uitga dat het nu ineens anders zou zijn dan al die afgelopen jaren. Over je laatste opmerking: het is aan ieder om te bepalen of hij er wel of niet in gelooft. Of het wel of niet bestaat, staat los van het persoonlijke geloof. Ik vind, maar da's mijn mening, dat wij er achter moeten zien te komen of er nu echt iets bijzonders aan de hand is of niet.
Kristal
11 jaar geleden
't Is mogelijk dat het aan mij ligt, ik zal het wel ervaren als ik de kinderen blijf gadeslaan En weet je Cryo, wij komen daar vanzelf achter; als we het de tijd geven zien we vanzelf of er nu inderdaad iets bijzonders aan de hand is of niet.
Cryofiel
11 jaar geleden
We komen er inderdaad vanzelf achter. Voorlopig is mijn denkwijze als volgt:
--  In de jaren 1920 observeerde men dergelijke kinderen. Men bleef ze gadeslaan... en er gebeurde niets.
--  In de jaren 1930 observeerde men dergelijke kinderen. Men bleef ze gadeslaan... en er gebeurde niets.
--  In de jaren 1940 observeerde men dergelijke kinderen. Men bleef ze gadeslaan... en er gebeurde niets. Nou ja, ik denk dat ik dit lijstje niet hoef uit te breiden tot nu, de strekking zal al wel duidelijk zijn. Samenvattend: ik sta open voor alles, maar ik wil het bovenstaande niet vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krista, begrepen van die sluier, dacht al zoiets, maar wilde het zeker weten, vaak vertel in de mensen bij een sessie, dat de " andere' wereld achter een raam zit met matglas en een heel enkele keer is dat raam soms even helder.
je schreef:........ Persoonlijk ben ik de laatste jaren een paar keer bijna van mijn sokken geblazen :-) toen ik nietsvermoedend in de ogen van een pasgeborene keek. Er was daar een wereld van wijsheid in te lezen, overdonderend gewoon. .............................. Dat is exact ook mijn ervaring, het kindje was toen enkele weken oud, ik keek via haar ogen in haar ziel..................... Het raakt me nu nog steeds heel heftig als ik het schrijf................ Ze is nu 2 jaar en kijkt me vaak dromerig aan en ongewoon lang voor een meisje van haar leeftijd.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik denk dat we rond 2022 al een prima indruk zullen hebben van de al dan niet aanwezig bijzonderheden van dit meisje. Rond 2028 zullen we het echt weten.
Kristal
11 jaar geleden
Ja Ed, ik ken ook een manneke van zeer nabij, dus heb ik de kans zijn ontwikkeling gade te slaan. Het bijzondere van hem vind ik (tot nu toe) dat hij een lichtstraaltje is, terwijl hij werkelijk veel geopereerd is aan ernstige kwalen.
We zullen zien, maar nu al heeft dit manneke indruk gemaakt op de wereld rondom hem :-)
En dan hoef ik het niet een naam te geven, dat is niet het interessante. Ik ken jouw lijstje niet Cryo. Ik ken ook niet de groepen kinderen die werden gadegeslagen. Ik snap dus niet over welke kinderen je het hebt. Hoe werden ze toen genoemd? En ja, voor de rest: time will tell :-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Hoe ze toen werden genoemd, heb ik verteld in een andere reactie, elders op deze pagina. Afwisselend nieuwetijdskinderen, kristalkinderen, indigokinderen, regenboogkinderen, indigokinderen, en nog een paar andere namen. Zoals ik elders al heb aangegeven, vind ik het precieze naampje niet zo interessant. Ook de volgorde waarin al die namen werden gebruikt, vind ik niet interessant. Wat ik veel interessanter vind, is dat dit een fenomeen is dat al vele generaties optreedt. Telkens weer hetzelfde. Daarmee is het voor mij een interessant maatschappij-psychologisch verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk bestaat het al heel lang, vroeger werden dit soort kinderen vaak deskundig op kruidengebied, omdat ze kunnen aanvoelen, welke kruiden er gebruikt moesten worden en bij welke kwaal, helaas zijn er toen velen verbrand, omdat de omgeving er niets van snapte, dus moesten het wel heksen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In China zijn er kinderen die ze via hun vingers leren zien. (geen braille) Ze kunnen lezen en plaatjes vertellen door te voelen met de vingers. Uiteraard hebben ze het niet eerst gezien en zijn ze geblinddoekt.
