Hoe kan het kind in jezelf weer volledig kind zijn? Hoe werk je zo aan je kinddeel dat het je niet meer belemmert in het dagelijks leven?

Naar aanleiding van een vraag Van Annepanne stel ik deze vraag.

Toegevoegd na 20 minuten:
IK bedoel, door gebeurtenissen uit verleden, in het heden moeilijk "los" kunnen komen en bij alles wat je doet angst ervaren, of het wel "mag" of "hoort" Blijkbaar zit ik nu in ene fase waarbij ik alles onder de loep neem en bedenk "maar WIE bepaalt hoe iets "hoort"? en hoe iets "moet"?
Wat als ik en/of anderen er nu veel meer baat bij hebben als ik het zo en zo doe?
En waarom ben je gestoord als je luidkeels zingt op straat, of gewoon ECHT aantrekt wat je leuk vind en waar je je lekker invoelt?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ja het toestemming geven... Dat klopt.. En het gaat met veel emoties gepaard. En niet alleen vanuit mezelf. Veel mensen die tegen me ingaan omdat ze me gewend waren zoals ik was. Ik schiet met veel dingen nu een andere kant op, Daarna vindt het een balans, een inzicht hier. Ook hier vind dat plaats dus. Het blijft niet zo, verandert nog verder. Verwarrend voor mensen om mij heen, bevrijdend voor mij. Toch ook veel verdriet voor wat ik achterlaat, de angst voor de sprong in het diepe. Best wel emo door dit alles, er komt zoveel los. Toch ook heel mooi wat er gebeurt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima vraag!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tell me more...
hoe leer jij het? wat doe jij ? dank je adrem!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga je volgen, ik ben hier ook erg benieuwd naar, ik vind dit namelijk ook heel moeilijk. Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo mooi om te lezen Adrem5! Dit is ook mijn ervaring. Het gaat om inzicht hè, dat kwartje! En dán toepassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor je vraag. Er zit nu zoveel 'leven' in deze vraag dat het echt een hele GoeieVraag is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag, mooie reacties. Ik heb hier niks aan toe te voegen, vind het vooral erg leerzaam om mee te lezen. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zou je dan graag anders willen doen dat je nu doet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat een vraag aan mij, of iemand anders in dit rijtje? Ik doe het meeste al, in ieder geval wat ik kan, maar mijn gevoel werkt niet mee. Ik blijf angstig en verdrietig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel angst voor ons kind-zijn is projectie: wij DENKEN dat andere mensen ons raar vinden als we ons kind-zijn laten zien. Andere mensen denken vaak veel minder van ons dan wij zelf denken dat ze denken (...) en ALS ze allerlei lelijke dingen over ons denken, zijn die mensen waarschijnlijk niet de moeite waard om onszelf iets van aan te trekken. Energieverspilling dus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de uitstekende vraag.
Dit is een van de essenties van het leven als mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leerzaam, adrem5, en eigenlijk zo simpel: gewoon in de metapositie van de volwassene gaan staan, en al je behoeften heroverwegen en je kind daar toestemming voor geven. Als het honger heeft MAG het eten, bepaal jij nu in die volwassene-positie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
metapositie, klaas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve klaas ik heb de rest van mijn reactie aan jou maar even bovenaan de vraag geplaatst, omdat het me te waardevol leek, om ergens tussenin te zetten. Ik heb het idee dat heel veel mensen wat kunnen hebben aan het inzicht dat ik net kreeg... Nu nog het toepassen... Maar eerst weer een potje brullen :) goffer, lijk wel zwanger :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na je toevoeging: het is geen sprong in het diepe, het is gewoon een stap vooruit.
Wel een grote stap.
Neem hem in vol vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo mooi, om al die ervaringen en denkwijzen te lezen: zoveel mensen die er, ieder op hun eigen manier, mee bezig zijn!!!
@Forall: Zwanger van een nieuwe stap, een nieuwe uitdaging! Hormonen en emoties heb je ook, als je niet zwanger bent ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja peper het nog maar ff in Wendy >.< :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Redenen genoeg om het te laten regenen uit je ogen, of het nou lachen of huilen is!!!
Regen is óók hard nodig voor het vruchtbaar maken van de grond ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah de weergoden hebben mij dit jaar dus een handje geholpen met de regenachtige zomer, zodat mijn persoonlijke grond ook vruchtbaar wordt. IK had al niet echt de balen van de zomer, vond het wel lekker, eens niet van die hele hete dagen, maar dit maakt het helemaal goed :)) En jij stijgt weederom een plaatsje in mijn achting :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Proest*.... kón dat nog dan??? ;-))))
<3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja na dat hartje zeker... ben ook maar een gevoelsmens u.u
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@forallweknow. Die metapositie. Je hebt het al begrepen. Het is een term uit de NLP, maar het idee zelf heeft vele namen. Meta is naast: je bekijkt jezelf vanaf een afstandje. En daar kun je een techniekje van maken, zoals adrem uitlegt. Je neemt twee stoelen, op de een ben jij jezelf, en op de andere (metapositie) ben jij je moeder zoals je dat nu zou willen hebben. Je kruipt in een emotie en daarna verplaats je je naar die andere stoel. Het geeft je afstand/overzicht en je kan in je gevoel blijven en dat gevoel nu veranderen naar je huidige inzichten, gewoon door te herbeleven in het nu.
Heel mooi is dat. En het werkt, doordat dit techniekje zo simpel is, dat je dat met je verstand kan controleren, en je daarom daarna in volle vertrouwen er aan kan overgeven.
Zo werkt de familieopstelling ook, vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je wat ook een leuke fijne stap is? Ga dansen op k3! Intens hard en wild dansen, alles laten gaan en meeblerhe! Zo voel je je ook echt even weer hele maal vrij en kind......ik wel iniedergeval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik blerde in het theater maar cd was kapot :P men vroeg mij wat ik wilde... ik zei "Nou dan zing ik toch zonder muziek" Ik heb het gewoon gedaan. Normaliter zou ik zijn afgehaakt... Ik kreeg een groot applaus, deed me goed.... Er zijn vids van gemaakt :) mooi aandenken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SUPER Forall!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal kijken of ik hem op youtube kan plaatsen.,. het is nogal groot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LEUKKKK!!! Zend je linkie toe?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klaas over die metapositie snap ik niet helemaal. kan ik er ergens op internet info over vinden of dat ik ergens een keer live met je kan babbelen? Stuur me je email anders ff wendy dan kan ik het via een andere bron doen. Ik durf youtube nog niet aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, komt-ie..... per PB hahahaha

Antwoorden (20)

Dat kan,door volledig afstand te nemen van de volwassene in je , m.a.w. je weer helemaal als kind te gaan gedragen.
Dat houdt onder meer in, geen verantwoording meer nemen voor je daden.
Daarbij zullen noch de kinderen, noch de volwassenen je gedrag accepteren, je zult een buitenbeentje, een uitgestotene worden.
Misschien interpreteer ik deze vraag verkeerd,waarvoor dan bij voorbaat mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das vaak wat mensen tegenhoudt om kind te zijn, maar wie zegt dat kinderen dat niet accepteren? De keren dat ik me als een kind gedraag wordt dat door de koters hier in de buurt wel bejubeld op zich :) Dank je voor je antwoord, het is wel waardevol. Want er zit een kern van waarheid in.
IK bedoel, door gebeurtenissen uit verleden, in het heden moeilijk "los" kunnen komen en bij alles wat je doet angst ervaren, of het wel "mag" of "hoort" Blijkbaar zit ik nu in ene fase waarbij ik alles onder de loep neem en bedenk "maar WIE bepaalt hoe iets "hoort"? en hoe iets "moet"?
Wat als ik en/of anderen er nu veel meer baat bij hebben als ik het zo en zo doe?
En waarom ben je gestoord als je luidkeels zingt op straat, of gewoon ECHT aantrekt wat je leuk vind en waar je je lekker invoelt? Ik zal dit ook bij mijn vraag zetten deels. Das voor anderen dan misschien ook wat duidelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan ga je toch meer uit van wat ànderen vinden van jouw gedrag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy,Dat klopt en er zullen bijzonder weinig mensen zijn, die dat niet doen.
Iedereen wil toch toch graag voor vol aangezien worden en zich daarnaar gedragen. @forallweknow,je schrijft : De keren dat ik me als een kind gedraag wordt dat door de koters hier in de buurt wel bejubeld op zich .
Maar kijk nou eens, hoe ze reageren, als je permanent dat gedrag vertoond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch Herr Moolk.: als je met een kind buiten bent en je doet "gek", dan wordt dat over het algemeen als schattig, lief, warm gezien.
Maar als je datzelfde gedrag doet samen met een volwassene buiten, dan eh..... heb ik in ieder geval het idee dat ik uit moet kijken.... met al die mobieltjes word je zo in de boeien geslagen en van de straat geplukt.....
Toch is het dezelfde volwassene en hetzelfde gedrag, alleen in een andere setting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kijken we allemaal naar wat "de anderen" van ons vinden. Dat heeft ook een functie. Als iedereen echt maar deed wat 'ie wilde, zonder zich ook maar iets aan te trekken van anderen, dan functioneerden bepaalde zaken gewoon niet.
Als je in staat bent, om je volwassendeel je leven te laten leven, dan belemmert je kinddeel je niet meer.
Je kinddeel heeft zijn/haar tijd gehad toen je nog een kind was. Het lijkt me niet de bedoeling, dat je kinddeel volledig kind kan zijn als je volwassen bent.
Als dat niet zo is en je kinddeel nog steeds je volwassen leven be-/overheerst, dan is er in je verleden iets niet goed afgesloten.
Dan is het de bedoeling dat je volwassen deel je kinddeel gaat helpen. Waarom overheerst het? Is het boos? Verdrietig? Bang? Het ligt aan de uitkomst, wat je dan het beste kunt doen. Je volwassen deel moet je kinddeel dan geven wat het nodig heeft. Troost bijvoorbeeld, of goedkeuring, of bevestiging.
Dit klinkt allemaal behoorlijk schizofreen ;-)) maar deze psychologische methode is bedoeld om duidelijkheid te krijgen in problemen, die je bij jezelf kunt ondervinden.
Naar mijn idee staat je vraag ook in de verkeerde categorie: psychologie of psyche lijkt mij een betere optie.