Deze kinderen hebben de kenmerken van indigokinderen en ik vermoed dat ze daar in China geen echt goede bedoelingen hebben met deze kinderen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ed, ik denk niet dat in onze westerse wereld vanaf pak-hem-beet 1910 nog kinderen zijn verbrand als heksen. Ook is mij niets bekend van enige afwijkende beroepsvoorkeur of ontwikkelingsrichting van al die generaties kinderen die sinds die tijd zijn opgegroeid. Voor zover ik weet, is elk nieuwetijdskind / indigokind / kristalkind / hoejezemaarwiltnoemenkind opgegroeid als een normale, gemiddelde volwassene.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het sterk sensitief zijn van deze kinderen is een karakteronderdeel, dus houden de volwassen kinderen dat ook.
Je bent er mee in gesprek, Meike, Kristal en ik zelf. het gaat echt nooit meer weg.
Bijna al dit soort mensen zijn natuurmensen, die sterk zijn geïnteresseerd in geneeskrachtige kruiden.
Er is dus niets veranderd!
Cryofiel
11 jaar geleden
Als ik vragen mag - hoe weet je dat een kind dat jou op de leeftijd van 2 maanden aankijkt met een blik die jij interpreteert als diepe wijsheid - of een kind dat op de leeftijd van 2 jaar op een bepaalde manier uit het raam kan staren die jij interpreteert als diepzinnig peinzen - zich later tot kruidenmens zal ontwikkelen? (In bovenstaande tekst is "je" niet op één persoon gericht; ik bedoel de algemene vorm van "je".) Is ooit geteld hoeveel procent van de vermeend bijzondere kinderen zich tot kruidenmens ontwikkelt, en hoeveel procent van de vermeend niet-bijzondere kinderen? Of andersom: bij beide "soorten" kinderen tellen hoeveel procent zich tot, zeg maar, "niets bijzonders" ontwikkelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je probeert via cijfers inzicht te krijgen en niet via je gevoel.
Ik hoop dat het jou een keer zal overkomen, omdat het haast niet is uit te leggen, maar een blik is voldoende voor de rest van je leven.
Of dit allemaal kruidenmensen worden weet ik natuurlijk ook niet, maar wat ik om me heen zie, zijn het er wel heel veel.
Of dit ooit onderzocht is heb ik geen idee van, ik ben geen boekenman.
En ik ken maar drie van die kinderen, wel een paar honderd volwassenen, die in ieder geval openstaan voor phytotherapie.
Het is dus mijn conclusie en niet van een anderen.
Kristal
11 jaar geleden
Cryo, je noemt het als een vaststaand feit dat dergelijke kinderen al vanaf 1920 werden gadegeslagen. Ik weet daar niets van ook ben ik waarschijnlijk ouder dan jij. Mijn ouders heb ik daar ook nooit over gehoord, nooit iets van gelezen. Dus vandaar mijn vraag: wat voor groepen kinderen waren dat en wat mij ook bezig houdt: door wie werden zij gadegeslagen? Heb je daar linken van?
Kristal
11 jaar geleden
Dank voor de plussen Ed, BabyJane en Meike.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ed, zoals ik onder jouw antwoord schreef: ik ben er tot nu toe altijd in geslaagd (althans, ik ben in die waan) dat ik gevoel en verstand met elkaar in overeenstemming heb kunnen brengen. Niet door een van beide te onderdrukken, maar door naar beide te luisteren. Wat is er trouwens zo bijzonder aan het accepteren van fytotherapie? Fytotherapie is wetenschappelijk bewezen, vaak ook verklaard, en dus geaccepteerd. Het enige dat mij persoonlijk stoort is wanneer mensen gaan beweren dat je *alleen maar* fytotherapie moet nemen, en dat alle andere behandelingen gevaarlijk zijn. Fytotherapie heeft zijn plaats, die andere behandelingen ook. Maar verder - zie ik aan fytotherapie eigenlijk niets bijzonders. Kristal, ik heb geen links. Ik heb vroeger bij mijn ouders op zolder in oude boeken gesnuffeld. Daar werd al over Nieuwetijdskinderen gesproken - en dat was een boek dat, als ik me goed herinner, rond 1970 was geschreven. Andere boeken waren nog ouder, en daarin stonden vergelijkbare verhalen.