Toegevoegd na 31 minuten:
N.a.v. je aanvulling: dat heeft toch meer te maken met je huidige gedrag als volwassene denk ik.
Vragen als : "kan ik het maken om als volwassene luidkeels op straat te zingen; wat vind ik ervan wat anderen van me vinden" stelt je volwassendeel. JIJ bepaalt als volwassene hoe iets moet en/of hoort volgens jouw normen op dit moment. En of dat gedrag dan "kinderlijk" is, dat is ook jouw be-/veroordeling ;-)

Toegevoegd na 42 minuten:
....of de be-/veroordeling van anderen, en dat lijkt mij dan toch echt HUN probleem!

Toegevoegd na 2 dagen:
N.a.v. je 2e toevoeging:
Veranderen betekent ook het aanvaarden van de eventuele consequenties
Mensen kunnen het eng vinden/onzeker raken, omdat je niet meer de voor hun vertrouwde Forall bent.
Als bijvoorbeeld een dik persoon veel afvalt, dan zie je vaak dat de omgeving dat onprettig vindt: die vertrouwde dikkerd lijkt een ander mens te zijn geworden.
Het is wennen voor iedereen.
En omdat je zelf een veranderingsproces vanaf het begin meemaakt en erin groeit, ben je vaak eerder gewend dan de mensen om je heen.
Geef het en iedereen de tijd die het nodig heeft. Overdoe niks, neem je tijd. Doe dingen/veranderingen als jij je er vertrouwd mee voelt. Dan zal je zien, dat het geen sprong in het diepe is waar je nu tegenaan hikt. Neem babystapjes voor jezelf.
Verandering hoeft niet te betekenen, dat je mensen achter je laat, dat kán. Wat ik ervaar is, dat het belangrijk is over je gevoelens en veranderingen te praten met de mensen die je na staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha schizo :) vind ik wel meevallen hoor :) Ik heb me al eerder met deze materie bezig gehouden, dus helemaal als een verrassing komt het niet. Nu het toepassen nog. Nja wat het zingen betreft ben ik eigenlijk van mening dat je beter lekker gewoon kunt zingen op straat tijdens het wandelen, als je daar zin aan hebt dan iemand met een chagrijnig smoelwerk voorbij lopen en elkaar niet eens de moeite nemen om te groeten bijvoorbeeld. Zingen is nu eenmaal mijn ding... Ik lees later nog verder... Moet zo zingen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Forall. Wendy heeft gelijk en hebben vele mensen een heeeeeeeeeele lichte vorm van Schizo. Want er zijn verschillende mijlpalen in het leven waarin zich een scheiding heeft plaatsgevonden.
'Het kindje' is 1 van die scheidingen. En die komt soms weer naar boven toe en neemt de overhand in je gedrag. Vandaar dat bij woede aanvallen het kindje weer zichtbaar is. En ik zie graag iemand die enorm vrolijk is. Als diegene daarbij zingt, dat maakt dan niet uit voor mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt best erg vrolijk zijn en een idem liedje op straat zingen, maar dat maakt je niet tot tot volledig kind zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, ....of de be-/veroordeling van anderen, en dat lijkt mij dan toch echt HUN probleem, schrijf je.
Ik ben er heilig van overtuigd, dat het in no time ook jouw probleem wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Forall:voor mij is het ook bekend, maar voor velen niet...en dan voel ik me opeens geroepen om dat op te schrijven. Zegt iets over mij, is toch een soort van indekken of zo, kan niet op het juiste woord komen ;-)) Ik zie liever een vrolijk (wel goed graag) zingend mens, dan een sacherijn! @Gdan: dat van die scheidingen is m.i. heel waar. En als je kinddeel niet is meegegroeid, dan zal iedere scheiding in je leven problemen kunnen geven. @Mr.Moolkees: ben ik met je eens! Waarom mag je niet volwassen zingen op straat????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje: In mijn geval IS het mijn probleem, want ik zal het niet in mijn kop halen!!!!! Ik ben daar zeeeeeer gevoelig voor, voor afkeuring, en met redenen, namelijk mijn eigen ervaring!
Maar als je het goed bekijkt: waarom eigenlijk?????
Waarom zou de afkeuring of de vermeende afkeuring van wildvreemden op straat ervoor kunnen zorgen, dat ik niet zing op straat als ik daar de behoefte toe zou voelen?
Vandaar mijn toevoeging, dat het (eigenlijk) HUN probleem zou moeten zijn en niet de mijne!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zingen was een voorbeeld... Op straat met kinderen spelen, of gewoon aparte kleding aantrekken die jouw smaak is, en schijt kunnen hebben, ook qua gevoel wat anderen daarvan denken? Vandaag nog met een fles melk over een aanrecht heen gesjoeld. Er zat nog een bodempje melk in, dus die plastic fles bewoog heel idioot over het aanrecht tijdens het glijden. Lag helemaal in een deuk, moest me helaas verschonen hahaha... Maar dat soort dingen... Tuurlijk ben ik volwassen en tuurlijk moet ik ook verplichtingen nakomen, maar waarom zou ik geen dingen meeer kunnen doen die mijn kinderen wel kunnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Forall: V.w.b. op straat zal ik me netjes en aangepast gedragen. Waarom? Vanwege veeeeeeeeeeeeeel teveel afkeuring + zeer zwaar gepest zijn (zowel geestelijk als lichamelijk: mishandeling heet dat) in de jeugd.
Maar privé, tussen de veilige muren van mijn huis: daar durf ik veel wel hoor ;-) @Adrem5: heeeeeeeeeerlijk is dat hè!!! Gieren als een kind, in een deuk liggen, de slappe lach krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@forall, als het kindje in een beetje is bedaard van de emoties en paniek, dan kan het niet alleen veel van jou leren, maar jij ook van het kindje. Jij zal daardoor ook weer gaan leren om meer kind te kunnen zijn. Ook de durf zal weer terugkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik dan eindelijk voor jou zingen gd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JA!
(Hield ik je tegen dan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar ik moet toch iemand de schuld geven als ik mezelf niet durf te laten zingen in het bijzijn van een bekende :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hallo, dan geef je de buurman maar de schuld. Of nog beter, je ex. Zit waarschijnlijk nog wel iets van de waarheid in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik me helemaal in vinden. Nu nog hopen dat die mensen ook openstaan voor het praten over die bewuste veranderingen. Doordat ik na een inzicht vaak ineens ergens anders over denk is het al eens voorgekomen dat ik als een leugenaar of verrader of andere vervelende dingen wordt gezien, omdat ik nu eens voor mezelf kies in plaats van altijd maar naar de pijpen van een ander te dansen. Waarom zou ik zelf geen recht hebben op een eigen mening en zou een ander geen rekening kunnen houden met iets wat ik prettig vind, of wat voor mij belangrijk is>?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je Forall, 1 van de consequenties bij verandering is, dat het relaties kán kosten..... Leven IS veranderen, dus in je leven zal je relaties (soms moeten) laten gaan en zullen er nieuwe komen.
Mensen die mij een leugenaar of verrader noemen wil ik niet in mijn leven hebben, die zijn niet goed voor mij. Misschien heel hard, maar zo zie ik dat. Ik kan er wèl van leren!
Om andere redenen heb ik mensen moeten loslaten. En zij mij. Dat kàn pijn en verdriet doen, maar zeker niet altijd!!!
Natuurlijk heb jij recht op jouw ideeën en manier van leven, daar heeft niemand wat over te zeggen, behalve als je er anderen mee benadeelt. Dan is het weer aan hen om conclusies te trekken en consequenties te aanvaarden, net zoals dat voor jou geldt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarheid als een koe... en waarschijnlijk doe ik dat. Dus moet ik noodzakelijkerwijs mijn weg hierin vinden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeps! Maar dat gebeurt toch wel, in ieders leven.
Jij bepaalt zelf wat je je van anderen aantrekt en niet. Een kind doet dit automatisch en bij het opgroeien gaat dit er beetje bij beetje uit. Misschien moet je niet verlangen naar het kind zijn, maar naar de positieve kant van het volwassen zijn. Ja je hebt verantwoording voor de dingen die je doet, maar is dat niet beter dan helemaal niks te zeggen hebben? Kind zijn kun je niet afdwingen, je bent het of je bent het niet... ( allemaal naar mijn mening)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe iets hoort wordt bepaald door je omgeving. of je je daar iets van aantrekt bepaal je zelf.
De belangrijkste afweging die je volgens mij moet maken als je iets wilt doen is: doe ik er anderen kwaad mee.
Als je die vraag met 'ja' moet beantwoorden moet je overwegen het niet te doen.
Als anderen je 'gestoord' vinden omdat jij je kleedt zoals jij dat wilt, is dat het probleem van de anderen.
MAAR: Als je in een groep geaccepteerd wilt worden, moet je je misschien wel anders gedragen dan je eigenlijk zou willen...
Dat begint al op de basisschool, dus het 'kindzijn' waar je op doelt duurt in onze maatschappij meestal maar heel kort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil toe naar: Als iemand me niet wil accepteren zoals ik ben dan heeft ie pech... Ik wil zijn zoals ik wil zijn... Daarbij wel rekening houdens met anderen. Maar wel een grens onderzoekend van"waar doe ik een ander een plezier zonder mezelf al te veel te verloochenen?"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het punt is, denk ik, dat je soms bij een groep wilt behoren, omdat dat veilig is. Je kan aanspraak maken op de kracht van de groep, ze beschermen je, nemen het voor je op, verzorgen je als je ziek bent. Wij zijn een sociaal dier, en zonder lid te zijn van een groep, ligt de dood op de loer. Zo was dat honderdduizenden jaren lang. En is geen gevoel meer, maar een diep veranderd instinct.
Daarom conformeren wij ons zo graag en zo snel.
Te snel dus, want waarom zingen wij niet, als anderen ook niet zingen, en voelen wij dan zelfs meteen een drang om te stoppen met zingen?
De volwassene in ons, kan dit overzien en met de kracht van dit inzicht ons kind beschermen en het laten zijn wat het is: jij wil zingen? Zing jij maar, het is veilig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee... Tot een groep behoren is niks mis mee, zolang het individu in mij zichzelf kan en mag blijven. Ik wil niet tot een groep behoren die een bepaalde stijl kleren hoort te dragen en liefst met een merk en allerlei do's en don't in petto heeft. Geef mijn portie dan maar aan het baasje :)
Natuurlijk mag jij zijn wie je bent, en waarom zou je het kind in je niet willen koesteren en omhelzen?
Je mag gewoon zijn wie je bent, en er is niets mis mee om de eenvoud van een kind te hebben, en vrij van alles de wereld in te kijken.
Wat maakt het uit wat voor stempel mensen op je drukken, en in wat voor hokje ze je stoppen.
Volg je gevoel en je hart, en wees gelukkig, dan zul je gelukkig zijn.
Werk aan jezelf, zodat je kunt groeien en ontwikkelen.
Luister naar de fluisteringen van je ziel, en laat je meenemen op reis, zodat je levensdagen vervuld zullen zijn van innerlijke verrukking en vreugde.
Reken af met angst, doorleef het en laat het vervolgens los, zodat het je niet zal verlammen.
Stapje voor stapje zul je er komen, met hier en daar een terugval, en weer dapper doorgaan.
Leer van alle ervaringen, om ze vervolgens te laten gaan.
Het gaat je lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na je toelichting begrijp ik je vraag.

Je kind zijn ligt achter je, kind zijn staat in jouw gedachte voor vrijheid. Want eigenlijk zoek je die, je eigen vrijheid.
De vrijheid om te doen en laten wat jij wil, zonder je iets aan te trekken van wat andere mensen van jou vinden of denken.

Ik zou zeggen, doe het gewoon, wil je zingen op straat, kleding dragen die niemand anders aan heeft, gewoon doen. Wat kan je overkomen, niets ernstigs, wat vreemde blikken van onbekende mensen misschien. Niet iets om je zorgen over te maken dus. Als je geluk hebt is er een goede vriendin die zegt dat je er ronduit belachelijk uitziet, ook niets om over wakker te liggen. Kan je samen om lachen, toch?

Ik heb ervaren, om door gewoon jezelf te zijn, met al je eigenaardigheden mensen, volkome normaal op je reageren.

Om een klein voorbeeld te noemen, ik draag nooit make up, ik heb er niets mee, krijg er jeuk van aan mijn ogen, vind iets op mijn lippen niet smakelijk en voel me er niet prettig bij. Toch heb ik periodes gehad dat ik, net als alle anderen vrouwen in mijn omgeving elke ochtend voor de spiegel stond met mijn make up spulletjes. Gewoon omdat iedereen het doet, het 'mooi'is.

Op een gegeven moment ben ik er mee gestopt, heb alles weggedaan. Er heeft nog nooit iemand tegen me gezegd, waarom heb jij geen mascara op? Of iets dergelijks.

Wat ik hiermee wil zeggen, probeer het gewoon, kan je weinig gebeuren.

Nog een voorbeeld, ik ben gestopt met kerstkaarten sturen er is nog nooit iemand geweest die zei: Ik krijg van jou nooit een kerstkaart, meeste sturen ze ook niet meer naar mij, prima toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn goeie voorbeelden van jezelf zxijn, maar het is en/en... en jezelf zijn maar ook gek kunnen doen mogen doen. Merk zelf dat ik me vaak dingen verbied. Dan wil ik wat doen en durf ik het niet... vooral bij mensen tegen wie ik ( nog) opkijk of die ik immens lief heb en toch nog een beetje dat gevoel heb van bang zijn diegene "kwijt"te raken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenning Forall, vooral je laatste zin. Wat mij betreft wordt dat steeds minder.
Denk jij, dat dit te maken heeft met verlatingsangst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms zul je dingen doen die niet passen in het 'plaatje' wat mensen van jou hebben, ze hebben dan tijd nodig dat plaatje bij te stellen. Want dat plaatje verandert, door het leven, door ouder worden, door wat je meemaakt.
Vooral ouders houden nog wel eens lang vast aan hun 'kind plaatje' wat ze van je hebben. Als jij probeert het plaatje wat men van jou heeft hetzelfde te laten zal je je eigen ontwikkeling in de weg staan. En dan kom je in de knoop te zitten zoals jij nu zit, je wil wel maar denkt dat het niet kan. Praat erover met degene die je lief zijn, vertel ze dat je het eigenlijk vreselijk vind om al die verjaardagen te vieren (ik noem maar weer eens een persoonlijk voorbeeld) vraag of het ook anders kan.
Vertel dat je soms zo graag eens in een kanarie gele tuinbroek met oranje t shirt rond wil lopen,vraag, wat zou je daarvan vinden?? Zou je je schamen voor me, je gekwetst voelen? O en bedenk bij mensen waar je tegenop kijkt dat ze net als jij moeten poepen, dat maakt ze zoveel gewoner :)
Desnoods roep je een beeld op in je hoofd van die persoon met zijn/haar broek op de enkels op de wc..... mij heeft dat erg geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaa hahahaha, en dat we allemaal bloot zijn geboren en zonder kleren nog steeds zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wendy heeft zeker te maken met verlatingsangst. ben tot mijn 20e extreem veel dierbaren verloren, waar dat uit voortkomt. Dit manifesteerde zich op mijn 7e vooral en vanaf daar in de loop der jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dit herken ik ook in mijn leventje.
Aan die angst om verlaten te worden is wel veel te doen. Het is een basisangst en daar kan veel "ellende" uit voortkomen gedurende een leven als je er niet op een voor jou goede manier mee kunt omgaan.
Ik heb veel baat bij EMDR. Misschien is dat toch ook een idee voor jou om te overwegen?
Wil je niks aanpraten hoor, dit is mijn eigen spiegeltje: de EMDR doet ontzettend veel met me, vandaar ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja snap ik wijffie, dat heb ik met Tai Chi en meditatie. Ik doe/probeer wel een andere vorm van EMDR, omdat ik niet weer in het hulpverlenerscircuit terecht wil komen, maar liever op eigen houtje mezelf help al dan niet met de hulp en/of goede raad van dierbaren die zich langzaam een nieuwe familie voor mij aan het vormen zijn.
Iemand gaf me er toen een link van naar aanleiding van een vraag van mezelf over EMDR therapie. Ikheb er nog niet zo heel veel mee gedaan, onderzoekende of het past in het plaatje van Tai chi en het feit dat ik niet al te veel verschillende behandelmethoden wil gebruiken, omdat dat eerder tegen je kan gaan werken, dan mee. Wat mij al heel lang enorm trekt is regressietherapie. Maar hoe vind je een goeie betaalbare in de buurt? (Twente)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je laatste vraag heb ik geen antwoord ;-)
Het gaat erom, dat je iets doet waar jij je prettig bij voelt en wat voor jou werkt. Er zijn vele manieren om resultaten te bereiken en EMDR is dat, na heeeeeeeeeel lang zoeken, momenteel voor mij. Dat wilde ik je meegeven, da's mijn ervaring ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ik je dankbaar voor ben. maar er is een variant daarop die hetzelfde doet bij je. Er zijn video;s over te vinden op youtube. komt nog wel boven water... moest erge lachen om die vorm :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
I really don't know, maar lachen schudt de lever en is gezond ;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen de lever? Dus als mijn buik schud is het eigenlijk de lever? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms best lekker hè....op brood! ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebakken lever is ook wel lekker zo nu en dan... Maar die van mezelf hou ik liever nog even intact :)O)
Je kan het kind in jezelf weer volledig kind laten zijn vanaf het moment dat je je niets meer aantrekt wat een ander van je vindt. Draag gewoon lekker wat jij leuk vindt, al zijn het 7 kleuren door mekaar. Wie gaat het je verbieden? En waarom zou je niet mogen zingen op straat? Men zal raar opkijken en wellicht eens meewarig lachen, maar dan ben je op dat punt gekomen dat je dat aan je laars moet lappen. Doe het wel niet s' nachts, want dan wordt je misschien opgepakt voor overlast :)

Het is toch merkwaardig dat mensen, van zodra ze een kind bij zich hebben, dat wél allemaal mogen zonder vreemd aangekeken te worden. Ik ben vaak met onze, toen 6 jarige kleindochter, al zingend over straat gelopen mét veel kleurige kleding en sjaaltjes aan, want ze vond haar oma daar toch zo mooi mee staan. De blikken die ik kreeg waren glimlachend en begrijpend. Ik vond het ongelooflijk bevrijdend, om je eens niets aan te hoeven trekken van de gangbare normen.