Kristal
11 jaar geleden
Oké Cryo, ik was benieuwd. Maar inderdaad, de term nieuwetijdskinderen is niet nieuw. De andere benamingen kende ik nog niet van vroeger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo. fytotherapie, wordt algemeen geaccepteerd door deze groep mensen (HSP), tenminste wat ik in mijn omgeving zie.
bewust noemde ik al de andere alternatieve mogelijkheden niet om het helder te houden.
Cryofiel
11 jaar geleden
Daarin is deze groep mensen dus helemaal niet speciaal. Fytotherapie wordt heel algemeen geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laat ik het dan zo zeggen, dat de groep HSP ers wat makkelijker kiezen voor een alternatieve behandeling.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zelf zie ik daar geen aanwijzingen voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
babyjane je schrijft.....Laat ik maar heel voorzichtig benoemen alsof het leek dat hij gekozen had voor een leven in dat lichaam,en hij wilde helpen........................... Als je dit echt kan begrijpen, ben je al heel ver!
Cryofiel
11 jaar geleden
Tja, babyjane... zulke dingen zijn altijd waar, of ze nu waar zijn of niet... Als je begrijpt wat ik bedoel...

Andere antwoorden (4)

Net wat je gelooft.
De verschillen zijn niet aan te geven omdat de termen niet duidelijk zijn.
Iedereen lijkt er wat anders onder te verstaan en als je er heel veel over leest dan zal je duidelijk worden.....
dat het je niet duidelijk wordt.

Indigokinderen is een new-age-concept ontwikkeld door Nancy Anne Tappe. Ze beschrijft hierbij kinderen die bijzondere kenmerken of bekwaamheden zouden bezitten.
Critici geven aan dat het indigo-fenomeen ontstaat doordat ouders willen geloven dat hun kinderen bijzonder zijn, eerder dan de medische diagnose te aanvaarden dat ze een aandoening hebben.

Over kristalkinderen kan ik alleen maar zweverige onzinwebsites vinden die het hebben over:
http://www.nieuwetijdskind.com/eigenschappen-van-een-kristalkind/

Hier vind je Indigo eigenschappen en kristalkind eigenschappen naast elkaar
http://www.nieuwetijdskind.com/tag/kristalkind-test/

Hsp = High Sensitive Person.
Hiermee wordt hooggevoeligheid bedoeld.
HSP is een term uit de psychologie die in 1996 werd geïntroduceerd door de Amerikaanse psychologe dr. Elaine N. Aron en staat voor (Engels): highly sensitive person, oftewel 'zeer gevoelig persoon'. In het Nederlands wordt highly sensitive person vertaald als 'hoogsensitief persoon' of 'hooggevoelig persoon'.

Bijna alle mensen zijn op sommige aspecten hooggevoelig, maar deze term heeft de laatste tijd veel aandacht gekregen en is in de mode geraakt
Net als Nieuwetijdskinderen. New-age kinderen etc.

Allemaal mensen die iets bijzonders zouden hebben.
Daarmee vergetend dat ieder mens een individu is
en dus iets bijzonders heeft.

Als we alle HSP, Kristal- Indigo-, NieuweTijd- en New-Age kinderen bijlekaar optellen dan komen we tot zowat iedereen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook nog Orchidee en Dandelion kinderen . Iets wetenschappelijker schijnt met genen en autisme spectrum te maken te hebben . Een orchidee kind is een kind met een autisme spectrum stoornis gen maar door de liefde van de omgeving wordt hij / zij een orchidee kind ( met veel empathie en wil alles wat hij / zij krijgt delen ) .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.hb-forum.nl/viewtopic.php?f=58&t=1230&start=20
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie discussie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.hb-forum.nl/viewtopic.php?f=58&t=1230&start=20 bedoel ik he.
Slechts de benamingen.