De meesten onder ons zijn allemaal opgevoed met die normen, dit mag, dat hoort niet. Maar die normen zijn gemaakt door mensen, jij bent ook een mens, een individu. Maak je eigen normen, met de mogelijkheden die je hebt en waar jij gelukkig mee bent. Zolang je niets doet dat bij wet verboden is, zou ik zeggen: laat je niet afremmen door vroegere gebeurtenissen en probeer zo onbezorgd te zijn als een kind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Inderdaad een heel vreemd fenomeen: als je met een kind op straat "gek" doet, dan wordt dat vaak gezien als leuk en hartverwarmend.... Maar als je dat alleen doet of met een ander.... of vul ik nou zelf in???? ;-)))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Wendy :)
Ja, het valt me soms ook op bij mensen met een klein kindje. Een zingende papa in de supermarkt vinden we schattig. Doet hij hetzelfde alleen, dan is hij excentriek of......
Pffff in wat voor keurslijf zitten we toch te leven....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maf eigenlijk hè? En daar persen we onszelf in!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja siska dat herken ik ook... met mijn dochter van 7 kan ik van alles doen... Ach misschien zit het wel ook veel tussen mijn oren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk zit het tussen de oortjes! Dat is het mooie ervan: je kunt dat dus ook zelf veranderen als je dat wilt! Ik denk, dat het bewust ervan zijn een enorme stap is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bewust zijn en ook toepassen zijn twee verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker: stap voor stap. Bewust zijn is de eerste denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker... bewust zijn moet eerst komen. het toepassen als iemand het je zegt gebeurt wel, ik doe dat ook, maar het gevoel komt pas mee doen als je je er bewust van bent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeah!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow O_O
Het kindje is je is vaak nog verdrietig en ervaart veel angsten en (emotionele) pijnen.
Door de gebeurtenissen in het verleden is het 'kindje' niet in staat geweest om door te groeien richting volwassenheid.
Als die situaties zich weer voordoen, dan wordt zelfs de grootste volwassene van binnen weer het kindje, waarbij het niet meer goed kan communiceren en met de emoties kan omgaan. Vaak uit zich dat in woede(aanvallen), kwaadheid, stugheid, enz.
Vooral het gedrag veranderd naar het gedrag van het kindje van toen.

Om het kindje te bevrijden en weer rustiger te worden (van de eventuele paniekaanvallen).
JIJ dient weer contact te moeten gaan maken met het kindje. Jij moet inzien dat het kindje er is en dat het kindje het heel erg moeilijk heeft. In het begin is dit vreemd, want jij en je kindje zijn vreemden van elkaar. Jullie zijn van elkaar afgezonderd tijdens die vervelende gebeurtenissen. En het kindje heeft dus niet door kunnen groeien, en jij hebt niet terug durven te kijken.

De eerste stap is om weer met elkaar kennis te gaan maken. Dit gebeurt via visualisaties. Waarbij jij voor je kindje weer ziet in die leeftijd als het toen was. Vaak is dit tussen de leeftijd van 6-11 jaar. Zie je kindje zitten en zie het kindje in al haar verdriet, pijn en moeilijkheden.
Ga dan in eerste instantie naast haar zitten... Zoek de mentale contact. Voorzichtig kan je een arm om het kindje heen doen. Misschien schud ze die van je af. Dan is het te snel...
Wordt eerst weer langzaam vertrouwd met ELKAAR. Zeg lieve woorden tegen haar. Zeg steunende woorden. Kijk of ze daarop reageert.
Het kan best een periode duren voordat je echt contact met het kindje hebt en dat het kindje ook meer vertrouwen heeft gekregen in jou. Het kindje voelde zich altijd verlaten (mede ook door jou). Troost het kindje en probeer ook lichamelijk contact te maken. Vooral de knuffel is erg belangrijk, forceer dit niet, het kindje moet dit ook zelf willen.

In de periode zul je merken dat het kindje zich meer en meer op gemak zal voelen. Het zal ook rustiger worden en je steun helpt, jou energie helpt, jou intense liefde voor het kindje helpt. Je zult merken dat jij ook kan gaan praten met het kindje en dat het kindje jou precies kan vertellen wat er allemaal gaande is. Voor de situatie, de gebeurtenissen en de emoties. Praat hierover, want het kindje heeft hier nooit over durven spreken. JIJ heeft hier nooit over durven spreken.

Met de tijd zul je steeds beter met het kindje kunnen omgaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... Jullie zullen beste maatjes worden. Er zullen geen geheimen hebben. Dat wil je ook niet. In de laatste fase zal jij en het kindje in elkaar gaan versmelten. Dan zal je beseffen dat jij en het kindje nooit gescheiden zijn geweest, dat het kindje altijd al in je heeft gezeten en dat jij het kindje bent en het kindje jij is geweest. PS: De vraag is goed voor je. Ook al gaat mijn antwoord misschien te snel voor je. Het is een heel proces en de aanpak voor het kindje is vooral gebaseerd op liefde geven en visualisaties.
Dit is een hele andere wijze dan door die gebeurtenissen en situaties te gaan relativeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees mijn antwoord nog eens even door, maar dit gaat allemaal te snel. Het onderwerp 'het kindje' heeft veeeellll meer aandacht nodig dan dit. Er is zoveel over te vertellen dan dat ik hier kwijt kan. Vervang de ochtend en avond meditatie door in meditatieve toestand jezelf te verplaatsen naar het kindje toe. Via de visualisaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter aanvulling: mijn ervaring is, dat dit kinddeel veel jonger kan zijn. Bij mij vanaf ongeveer 2 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Uitzondering zijn daar gelaten in mijn verhaal.
Ik hou een jaar of 5-6 aan. Omdat vaak iemands herinnering niet veel verder teruggaan. Het 'afsplitsen' heeft zich in mijn optiek voornamelijk afgespeeld in iemands bewuste leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ja. Dat kan kloppen.... mijn bewuste herinneringen gaan terug tot 1 1/2 - 2 jaar, vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat, lieve mensen, vind ik nou heel moeilijk.. Hoe kan ik mijzelf troosten als ik als volwassene zelfs bevestiging nodig denk te hebben? Of overheerst het kindzijn toch nog in mij en voel ik me meer kind dan volwassene? Ik probeer wel te bedenken hoe ik zou reageren bij een ander kind die zich bang voelt. Ik zou hem geruststellen en bij hem blijven tot hij zich veilig voelt. Maar als ik dit op mijzelf wil projecteren, komt het niet over. Wat staat er in de weg, waarom is het zo moeilijk om dingen aan te nemen van buitenaf, maar ook en vooral van mijzelf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat IS ook heel moeilijk!!!!
Ik heb het geleerd tijdens therapie. Het is een soort van inzicht ook, wat je krijgt op een gegeven moment.
Althans, dat gold voor mij.
Het heeft heel lang geduurd, voordat mijn kinddeel zich liet troosten.... oooow, dit klinkt zo....naja....
Wat ik wil zeggen Anne: het is een weg die je gaat. Het is niet zo van: ik ga even zitten, troost mijn kinddeel en klaaaaaaaaaaaar. Het is een proces.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Annepanne, zoals ik ook al had verwacht en had aangegeven bij mijn antwoord op je eigen vraag (de reacties), denk ik dat de stap naar je kindje nog te groot is.
Dat is iets waar je naartoe moet groeien. Ik vind het dan ook jammer dat het al te sprake is gekomen, want dan kan je het moeilijker weer loslaten om je te focussen op je angsten en onderwerpen die je angst geven. Ik raad je aan om te proberen om het kindje even los te laten en verder te gaan bij mijn laatste reactie op je vraag.
Het 'kindje' komt pas in een veel later stadium aan de orde. Forallweknow is daarin momenteel wel aangekomen, vandaar dat zij dit nu specifiek vraagt en zich daarin verdiept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ wendy -Wat voor therapie had je dan Wendy? Daar ben ik wel benieuwd naar... @ idd Gd, maar het komt gauw genoeg Anne... En dan is het zo weer terug te vinden den k ik ... Momenteel moeite met meditatie... Mijn gedachten zijn weer jonge hodnen die alle kanten op vliegen. Tot de scholen weer beginnen zal ik dit minstens een kwartier proberen elke dag. Ik zal wat oude foto;s opzoeken en inscannen... Nu kijkt het kindje van me weg op de foto die ik heb om mij te helpen, en dat helpty natuurlijk niet echt... Ik wil dat zelfde 7-jarige kindje in de camera hebben kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het verleden Cognitieve therapie en Schema therapie. Momenteel EMDR.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@forall, focus je niet teveel op een foto. Ik vermoedt dat je niet een foto zult vinden. Ja je vindt wel een foto, maar dat is dan niet precies het kindje die je zoekt. En als je dan met die foto gaat werken, dan ben je niet doeltreffend genoeg.
Ik heb een indruk van je kindje door je foto. Maar ik leg hem weer weg. Want je kindje kan net zo goed een half jaar ouder of jonger zijn dan op de foto. Vind het kindje in jezelf en vanuit je herinneringen. Maar daarvan een plaatje in je hoofd en ga daarmee werken.
Zoek het kindje van binnen jezelf en niet van buiten jezelf in een foto. Het is alleen maar een excuus om tijd te rekken. Misschien ben je er wel nog niet helemaal klaar voor. Maar ik denk eerder dat de angst nog groot is. Zonder dat je de angst dan echt kent, het meer een angstig gevoel is. Het kindje zit in je, niet in een foto. Jij bent het kindje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Forall, dat je momenteel tijdens meditatie loslopende gedachten hebt (jonge honden), is volgens mij ook een teken dat de angst nog erg toeslaat.
Zoals ik je reeds eerder heb vertelt is de angst een zelfverdedigingsmechanisme om je op veilig gebied te houden, op bekend terrein. En het kindje zal natuurlijk onbekend terrein zijn, weet je niet wat daaruit voort zal komen en wil je geen slapende honden wakker maken. Leuke metafoor, misschien willen die jongen dolle honden je wel wakker maken:-) Momenteel zit ik ook in een periode waarin ik veel droom. Het zijn geen nachtmerries of mooie dromen. Het zit er tussen in en ik merk dat het me wel afmat. Ik ben nu juist ook weer daarom met de ochtendmeditatie begonnen. Om ook de inzichten te krijgen, maar ook om de activiteiten van de nacht en de dromen te verwerken.
Het maakt niet uit of je gedachten alle kanten uit gaan. Die gedachten willen je wat vertellen en ga ze niet uit de weg. Neem juist de tijd in de meditatie om die gedachten te observeren. Waar gaan ze over en herken eventuele probleemgebieden/onderwerpen. Maar ga er nog niet mee aan de slag. Het is slechts een observatie dat die onderwerpen er zijn. Ga dan verder naar de volgende gedachten,, zoals ook wolken komen en gaan.
Vertel me dan hoe je bent na een kwartier gaan bekijken wat voor onderwerpen je allemaal bezighouden. Ik denk dat die gaan over je kindje en dat je bezig bent om het contact te gaan leggen met je kindje. Daarbij komen heel veel herinneringen, gebeurtenissen en angsten naar boven. Het zijn voorzichtige pogingen van jezelf en je onderbewuste om het contact te gaan leggen.
Dat je dus veel gedachten hebt tijdens meditatie is normaal. Ook voor jou: praat hierover, want ik kan je hiermee helpen. Wil je het contact met je kindje leggen, dan zal je alle herinneringen even opzij moeten leggen, die zijn voor later (niet veel later hoor). Het gaat nu om JIJ, je kindje. Kan je die zien zitten? Maak dan de verbinding via je energie en je geest. Ga in het hoofd van je kindje zitten en ga er dan naast zitten. Zeg lieve woorden zoals je ook je eigen kind zou troosten. Stel jezelf voor en praat tegen het kindje. Ga niet in de op de gebeurtenissen, maar praat over emoties en zeg dat jij ze ook hebt, dat jij ze kent en vertel hoe jij er momenteel me om gaat. Steun het kindje zoals je zelf toen graag gesteund zou willen worden. Maar je dat toen niet hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je eens Gdan, dat het focussen op een foto niet goed werkt voor visualisatie. Dat moet van binnenuit komen, dan komen ook de emoties van die momenten in je verleden boven en dan kan je daarmee gaan werken. De gedachte, dat gedachten wolken zijn, binnenkomen en weer wegdrijven, die gedachten observeren en er laten zijn in het nu maar er verder niets mee doen (er niet op ingaan, niet verder associeren, alleen observeren) spreekt me ook erg aan. Dat heb ik geleerd vanuit Mindfulness en was voor mij zeer helpend.
Mooi omschreven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe herinner ik mijn kind in mijzelf? Vanuit mezelf kan ik haar niet voor me halen, Ik denk van wat ik van mezelf herinner pas vanaf mijn twaalfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las de antwoorden en reacties nog even door en zie, dat hier opeens alles stopt, terwijl je een vraag stelde.
Misschien zijn jullie per PB doorgegaan, maar ik wil even reageren op je laatste zin.
Ergens anders las ik deze tekst van je: "Ja wendy heeft zeker te maken met verlatingsangst. ben tot mijn 20e extreem veel dierbaren verloren, waar dat uit voortkomt. Dit manifesteerde zich op mijn 7e vooral en vanaf daar in de loop der jaren."
Heb je daar dan geen herinneringen van? Zou je daar bijvoorbeeld terug kunnen in je kind-voelen? Dus hoe jij je toen voelde als kind?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op mijn 7e was er een ruzie in de familie rondom een erfenis of zo, mijn ouders leefden toen verder zonder de familie. Ik zag in een klap mijn neefjes nichtjes, tantes ooms, opa's en oma's niet meer. En ik begreep er niks van, maar mij werd niks verteld. het was gewoon ienens afgelopen. Nog steeds vraag ik me af waar ze zijn, maar ik weet geen namen, en ik mis familie ontzettend. t was altijd drukke boel, veel gezelligheid veel eten veel kinderen om mee te spelen..
Wij woonden in de buurt van een vuilnisbelt en een olieraffinaderij en ik denk dat de oorzaak was dat iedereen die ik uit mijn ouderlijke buurt kende, stierf aan kanker. Geen een uitgezonderd. Ik trok me terug in mezelf op mijn kamer en keek naar niemand om. Ook door andere omstandigheden die er toen speelden. Voelde me vaak heel eenzaam en onbegrepen. Wist dat er dingen waren die ik niet mocht weten. Dat zat me niet lekker want ik had het gevoel dat ik wel recht had die dingen te weten... Ale begrafenissen heb ik er geeneen van bij mogen zijn, van geen enkele buur mocht ik afscheid nemen, want ik was te klein om erbij te zijn, ook toen ik de 12 al ver gepasseerd was. IK denk en voel dat daar veel onverwerkt verdriet zit, want ik voel nu hel heftige emoties bij me opkomen... thnx...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem maar weer eens lekker een paar zakdoekjes erbij Forall. Bij het ontmoeten van je kindje komen er veel herinneringen los. Vele van de herinneringen hebben ook een vorm van rouwproces nodig. Zo ook het feit dat jij vroeger geen gelegenheid hebt gekregen om afscheidt te nemen. Naast verdriet ook boosheid dat dat niet mocht. En dan natuurlijk het rouwen om die overledenen zelf.
Grien maar lekker meid. Je 'verwerking' is in volle gang nu. Je hebt veel leed gekend toen je klein was. Huil lekker samen met het kindje mee. Doorsta het samen. Het is niet niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, en je doet het heel erg goed hoor Forall!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is je kinddeel dus meis!
Je hoeft het gezicht niet te zien, het gaat om het voelen. Wat je voelt is de pijn en het verdriet, het niet erkend worden en de verlating (mag ik het even zo formuleren? Het gaat om jou uiteraard; het zijn slechts mijn woorden: maak er je eigen woorden van) van toen. Dat voelt NU heeeeeeeeel heftig en misschien is het belangrijk je te realiseren, dat het NU in je volwassen leven anders is.
Voel je kinddeel natuurlijk, maar realiseer je ook, dat het niet meer NU gebeurt. Anders zou je erin kunnen doorslaan, in dat heftige voelen.
Je kunt jezelf herpakken, door je te concentreren weer op het hier en nu. Laat het steeds een beetje toe, je verdriet en je pijn. Het hoeft er niet in 1 keer uit :-)
Dat verzuipen erin is mij overkomen. Is geen punt, het voelt alleen niet zo fijn en het is niet nodig. Ik wist op dat moment niet hoe eruit te komen, vandaar dit doorgeven van wat ik heb geleerd. Kan best helemaal niks voor jou zijn, en da's ook prima natuurlijk ;-)
Hartstikke super!!!!!!!!!!!!!! Voelt zwaar K(lelijk woord), maar weer een stukkie verder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben gelijk met die muziek nbaar beneden gegaan. t gaat tegelijk met iemand in het huidige leven waar ik blijkbaar afscheid van moet gaan nemen, en dat roept dit stukje verleden ook op, omdat dat voor mij een soort van familie was.
IK geef mezelf een schouderklopje dat ik mijn kinderen er wel bij heb betrokken toen hun oma overleed. Ze zijn meegeweest elke dag naar het ziekenhuis en toen ze opgebaard lag. Ze maakten wat moois voor haar naar eigen inzicht, wat mee de kist in mocht. Mochten haar knuffelen, een kus geven momentjes alleen zijn en met en tegen haar praten. Voor beide kinderen was dat van belang. Sowieso merk ik dat het goed is dat kinderne wel weten wat er een beetje gaande is, maar niet sta ze er helemaal emotioneel ingesleurd worden verder denk ik. Liefst zo min mogelijk. Doordat ik eerlijk ben tegen hen voelen zij zich ook eerlijk behandeld. In dat opzicht was het goed dat ik het toen ik klein was zo doorleefd heb zodat ik in ieder geval wist hoe het NIET moest... Omdat ik alleen toen niet besefte waar mijn verdriet en innerlijke "negatieve"gevoelens vandaan kwamen, heeft dat eigenlijk vele jaren van mijn leven gekost voor mijn gevoel, voor niets. Afgelopen jaar leek, toen ik wakker begon te worden en zoveel dingen begon te beseffen, dat ik een inhaalslag moest halen... Maar had het zin? Even een poosje pas op de plaats...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger bleef ik erin hangen. Nu is iets heftigs wat in tegenwoordige tijd speelt een dag dat ik me klote mag voelen en niks mag doen... daarna wil ik toch zelf weer mijn dingen gaan doen en verder met mijn leven. Over de hele dag genomen komen er dan momenten van pijn en verdriet en frustratie tevoorschijn... Tranen vloeien rijkelijk. Maar na niet al te lange tijd zijn de scherpe kantjes eraf en doet de pijn niet zon pijn meer. negatieve momenten nemen af, positieve momenten nemen toe en worden langer en heftiger tot euforie aan toe. Ik beleef dat zo, en het is ook blijvend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WAUW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe krijg jij het voor elkaar met een woord die waterlanders weer tevoorschijn te halen? O_O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, maar die macht heb ik niet; die eer komt geheel en al jouzelf toe!!!! <3 !!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"solo" doet goede zaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Um.... nu spreekt gij in raadselen Vrouwe????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zakdoeken merk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah hahahaha, ken ik dus niet.... bij mij gaan er gewoon ordinaire (wel zachte) keukenrollen doorheen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
solo is ook ordinair hoor, maar wel hele leuke doosjes, maar toch spotgoedkoop bij aldi... keukenrol gaat mijn neus overgevoelig voor raken en dan ga ik de hele dag niezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) As ju moar lekker ken veuge dermee!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veuge durmeu :P wel compleut makeun heu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
surrie.... durmeej, oowk goe?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
s nie goe nie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pazzophè, anders zeg ik weer "zo'n" woord ;-)))))))))
Hoi,
zolang je jezelf lekker laat gaan en je eigen dromen en wensen navolgt en zolang je daar anderen géén schade door berokkend of mee lastig valt,wat is er dan op tegen om gewoon jezélf te zijn?