De overeenkomst is, dat ze geen van 3en bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Nou, net niet helemaal. Er zijn wel degelijk mensen (niet alleen kinderen) die extra gevoelig zijn voor bepaalde indrukken. Kinderen die elk klein geluidje horen, bijvoorbeeld, en ook nog weten wat dat geluidje te betekenen heeft. De term HSP komt dan ook uit de psychologie. HSP is namelijk iets bestaands, en niet iets bovennatuurlijks. Al die andere termen zijn prachtige fantasiewoorden voor vermeende eigenschappen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Lees de links van momopoyolo.
Het zijn allemaal namen voor een groep erg gevoelige kinderen.
Ze zijn zonder uitzondering erg sensitief.
Dat is een onderdeel van hun karakter en wordt doorgegeven door de genen van een van de ouders ( voorouders)
Soms van allebei de ouders, maar dat komt niet zo veel voor.
Nieuwetijds kinderen ,hoor je tegenwoordig wat meer, maar wordt het zelfde mee bedoeld.
De kinderen leven vaak in hun eigen wereldje, zijn vaak dromerig en teruggetrokken.
Hebben meestal heldere, meest licht blauwe ogen, die je heel doordringend kunnen aankijken.
Dromen vaak heftig en hebben vaak nachtmerries.
Zijn allemaal zeer creatief en houden van de natuur.
De maatschappij en de wetenschap heeft erg veel moeite dit verschijnsel te erkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Het zijn allemaal verschillende namen voor dezelfde soort kinderen. Er is een overlap tussen indigo/Oz/kristal/nieuwetijds/enzovoorts kinderen en HSP-kinderen. Verder wordt elk kind dat wel eens diep in gedachten verzonken voor zich uit staart, al snel een indigo/kristal/enxovoort kind genoemd wanneer de ouders gevoelig zijn voor dergelijke kreten. Zo gaat het al vele decennia lang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder een discussie te willen, ervaar ik deze kinderen toch als zeer bijzonder, het gevoel bij mij, tijdens het ontmoeten van dit soort kinderen is overweldigend sterk.
Kan het verder niet uitleggen.
Ga ik ook niet doen. maar krijg vaak tranen in mijn ogen als ik dit soort kinderen ontmoet en ik ben toch echt geen watje.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat is een bekend gevoel, Ed. Mijn eigen gok is dat deze ervaring door de één wordt opgevat zoals jij het nu vertelt. Een ander zal diezelfde ervaring opvatten als het wonder van het leven. Weer een ander zal diezelfde ervaring opvatten als de liefde van God. En verder - daar heb ik net een reactie over geschreven onder het prima antwoord van Kristal, elders op deze pagina (ik bedoel mijn reactie met de jaren 1920, de jaren 1930, de jaren 1940, enzovoort).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo. eigenlijk zeg je nu, dat je net zo spiritueel bent als ik, ook die mooie dingen waarneemt, ze voelt en ervaart, alleen worstel je nog met de juiste uitleg er van.
Maar dat is logisch, dat doet iedereen.
Ik ook, dat weet je.
Cryofiel
11 jaar geleden
Vroeger beschouwde ik spiritualiteit als iets dat absoluut niets voor mij was. Dankzij GV, ook door jou, heb ik ontdekt dat ik wel degelijk behoorlijk spiritueel ben. Ik geef daar wel een heel andere invulling en uitleg aan dan jij. Maar dat wist je al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je ratio, geeft er een andere uitleg van.
Je gevoel is het zelfde als bij mij.
Dat geeft de botsing. Als ik van jou lees, hoe je ervaringen zijn als je alleen aan het roeien bent, hoe je de omgeving waarneemt, tot in de aller kleinste detailles, dan weet ik genoeg.
Cryofiel
11 jaar geleden
Misschien ben ik op sommige punten wel een HSP. Een aantal eigenschappen herken ik wel bij mezelf. Maar ja, dat geldt voor zoveel mensen. Misschien is dit ook wel iets dat op bepaalde punten voor *iedereen* geldt. Wat ik niet herken, is die botsing. Ik probeer juist altijd gevoel en ratio met elkaar in overeenstemming te brengen. Als gevoel en ratio elkaar tegenspreken, dan knelt er iets. Dat voelt niet goed. Tot nu toe is het me altijd gelukt gevoel en ratio hetzelfde te laten zeggen. Of zou dat maar een waanbeeld zijn?
Kristal
11 jaar geleden
Cryo, kan het zijn dat jij je gevoel "ombuigt" tot het aansluit bij je ratio?
Zoals velen anderen hun ratio ombuigen tot het aansluit bij hun gevoel? Puur een open vraag.
Cryofiel
11 jaar geleden
Tja - zou ik genoeg zelfinzicht hebben om die vraag te kunnen beantwoorden? Ik doe een poging... Ik heb niet het gevoel dat ik gevoel of ratio ombuig. Wat wel zo is, is dat het gevoel verandert naarmate de ratio meer weet. Als voorbeeld kan ik onweer noemen. Heb je geen idee wat dat is, dan zegt je gevoel dat er een soort oncontroleerbare macht is losgebroken; je wordt angstig. Naarmate je leert wat het is neemt de angst af; het gevoel verandert dus onder invloed van de ratio. Is dat 'ombuigen'? Volgens mijn interpretatie niet. Er zijn ook dingen waarvan niet meteen duidelijk is of het ratio of gevoel is. Neem opnieuw dat onweer. Er is altijd nog een kans dat precies jouw huis een voltreffer krijgt. Al is die kans klein, het zou kunnen gebeuren. Is dat een reden opnieuw angstig te worden? Voor sommige mensen wel. Ik ben intussen zo ver (in mijn ogen mag ik "zo ver" zeggen, omdat ik het als vooruitgang zie) dat ik ook van die gedachte niet angstig meer word. Ja, het zou kunnen gebeuren - maar heeft het zin om angstig te zijn? Beïnvloed ik daarmee mijn kansen? Word ik, iemand anders, of 'de wereld' beter van mijn angst? Nee dus. Daarom zie ik de realiteit van het risico onder ogen, maar ben ik niet angstig. Is dat ratio? Ja, zoals ik het hierboven verwoord is het ratio. Maar dat komt doordat ik erg goed ben in het overbrengen van ratio via geschreven tekst, en veel slechter in het overbrengen van gevoel. Gevoelsmatig is deze houding zowel ratio als gevoel. Terug naar de vraag: buig ik om? Ik denk van niet. Ik combineer, ik interpreteer, ik begrijp en ik voel. En alweer: teruglezend ziet de vorige zin er heel rationeel uit. Maar dat ligt aan mijn beperking dat ik rationele dingen goed kan opschrijven en gevoelsmatige dingen niet.
Cryofiel
11 jaar geleden
(Tja... was dit nu een antwoord op je vraag?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een ander ziet/ waarneemt, hoef jij nog niet zo te ervaren.
Wat jij ziet/ waarneemt, hoeft een ander nog niet zo te zien. Wat ik bedoel, dat iedereen in zijn/ haar eigen werkelijkheid leeft, er vast van overtuigt dat dat de juiste werkelijkheid is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Precies. En daarom moeten we met elkaar in gesprek blijven. En, als het even kan, een manier verzinnen om te ontdekken welke visie beter is dan de andere. Zolang dat nog niet lukt, moeten beide visies worden geaccepteerd.
Kristal
11 jaar geleden
En hebben beide en mogelijk nog veel meer andere visies bestaansrecht naast elkaar, en andere visies weer niet. Dank je voor je goede poging uit te leggen hoe het voor jou werkt Cryo. Ik kan er een heel eind in mee gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo. schrijft:.....En alweer: teruglezend ziet de vorige zin er heel rationeel uit. Maar dat ligt aan mijn beperking dat ik rationele dingen goed kan opschrijven en gevoelsmatige dingen niet................ Dit is nu precies wat ik bedoel dat je ratio botst met je gevoel.
Maar je ratio, belemmert het te begrijpen, is zeer dominant aanwezig, bijna dwangmatig. Bij kristal en ik zelf, is dat precies andersom, ook dat pakt wel eens verkeerd uit en is door eigen ervaringen ,mogelijk ook dwangmatig geworden.
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn, voor het te snel in verdediging gaan, bij mij zelf tenminste.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb niet het gevoel dat het gevoel in de weg zit. Het is meer alsof ik Engels moet spreken wanneer ik over de ratio heb (ik beheers het Engels zeer goed), en Frans wanneer ik het over het gevoel heb (ik beheers het Frans nauwelijks).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo.........Ik heb niet het gevoel dat het gevoel in de weg zit.Het is meer alsof ik Engels moet spreken wanneer ik over de ratio heb (ik beheers het Engels zeer goed), en Frans wanneer ik het over het gevoel heb (ik beheers het Frans nauwelijks). je had het niet beter kunnen verwoorden.