Hee,joh: geniet lekker van je leven en daardoor ga je geleidelijk aan je angsten kwijt raken (door leuke dingen te doen).

En over het * wie bepaalt alle zoals het hoort* ? : nou,dát ben jijzélf! Nogmaals,zolang je er anderen niet mee lastig valt of benadeelt,ok?

Wanneer je zélf bepaalt of je je lekker voelt om luidkeels te zingen op straat of te dragen wat jíj wilt,dan is 't toch ok?

Wie heeft er verder last van?

Dus: wees lekker maar jezélf,hoor! ;)

groetjes,

succes....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een lieve reactie, dankjewel :) en gelijk heb je ook hoor... Maar soms is het toch wel fijn nog een mening van anderen te horen. Het sterkt in besluiten die ik neem en maaakt dat ik mne toch ook weer niet gestoord voel :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee ;) Ik heb zelf het een en ander,juist vandaag,meegemaakt... En ik wilde je alleen maar op weg helpen,hoor... Ik weet dat ik nog maar 15 ben,maar ik weet wat het is om bang te zijn wat anderen denken ... Juist door wat ik vandaag heb gehoord weet je. Maar je moet volgens mij altijd het positieve van het leven inzien en er uit halen wat je maar kan: dan kun je later met tevredenheid erop terug kijken,denk ik... Dus doe maar lekker wat jij goed vind en leuk vind,k? Jij bent echt niet * gestoord* ofzo,weet je. hee,we moeten allemaal toch de lessen van het leven leren? Dat doe je door dergelijke vragen te stellen,k? Héél veel succes met je weer * kind*-zijn.... groetjes, Dennis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prettig gestoord. Hey, het positieve eruit halen is een wijze les voor iedereen. Houd jij dat ook vast... Wat heb je meegemaakt?
Kind zijn lukt aardig... Ik concentreer me daarop momenteel... Ondanks dat ik momenteel een verlies moet verwerken, hou ik me aardig staande. Liefs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee,forallweknow ..wat ik heb meegemaakt was afgelopen zondag héél erg spannend. (zie maar bij mijn ---nu--- gesloten vraag van afgelopen zondag,ok? kga dr niet meer zoalng over uitwijden,k?) enne..nog bedankt,hè? + sterkte met je verlies,wie of wat het ook is..;-) Dennis
Zijn we niet allemaal nog kinderen?
Ongeacht onze leeftijd.
Is het kind in ons dan niet onze eigen ik?
Heeft de maatschappij dat kind dan niet een jas aangepast?
Een jas met regeltjes, met te krappe mouwtjes er in.
Een jas die te strak zit, soms tot je strot dicht.
Een jas die schuurt en niet goed past.
Waar je het koud in hebt, of veel te warm.
En oh jhe, als je je jas even uit doet om weer kind te zijn, dan krijg je de waarschuwing dat je ziek kan worden zonder die jas!
En zo wordt de jas steeds onbehagelijker.

En we willen graag zonder die jas even kind zijn als we dat willen.
Even springen in een plas.
Bellen blazen, die in de zon de mooiste kleuren krijgen en dan uit elkaar spatten.
Alles prima, zegt de maatschappij, maar dan wel je jas aan houden!
Maar mogen we dan wel zonder jas buiten spelen, mijneer de maatschapij?
Heb niet het lef hoor, wat moeten de anderen er wel van denken!!
kijk die lopen ook allemaal met een jas aan, zie je wel!
Voor straf moet je hem binnen ook aan houden!

Jaren gaan voorbij, we worden ouder, de jas past allang niet meer,maar hij mag nog steeds niet uit, regels zijn regels.
We kunnen steeds moeilijker even terug naar het kind in ons, dat doet pijn, erg veel pijn.
We krijgen er pillen voor, waardoor we het jasje niet zo goed meer voelen.
Dan komt er zelfs therapie en moeten we leren met de jas aan door te leven.
Maar het kind in ons blijft maar vragen, mama mag mijn jas even uit.
Ook die vraag vervaagt meer en meer.

Dan komt er een nieuwe therapie, je mag je jas weer uit doen als je wil, het mag weer, het mag weer...
Maar nu blijkt hoe moeilijk het wel niet is die jas na al die jaren uit te doen, het kind in ons schreeuwt er om!!
Knap uitgedachte lessen moeten ons leren ons kindje uit die jas te peuteren, maar daar worden we zooooo moe van.
We komen energie te kort, denken laat dan maar zitten!
Als het zo moet.
Maar meer pillen.

Veel mensen zijn op dit punt vast gelopen, hoe kan het ook anders, als je in je leven niet kan zijn die je bent!
Als je in een plas wilt stampen als je dat graag wilt.
En zonder die jas door het leven wil gaan.
Kindjes in ons, geef het nooit op, ook al zijn we nog zo moe.
Kindjes horen buiten te spelen tussen de vlindertjes en pas als het kindje sterk en groot genoeg is, kan het een jas aan krijgen, die warm zit en lekker aan voelt, die ons beschermt tegen die zelfde maarschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eenvoudig, eerlijk en teer
Zo simpel.
Zo moeilijk.
dank je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grrrrrrr Ed... schiet er vol van... jemig... ++++++++++ blub
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ed, dit is een van jou stukjes die je zo in een boekje kunt plaatsen. Voor jou en Martin een hele dikke plus en een warme knuffel. Dan hoeft die jas even niet meer. Ik zou graag willen aanvullen dat die jas soms niet meer uit hoeft, omdat men denkt dat men nu al zo oud is geworden dat het niet 'veel' nut meer heeft. Die jas is al zolang aan. De laatste loodjes van het leven houden ze dan ook nog wel vol.
Niet wetende dat je met 40 nog wel een heel lang leven voor de boeg hebt. En al ben je 70, dan zijn de 10-20 eventuele jaren ook wel erg zwaar. Voor iedereen een warme knuffel zodat de jas even uit kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfffffffffffffffffffffffffffffffffff Ed.....................................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor al jullie reactie, plusjes, knuffel en kus.
Ik weet hoe het sommige raakt.................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klazien uit Zalk? Jas aan Jas uit jas aan Jas uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prachtplaatje Ed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach die goede klazien.
Plaatje is een colage van fotos en die weer bewerkt in picknick en daar weer een stukje uit gehaald, vergroot hem maar eens.
Ben er zo blij mee dat ik dat sinds vandaag kan!
kan ik toch weer kunstenaartje spelen, al is het geen verf.
Quote: Je leeft pas echt, als je je niet meer druk maakt om wat anderen van je denken, zeggen.

Wanneer je hier in gelooft, kun je net zo onbezorgd, -kinds- leven als je zelf wilt, doe wat jij wilt, en heb maling aan anderen

Het is tenslotte JOUW leven.
Volg je hart en je vindt antwoord op je vraag, ook al betekent dit dat je niet altijd de verstandigste keuze kunt, of zal maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent voor anderen altijd gestoord als je je niet aan de gedragscode houdt die de maatschappij voor elkaar heeft bepaald. Volwassenen horen zich aan de regels en normen te houden die laten zien dat we geen kinderen maar zijn, maar volwassen zijn en daar behoort normaal volwassen gedrag bij.
We zeggen dan ook vaak tegen oudere kinderen: "Doe niet zo kinderachtig". We moeten ons volwassen gedragen als de kinderschoenen te klein zijn geworden.
Toch blijft ergens altijd nog het kind in ons ver weggestopt
en komt het af en toe in de beschermde omgeving ,zonder vreemde pottenkijkers, aan de oppervlakte. mannen vooral
kunnen weer met hun kind of alleen of met mede hobbyisten met autootjes en treinen spelen, vrouwen doen het meestal met hun kinderen; meezingen, dansen, verkleden,verstoppertje spelen enz.
Op straat willen we echter niet opvallen, want dan zou je de behoefte voelen om uit te leggen, je wilt nl. niet als 'gek van het dorp/stad' bekend staan en je weet gewoon dat mensen dit zullen doen. Er wordt over je geroddeld, je wordt niet meer serieus genomen, je wordt door volwassenen genegeerd want 'je spoort niet helemaal'. Door onvolwassen gedrag sluiten we ons af van de volwassenen, die houden zich aan de regels. Het is het kuddegedrag dat ons beheerst in de maatschappij.
Indien jij daar maling aan zou kunnen hebben, dan pas zou jij onbekommerd jouw ding kunnen doen. Zeg nou eens eerlijk zelf; Hoe zou jijzelf opkijken indien er midden op straat een volwassen vrouw met een fladderende jurk, al huppelend luid zingend door de straat, kushandjes toezwaaiend naar iedereen, aan jou voorbijgaan?
Ik denk dat jij dan ook twijfelt of ze wel normaal is of gewoon heel gelukkig zich kind voelt.