Kristal
11 jaar geleden
BabyJane, ik heb zelf de ervaring dat men je als kind toch eerder wat medelijdend bekijkt wanneer je hsp bent. Ook mijn familie begreep er niet veel van.
Het wordt dan ook veelal als óvergevoelig gezien en benoemd; als een vervelende kwaal dus.
Het is een enorme opluchting wanneer je er later achter komt dat overgevoelig ook hooggevoelig kan zijn,
dat "de kwaal" ook een talent kan zijn :-) Omdat er tegenwoordig meer over bekend is als toen ik een jong meisje was, hoop ik en verwacht ik eigenlijk ook, dat er toch meer begrip zal zijn voor hsp.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het probleem dat ik als kind ervoer, is dat je dingen merkt die aan de andere kinderen voorbijgaan. Combineer dat met een onderzoekende houding, en je ziet een hele schoolklas die altijd maar gewoon hetzelfde doet als alle andere dagen, en één kind dat iets bijzonders merkt, op onderzoek uitgaat, vervolgens wil praten over de ontdekkingen, en op een muur van onbegrip stuit. Je bent dan al snel "die rare" en voor je het weet hoor je nergens meer bij - zonder dat je zelf in de gaten hebt waaraan dat ligt. En als je dan eens vraagt of die anderen niets zien, dan blijkt dat ze ofwel inderdaad niets zien, ofwel geen interesse hebben. Ik: "Maar ZIE je dan niet dan alle stoeptegels op het schoolplein gaan glimmen in de regen, behalve die ene daar?"
Vriendinnetje: "Hé kijk, de jongens zijn papieren vliegtuigjes aan het vouwen!" Of: Ik: "Maar ZIE je dan niet dan alle stoeptegels op het schoolplein gaan glimmen in de regen, behalve die ene daar?"
Vriendinnetje: "Ehhh... ja... nu je het zegt... maar dan moet je wel heel goed kijken hoor."
Ik: "Hoe zou dat komen? Hij ziet er verder toch net zo uit als alle andere stoeptegels!"
Vriendinnetje: "Tikkie! Jij bent hem!"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo herkenbaar!
Op mijn schoolplein, zag ik de rups die in een boom zat.
Een blaadje dat uit de lucht dwarrelde.
Een mier die een takje sleepte.
De zon die via het raam van onze klas in een plas water spiegelde.
Ik voelde de wind door mijn haar gaan.
Rook de sigaret van de onderwijzer die pleindienst had.
Zag de rode blos van een appel die een meisje aan het eten was.
En het allermooiste was de sinaasappelschil, die in een plas water lag, ging je daar op staan, dan kwamen er de mooiste kleuren van de hele wereld in die plas, begonnen als een kringetjes en vloeide uit in golven van kleuren, daarna kwamen er zwarte plekjes in, die werden er steed meer en meer en dan was alles weg.
Dan ging de schoolbel, dat het speelkwartier om was, die klonk als de klokken van een grote kerk, zo mooi! En oh ja, er waren ook nog andere kinderen op het schoolplein.....................................
Cryofiel
11 jaar geleden
Jaaaa! Die sinaasappel!!! Vooral met zon, maar het was ook interessant te kijken hoe de kleuren veranderen als er een wolk voor de zon schoof. Oh wat herkenbaar! En ook hierboven: "de appel die een meisje aan het eten was"... Velen zullen eroverheen lezen, of misschien heel even glimlachen. Ik glimlach, maar ik zie meteen levendige beelden voor me die de schrijver niet bedoeld heeft. Geen wonder dat die appel een blos kreeg toen jij hem betrapte...   ;-)
Ik denk dat of het nou waar is of niet. Je er niet heel veel mee opschiet om ergens een naam op te plakken. Sommige mensen zijn wat gevoeliger en wat spiritueler. En als er iets zou gebeuren merken we dat vanzelf. Je kan eindeloos erover lezen maar je wordt er inderdaad nog niet veel wijzer van. Het is een beetje een trend geworden maar dat betekent niet dat het allemaal onzin is.