Het zijn nu eenmaal de maatschappelijke regels die voor de volwassenen gelden. Als jij je daar niet aan houdt in het openbaar zal je helaas commentaar kunnen verwachten. Het is de kunst erboven te staan en hiervoor
moet je alle schaamte opzij kunnen zetten en dat kunnen maar weinigen. Daarom doet niemand het.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat ik zo'n vrouw bewonder. Zij durft zichzelf te zijn. zij is niet degene die gek is... de rest van de wereld...
amc
12 jaar geleden
Ik antwoord natuurlijk voor mezelf, zoals ik het zie en ervaar, maar het zijn natuurlijk allemaal meningen die hier gegeven worden. Ik zou in eerste instantie ook twijfelen en denken dat ze niet normaal is en misschien is ze dat ook niet en denkt ze echt nergens bij na, omdat haar hersenen iets mankeren. Misschien is ze ook volkomen normaal en trekt ze zich nergens iets van aan. In dat geval zou ik haar ook daarom bewonderen dat ze dit durft!
Of de wereld om haar heen gek is...? Dat zou ik niet direct willen beweren. In veel opzichten is het goed dat er regels zijn waar we ons aan moeten houden, de ongeschreven regels zijn gevoelsmatig en hoeven niet iedereen als gek te bestempelen die anders voelt. Dit zal zij alleen dus zo voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeeeeeeeeeelemaal + Amc! @Forall: ik bewonder zo'n vrouw ook.
Ik heb er 1 gekend: en ik weet nog wel, dat ik in eerste instantie toch even vreemd opkeek....en in 2e instantie trouwens ook hahahahaha.
Maar: benijdenswaardig! Ik zal het zelf alleen niet doen/niet durven.
amc
12 jaar geleden
Ik zal het zelf ook niet durven, laat staan doen.
Ik heb er ook geen behoefte aan, want ik voel geen drang om in plassen te stampen en kinderlijke gedragingen.
het kind in mij is inmiddels volwassen geworden. ;P
amc
12 jaar geleden
Ik voel dan ook geen bewondering en benijdt haar ook niet. Ik denk alleen; " Je gaat wel af zo, maar als jij je daar happy bij voelt, lekker doen".
Jou vraag: hoe werk je zo aan je kinddeel dat het je niet meer belemmert in het dagelijks leven.

Mijn antwoord : Dat is niet zomaar uit te leggen,het kost erg veel inspanning om je zelfbeeld te creëren.

Ik ga het proberen : ik heb nu na "eeuwen"in mijn gevoel ,het kind gevonden wie ik toen had kunnen zijn,of was ik dat kind al,maar mocht het niet wezen.

Je verleden beheerst het heden.
bij elke stap of ademhaling is er het verleden zo duidelijk in je hoofd dat je niet het verschilt ziet van wie ben ik.

het verleden loslaten is in principe heel makkelijk ,maar moeilijk om die weg te vinden.

Het moeten is een groot probleem in het heden,
je moet namelijk niks!

Het zijn zoals je nu bent,
is een keus waaraan je klei hard gewerkt hebt.

Als je ouder bent,heeft niemand meer iets jou te verplichten ,je moet niks meer!

Als jong kind hebt je naar de ouders/opvoeders te luisteren en dan moet je alles!!

Daar zit het grote knelpunt.
Wat er in het verleden door moeten is gebeurd kun je alleen ongedaan maken door tegen jezelf te zeggen:

Hé door wie laat ik mijn leven lijden vandaag de dag ,nog steeds door mijn opvoeders of door mezelf.

Natuurlijk door jezelf,maar die weg vinden om echt het kind in jezelf toe te laten ,is best heel eng.

Ik zing op straat en kan zomaar keihard gaan schreeuwen of te wel gillen...........ben ik nu gek?

Welnee ik doe dit omdat ik me bewust ben dat ik IK Ben

een klein meisje die gewoon eindelijk vrij is van alles wat op haar schouders verplicht gedrukt heeft in die 58 jaar.

laatst een buurvrouw die geestelijk de weg kwijt is,daar praat ik veel mee,en dan vraag ze aan mij:
Maria wat is nu normaal ?

"Normaal is : iemand die jou laat liggen als je gevallen bent.
Niet normaal is: iemand die jou helpt om op te staan"

( goed nadenken,wat ik schrijf )

Ik zeg wijf-ie,we gaan samen eens heerlijk keihard gillen zomaar midden op straat ,en dan doe ik dat voor.

Kijk dat is gek toch en we leggen helemaal in een deuk van het lachen.
zij kijkt om haar of niemand het gezien of gehoord heb,en ik zie alleen maar mij buffie

..samen hebben we staan gillen en vreselijk gelachen.

Midden op straat
wat is daar gek aan??

De bron van je kind,zit in elk mens.
Het toelaten om weer kind te durven zijn,is niet makkelijk maar o zo belangrijk.

'Mental Freedom'
Is een zelfontworpen wandkleden die ik in 2009 gemaakt hebt en meegedaan met de Open Europese Quilt Kampioenschappen.

Liefdevolle groet
Maria

Bron: Ervaring!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door te bepalen wat jij normaal vindt en daar naar te handelen!

moeilijk is dat, want een mens is een kudde dier, en wil graag de goedkeuring van de omgeving.
maar bedenk wel dat als je met iedereen rekening moet houden, je niets meer kunt doen, het is nl. nooit goed.

als je met gedrag niemand kwaad doet, is het goed!
als je binnen de grenzen blijft van de wet, is het goed!
als jij niemand kwetst en je zelf recht kunt aankijken in de spiegel, is het goed!

vraag je zelf af of je kunt leven met de opmerkingen en afkeuring in je omgeving, nee? dan huppel je in het donker. ja? lekker doen!

het hangt er ook van af waar je woont, je zal toch in een hele degelijke buurt wonen dan kun je niets!
in de stad zal het weer minder opvallen.

het hangt er ook van af van wie je commentaar zou kunnen krijgen, die buurman--- boeie! je familie? dan is het weer een ander verhaal.
niet iedereen hoeft alles te weten, niet alles, hoef je te laten zien.

je leeft maar 1 keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik veel aan een lied van Ramses Shaffy, mens durf te leven. Klein stukje citaat:

Het leven is heerlijk, het leven is mooi
Maar - vlieg uit in de lucht en kruip niet in een kooi
Mens, durf te leven.
Je kop in de hoogte, je neus in de wind,
En lap aan je laars hoe een ander het vindt.
Hou een hart vol van warmte en van liefde in je borst
Maar wees op je vierkante meter een Vorst!

Wees verder ook mild voor jezelf. Geef het kind in je de ruimte om er te mogen zijn. We staan veel te snel met een oordeel klaar vaak, ook naar onszelf toe. Dat is de eerste stap denk ik, het negatieve stemmetje in onszelf toe te spreken, als we willen doen wat ons hart ons ingeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik veel baat gehad bij de CD van Shaina Noll - Songs for the inner child...
http://www.shainanoll.com/sicfolder/sic.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die cd ken ik niet, zal ik ook eens naar op zoek gaan. Ik ben benieuwd... De titel klinkt in ieder geval goed.
Heel goed dat je daar in ieder geval kritisch over nadenkt! Hoe je je gedraagt is niet iets wat verplicht volgens regels moet, maar het lijkt wel vaak alsof het verboden is om je raar of als een kind te gedragen (behalve als je een kind bent). Bij de meeste mensen worden de sociale 'regels' diep verankerd in de hersenen naarmate ze ouder worden.

Ik vind het belangrijk dat je nooit vergeet hoe het is om kind te zijn. Zoek de positieve eigenschappen en de manier van denken die kinderen hebben en probeer af en toe net als hen te denken. Het makkelijkst is om wat andere volwassenen te vinden die ook het kind in zichzelf zoeken. Doe dingen zoals samen spelen met lego (word je meteen ook creatief van), tikkertje, of speel dat je een groepje tovenaars bent.

Wat vooral helpt, is om van dingen niet meteen te denken dat ze te stom zijn, te kinderachtig, wat dan ook. Probeer cynische gedachtes zo veel mogelijk te vermijden. Zolang je niet de wet overtreedt en je mensen niet kwetst, ben je zo vrij als een vogel om te doen wat je maar wil. Mensen die dat kinderachtig vinden zijn vergeten hoe leuk sommige dingen als kind waren.

Ik hoop dat dit een beetje een antwoord is op je vraag, dit was hoe ik erover denk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik veel aan, dankjewel... t Zijn ook allemaal van die regeltjes die me ooit zijn opgelegd waaraan ik me nog steeds "moet" houden, en ik lijkt nu wel een puber momenteel die zich hefitg tegen alles aan het verzetten is dat zo zou horen of "moeten. Vaak krijg ik dan op zo'n moment ook een ingeving hoe het wel "moet" nu van mezelf... En daar geef ik dan gehoor aan. helaas valt dat niet bij iedereen in goede aarde, maar wie echt van me houdt ... Als je lievelings paard is weggelopen... maak je geen zorgen, Hij komt wel weer terug (Boeddhistische uitspraak)
Daar kan ik heel kort in zijn: de MIR-methode! Mentale en Intuïtieve Reset. Ik heb hem zelf ook gedaan en ik werk er in mijn praktijk mee.

Een methode die je 'terugzet' in je basis van het leven, hoe jij hier op aarde kwam, zonder de ballast die je later op je schouders genomen hebt vanuit je leefomgeving. Het koppelt je los en laat je helemaal bij jezelf komen.

Bekijk de instructievideo van Mireille Mettes maar eens:
http://www.mirmethode.nl/video/

Daarin vertelt ze het allemaal precies! Je kunt het zelf doen of onder begeleiding van een coach of therapeut.
Een aanrader. Op haar website lees je veel informatie over de MIR.

Of je hier gebruik van gaat maken of niet: veel succes met loskoppelen!

Toegevoegd na 3 minuten:
Bach bloesems kunnen je ook prima helpen in het hele proces van loskoppelen van je laten bepalen hoe het 'hoort' of 'moet'. Om bij jezelf te kunnen blijven zonder je te laten beïnvloeden door anderen en toch (wel belangrijk) blijft open te staan voor inbreng, maar de keuze het al of niet te volgen volledig vanuit jezelf kunt maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een prachtige methode. Heb allebei de video's bekeken. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw! Ik heb ook beide video's en de radio uitzending bekeken en beluisterd: zeeeeeer interessant, dank je wel.
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan... en het mooie is, dat Mireille er voor staat deze methode te verspreiden zonder commerciële bedoelingen. Mooie bijdrage aan de groei en ontwikkeling van de mens, niet waar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar war kun je bachbloesems krijgen? Om de een of andere rede staat deze methode me tegen. het wekt weerzin bij me op.
"Hoe kan het kind in jezelf weer volledig kind zijn", dat is waarschijnlijk niet wat er nodig is, in jouw leven.

Het lijkt er gezien je vraag meer op dat je vroeger, als kind, bepaalde wonden hebt opgelopen, die je hebt opgelost met de mogelijkheden die je op dat moment als kind had.

Die oplossingen zijn automatismen geworden in je leven, en die automatismen werken nu je ruimschoots volwassen bent nog steeds.

Alleen hadden ze, toen je kind was, een beschermende functie en hebben ze nu je volwassen bent een beperkende werking.

Voorbeeld:
Als je vader thuis was, en je moeder was weg dus papa had de zorg over je, dan maakte hij foto's van je terwijl jij graag fysiek contact had willen hebben. Liefde willen ervaren van je vader.
Dat kwetst je als kind.
Je oplossing wordt je dan maar in jezelf terug te trekken en niet meer te hopen op liefde van je vader.
Die oplossing wordt een automatisme; iedere keer dat je vader de zorg heeft omdat je moeder weg is, trek jij je muurtje om je heen, want je wilt niet meer zo veel pijn hebben als toen je nog hoopte op liefde van je vader. Je kunt die pijn ook niet verdragen als heel klein kind. Dus voor je overleving moet dat muurtje er ook echt komen.

Dan wordt je volwassen. Je weet niet meer beter of er zit een muurtje in je. Het is een deel van je geworden. Het is zo in je "Zelf" opgenomen dat je het niet eens meer herkend.
Je krijgt een geliefde. Maar je kunt niet echt de liefde voelen voor hem of haar. Hoe kan dat vraag je je op een gegeven moment af. En hoe kom ik daar van af ?

Het kan, door wat je als kind aan verdediging hebt opgebouwd. In dit geval een muurtje tegen de pijn wanneer je vader je niet de liefde gaf die je als kind zo nodig had. Dat muurtje is er nog en je zag het niet.

Nu je tweede vraag, als ik nog woorden mag schrijven, want je hebt op GV een limiet aan woorden om antwoord te geven.

"Hoe werk je zo aan je kinddeel dat het je niet meer belemmert in het dagelijks leven"
Heeeeeel kort; zoek hulp in de richting van visualisaties, zoals gdanonym noemt, en in de richting van gestallt-therapie.
Gestallt omdat je lichaam een eigen geheugen heeft. Dat geheugen kun je gebruiken om je verleden op te sporen als je hersen-geheugen het niet meer bewust weet.
Heb je de pijnlijke ervaringen (van jezelf als kind vroeger) terug gevonden, dan kun je er met visualisaties contact mee maken. Het opnieuw beleven, en er met de ogen van jezelf als volwassene naar kijken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Woorden zijn op voor GV !
Zie reacties !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht in GV niet meer woorden gebruiken voor mijn antwoord aan je, dus hier verder: Op het moment dat je er met de ogen van een volwassene naar kunt kijken kan de wond een plek krijgen en gaan helen.
Vanaf dat moment zal de automatische-kind-oplossing je minder en minder in de weg komen te staan en zul je meer en meer je EIGEN weg kunnen gaan. Net zo lang totdat je helemaal automatisch je eigen richting volgt, en er niet eens meer aan denkt dat iemand jou zou kunnen beoordelen om wat je doet en hoe je het doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het je niet meer interesseert of iemand jou gestoord wil noemen omdat je loopt te zingen, hoe hard of zacht dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, WendyH :-)
Het klinkt zo simpel, maar het is een taaie leerweg.
Maar zo te zien weet jij daar ook van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep!!!!
Wat ik het mooie vind is, dat zo'n leerweg je niet slechter, maar beter maakt. Slechter en beter zijn subjectieve begrippen, maar ik bedoel meer, dat je merkbaar vanbinnen sterker wordt en dat smaakt naar meer ;-)
Het is niet alleen kommer en kwel, als je inzichten krijgt groei je en ervaar je de verschillen met voorheen als prettig. Het wordt dan relatief simpeler.
Maar dat is mijn spiegeltje waar ik nu in kijk, dus ook weer zeer subjectief!
Het kind in jezelf is altijd volledig kind. Anders zou je het nl geen kind noemen, maar bv teenager of twen of bejaarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de remmingen....

wat zijn dit, waarom is dit, zijn dit ervaringen die niet verwerkt zijn of leg jij deze jezelf op omdat je meer stilstaat bij wat normaal is (verwachtingen van anderen) dan dat je stilstaat bij wat je voelt, wie je wil zijn, wat je wel of niet wil doen etc.

om dit te kunnen zal je hierop antwoord moeten vinden, en leren om maling te hebben aan wat '' hoort''.
ik denk dat als je dit alles (wat voor jou die remmingen veroorzaakt) los kan laten dat je dan kán en durft toe te geven aan wat jij wil en écht voelt.
en soms moet je kijken waar je emoties toe kunnen leiden. jezelf confronteren met een bepaalde situatie en domweg vooraf aanvaarden dat het is zoals het komen gaat.
(analyseren komt achteraf wel!)

hierdoor forceer je jezelf niet op allerlei manieren, en haal je ook op die manier je eigen remmingen weg en laat dat van anderen minder impact hebben op je doen en laten.

kortom, een gouden tip kan ik je niet geven, daar ligt het iets te ingewikkeld voor en het is van persoon tot persoon verschillend.

de fase waar je nu in zit herken ik. een loep is niet verkeerd, zolang er wat concrete antwoorden uit voort komen. waarschijnlijk zal het keyword ook bij jou zijn 'verwachtingen' of deze nu door anderen opgelegd worden of door jezelf (alleen dit is eigenlijk al stof tot nadenken)

bepaal dus niet je positie door de verwachtingen van tevoren. simpelweg doen en maling hebben 'aan' scheelt al een hele boel is mijn persoonlijke ervaring.

hoe kan iemand anders jou accepteren zoals je bent als je het zelf al niet kan of niet goed aan durft jezelf te kunnen zijn op dit gebied?

en stel dat je lekker wil doen wat je wil doen, schrik dan niet van de eerste de beste rare blik. anderen zien namelijk een verandering die even geplaatst moet worden. :) ook dit kan tijd nodig hebben natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkenbaar +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(dat idee had ik al :) werk aan de winkel dus? in de stand impulsief en lichtelijk egoïstisch (op een gezonde manier uiteraard), los met die remmen en zie wat het brengen zal.
kijk wat er op je pad kom en leer zo jezelf ontdekken/kennen. mijn ervaring:
het een is een kwestie van #doen# (hoe moeilijk en lastig het ook kan zijn in het begin, het wordt steeds makkelijker. aanvaarding, acceptatie van jezelf voor een ander dit ook kan. en zo niet? (ook dat ben ik tegen gekomen) dan is dat heel spijtig, maar ieder mag zichzelf zijn, en moet hier ook de kans voor krijgen (op welke manier dan ook) en staat het een ander niet aan? doei doei! ik ben ik, meer kan en wil ik er niet van maken.
de subtielere manier ...lees aanpassen en mezelf voorbij hobbelen....bracht me tot een burnout, dus dat schoot voor mij echt niet op. dus denk aan jezelf forall, en leer de ruimte te claimen die je nodig hebt voor jezelf als dit is wat je nodig hebt.
je leert en groeit enkel als mens hierdoor, waar ieder die met je om gaat baat bij heeft als jij lekkerder in je velletje zit. succes met het vinden van je eigen manier hierin. :)